Uuden miehen lapsi ex-miehen sukunimellä? Onko tämä tavallistakin...?
Luin spekulaatiota, että Maisan vauva olisi ex-miehen sukunimellä eikä biologisen isänsä. En tiedä onko totta.
Oikeastiko joku mies suostuu tuohon?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kummallista antaa lapselle exänsä sukunimi.
Mun mielestä taasen on kummallista, että näin moni ajattelee miehillä olevan joku yksinoikeus nimeensä. Käsittämättömän vaikea ihmisille tajuta, että avioliiton jälkeen se nimi on myös vaimon nimi. Eli Maisa antaa lapselleen ihan oman nimensä. Joo se on MYÖS eksän nimi, mutta ei VAIN exän nimi.
Selitä mitä tahdot, mutta mä en mielipidettäni muuta. Se on sen exänkin sukunimi ja mun mielestä on kummallista laittaa uuden liiton lapselle sama sukunimi kuin exällään.
Jos olisin ollut lapseni isän kanssa naimisissa ja eron jälkeen pitänyt exän sukunimen, niin ei olisi tullut edes mieleen laittaa uuden miehen kanssa saadun lapsen sukunimeksi sitä sukunimeä. Eikä olisi kyllä nykyinen mies hyväksynyt lapselleen toisen miehen nimeä. No en ollut esikoisen isän kanssa naimisissa ja mulla on edelleen avioliitosta huolimatta tyttönimeni. Kummallakin mun lapsella on isänsä sukunimi eikä se ole mulle mikään ongelma. Jokainen toki tekee kuten itse tahtoo, mutta mun mielestä lapselle "kuuluu" isän sukunimi. Mun vanhemmat ovat menneet naimisiin mun syntymän jälkeen, mutta olin jo ennen sitä isäni sukunimellä.
No sinun mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä. Laki on se, mikä määrittää nämä asiat ja lain mukaan avioliiton myötä saatu nimi on vaimon ihan oma nimi ja jatkossa hän saa antaa sen myös lapselleen, vaikka lapsella olisi eri isä kuin aiemmalla lapsella.
Kukaan normaalilla järjellä varustettu ei anna uuden suhteen lapselle exänsä sukunimeä. Sanoo laki mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taasen on kummallista, että näin moni ajattelee miehillä olevan joku yksinoikeus nimeensä. Käsittämättömän vaikea ihmisille tajuta, että avioliiton jälkeen se nimi on myös vaimon nimi. Eli Maisa antaa lapselleen ihan oman nimensä. Joo se on MYÖS eksän nimi, mutta ei VAIN exän nimi.
Selitä mitä tahdot, mutta mä en mielipidettäni muuta. Se on sen exänkin sukunimi ja mun mielestä on kummallista laittaa uuden liiton lapselle sama sukunimi kuin exällään.
Jos olisin ollut lapseni isän kanssa naimisissa ja eron jälkeen pitänyt exän sukunimen, niin ei olisi tullut edes mieleen laittaa uuden miehen kanssa saadun lapsen sukunimeksi sitä sukunimeä. Eikä olisi kyllä nykyinen mies hyväksynyt lapselleen toisen miehen nimeä. No en ollut esikoisen isän kanssa naimisissa ja mulla on edelleen avioliitosta huolimatta tyttönimeni. Kummallakin mun lapsella on isänsä sukunimi eikä se ole mulle mikään ongelma. Jokainen toki tekee kuten itse tahtoo, mutta mun mielestä lapselle "kuuluu" isän sukunimi. Mun vanhemmat ovat menneet naimisiin mun syntymän jälkeen, mutta olin jo ennen sitä isäni sukunimellä.
No sinun mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä. Laki on se, mikä määrittää nämä asiat ja lain mukaan avioliiton myötä saatu nimi on vaimon ihan oma nimi ja jatkossa hän saa antaa sen myös lapselleen, vaikka lapsella olisi eri isä kuin aiemmalla lapsella.
Kukaan normaalilla järjellä varustettu ei anna uuden suhteen lapselle exänsä sukunimeä. Sanoo laki mitä tahansa.
Höpö höpö! Se, että joku toimii toisin kuin sinä, ei tarkoita, että järjessä olisi vikaa. Jos niin luulet, et itse ole normaalilla järjellä varustettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Ja onhan Suomessa nimilait. Lapsen on oltava jommankumman vanhemman nimellä. Ei kummankaan vanhemman exän nimeä voi tuosta vaan laittaa lapselle.
Niin mutta kyseessä tapaus, missä lapsen äiti on pitänyt exän nimen vaikka avioitunut uudelleen.
Eihän se siinä tapauksessa ole mikään exän nimi, vaan lapsen äidin nimi. Ei miehillä ole yksityisoikeutta nimiin. Ja tässähän puhuttiin Maisa Torpasta, joka on kyllä ollut Torppa koko ikänsä.
