MITÄ!?! Taideyliopiston opiskelijahaku on jo mennyt!
Mitä helvettiä!?! Olen koko syksyn lukenut avoimessa yliopistossa vaikka mitä, valmistautunut tämän vuoden pääsykokeisiin ja käynyt välillä katsomassa, mihin voisin pyrkiä. En siis päässyt viime vuonna mihinkään hakemaani. Helsingin yliopistoon haen muutamaan paikkaan ja niiden haku alkaa vasta maaliskuussa.
Kävinpä nyt katsomassa Taideyliopistosta niitä päivämääriä ja HAKU ON PÄÄTTYNYT JO 27.1.2015!
Miten tämä on mennyt multa täysin ohi? Olen käynyt Educa-messuilla, olen tykännyt kaikista mahdollista opiskelu- ja yliopistosivuista Facebookissa, juttelen jatkuvasti kavereiden kanssa pääsykokeista ja luulin olevani todella ajoissa.
Taideyliopisto oli ykkösvaihtoehtoni ja sinne minulla oli suurimmat mahdollisuudet päästä sisään. Menee siis vuosi, ennen kuin voin yrittää uudestaan.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 15:42"]Totta heitossa maisterivaiheessakin hyötyy avoimen yliopiston jutuista, maisteriinhan kuuluu tietty määrä pakollisia mitta vapaavalintaisia sivuaineita. Ne on erittäin fiksua tehdä tuossa tilanteessa ennalta pois alta
[/quote]
Korjaus: "totta hitossa"
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:11"]
Kiitos kaikille rohkaisevista sanoistanne. Nyt tiedän, että olen tyhmempi kuin luulinkaan, varsinainen idiootti, jonka ei edes kannata hakea mihinkään yliopistoon. En ole hakenut Taideyliopistoon aiemmin. Jostain typerästä syystä luulin, että yliopistoihin haetaan edes suurin piirtein samoihin aikoihin KEVÄÄLLÄ. Ei niin, että viimeinen hakupäivä on jo keskellä talvea. ap
[/quote]
En tajua minäkään, miksi joku tai jotkut täällä alapeukuttavat ja dissaavat opinhaluisia. Tosi harmi, jos dead line on mennyt ohi silmien, mutta sellaistakin voi sattua. En tunne taidealoja - voiko jossain avoimessa vaikka suorittaa valmiiksi alan opintoja ja kytkeä myöhemmin tutkintoon? Voiko jonkin taideopintoahjon opinto-ohjaaja vinkata, mitä voisi ja kannattaisi tehdä mahdollisena välivuotena (jos ei pääse esim. yliopistoon, tai vaikka pääsisikin)? Älä luovu toivosta, yritä järjestellä jotain opintoja kuitenkin!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 14:37"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:41"]
Olen suorittanut AMK-tutkinnon, jolla ei tee työmarkkinoilla yhtään mitään. Haluan maisteriksi ja minulla on oikeus hakea suoraan maisteriopintoihin tiettyihin koulutuksiin. Taideyliopistoon olisin voinut tutkinnollani päästä, koko tutkintoa en enää jaksa opiskella alusta asti ihan jo rahan ja ajan takia. Olen siis myöhässä, ei voi mitään. ap
Ihan mielenkiinnosta, onko avoimessa yliopistossa tosiaan mahdollista suorittaa Taideyliopiston 2v maisteriopinto-ohjelmissa hyödynnettäviä kursseja?
