Miksi jotaikin häiritsee toisten "epäterveelliset" ruokavaliot
Olen fruitaristi, eli syön vain hedelmiä ja siemeniä. En koskaan kypsennä ruokaani.
Monia ihmisiä tämä häiritsee. En ole koskaan pyytänyt missään saavani ruokaa. En käy ravintoloissa enkä juhlissa. Tästäkin huolimatta tuntuu, että monet ihmiset häiriintyvät ruokavaliostani kohtuuttomasti. En mielestäni aiheuta kenellekään mitään vaivaa, koska en pakota ketään hankkimaan hedelmiä minua varten.
Olen myös tietoinen mahdollisista puutteista ruokavaliossani. Ne ovat kuitenkin minun oma asiani. Enhän minäkään välitä siitä, jos joku syö pelkkiä ranskanperunoita 5kg päivässä. En ole koskaan tavoitellut mitään äärimmäistä terveyttä ruokavalinnoissani. Kaikki eivät etsi ruoalta samoja asioita.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:20"]Minua häiritsee sen takia toisten epäterveelliset ruokavaliot, että heidän lääkärireissunsa maksetaan minun verorahoistani. En ole perehtynyt fruitarismiin tarpeeksi voidakseni sanoa, kuinka suurella todennäköisyydellä sinua pitää jossain vaiheessa hoitaa sairaalassa sen vuoksi, ettet ole saanut tarpeeksi jotain ravintoainetta. Mutta esim. ylipainon takia sairastutaan nykyään vaikka mihin, ja kyllä minusta vain olisi kivempi, jos ihmiset tajuaisivat välttää näitä sairastumisia syömällä terveellisesti. En kylläkään koskaan saarnaa kenellekään tästä asiasta, saatan korkeintaan kerran sanoa sen ihan tavallisella äänensävyllä (jos olen tuntenut henkilön jo jonkun aikaa). Toisen reaktiosta sitten johtopäätös, miten keskustelua on syytä jatkaa.
Olen itse ollut vegaani ja jonkun aikaa myös raakaruokavaliolla, mutta luovuin noista ja olen nyt kasvissyöjä, koska en pystynyt huolehtimaan tiettyjen ravintoaineiden saannista nykyisessä elämäntilanteessani. Minulle ei ole koskaan kukaan päivitellyt, että mikset syö tuota ja tuota. Yritän aina muistaa ilmoittaa ruokavaliostani, jos minut kutsutaan syömään. Pari kertaa on unohtunut ja silloin olen kyllä pyydellyt anteeksi. Molempina kertoina isäntö/emäntä on fiksuna tyyppinä loihtinut jotain ei-lihaa pöytään (riisiä, leipää, voita, jonkin kasviksen jne.). Nälkä on ruokareissuilla aina lähtenyt ja juttu luistanut eriävistä menuista riippumatta.
[/quote]
Osa ylipainoisista eivät sairastu yhtään mihinkään, joten älä yleistä. Kumman sitkeässä on tämä väite sairastumisesta ja sitä jaellaan totuutena.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:24"]Onkohan ap nähnyt sen kuuluisan kuvan miespuoleisesta fruitaristista? Ei kylläkään mikään hehkeä näky....
[/quote] Onko kaikki eines- ja punalijapainoitteista ruokaa syöneet nähneet melkeen kenet tahansa ylipainoisen "Valkoisen heteromiehen, joka ei rehuja syö" joka on jo keski-ikäisenä vaarassa kuolla sydänkohtaukseen tai treeniruokavalioiset rahkanahmijat sellaisen överibodatun Jutta-ohjelman läähättävän Bullin?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:24"]
Minua häiritsee sen takia toisten epäterveelliset ruokavaliot, että heidän lääkärireissunsa maksetaan minun verorahoistani.