Ei ole kymmeneen vuoteen ollut Torppa. Silti minusta on omituista, että lapsi ekan aviomiehen nimellä eikä isänsä. Tietääkö kukaan tuttavapiirissään tämmöistä?
Lapsi on äitinsä nimellä. Tiedän lukuisia tapauksia, joissa on näin. Ei lapsi mitenkään automaationa saa isän nimeä. Etenkin jos on useampia lapsia, on vain loogista, että lapsilla on äitinsä nimi eli sama sukunimi.
Entäpä jos isällä on entuudestaan lapsia niin eikö ole luonnollista, että ovat samalla biologisen isänsä nimellä eikä yksi lapsi vaimon ex-miehen nimellä? Olisiko sinulle ok (jos olet nainen), että yksi lapsistasi olisi miehen exän sukunimellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ei sitten enää lastaan ottanut sille omalle nimelleen vaan vaihtoi miehensä nimen? Miksi toisella lapsella ei ole oikeutta olla isänsä nimellä kuten ekallakin lapsella? Minusta outoa, että lapselle annetaan Sukunimi, jolle ei ole mitään sukua.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän harmistuksen vain siinä tapauksessa, että sitä sukunimeä kantaa muutama kymmenen ihmistä koko Suomessa. Jos saman sukunimisiä on jo valmiiksi satoja tai tuhansia, niin aivan sama, se sukunimi ei silloin ole mikään uniikki vaan sitä kantaa jo valmiiksi moni eri suku.
Ja toisekseen jos nainen ottaa naimisiin mennessään miehen sukunimen, tulee siitä sukunimestä myös HÄNEN ihan oma sukunimensä ja mikään laki ei sitä velvoita vaihtamaan vaikka eroaisi.
Herkkähipiäisten miesten olisi syytä naimisiin mennessään ottaa sitten se naisen sukunimi, niin ei tarvitse itkeä että se oma sukunimi päätyy jollekkin vieraalle. Sitten voi eron tullessa vaihtaa takaisin siihen omaan uniikkiin lumihiutale nimeensä.
Tässä tapauksessa ei olisi kannattanut antaa omaa nimeään, koska sille nimelle tulee nyt vieraankin miehen lapset, jotka eivät ole mitään sukua ko. Sukunimen sukuun.
Mulla on ystävä, joka oli naimisissa, ja sai lapsen, ja koko perheellä oli yhteinen, miehen sukunimi.
Sitten ystävä erosi miehestä, ja löysi uuden miehen, mutta ei mennyt naimisiin. Ystäväni myös piti ex-miehensä sukunimen. Hän sai uuden vauvan uuden miehen kanssa, mutta lapsi sai sitten äitinsä sukunimen, eli äidin exän nimen, koska uusi isä ei ollut naimisissa äidin kanssa, eikä heillä ole sama nimi. Eli nyt on tilanne, missä uuden miehen vauvalla on naisen exän sukunimi.
Perheessä on siis vanhempi lapsi, vauva ja äiti, jotka ovat äidin ex-miehen nimellä, ja uusi, vauvan biologinen isä, jolla on täysin eri nimi muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sisaruksilla kuulu olla sama sukunimi? Ihan loogista. Ja perheen yhtenäisyys on symbolisesti tärkeää, kuten täällä ollaan opittu. Uusi mies voi helposti vaihtaa nimensä samaksi muun perheen kanssa. Sitten kaikki ovat eksän nimellä.
Tuttavalla on 3 lasta. Kaikilla lapsilla on eri isä. Kaikilla lapsilla on eri sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Ja onhan Suomessa nimilait. Lapsen on oltava jommankumman vanhemman nimellä. Ei kummankaan vanhemman exän nimeä voi tuosta vaan laittaa lapselle.
Paitsi jos äiti on itse pitänyt ex-miehensä nimen, voi hän sen antaa uudelle lapselleenkin.
Niin mutta omituista isän kannalta, että eka lapsi on omalla nimellä ja toka lapsi vaimon ex-aviomiehen nimellä.
Ei, vaan ensimmäinen on isänsä nimellä ja jälkimmäinen äitinsä nimellä. Se nimi on edelleenkin Maisan nimi, koska hän sitä virallisesti käyttää. Vai mikä sinusta on Maisan sukunimi, jos Heinola kerran on vain hänen exänsä nimi?
Ja Mikon lapsista toinen isänsä nimellä ja toinen vaimon exän nimellä. Eikö olisi järkevintä, että isän kummatkin biologiset lapset olisivat hänen nimellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Paitsi jos äiti on itse pitänyt ex-miehensä nimen, voi hän sen antaa uudelle lapselleenkin.
Niin mutta omituista isän kannalta, että eka lapsi on omalla nimellä ja toka lapsi vaimon ex-aviomiehen nimellä.
