Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi amerikkalainen peruskoulu on niin huono vaikka heidän yliopistot ovat maailman parhaita?

Vierailija
16.11.2021 |

Ja miksi suomessa on päinvastoin?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kokemusta amerikkalaisesta yliopistosta mutta peruskoulusta (public school) on. Kävin luokat 4-8. Opetus on erilaista, nyt en aamukiireessä ehdi tarkemmin selostaa. Sen verran kuitenkin että ainakin luokilla 7-8 oli tiukempaa kuin mitä Suomessa lukiossa. Tosin varmaan paikkakuntaisia eroja on. Oppilaiden etenemistä seurattiin tarkkaan, koulussa oli pakko olla paikalla jo ihan turvallisuussyistä. 

Vierailija
42/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkaitten aluella julkiset koulut on hyviä (verotulot korkeita). Yliopistot rankataan kansainvälisten julkaisujen kautta (siis iso määrä julkaisuja tarkoittaa korkeampaa rankingiä). Näissä ei suomalaiset yliopistot voi pärjätä kun ei löydy rahoitusta ikinä samoja määriä. Ei saa Suomessakaan esim eri kaupunkien kauppakorkeakoulut taloudellista tuke yhtä suuria määriä. Aalto saa ylivoimaisesti eniten ja johtuu yritysmaailman linkeistä.

Aalto on kuitenkin susipaska verrattuna jenkkiyliopistoihin. Siis ihan vaan se opetuksen laatu.

T. Molempia kokeillut

Matemaattisilla aloilla opetuksesta ei ole juuri mitään hyötyä. Pitää vain hankkia kirjallisuusmateriaalia ja alkaa laskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että voidaan perustella matalat palkat suurimmassa osaa työ paikoista. Ainoastaan varakkaimmilla varaa kouluttaa lapsiaan.

Ihan sama periaate kuin apina, tai muut eläimet, näin yhteiskunta toimii Suomessakin vahvin voittaa...

Vierailija
44/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa amerikkalaisista yliopistoista on huomattavasti heikompia kuin yksikään suomalainen yliopisto. Ja samoin toisin päin; kaikki suomalaiset yliopistot ovat reilusti parempia kuin yhdysvaltalaisten yliopistojen enemmistö!

Tässä on siis kyse vain mittakaavaerosta.

Vierailija
45/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on köyhille ja rikkaille päiväkodit ja peruskoulut, ne köyhien palvelut on niitä huonoja

Ihan sama tilanne on useimmissa Euroopankin maissa.

Vierailija
46/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkaitten aluella julkiset koulut on hyviä (verotulot korkeita). Yliopistot rankataan kansainvälisten julkaisujen kautta (siis iso määrä julkaisuja tarkoittaa korkeampaa rankingiä). Näissä ei suomalaiset yliopistot voi pärjätä kun ei löydy rahoitusta ikinä samoja määriä. Ei saa Suomessakaan esim eri kaupunkien kauppakorkeakoulut taloudellista tuke yhtä suuria määriä. Aalto saa ylivoimaisesti eniten ja johtuu yritysmaailman linkeistä.

Aalto on kuitenkin susipaska verrattuna jenkkiyliopistoihin. Siis ihan vaan se opetuksen laatu.

T. Molempia kokeillut

Että oikein jenkkiyliopistoihin monikossa. Salli mun nauraa.

Kyllä olen muutamia kokeillut. Ihan tavallista sielläpäin että graduate degree tehdään toisessa yliopistossa.

Niin teki minunkin lapseni, BA ja MA eri yliopistoissa ja viela toinen MA kolmannesta.

Itse olen opettanut USAlaisessa K - 12 koulussa ja kylla taso on parempi kuin suomalaisissa hairikkokouluissa.

Oletko sitten opettanut myös suomalaisessa hyvässä koulussa?

Vierailija
47/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on köyhille ja rikkaille päiväkodit ja peruskoulut, ne köyhien palvelut on niitä huonoja

Samaa malliahan sitä yritetään kovasti ajaa Suomessakin. Jo nyt tiedän, että lasten ja nuorten kanssa työskentelevät tietävät millä alueilla on huonoimmat päiväkodit ja koulut ja tästä syystä valitsevat asuinpaikkansa niin, ettei omat lapset noihin joudu.

