Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MITÄ!?! Taideyliopiston opiskelijahaku on jo mennyt!

Vierailija
05.02.2015 |

Mitä helvettiä!?! Olen koko syksyn lukenut avoimessa yliopistossa vaikka mitä, valmistautunut tämän vuoden pääsykokeisiin ja käynyt välillä katsomassa, mihin voisin pyrkiä. En siis päässyt viime vuonna mihinkään hakemaani. Helsingin yliopistoon haen muutamaan paikkaan ja niiden haku alkaa vasta maaliskuussa.

Kävinpä nyt katsomassa Taideyliopistosta niitä päivämääriä ja HAKU ON PÄÄTTYNYT JO 27.1.2015!

Miten tämä on mennyt multa täysin ohi? Olen käynyt Educa-messuilla, olen tykännyt kaikista mahdollista opiskelu- ja yliopistosivuista Facebookissa, juttelen jatkuvasti kavereiden kanssa pääsykokeista ja luulin olevani todella ajoissa. 

Taideyliopisto oli ykkösvaihtoehtoni ja sinne minulla oli suurimmat mahdollisuudet päästä sisään. Menee siis vuosi, ennen kuin voin yrittää uudestaan.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kandihaku ole vielä voimassa vanhaan taikiin?

Vierailija
2/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olit hakemassa ihan perus taiteen kanditutkintoon, ni se on keväällä.
Tänä vuonna 2015 Taikin kandiopintoihin haku päättyy 9.4.2015.

Sillon postitetaan ennakkotehtävät ja hakupaprut. Niitä voi täydentään todistusten osalta vielä myöhemmin. Valintakokeet on yleensä toukokuun vikalla viikolla ja päätökset tulee samaan aikaan kuin muillakin yliopistoilla.

Mitä ihmettä te sekoilette? Maisterihakuaika oli nyt talvella, mut sinne voi käsittääkseni hakea ympärivuotisesti. Vieraskielisiin tutkintoihin Mikkeliin oli haku nyt tammikuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hum, itsekin sattumalta huomasin etä maisterihaut loppuukin jo tammikuun lopussa. Tuli kiire kopsailla tutkintopapereita yms. ja kirjoitella jotain hakemuksentapaista.

Tai oikeastaan tarkoitus ei ollut hakea just nyt mutta iski inspiraatio :)

Vierailija
4/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:11"]

Kiitos kaikille rohkaisevista sanoistanne. Nyt tiedän, että olen tyhmempi kuin luulinkaan, varsinainen idiootti, jonka ei edes kannata hakea mihinkään yliopistoon.

En ole hakenut Taideyliopistoon aiemmin. Jostain typerästä syystä luulin, että yliopistoihin haetaan edes suurin piirtein samoihin aikoihin KEVÄÄLLÄ. Ei niin, että viimeinen hakupäivä on jo keskellä talvea.

ap

[/quote]

Äläs nyt rupea marttyyriksi. Ehkei vastauksista ole sinulle suoranaista hyötyä, mutta eipä olisi ollut niistäkään, joissa olisi vain päivitelty tapausta ja kirottu yliopisto maan rakoon.
Ihan ensimmäinen asia työnhaussa, opiskelupaikan haussa ja vaikka telkkarin kykykilpailuun haussa on hakuajan tarkistaminen. Sitten suunnitellaan aikataulu sille, miten ennen hakua pitää valmistautua, koska kyseessä on yksi suurimmista elämäsi suuntaa määräävistä tapahtumista. Sinä opit tuon kantapään kautta, harmi kyllä.

Vierailija
5/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aikonut hakea Taideyliopistoon, mutta et sitten ole kertaakaan käynyt heidän sivuilla edes katsomassa hakuohjeita? Olet vaan olettanut, että haku on johonkin aikaan?

Taidealojen haku on vuosikausia ollut aiemmin kuin muiden yliopistojen haku. Vähän pitäisi jo ennakkoon ottaa selvää eikä luottaa vaan omiin oletuksiinsa.

