Miksi pääkaupunkiseutulaiset narisee puhuessaan?
Tekeekö se jotenkin pätevämmän vaikutelman heidän mielestään? Ärsyttää aivan älyttömästi kuunnella sitä narinaa televisiossa.
Toinen juttu on sössö-ässä. Jos pk-seutulaisella ei ole espoolainen sihauttelu-ässä, niin hyvin todennäköisesti häneltä löytyy ässävika, sössöässä. Se tietysti on puhevika, eli sille ei itse mitään voi. Mutta ei pohjoissuomalaisilla ole sössö- tai sihautus-ässiä.
Kommentit (38)
Olen pk-seudulta ja huomaan puheessani selvästi s-kirjaimen sihauttamista. Yritän päästä siitä tietoisesti eroon, valitettavasti vanhojen ja opittujen tapojen muuttamien on vaikeaa. Onneksi puheeni ei sentään narise, edes jotain positiivista......
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:17"]
Ja toki-sanan liikakäyttö on myös heidän mielestään jotenkin erityisen hienoa.
[/quote]
Vituttaako olla huono?
[/quote]
Toki jos olisin mutta enhän toki ole vaan olen toki hieno ihminen, vaatimaton toki kuitenkin, kuten toki maalla osataan.
Muutin vuosia sitten lukiolaisena keski-suomesta Helsinkiin, ja noin kuukauden kuluttua kun menin käymään kotona, äiti sanoi että olin alkanut puhua narisevasti. Siitä onkin ollut hankalaa päästä eroon... Se narina siis myös tarttuu kuten muutkin murrepiirteet.
Nouseva intonaatio, hyii!
Kuulkaas ny hyvät ihimiset. Annettaiskos kaikkien ihimisten puhua niinku lapsena ovat oppineet! Terveisin nainen Helsingistä jolla keskipohojalaiset juuret.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:17"]
Ja toki-sanan liikakäyttö on myös heidän mielestään jotenkin erityisen hienoa.
[/quote]
Vituttaako olla huono?
[/quote]
Toki jos olisin mutta enhän toki ole vaan olen toki hieno ihminen, vaatimaton toki kuitenkin, kuten toki maalla osataan.[/quote]
Myös "niin ku" ja "silleen" sanojen viljely on suosittua, varsinkin teinixit harrastaa näitä paljon.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:13"]Kuulostaa 'hienommalta'. Tulee siten että nostaa nenän pystyyn.
[/quote]
Ihan miettimättä nää tulee. Landepaukut naama kiinnk ny vaa.
Siis millanen ässä? Sellanen tiukka ja pistävä ässä?
Narinaan en osaa sanoa mitään, kähee ja nariseva ääni muutenkin
Kyllä tuo puheäänen narina on ihan todellinen ilmiö. Puhuin kerran erään puheterapeutin kanssa hänen työstään, ja yksi suuri asiakaskuta on keski-ikäiset naiset, jotka haluavat eroon narisevasta/nasaalista äänenkäytöstä. Tuon jälkeen aloin itse kiinnittämään huomioita ilmiöön ja kyllä, se on täysin havaittavissa oleva juttu. Ehkä taustalla on jokin tarve tavoitella uskottavuutta tai jotain, mutta naisellisuus kllä kärsii.
Hä? Mie tästä mithän ymmärrä. Pirtin ovi meillä narisee. Ja akka. Ääni nousee, muttei lopusta. Kyllä se huutaa ihan alusta asti. Mitä tet horisetta?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:16"]Kateellinen juntti se siellä örmöttää:D
[/quote]
Luuletko idiootti, että kaikki haluais asua siellä perseen silmässä? Ei todellakaan.
Mun kokemuksen mukaan narisijat ovat ensimmäisen ja toisen polven helsinkiläisiä. Yksi nariseva mamma on ainakin kotoisin Mellilästä ja muutti vasta aikuisena Helsinkiin hänen 3 tytärtään narisevat ihan äitinsä tavalla.
mitä sä juntti valitat?
Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja en kyllä ole huomannut kenenkään täällä narisevan puhuessaan.
Ainut ihminen, jonka olen kuullut puhuvan narisevalla äänellä on Kimi Räikkönen.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:25"]
Mikä on "espoolainen sihauttelu-ässä" :DDD? t. syntyperäinen espoolainen
[/quote]
No esimerkiksi Hilja Järvinen Ollin TVOF-tiimissä:
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/the-voice-of-finland/1819636-olli-lindholmilla-on-monta-assaa-hihassaan---tutustu-ollin-tyylikkaaseen-tusinaan
Kohta 1:46.
Hans Välimäellä on helsinkiläinen sössöässä! Onko se opittu vai ässävika?
Ensitreffit-Pia narisee! Ei ihan hullun paljon mutta narisee silti.
Ehkäpä nämä sössöttäjät kuulostavat mielestään kosmopoliiteilta, sillä ainakin englanninkielisissä maissa etenkin naiset korostavat ässää puheessaan todella paljon. Myös tuo lauseen loppuosan painottaminen on varmaan samoista maista kopioitu.
Olen itse huomannut puhuvani narisevasti, kun puhun vaikeista/ monimutkaisista asioista. Ja en ole pääkaupunkiseutulainen.