Siis meinaatko että nykypäivänä kukaan enää käyttää kunnallisia terveyspalveluja? Nehän ovat ihan täysin vitsi :D
Esimerkiksi kaikki synnyttäjät käyttävät. Yksityisellä ei voi synnyttää vaikka haluaisi.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:20"]Minua häiritsee sen takia toisten epäterveelliset ruokavaliot, että heidän lääkärireissunsa maksetaan minun verorahoistani. En ole perehtynyt fruitarismiin tarpeeksi voidakseni sanoa, kuinka suurella todennäköisyydellä sinua pitää jossain vaiheessa hoitaa sairaalassa sen vuoksi, ettet ole saanut tarpeeksi jotain ravintoainetta. Mutta esim. ylipainon takia sairastutaan nykyään vaikka mihin, ja kyllä minusta vain olisi kivempi, jos ihmiset tajuaisivat välttää näitä sairastumisia syömällä terveellisesti. En kylläkään koskaan saarnaa kenellekään tästä asiasta, saatan korkeintaan kerran sanoa sen ihan tavallisella äänensävyllä (jos olen tuntenut henkilön jo jonkun aikaa). Toisen reaktiosta sitten johtopäätös, miten keskustelua on syytä jatkaa. Olen itse ollut vegaani ja jonkun aikaa myös raakaruokavaliolla, mutta luovuin noista ja olen nyt kasvissyöjä, koska en pystynyt huolehtimaan tiettyjen ravintoaineiden saannista nykyisessä elämäntilanteessani. Minulle ei ole koskaan kukaan päivitellyt, että mikset syö tuota ja tuota. Yritän aina muistaa ilmoittaa ruokavaliostani, jos minut kutsutaan syömään. Pari kertaa on unohtunut ja silloin olen kyllä pyydellyt anteeksi. Molempina kertoina isäntö/emäntä on fiksuna tyyppinä loihtinut jotain ei-lihaa pöytään (riisiä, leipää, voita, jonkin kasviksen jne.). Nälkä on ruokareissuilla aina lähtenyt ja juttu luistanut eriävistä menuista riippumatta. [/quote] Miten vegaani voi syödä voita?
[/quote]
Et varmaan huomannut, että kirjoitin olevani nykyään kasvissyöjä. Tällä tarkoitan lakto-ovo-vegetarismia (joskin munia kulutan erittäin vähän). Ei se haittaa, ettet huomannut! Aurinkoista päivää sinulle!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:20"]Minua häiritsee sen takia toisten epäterveelliset ruokavaliot, että heidän lääkärireissunsa maksetaan minun verorahoistani. En ole perehtynyt fruitarismiin tarpeeksi voidakseni sanoa, kuinka suurella todennäköisyydellä sinua pitää jossain vaiheessa hoitaa sairaalassa sen vuoksi, ettet ole saanut tarpeeksi jotain ravintoainetta. Mutta esim. ylipainon takia sairastutaan nykyään vaikka mihin, ja kyllä minusta vain olisi kivempi, jos ihmiset tajuaisivat välttää näitä sairastumisia syömällä terveellisesti. En kylläkään koskaan saarnaa kenellekään tästä asiasta, saatan korkeintaan kerran sanoa sen ihan tavallisella äänensävyllä (jos olen tuntenut henkilön jo jonkun aikaa). Toisen reaktiosta sitten johtopäätös, miten keskustelua on syytä jatkaa.
Olen itse ollut vegaani ja jonkun aikaa myös raakaruokavaliolla, mutta luovuin noista ja olen nyt kasvissyöjä, koska en pystynyt huolehtimaan tiettyjen ravintoaineiden saannista nykyisessä elämäntilanteessani. Minulle ei ole koskaan kukaan päivitellyt, että mikset syö tuota ja tuota. Yritän aina muistaa ilmoittaa ruokavaliostani, jos minut kutsutaan syömään. Pari kertaa on unohtunut ja silloin olen kyllä pyydellyt anteeksi. Molempina kertoina isäntö/emäntä on fiksuna tyyppinä loihtinut jotain ei-lihaa pöytään (riisiä, leipää, voita, jonkin kasviksen jne.). Nälkä on ruokareissuilla aina lähtenyt ja juttu luistanut eriävistä menuista riippumatta.
[/quote]
No totuushan on se, että sairastuttavimmat ruokavaliot ovat yhteiskunnassamme 'normaaleja' ja ulkona keskustelusta kun jaetaan terveysohjeita erityisruokavalioisille, esimerkiksi kukaan ei vakavissaan näy olevan yhtä huolissaan pizza-karkki-limu-ranskikset-nakit diettisen proteiinin saannista, sokerisuosituksien ylittymisestä ja hampaiden kunnosta kun tiukan kasvissyöjän.