Ei, vaan ensimmäinen on isänsä nimellä ja jälkimmäinen äitinsä nimellä. Se nimi on edelleenkin Maisan nimi, koska hän sitä virallisesti käyttää. Vai mikä sinusta on Maisan sukunimi, jos Heinola kerran on vain hänen exänsä nimi?
Oma nimi on lain mukaaan nimi, joka sinulla on ollut ennen avioitumista. Oman nimen voi ottaa myös uusi puoliso. Ex-puolison nimi ei voi tulla uuden perheen nimeksi. Oma nimi on siis nimi johon sinulla on täydet käyttöoikeudet eli voit antaa sen myös puolisollesi.. Ei ole minun mielipide, vaan nimilaissa luettavissa.
Väärin. Oma nimi on se, mikä on virallisesti käytössä. Eli minun oma sukunimeni muuttuisi Virtaseksi, jos menisin Virtasen kanssa naimisiin ja ottaisin miehen nimen. Lue se nimilaki tarkemmin niin huomaat sieltä tuonkin tosiasian eli sen, että nimenomaan avioliiton myötä saa siihen uuteen nimeen täyden käyttöoikeuden.
Höpön löpön, et voi antaa avionimeä uudelle puolisollesi eli ei ole nimeen täysiä oikeuksia. Ja tämä asia on 100% varma. Avioituessasi uudelleen nimeä ei voi antaa eteenpäin, koska se ei ole syntymänimesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta, jotka syntyivät avioliiton aikana. Vaihdoin avioiduttuani sukunimeni eli sekä meillä lasten vanhemmilla että lapsilla on kaikilla sama sukunimi. En ottanut eron jälkeen tyttönimeäni käyttöön, vaan jatkoin avioliiton myötä ottamallani nimellä, koska olin siihen jo tottunut ja lapsillakin on sama nimi. Jos nyt päätyisin vielä lisääntymään, uusikin lapsi saisi minun sukunimeni. Eli saman, joka on sisaruksillaan.
Eli lapsenn isällä ei olisi mitään sananvaltaa asiaan? Luulen että aika harva haluaa lastaan vaimon exän nimelle oikeasti.
Aika harva on niin tyhmä, ettei käsitä sen nimen olevan VAIMON nimi. Se kun on aika helppo nähdä ihan vaikka henkilöllisyyden todistavista asiakirjoista.
Jos se kerran on vaimon oma nimi niin miksi laki ei saali sen antamista uudelle puolisolle? Siksi koska oma nimi on henkilön viimeisin käytössä ollut nimi ennen avioitumista.
Jos se on oma nimi niin uusi puoliso voi ottaa sen avioitumisen yhteydessä.
Keskustelun perusteella vaikuttaa, että on aika paljon lapasia miehiä, jotka ovat valmiit antamaan oman lapsensa entisen miehen nimelle. Todella surullista jos miehen oma sukunimi on esimerkiksi väärässä sammua. En tajua, että kun siinä ekassa avioliitossa on ollut niin tärkeää, että aviopari on samalla nimellä ja luovuttu omasta nimestä, niin toisessa avioliitossa onkin sitten ok olla eri nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun perusteella vaikuttaa, että on aika paljon lapasia miehiä, jotka ovat valmiit antamaan oman lapsensa entisen miehen nimelle. Todella surullista jos miehen oma sukunimi on esimerkiksi väärässä sammua. En tajua, että kun siinä ekassa avioliitossa on ollut niin tärkeää, että aviopari on samalla nimellä ja luovuttu omasta nimestä, niin toisessa avioliitossa onkin sitten ok olla eri nimellä.
Onhan se lapsi myös yhtälailla lapsen äidin... - Yht kaikki täyspäiset ihmiset osaavat nähdä yleensä sen mikä on fiksuinta ja moraalisesti kestävintä vaikka laki mahdollistaisi myös muita vaihtoehtoja. Suomessa kaiken kaikkiaan nimilainsäädäntö on verraten liberaali.
Sinkkumies
Kaikki tuntemani naiset, jotka ovat eronneet ja menneet uusiin naimisiin, ovat jättäneet exänsä sukunimen ja ottaneet sen uuden puolison sukunimen - paitsi yksi, jonka ensimmäinen mies oli aatelinen. Naisella on lapsia 3 eri miehen kanssa, ja kaikilla on tämä aatelinen sukunimi. Aatelismiehen kanssa nainen siis oli naimisissa ja sai 1 lapsen. Muut lapset avosuhteista, joissa kuitenkin oli yhteinen talous.
Loppujen lopuksi ihan ymmärrettävää, koska tässä perheidyllissä äiti pysyy ja miehet vaihtuu, niin kaikki voivat leikkiä aatelista tasapuolisesti. :D
Jos tuo on totta mitä m&m perheessä tehty, niin kerrohan se nyt asioiden tilasta. Mikkihiiri ei halua lasta omalle nimelleen. Päätelmät voi vetää siitä.
🇺🇦🇮🇱