Vierailija
6/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä valmistautuminen ja oikea asenne on opintojen pohja. Nyt sinulla on aikaa tehdä molemmille jotain. Ehdit valmistutua kunnolla, kun käytät harjoitteluun muutaman tunnin joka päivä, ensi keväällä pääset varmasti ainakin koeajalle. Lisäksi ehdit kääntää tämän asenteesi "miksei muut kertoneet" siihen että sinä itse teet elämästäsi mitä haluat, eikä muut voi estää, sinä laitat kalenteriin NYT hakuajat ja tarkistat sekä uudelleentarkistat ne syksyllä. Hankit itsellesi hakuoppaan ja osaat sen vaikka ulkoa oman alasi kohdalta. Koska SINÄ olet siellä ensimmäisenä sisällä ensi vuonna.

Vierailija
7/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole mennyt! Olet ymmärtänyt jotakin väärin. Katso, etsin sinulle valmiiksi sivunkin: http://www.aalto.fi/fi/studies/admissions/arts/bachelors_degree/

Vai oletko jo kandi ja meinasit maisterivaiheeseen hakea?

Vierailija
8/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan näin sivullisena kerron, että se "entinen TaiK" eli Aalto on ihan eri asia kuin Taideyliopisto. Taideyliopiston muodostavat entiset TeaK, SibA ja KuvA. Turha Aallon hakuaikoja on ap:lle kertoa, ainakaan piruilevaan sävyyn, kun omatkin tiedot ovat mitä sattuu...

Vierailija
9/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, no nyt ymmärrän. Luulin että tässä tarkoitettiin ent. Taikia. En edes tiennyt että nykyään on joku taideyliopisto erikseen sen Taikin lisäksi. Pahoittelen.

Vierailija
10/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 16:57"]No onpa keskustelu. Useimmat eivät varmaankaan vaan tiedä Taideyliopistosta paljoa, ja siksi heittävät kommentteja, joista ei ole juurikaan hyötyä. Esim.Avoimessa suorittaminen ei välttämättä onnistu tässä tapauksessa. Paperieidne merkitystä ihmettrelevälle: kyseessä saattaa olla vaikka taidepedagogian opinnot, jolloin pätevyydellä voi olla enemmän väliä. Ja kyllä korkekaoulytus on taidealallakin usein uskottavamoi pohja kuin muu, esim.AMK-ala. Vaikka se ei aina olisi reiluakaan, niin usein näin käytännössä on.  

Mutta oudoin on tuo viimeisin kommentti, nro 47. Mistä ylipäätään tiedät, mitä alaa ap haluaisi opiskelemaan? KuvA on taideyliopiston paikoista ehkä kaikkein epätodennäköisin vaihtoehto, koskapa se on niin pieni, ja koska työmarkkinoista puhuminen tuntuu viittaavan KuvAan vähemmän kuin TeaKijin tai SibAan. Mutta vaikka olisikin KuvA, niin mistä ihmeestä tiedät, että ap on jotenkin epäkelpo? No, et tiedäkään, tietenkään. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että olisit oikesti taiteilija itsekään. Kunhan huutelet ja ilkeilet.
[/quote]

Kyllä se aika epäkelpo on jos ei tiennyt edes milloin on haku. Osoittaa sen että ei liiemmin kiinnosta. Niitä joita ei liiemmin kiinnosta on jo alalla helvetisti, siellä kortistossa. Oli taide mikä tahansa. Tämä on toki sellainen totuus jota ei saa kellekkään ääneen sanoa ettei erityisherkkä taiteilijan alku murennu. Ap. Myös puhuu tulevansa muulta alalta ja nyt sitten maisteriksi kiinnostaa taideallalle? Miksi ihmeessä? Onhan noita taidemaikka tms jne hakuja muuallakin. Miksi sen pitää taidemaisteriksi alkaa? Odottelkoon vuoden, oppii samalla nuokkumaan kortistossa.