[/quote]
[/quote] Ei, olen opiskellut ihan muita asioita. Kaikesta opiskelusta pitäisi olla hyötyä, mutta maisteriopintoihin en esaa yhtään mitään tehtyä avoimessa etukäteen. AMK-tutkinnolla en tee yhtään mitään. Näin ovat työnantajatkin sanoneet ihan suoraan. Työttömiä maistereita on pilvin pimein ja heilläkin on jo vuosien työkokemus. Olen automaattisesti jonon hännillä ilman papereita. ap [/quote]
Hassua, että noillakin aloilla todistus on niin tärkeä nykyään. Kun toisaalta on paljon toimijoita hyvinkin vaihtelevalla koulutustaustalla. Tietysti jos jotain virkaa hakee, niin sitten ymmärrän. Taiteellisessa työskentelyssä sen sijaan ei maisterinpapereilla liene merkitystä. Myös teatterialalla käsittääkseni työllistyy ihmisiä amk-taustalla ihan mukavasti, sielläkin taitaa työkokemus painaa muodollista pätevyyttä enemmän.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 15:42"]
Totta heitossa maisterivaiheessakin hyötyy avoimen yliopiston jutuista, maisteriinhan kuuluu tietty määrä pakollisia mitta vapaavalintaisia sivuaineita. Ne on erittäin fiksua tehdä tuossa tilanteessa ennalta pois alta
[/quote]
Aivan, mutta taideyliopiston kurssitarjonta avoimessa on ylipäätään aika suppea ja lähes kaikki kurssit lähiopetusta.Harmi, ettei ole hakuajat tulleet esiin siellä keskusteluissa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:01"]Voisitko kysyä sieltä onko mahdollista vielä yrittää päästä mukaan? Aika raakaa että viikko liian myöhässä päättäisi koko seuraavan vuoden.
[/quote]
Taide-ala ei ole pellelle.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 14:37"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:41"]
Olen suorittanut AMK-tutkinnon, jolla ei tee työmarkkinoilla yhtään mitään. Haluan maisteriksi ja minulla on oikeus hakea suoraan maisteriopintoihin tiettyihin koulutuksiin. Taideyliopistoon olisin voinut tutkinnollani päästä, koko tutkintoa en enää jaksa opiskella alusta asti ihan jo rahan ja ajan takia. Olen siis myöhässä, ei voi mitään. ap
Ihan mielenkiinnosta, onko avoimessa yliopistossa tosiaan mahdollista suorittaa Taideyliopiston 2v maisteriopinto-ohjelmissa hyödynnettäviä kursseja?
[/quote]
[/quote] Ei, olen opiskellut ihan muita asioita. Kaikesta opiskelusta pitäisi olla hyötyä, mutta maisteriopintoihin en esaa yhtään mitään tehtyä avoimessa etukäteen. AMK-tutkinnolla en tee yhtään mitään. Näin ovat työnantajatkin sanoneet ihan suoraan. Työttömiä maistereita on pilvin pimein ja heilläkin on jo vuosien työkokemus. Olen automaattisesti jonon hännillä ilman papereita. ap [/quote]
Hassua, että noillakin aloilla todistus on niin tärkeä nykyään. Kun toisaalta on paljon toimijoita hyvinkin vaihtelevalla koulutustaustalla. Tietysti jos jotain virkaa hakee, niin sitten ymmärrän. Taiteellisessa työskentelyssä sen sijaan ei maisterinpapereilla liene merkitystä. Myös teatterialalla käsittääkseni työllistyy ihmisiä amk-taustalla ihan mukavasti, sielläkin taitaa työkokemus painaa muodollista pätevyyttä enemmän.
[/quote]
Taiteilijana pyydän ja rukoilen ap. Että mietit vielä kerran. Nyt on hyvä ettet vahingossa vie jonkun oikeasti taiteilijan ja alaansa tyytyväisen, lahjakkaan, ahkeran ja innostuneen paikkaa. Meillä on ihan tarpeeksi muodollisesti päteviä sunnuntai/toritaulu maalareita. Ei tarvita yhtään enempää etenkään opetustöihin rapauttamaan maamme kulttuuria vielä lisää. Tee palvelus yhteiskunnalle ja valitse toinen ala.
No onpa keskustelu. Useimmat eivät varmaankaan vaan tiedä Taideyliopistosta paljoa, ja siksi heittävät kommentteja, joista ei ole juurikaan hyötyä. Esim.Avoimessa suorittaminen ei välttämättä onnistu tässä tapauksessa. Paperieidne merkitystä ihmettrelevälle: kyseessä saattaa olla vaikka taidepedagogian opinnot, jolloin pätevyydellä voi olla enemmän väliä. Ja kyllä korkekaoulytus on taidealallakin usein uskottavamoi pohja kuin muu, esim.AMK-ala. Vaikka se ei aina olisi reiluakaan, niin usein näin käytännössä on.