Minua ärsyttää lähinnä sellainen ruokavalio joka lihottaa. Lähinnä kahdesta syystä a) joutuu kuuntelemaan sitä läskien valitusta läskeistä ja siitä ettei jaksa mitään b) joutuu katsomaan vierestä kun tällaiset yksilöt syöttävät lapsilleen paskaa ja heikentävät heidän elämänlaatuaan.
Kaikki muut syömiset on ihan ok kunhan ne ei lihota ihmistä. Lihominenkin on ihan ok jos ei valita läskeistään, kestää rajoitteet ja mahdolliset sairaudet ilman että niistä valittaa muille eikä opeta lastaan samoille tavoille.
Jotkut ihmiset kuvittelevat, että muiden on perusteltava heille henkilökohtaiset valintansa ja saatava niille hyväksyntä oli kyseessä sitten ruokavalio, siviilisääty, lasten lukumäärä, asuinpaikka...onhan näitä.
Minua häiritsee sen takia toisten epäterveelliset ruokavaliot, että heidän lääkärireissunsa maksetaan minun verorahoistani.
Siis meinaatko että nykypäivänä kukaan enää käyttää kunnallisia terveyspalveluja? Nehän ovat ihan täysin vitsi :D
Tämä sinunkin kommenttisi taisi olla vitsi :) Kyllähän sinä tiedät, että myös yksityisten lääkäriasemien pyörittämiseen käytetään yhteisiä rahoja. Toisaalta kommenttisi ei enää millään lailla liittynyt itse aiheeseen. Jos tahdot, voisit avata ihan oman keskustelun kunnallisten terveyspalvelujen tasosta. Osaathan käyttää internetiä?
Onko jollekkin oikeasti ongelma ostaa omenaa vieraalle :D Eikös hedelmät kuulu ihan normaalin sekasyöjän ruokavalioon? Tän on pakko olla provo, ei ap:lla voi olla noin kamalia ystäviä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:24"]
Esimerkiksi kaikki synnyttäjät käyttävät. Yksityisellä ei voi synnyttää vaikka haluaisi.
Fruitaristeilla on tapana olla niin seksikkäitä että ne saa aina itsensä raskaaksi ja joutuu käyttämään verorahoin kustannettua synnytyssairaalaa niin paljon :/
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:20"]Minua häiritsee sen takia toisten epäterveelliset ruokavaliot, että heidän lääkärireissunsa maksetaan minun verorahoistani. En ole perehtynyt fruitarismiin tarpeeksi voidakseni sanoa, kuinka suurella todennäköisyydellä sinua pitää jossain vaiheessa hoitaa sairaalassa sen vuoksi, ettet ole saanut tarpeeksi jotain ravintoainetta. Mutta esim. ylipainon takia sairastutaan nykyään vaikka mihin, ja kyllä minusta vain olisi kivempi, jos ihmiset tajuaisivat välttää näitä sairastumisia syömällä terveellisesti. En kylläkään koskaan saarnaa kenellekään tästä asiasta, saatan korkeintaan kerran sanoa sen ihan tavallisella äänensävyllä (jos olen tuntenut henkilön jo jonkun aikaa). Toisen reaktiosta sitten johtopäätös, miten keskustelua on syytä jatkaa. [/quote] Osa ylipainoisista eivät sairastu yhtään mihinkään, joten älä yleistä. Kumman sitkeässä on tämä väite sairastumisesta ja sitä jaellaan totuutena.
[/quote]
Olen pahoillani, mutten löydä tekstistäni sitä kohtaa, jossa yleistin. Kirjoitin kyllä, että "esim. ylipainon takia sairastutaan nykyään vaikka mihin", mutta en suinkaan, että kaikki ylipainoiset sairastuisivat. Samoin voimme kirjoittaa lauseen "Suomessa käydään juhannuksena saunassa" suinkaan tarkoittamatta, että kaikki Suomessa näin tekisivät.