Vierailija
11/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut AMK-tutkinnon, jolla ei tee työmarkkinoilla yhtään mitään. Haluan maisteriksi ja minulla on oikeus hakea suoraan maisteriopintoihin tiettyihin koulutuksiin. Taideyliopistoon olisin voinut tutkinnollani päästä, koko tutkintoa en enää jaksa opiskella alusta asti ihan jo rahan ja ajan takia.

Olen siis myöhässä, ei voi mitään.

ap

Vierailija
12/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:08"]

Mihin olisit hakenut? Minä hain taidekasvatukseen.

[/quote]

Sitähän opetetaan Aaltoyliopistossa ja Lapin yliopistossa eikä Taideyliopistossa.

Vierailija
13/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, niinhän se on, olin väärässä.

Vierailija
14/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:41"]

Olen suorittanut AMK-tutkinnon, jolla ei tee työmarkkinoilla yhtään mitään. Haluan maisteriksi ja minulla on oikeus hakea suoraan maisteriopintoihin tiettyihin koulutuksiin. Taideyliopistoon olisin voinut tutkinnollani päästä, koko tutkintoa en enää jaksa opiskella alusta asti ihan jo rahan ja ajan takia. Olen siis myöhässä, ei voi mitään. ap

Ihan mielenkiinnosta, onko avoimessa yliopistossa tosiaan mahdollista suorittaa Taideyliopiston 2v maisteriopinto-ohjelmissa hyödynnettäviä kursseja?

[/quote]

Vierailija
15/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 11:56"]Kaikista vain ei ole yliopistoon.
[/quote]

Voi miten älytön kommentti!!!
T. Joku, jolle vois ihan hyvin käydä noin ja kenellä on ihan just toisetkin maisterinpaperit takataskussa...puuttuu enää muutama juttu, joista yksi opintosuorite, jonka proffa on vahingossa vissiin kirjannut jollekin muulle tai jotain muuta kummaa

......että käy sitä ihan akateemisissakin piireissä

Vierailija
16/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:41"]

Olen suorittanut AMK-tutkinnon, jolla ei tee työmarkkinoilla yhtään mitään. Haluan maisteriksi ja minulla on oikeus hakea suoraan maisteriopintoihin tiettyihin koulutuksiin. Taideyliopistoon olisin voinut tutkinnollani päästä, koko tutkintoa en enää jaksa opiskella alusta asti ihan jo rahan ja ajan takia. Olen siis myöhässä, ei voi mitään. ap

Ihan mielenkiinnosta, onko avoimessa yliopistossa tosiaan mahdollista suorittaa Taideyliopiston 2v maisteriopinto-ohjelmissa hyödynnettäviä kursseja?

[/quote]

[/quote]
Ei, olen opiskellut ihan muita asioita. Kaikesta opiskelusta pitäisi olla hyötyä, mutta maisteriopintoihin en esaa yhtään mitään tehtyä avoimessa etukäteen.

AMK-tutkinnolla en tee yhtään mitään. Näin ovat työnantajatkin sanoneet ihan suoraan. Työttömiä maistereita on pilvin pimein ja heilläkin on jo vuosien työkokemus. Olen automaattisesti jonon hännillä ilman papereita.

ap

Vierailija
17/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet maisteriopintoihin niin sitä suuremmalla syyllä aikataulut ja hakukelpoisuus pitää selvittää mahdollisimman aikaisin. Maisterihaku voi olla täysin eri aikaan kuin perushaku.

No. Ensi vuonna sitten.

Vierailija
18/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taideyliopiston hakuajat ovat aikaistuneet. Aikaisemmin olivat maaliskuussa. Ap, et ole tyhmä. :)

Vierailija
19/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 11:58"]Taidealojen haku on sitä paitsi aina ollut tammikuussa, niin kauan kun muistan.
[/quote]

En muista aloista tiedä, mutta Sibelius-Akatemian haku on tähän asti ollut maaliskuussa. Olisiko tässä ollut kyse Akatemioiden hakuaikojen yhtenäistämisestä.