Mutta oudoin on tuo viimeisin kommentti, nro 47. Mistä ylipäätään tiedät, mitä alaa ap haluaisi opiskelemaan? KuvA on taideyliopiston paikoista ehkä kaikkein epätodennäköisin vaihtoehto, koskapa se on niin pieni, ja koska työmarkkinoista puhuminen tuntuu viittaavan KuvAan vähemmän kuin TeaKijin tai SibAan. Mutta vaikka olisikin KuvA, niin mistä ihmeestä tiedät, että ap on jotenkin epäkelpo? No, et tiedäkään, tietenkään. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että olisit oikesti taiteilija itsekään. Kunhan huutelet ja ilkeilet.
Jos oikeasti jonnekin haluaa, niin luulisi, että selvittäisi vaadittavat jutut etukäteen - varsinkin jos on ekaa kertaa hakemassa. Itsekin totesin omien maisterihakujen olevan eri paikoissa eri aikaan ja onneksi olin ajoissa selvittänyt, kun muuten olisi mennyt haku ohi samalla tavalla kuin ap:llä. (Tosin kyllä muakin ketuttaisi, jos olisin huomannut hakuajan loppumisen liian myöhään....)
Anteeksi lyöntivirheet. Vähän kiireessä kirjoitan.
48
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:01"]Voisitko kysyä sieltä onko mahdollista vielä yrittää päästä mukaan? Aika raakaa että viikko liian myöhässä päättäisi koko seuraavan vuoden.
[/quote] Morjes. Toissa vuonna kun olin Teakin pääsykokeiden kakkosvaiheessa, yksi tyttö tuli paikalle 20 min. yli kahdeksan, kokeet alkoivat kahdeksalta eikä mitään tärkeää oltu vielä tehty, ei edes infotilaisuutta, mutta Oulusta kotoisin oleva tyttö käännytettiin takaisin ja sanottiin että kutsussa luki että paikalla pitää olla viimeistään kahdeksalta. Eli 20 minuuttiakin voi olla ratkaiseva. Teakin ja Nätyn kokeet ovat erittäin ankaria.
No maisterihakuhan on aina tammikuussa. Kannattaisi nyt edes vähän ottaa selvää asioista, jos jonnekin päättää hakea
Ai kamala, miten naurattaa tämä keskustelu :D Voi anteeksi. Varmasti harmittaa. Jotenkin koomista vain.
Mä kanssa huomasin, että enkunkielisten linjojen haku on päättynyt tuolloin. Yllärinä tuli.
Päättyikö haku tänä vuonna jotenkin merkittävästi aikaisemmin kuin viime vuonna? Jos kerran tiesit minne haluat hakea, kuulostaa aika ihmeelliseltä että et ole selvittänyt asiaa ajoissa.
Kaikista vain ei ole yliopistoon.
Mulle tuli ihan sama tieto todella ikävänä yllätyksenä. Enkä ymmärrä, miten tällainen tieto on voinut mennä multa ohi.
Olisinhan sen voinut tarkastaa sata kertaa, mutta ei sille enää mitään voi. Maaliskuussa sitten pitää laittaa Helsingin yliopistoon jotain papereita vetämään, josko nyt jostain saisi edes jonkun opiskelupaikan.
Hirveän hieno systeemi tämä, että laitetaan nuoret odottamaan vuosikausia sitä, että ylipäätään pääsee opiskelemaan. Tämänkin vuoden olisin voinut käyttää jotenkin enemmän hyödyksi kuin paskatöitä tehden ja avoimen kursseja lukien.
Edelliseen lisätäkseni: yliopistossa tosiaan oletetaan opiskelijan kykenevän itsenäiseen työskentelyyn ja tiedonhakuun.
Avoimen kursseista on kyllä huomattavaa hyötyä, kun ne saa liitettyä tutkintoon. Ehdottomasti järkevin teko välivuonna.
Totta heitossa maisterivaiheessakin hyötyy avoimen yliopiston jutuista, maisteriinhan kuuluu tietty määrä pakollisia mitta vapaavalintaisia sivuaineita. Ne on erittäin fiksua tehdä tuossa tilanteessa ennalta pois alta