Miksi amerikkalainen peruskoulu on niin huono vaikka heidän yliopistot ovat maailman parhaita?
Kommentit (68)
On siellä hyviäkin peruskouluja todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaitten aluella julkiset koulut on hyviä (verotulot korkeita). Yliopistot rankataan kansainvälisten julkaisujen kautta (siis iso määrä julkaisuja tarkoittaa korkeampaa rankingiä). Näissä ei suomalaiset yliopistot voi pärjätä kun ei löydy rahoitusta ikinä samoja määriä. Ei saa Suomessakaan esim eri kaupunkien kauppakorkeakoulut taloudellista tuke yhtä suuria määriä. Aalto saa ylivoimaisesti eniten ja johtuu yritysmaailman linkeistä.
Aalto on kuitenkin susipaska verrattuna jenkkiyliopistoihin. Siis ihan vaan se opetuksen laatu.
T. Molempia kokeillut
Että oikein jenkkiyliopistoihin monikossa. Salli mun nauraa.
Et ymmärtänyt kommenttia.
-eri-
Ymmärsin, toisin kuin sinä. Kommentissa kerrottiin kaikkien jenkkiyliopistojen olevan Aaltoa parempi.
Todellako tuota luulet. Mutta kyllä se on niin etteivät ne yliopistot johon menin mitään mit tai harvadeja olleet vaan surkeita jenkkien mittapuulla. Kuitenkin opetus oli ihan huippua aaltoon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole peruskoulua. Kenellä on varaa, laittaa lapsensa laadukkaisiin yksityiskouluihin. Köyhien asuinalueilla on umpipaskat koulut, kun eivät saa maksettua niitä veroissaan paremmiksi.
kuuntelin joskus atlantalaista radioasemaa netin kautta, siellä ne keräsi rahaa opettajille parempien koulututarvikkeiden hankkimiseen, opettajat kuulemma ostaa omilla rahoillaan koulutarvikkeita
Niin ne opettajat tekee Suomessakin.
Viime vuonna Yhdysvalloissa peruskoulutuksen aloitti n. 57 milj. koululaista, joista vajaa 6 milj. aloitti yksityiskouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti varakkaammilla alueilla.
On suuri ilo maksaa veroja, yhteiseen pussiin.
Jos lapsensa panee heti yksityiseen kouluun USA:ssa, taatusti saa paremmat eväät myös sille korkeakoulutaipaleelle. Ap tosin vertaillee julkkarikouluja toisiinsa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti varakkaammilla alueilla.
No kyllä, näinhän se menee.
Mun mielestä Suomen yliopistojen taso on tosi hyvä kun ottaa huomioon millainen minimaa Suomi on. Totta kai Jenkeissä on hyviä yliopistoja, koska siellä on rahaa millä tuottaa paljon hyviä tutkimuksia ja haalia huipputekijät sinne. Antakapaas sama määrä rahaa tänne niin joka ikinen Suomen yliopisto olisi top 20 joukossa. Meillä ei ihan hirveästi rahoitusta löydy yliopistoille ja tutkimuksiin ja siihen verrattuna meidän yliopistoilla pyyhkii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siellä on myös valtavasti aivan surkeita ”yliopistoja”.
USAssa on yli 4000 yliopistoa, tuohon maaraan mahtuu kaikenlaista. Hyvat koulut kylla tunnetaan eika tarvitse olla Harvard tai Yale CVssa kun tyonsaanti helpottuu koulun takia.
Ei näitä kahta kannata verrata edes toisiinsa. Ovat niin eri kokoluokkaa ja eri "planeetoilta"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaitten aluella julkiset koulut on hyviä (verotulot korkeita). Yliopistot rankataan kansainvälisten julkaisujen kautta (siis iso määrä julkaisuja tarkoittaa korkeampaa rankingiä). Näissä ei suomalaiset yliopistot voi pärjätä kun ei löydy rahoitusta ikinä samoja määriä. Ei saa Suomessakaan esim eri kaupunkien kauppakorkeakoulut taloudellista tuke yhtä suuria määriä. Aalto saa ylivoimaisesti eniten ja johtuu yritysmaailman linkeistä.
Aalto on kuitenkin susipaska verrattuna jenkkiyliopistoihin. Siis ihan vaan se opetuksen laatu.
T. Molempia kokeillut
Että oikein jenkkiyliopistoihin monikossa. Salli mun nauraa.
Kyllä olen muutamia kokeillut. Ihan tavallista sielläpäin että graduate degree tehdään toisessa yliopistossa.
Niin teki minunkin lapseni, BA ja MA eri yliopistoissa ja viela toinen MA kolmannesta.
Itse olen opettanut USAlaisessa K - 12 koulussa ja kylla taso on parempi kuin suomalaisissa hairikkokouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisen keskiluokkaisen lahion koulut ovat paljon suomalaisia parempia ja monipuolisempia.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsensa panee heti yksityiseen kouluun USA:ssa, taatusti saa paremmat eväät myös sille korkeakoulutaipaleelle. Ap tosin vertaillee julkkarikouluja toisiinsa...
Suurin osa yksityiskouluista on uskonnollisia ja kaikki eivat sita opetusta lapsilleen halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisen keskiluokkaisen lahion koulut ovat paljon suomalaisia parempia ja monipuolisempia.
Älä valehtele kun et asiasta mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele kun et asiasta mitään tiedä.
Miksi valehtelisin? Ei siita mitaan hyotya minulle olisi. Uskallan vaittaa etta tiedan asiasta vahan enemman kuin sina kun olen maksanut veroja tahan koulupiiriin yli 30 vuotta. Olen myos opettanut Suomessa ja Amerikassa esikoulusta lukion loppuun , yhteensa lahes 20 vuotta. Sina?
Samalla olen kouluttanut lapseni lapi koko amerikkalaisen systeemin. Heti alusta alkaen oli mahdollisuus valita suomalaisen ja amerikkalaisen koulutuksen valilla. Ei tarvinnut edes miettia kun amerikkalainen voitti.
Suomalaisilla on usein vahan liian suuret uskot omasta osaamisestaan. Kun mina hain opettajan paikkaa Yhdysvalloissa niin jouduin opiskelemaan paljon lisaa. Onneksi olivat niin kohteliaita etta eivat nauraneet pain naamaa niinkui Suomessa olisi voinut tapahtua.
Israelissa sama. Koululaitos äärettömän huono. Sitten parhaimmat tutkijat ovat siellä.
Vierailija kirjoitti:
Israelissa sama. Koululaitos äärettömän huono. Sitten parhaimmat tutkijat ovat siellä.
Kuka asiantuntija tassa on sanonut etta amerikkalainen kouluilaitos on aarettoan huono?
Koulutus on paljon monipuolisempi kuin Suomessa. Yliopistoon pyrkiessa pitaa kertoa yhteiskuntapalvelusta tai muista oman alan ulkopuoisista harrastuksista/kyvyista.
Though the U.S. Department of Education tallies nearly 4,000 colleges and universities, U.S. News included just 1,452 schools in the 2021 rankings. To be eligible for inclusion in the Best Colleges rankings, a school must be regionally accredited and offer four-year undergraduate degree programs.