Uskaltaako junassa matkustaa nyt vai saako koronan?
Pitäisi kaukojunalla matkustaa lähes kolme tuntia. Pitääkö/kannattaako siellä olla ffp3-maski naamalla koko ajan? Toisen koronarokotteen sain vajaa kaksi viikkoa sitten.
Kommentit (89)
Onhan sulla suojaava rokote, että mitä pelkäät?
Matkusta ekstraluokassa, missä on väljempää, tai varaa itsellesi koko hytti. Taatusti turvallista.
Parempi pysytellä vaan kellarissa. On kait salaojat kunnossa ettei syys sateilla tule vettä, niin et huku.
Vierailija kirjoitti:
Rokotteet eivät anna 100-prosenttista suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Parempi pysytellä vaan kellarissa. On kait salaojat kunnossa ettei syys sateilla tule vettä, niin et huku.
Heko heko. Olipas hauskasti veistelty. Tällaisia lohkaisuja ei olekaan kuultu aikoihin. Nauran itseni tärviölle.
Ap. lennä yksityiskoneella. Paras pelata varman päälle ja ilmastokin säästyy.
No minä käytän hengityssuojainta kaikissa sellaisissa paikoissa joissa on muita ihmisiä vaikka mulla on kaksi rokotetta.
Ja just jossain junassa paikoillaan istuessa se ei haittaa yhtään mitään.
Ei kiinnosta saada sen paremmin koronaa edes lievänä kuin influenssaakaan. Täällä influenssapiikkiä ei vielä edes saa vaan rokotukset alkaa vasta ensi viikolla. Eikä kipeänä kyllä muutenkaan niin kivaa ole, että tekisi mieli saada edes jotain tavisflunssaa..
No minä en viitsisi mennä ilman hengityssuojainta vaikka olenkin rokotettu. Ei mulle ole mikään ongelma pitää maskia silloin kun olen jossain julkisissa tiloissa/kulkuvälineissä. Itseasiassa jo ennen pandemiaakin tuli monesti mieleen kun sitä köhimistä ja pärskimistä kuunteli, että jokin hengityssuoja voisi olla aika tosi jees näiden pöpöpirkkojen takia jotka ei ymmärrä pysyä kotonaan sairastamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä pitää silti uskaltaa lähteä liikkeelle. Jos sairastuu niin sairastaa lievempänä. Nyt luottoa vähän niihin rokotteisiin kun niistä on pitkä penni maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojaavat kuitenkin vakavilta tautimuodoilta. Sekin riittää. Koronan voi toki saada, jos jollain junavaunussa on se (mutta ei silti tartu välttämättä), mutta siitä ei ole rokotetulle varsinaista haittaa, lähinnä ehkä harmia flunssatyyppisen taudin muodossa.
Ei ole mitään maskivelvoitetta junissa, ilman voi olla. Itse en laittaisi rokotettuna mitään maskia tai hengityssuojainta. Todennäköisyys siihen, että junavaunussa on koronapositiivinen, ei ole iso, ja toisaalta kun kerran rokotus on, niin miksi käyttää hengityssuojainta?
No sitä kai ei kukaan voi sanoa saako tartunnan vai ei, mutta ainakin itse toimin niin että sen riski on mahdollisimman pieni.
En siis edelleenkään lähde huvikseen mihinkään ihmispaljouksiin pyörimään ja pakolliset asiat hoidan niin että kasvoilla on pff2-maski ja pidän omalta osaltani huolta siitä että etäisyys muihin ihmisiin säilyy.
Jossain junassa sitä ei tietenkään voi oikein tehdä, joten ensisijaisesti valitsisin oman auton (lyhyemmille matkoille fillarin tai omat jalat) kuin junan tai jättäisin kokonaan menemättäkin jos meno olisi siirrettävissä, mutta jos muuta vaihtoehtoa ei olisi ja pakko olisi junaan turvautua niin tietenkin käyttäisin hengityssuojainta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään maskivelvoitetta junissa, ilman voi olla. Itse en laittaisi rokotettuna mitään maskia tai hengityssuojainta. Todennäköisyys siihen, että junavaunussa on koronapositiivinen, ei ole iso, ja toisaalta kun kerran rokotus on, niin miksi käyttää hengityssuojainta?
Mihin perustat näin optimistisen arvion nykyisten isojen tartuntamäärien aikaan? Ja kuten on todettu, rokotteet eivät täysin suojaa tartunnalta eivätkä myöskään estä välittämästä tartuntoja eteenpäin.
Olen matkustanut junalla koko vuoden tiheimmillään joka toinen viikonloppu. En ole käyttänyt maskia kertaakaan ja olen pysynyt terveenä.
M32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä pitää silti uskaltaa lähteä liikkeelle. Jos sairastuu niin sairastaa lievempänä. Nyt luottoa vähän niihin rokotteisiin kun niistä on pitkä penni maksettu.
Onko meillä miten paljon tietoa siitä, miten on käynyt niille kaksi kertaa rokotetuille, jotka ovat saaneet koronatartunnan? Jostain syystä on alettu rokottaa ihmisiä jo kolmannen kerran, eräissä muissa maissa muutkin kuin iäkkäät. Kyllä sekin kertoo siitä, että kaksikaan rokotetta ei suojaa riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Olen matkustanut junalla koko vuoden tiheimmillään joka toinen viikonloppu. En ole käyttänyt maskia kertaakaan ja olen pysynyt terveenä.
M32
Mutta olet voinut olla oireeton tartunnankantaja ja maskittomana tartuttaa toisia, mutta se tuskin sinua ja kaltaisiasi liikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojaavat kuitenkin vakavilta tautimuodoilta. Sekin riittää. Koronan voi toki saada, jos jollain junavaunussa on se (mutta ei silti tartu välttämättä), mutta siitä ei ole rokotetulle varsinaista haittaa, lähinnä ehkä harmia flunssatyyppisen taudin muodossa.
Suurin osa sairastaa rokottamattomanakin tartuntansa lievänä, flunssatyyppisenä tautina.
Jostain syystä todella moni rokotettu kuvittelee rokotettuna olevansa todella hyvin suojattu verrattuna rokottamattomaan, koska vaikka rokote ei estäkään tartuntaa niin rokotettu ei todennäköisesti kuitenkaan saa vakavaa tautimuotoa. Nämä unohtaa ihan kokonaan, että eihän sitä vakavaa muotoa todennäköisesti saa ilman rokotustakaan, mutta silti ennen rokotuksia nämä samat ihmiset suojautui tartunnalta esim maskeja käyttämällä ja välttelemällä väenpaljouksia.
Nyt nämä samat ihmiset tosiaan ryysää rokotepassi turvanaan juottoloihin ym. kuvitellen että koronavirus on enää vain rokottamattomien murhe eikä siksi itsellä ole enää mitään tarvetta tartunnalta suojautumiseen.
Tietysti uskaltaa! Itse kun matkustan yksin,valitsen onnibussin ja sen yläkerran! Juna en yksin matkusta. Ne harvat kerrat kun junalla mennyt yksin,paikka lippu. Saan viereeni vanhuksen joka jauhaa sodasta, se on painajaista.Joten onni pussin yläkerta ei vanhukset tule. Olenhan itsekkin vanha,mutta, mutta,En jaksa kunella sota ,Empaatisena ihmisenä, en kehtaa sanoa: Hiljaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32
Mutta olet voinut olla oireeton tartunnankantaja ja maskittomana tartuttaa toisia, mutta se tuskin sinua ja kaltaisiasi liikuttaa.
Muiden kannattaa ottaa rokotteet tai etenkin rokottamattomien käyttää itse ffp-suojainta. En ole tuo, jolle vastasit, mutta en ainakaan itse ymmärrä, miksi minun täytyisi haitata hengittämistäni ja käyttää rahojani maskeihin vain siksi, että joku muu ei halua ottaa rokotetta, joka olisi tehokas suoja vakavaa koronaa vastaan?
Asun maassa, jossa on ollut paljon enemmän koronatapauksia kuin Suomessa ja uskallan matkustaa junassa ihan ilman maskia ja rokotusta.