Vierailija
48/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kaikin tavoin paskamaa. Nauran näille pölhövasemmistolaisille jotka paukuttavat miten täällä on koulutus, terveydenhuolto, turvallisuus, armeija, naiskauneus ja mitä vielä universumin huippua. >D

Vierailija
49/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa amerikkalaisista yliopistoista on huomattavasti heikompia kuin yksikään suomalainen yliopisto. Ja samoin toisin päin; kaikki suomalaiset yliopistot ovat reilusti parempia kuin yhdysvaltalaisten yliopistojen enemmistö!

Tässä on siis kyse vain mittakaavaerosta.

Näin on. Isoon maahan mahtuu paljon, huippuja löytyy, mutta keskinkertaisuutta vielä enemmän. Minulla on pitkä kokemus sekä Aallosta että eräästä huippuyliopistosta USA:ssa. Joillakin kapeilla alueilla Aalto on parempi, mutta keskimäärin ei, varsinkaan rankkauksien perusteella. Jenkeissä esimerkiksi ostetaan eläköityviä nobelisteja varakkaisiin yliopistoihin nostamaan rankkauksia. Meillä se ei ole mahdollista.

Koululaitos on tosiaan ongelmissa USA:ssa. Heikkotasoisia ja ongelmakouluja on paljon, joten varoissaan olevat vanhemmat käyttävät paljon aikaa ja rahaa saadakseen lapsilleen hyvän peruskoulutuksen. Meillä asiat ovat siinä suhteessa paljon paremmin.

Vierailija
50/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös USA: parhaat lukiot ovat maailman parhaita lukioita. Keskimääräinen amerikkalainen lukio tai yliopisto ei ole hyvä, mutta parhaat on maailman huippua.

Vierailija
51/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siellä hyviäkin peruskouluja todella paljon.

Ihan tavallisen keskiluokkaisen lahion koulut ovat paljon suomalaisia parempia ja monipuolisempia.

Älä valehtele kun et asiasta mitään tiedä.

Miksi valehtelisin? Ei siita mitaan hyotya minulle olisi. Uskallan vaittaa etta tiedan asiasta vahan enemman kuin sina kun olen maksanut veroja tahan koulupiiriin yli 30 vuotta. Olen myos opettanut Suomessa ja Amerikassa esikoulusta lukion loppuun ,  yhteensa lahes 20 vuotta. Sina?

Samalla olen kouluttanut lapseni lapi koko amerikkalaisen systeemin.  Heti alusta alkaen oli mahdollisuus valita suomalaisen ja amerikkalaisen koulutuksen valilla. Ei tarvinnut edes miettia kun amerikkalainen voitti.

Suomalaisilla on usein vahan liian suuret uskot omasta osaamisestaan. Kun mina hain opettajan paikkaa Yhdysvalloissa niin jouduin opiskelemaan paljon lisaa. Onneksi olivat niin kohteliaita etta eivat nauraneet pain naamaa niinkui Suomessa olisi voinut tapahtua.

Nyt kaipaisin tarkempaa tietoa siitä, miten olet Suomessa "opettanut esikoulusta lukion loppuun". 

Vierailija
52/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko siinä että siellä ei köyhiä juurikaan yliopistoissa ole

Vierailija
53/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on se että yhdysvaltojen peruskoulua rahoitetaan veroista. Ja peruskouluissa on jouduttu huonoilla asuinalueilla käyttämään rahaa mm. metallinpaljastimiin, sekä aseistettuihin vartijoihin. Tuo kaikki raha on poissa opetuksesta.

Sen lisäksi, kokonaisuudessaan koulutukseen käytettyjä verorahoja on leikattu rankalla kädellä.

Peruskoulu ei käytännössä valmenna huonoilla alueilla kuin siihen kuinka esimerkiksi voi välttää huumeita. Eli vaikka siellä on perusopetusta, suuri osa perusopetuksesta on noilla huonoilla alueilla elämästä selviämistä, eikä varsinaiselle perusopetukselle ole paljoa tilaa.

Se johtaa siihen että lukiossa ja opistossa ei pysty opiskelemaan sellaiset oppilaat jotka ovat tulleet huonoilta alueilta, jolloin heidän lapsensa eivät pysty menestymään myöskään ja kuilu syvenee.

Lukio ja opisto valmentaa työelämään, mutta silloin perheellä pitää olla varaa myös koulutarvikkeisiin ja koulukyyteihin. Amerikoissa koulukyydit eivät ole maksuttomia, vaan ne maksetaan itse, mikä jälleen korostaa eriarvoisuutta eri asuinalueilla ja amerikoissa koulumatkat voivat olla todella pitkiä, jopa kaksi tuntia!

Yliopistot taas ovat yksityisiä yrityksiä, joihin suurin osa opiskelijoista ei tule amerikoista, vaan ulkomailta. Suurin osa "amerikkalaisista" tiedemiehistä ja naisista onkin ulkomaalaisia, koska varsinaisia amerikkalaistaustaisia tieteentekijöitä on hyvin vähän ja he ovat useimmiten ulkomailla töissä.

Amerikoissa on myös julkisesti rahoitettuja yliopistoja, mutta käytännössä ne vastaavat meillä lukiotasoista koulusta, eikä sellaisella paperilla pääse mihinkään haluttuihin töihin tai rakenneta uraa kuten noiden yksityiskoulujen papereilla.

Vierailija
54/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siellä hyviäkin peruskouluja todella paljon.

Ihan tavallisen keskiluokkaisen lahion koulut ovat paljon suomalaisia parempia ja monipuolisempia.

Älä valehtele kun et asiasta mitään tiedä.

Miksi valehtelisin? Ei siita mitaan hyotya minulle olisi. Uskallan vaittaa etta tiedan asiasta vahan enemman kuin sina kun olen maksanut veroja tahan koulupiiriin yli 30 vuotta. Olen myos opettanut Suomessa ja Amerikassa esikoulusta lukion loppuun ,  yhteensa lahes 20 vuotta. Sina?

Samalla olen kouluttanut lapseni lapi koko amerikkalaisen systeemin.  Heti alusta alkaen oli mahdollisuus valita suomalaisen ja amerikkalaisen koulutuksen valilla. Ei tarvinnut edes miettia kun amerikkalainen voitti.

Suomalaisilla on usein vahan liian suuret uskot omasta osaamisestaan. Kun mina hain opettajan paikkaa Yhdysvalloissa niin jouduin opiskelemaan paljon lisaa. Onneksi olivat niin kohteliaita etta eivat nauraneet pain naamaa niinkui Suomessa olisi voinut tapahtua.

Anteeksi?

Miten tämä on mahdollista:

"kun olen maksanut veroja tahan koulupiiriin yli 30 vuotta. Olen myos opettanut Suomessa ja Amerikassa esikoulusta lukion loppuun , yhteensa lahes 20 vuotta."

Oletko siis ensin opettanut Suomessa ja sitten Jenkeissä ja nykyään eläkkeellä?

Miten olet voinut opettaa esikoulusta lukion loppuun Suomessa 🤔?

Oletko opettanut hyppimällä koulusta ja luokka-asteesta toiseen?

Vierailija
55/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalainen yliopisto saattaa saada saman verran budjettia kuin koko Suomen valtio. Amerikkalainen yliopisto pystyy myöskin keräämään maailman huiput mistä vaan, suomalainen yliopisto ei välttämättä saa edes Suomen huippuja, koska ne pääsevät sinne ameriikkaankin.

Vierailija
56/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin Suomi on parempi kuin USA, mutta huipputasossa USA voittaa, vieläpä selvästi. Ihan pelkkä massojen lakikinhan sen selittää.

Vierailija
57/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Amerikkalainen yliopisto saattaa saada saman verran budjettia kuin koko Suomen valtio."

Elon Muskin henkilökohtainen varallisuus USA:ssa on 200-300 miljardia euroa... Voisi pyörittää Suomen valtiota pari vuotta, mutta ei tietenkään niin huonoa sijoitusta ikinä tee...

Vierailija
58/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se Amerikan peruskoulutus siitä paranisi, että yliopistot ovat huippulaatuisia?

Suomessa on kyllä mielenkiintoinen tilanne, kun korkeatasoisesta opiskelija-aineksesta ei saada yliopistoissa taottua nobelisteja koskaan.

Vierailija
59/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on paremmin rankattuja yliopistoja kuin Suomessa. Tietysti Nobel-kytkös voi osaltaan sitä selittää.

Vierailija
60/68 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen yliopisto saattaa saada saman verran budjettia kuin koko Suomen valtio.

Kyllä myös Suomen yliopistoihin virtaisi yksityistä rahaa, jos ne olisivat yhtä hyviä kuin amerikkalaiset. Muna vai kana.