Voisitko näyttää kohdan, jossa väität minun yleistäneen? Kiitos ajastasi ja hauskaa viikonloppua!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:20"]Minua häiritsee sen takia toisten epäterveelliset ruokavaliot, että heidän lääkärireissunsa maksetaan minun verorahoistani. [/quote] Osa ylipainoisista eivät sairastu yhtään mihinkään, joten älä yleistä. Kumman sitkeässä on tämä väite sairastumisesta ja sitä jaellaan totuutena.
[/quote]
Minua harmittaa tuo "joudun maksamaan verovaroistani"-valitus melkein minkä tahansa aiheen osalta. Eiköhän tuo edellinenkin kommentoija tee jotain sellaista, mitä muut eivät haluaisi maksaa. Täällä kuitenkin pitäisi pystyä elämään yhdessä niin, että ihmiset saavat tehdä erilaisia valintoja elämässään. Vuoroin vieraissa, eli esim. minä maksan vähän siitä, että sinä saat ajella autollasi pitkin hoidettuja valtateitä ja sinä puolestasi maksat vähän siitä, että minä saan käyttää kunnallista terveydenhuoltoa.
Totta kai se ärsyttää katsoa vierestä kun joku tahallaan tekee hallaa omalle terveydelleen. Ihan kuten vituttaa olla sellaisen ihmisen kyydissä joka ajaa jurnuttaa liian pienellä vaihteella ja lepuuttaa jalkaansa kytkimen päällä.
Joitakin ei ärsytä, koska heitä kiinnostaa vain oma persereikänsä. He saattavat jopa olla vahingoniloisia kun toisilta palaa huolimattomuuden takia talo.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:01"]
Minua harmittaa tuo "joudun maksamaan verovaroistani"-valitus melkein minkä tahansa aiheen osalta. Eiköhän tuo edellinenkin kommentoija tee jotain sellaista, mitä muut eivät haluaisi maksaa. Täällä kuitenkin pitäisi pystyä elämään yhdessä niin, että ihmiset saavat tehdä erilaisia valintoja elämässään. Vuoroin vieraissa, eli esim. minä maksan vähän siitä, että sinä saat ajella autollasi pitkin hoidettuja valtateitä ja sinä puolestasi maksat vähän siitä, että minä saan käyttää kunnallista terveydenhuoltoa.
[/quote]
Olen pahoillani, jos harmistuit tekstistäni. Se ei kuitenkaan ollut tarkoitettu valitukseksi, vaan pelkäksi analysoivaksi vastaukseksi ap:lle. Ymmärrän "vuoroin vieraissa" -elämänfilosofiasi eikä minulla ole mitään sitä vastaan. Oma filosofiani kuitenkin on hieman erilainen: Koetan elää mahdollisimman hyvää elämää, ja kuluttaa yhteiskunnan voimavaroja mahdollisimman vähän, jotta niistä jäisi enemmän niitä tarvitseville. Etsin itsestäni säännöllisesti asioita, joissa on kehittämisen varaa, ja alan systemaattisesti parantaa niitä. En siis ajattele, että minulla olisi "lupa" esim. ajella autolla, jos kieltäydyn lihansyönnistä. Sen sijaan vältän autolla liikkumista (en omista autoa) ja kieltäydyn lihansyönnistä. Ymmärtänet pointtini. Sitä voisi kuvata sanoin "molempi parempi", kun taas sinun filosofiasi on "vuoroin vieraissa".
Kunnallinen terveydenhuolto on meitä kaikkia varten. Toki minäkin sitä käytän eräästä sairaudesta johtuen, joten mikset sinäkin saisi? Mutta pidän elämäntapani terveellisinä, jottei minun tarvitsisi käyttää yhteisiä varojamme minunkin lihavuudestani johtuvien sairauksien hoitoon.
Toki toivoisin, että muutkin ihmiset eläisivät terveellisesti, jotta verorahoja jäisi käytettäväksi johonkin muuhun. En kuitenkaan valita, mikäli näin ei tapahdu. Kaikkea hyvää sinulle! Pysykäämme terveinä.
Ei käytä. Tyhjänä seisoo terveysasemat ja lekurit siellä pelaa pasianssia ..osa tekee ristikoita. Hoitsut roikkuu av:llä. Käy vaikka kattomassa jos et usko.