Vierailija
20/54 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 16:57"]No onpa keskustelu. Useimmat eivät varmaankaan vaan tiedä Taideyliopistosta paljoa, ja siksi heittävät kommentteja, joista ei ole juurikaan hyötyä. Esim.Avoimessa suorittaminen ei välttämättä onnistu tässä tapauksessa. Paperieidne merkitystä ihmettrelevälle: kyseessä saattaa olla vaikka taidepedagogian opinnot, jolloin pätevyydellä voi olla enemmän väliä. Ja kyllä korkekaoulytus on taidealallakin usein uskottavamoi pohja kuin muu, esim.AMK-ala. Vaikka se ei aina olisi reiluakaan, niin usein näin käytännössä on.  

Mutta oudoin on tuo viimeisin kommentti, nro 47. Mistä ylipäätään tiedät, mitä alaa ap haluaisi opiskelemaan? KuvA on taideyliopiston paikoista ehkä kaikkein epätodennäköisin vaihtoehto, koskapa se on niin pieni, ja koska työmarkkinoista puhuminen tuntuu viittaavan KuvAan vähemmän kuin TeaKijin tai SibAan. Mutta vaikka olisikin KuvA, niin mistä ihmeestä tiedät, että ap on jotenkin epäkelpo? No, et tiedäkään, tietenkään. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että olisit oikesti taiteilija itsekään. Kunhan huutelet ja ilkeilet.
[/quote]

Kyllä se aika epäkelpo on jos ei tiennyt edes milloin on haku. Osoittaa sen että ei liiemmin kiinnosta. Niitä joita ei liiemmin kiinnosta on jo alalla helvetisti, siellä kortistossa. Oli taide mikä tahansa. Tämä on toki sellainen totuus jota ei saa kellekkään ääneen sanoa ettei erityisherkkä taiteilijan alku murennu. Ap. Myös puhuu tulevansa muulta alalta ja nyt sitten maisteriksi kiinnostaa taideallalle? Miksi ihmeessä? Onhan noita taidemaikka tms jne hakuja muuallakin. Miksi sen pitää taidemaisteriksi alkaa? Odottelkoon vuoden, oppii samalla nuokkumaan kortistossa.

[/quote]

Ap.stä en tiedä, mutta sinä et kyllä itse ole kuvataiteilija, kun kortistostakin puhut. Kuvataiteilijoiden ongelmahan on juuri se, että kortistoon ei pääse, kun heidät rinnastetaan yrittäjiin. Et myöskään tunnu tietävän Taideyliopistosta mitään. Kuulut niihin maallikoihin, jotaka ajattelevat, että taide tarkoittaa aina vain kuvataidetta. Siksi skippaat koko kysymyksen siitä, mistä oletat ap:n halunneen juuri KuvAlle.

Yleisesti ottaen se, että on käytännön asioissa kärryillä, ottaa ajoissa selvää hakuajoista ja on ajoissa, on tietenkin hyvä merkki tulevia opintoja ja työtä ajatellen taidealoillakin. Esim.teatterissa, joka on vahvasti ryhmätyötä, täytyy ottaa huomioon ryhmä ja osata olla ajoissa. Ei asia kuitenkaan ole ihan niin yksioikoinen. On niitä hyviä taidealan ammattilaisia, jotka kertakaikkiaan joskus möhlivät käytännön asioita ja aikatauluja. Se ei välttämättä ole sen merkki, että on muilta osin epäkelpo taiteen tekemisessä.

Ja tosiaan, en tiedä, mitä ap tarkoitti kun kertoi opiskelleensa "ihan toista asiaa". Jos näin todella on, hänellä ei tietenkään ole asiaa Taideyliopistoon. Mutta kyllähän sinäkin tiedät, että silloin ei ole edes mahdollista "alkaa taidemaisteriksi", joten sinun ei tarvitsisi pyytää ap:ta olemaan hakematta tuollaisilla ilkeilyperusteilla. Tietäisit muutenkin, että hän ei voi päästä sisään. Jos muuten olisit itse koulutettu taiteilija, tietäisit varmasti, että se on taiteen maisteri eikä taidemaisteri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän