3 kk irtisanomisaika - kannattaako irtisanoutua jo ennen uutta työtä?
Olen palaamassa ensi syksynä hoitovapaalta töihin. Haluaisin löytää uuden työn, nykyinen ei enää motivoi ja palkka surkea. Minulla on vain työsopimuksessa sovittu harvinaisen pitkä irtisanomisaika 3 kk. Kannattaisiko irtisanoutua jo hoitovapaan aikana, jotta olisin vapaa aloittamaan uuden työn heti, kun löydän sopivan? Vai voinko luottaa, että joku työnantaja jaksaa odottaa uutta työntekijää noinkin pitkän ajan? Kellään kokemuksia pitkästä irtisanomisajasta ja työpaikan vaihdosta?
Kommentit (59)
Hirvittää vaan riski jäädä tyhjän päälle...
Muistaakseni irtisanomisaika ei voi olla yli 2 viikkoa, vaikka sopimukseen olisi kirjattu mitä. Yhdellä kaverillani oli kuukauden irtisanomisaika sopimuksessa, mutta lakiin vedoton lähti töistä jo tuon kahden viikon jälkeen. Kannattaa tarkistaa.
Hmm, vaikea uskoa tuota. Työskentelen sellaisella alalla, jossa nämä asiat pitäisi kyllä olla työnantajan tiedossa. Eri asia sitten tietysti, jos työnantaja suostuu neuvottelemaan irtisanomisajasta. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:34"]
Muistaakseni irtisanomisaika ei voi olla yli 2 viikkoa, vaikka sopimukseen olisi kirjattu mitä. Yhdellä kaverillani oli kuukauden irtisanomisaika sopimuksessa, mutta lakiin vedoton lähti töistä jo tuon kahden viikon jälkeen. Kannattaa tarkistaa.
[/quote]Höpö höpö
[/quote]
Eikös se indispositiivinen raja ole kuukauden?
"Työsopimuslain mukaan työntekijän on noudatettava 14 vrk:n irtisanomisaikaa, jos hän irtisanoutuu keskeytyksettä jatkuneesta työsuhteestaan, joka on kestänyt enintään viisi vuotta. Jos työntekijän työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta, hänen tulee noudattaa yhden kuukauden irtisanomisaikaa. Myös työntekijän noudatettavista irtisanomisajoista voidaan poiketa sopimuksella." laki24.fi
Eli voidaan poiketa sopimuksella, niin kuin meidän firmassa on tehtykin. -ap
[/quote]
Lain mukaisista irtisanomisajoista voidaan poiketa sopimalla asiasta työehtosopimuksessa tai työsopimuksessa.
AP, onko alallasi TES? Tarkista, mitä se sanoo irtisanomisajoista. Jos TES:issä on määritetty irtisanomisajat, eikä erikseen mainita, että niistä voisi sopia toisin, niin silloin työsopimuksessa oleva irtisanomisaika ei päde.
Miten musta tuntuu, että kaikki potentiaaliset työnantajat hylkäävät heti hakijan, joka voisi aloittaa vasta 3 kk:n kuluttua. :( Vai mitä luulette? -ap
On TES. Täytyypä tarkastaa asia, mutta olen aika varma, että tes:sa sallitaan poikkeavat sopimukset. Kuten sanoin, työnantaja hallitsee nämä asiat hyvin.
Miksi suostuit allekirjoittamaan työsopimuksen, jossa 3kk irtisanomisaika? Ihan kohtuuton ja ei tuollaisia yleensä sovelleta kuin jossain ihan erityisammateissa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:52"]
Miten musta tuntuu, että kaikki potentiaaliset työnantajat hylkäävät heti hakijan, joka voisi aloittaa vasta 3 kk:n kuluttua. :( Vai mitä luulette? -ap
[/quote]
No yleensä työntekijöitä haetaan kyllä niin, että pystyisi aika pian aloittamaan. En ole koskaan törmännyt hakuun, jossa aloitus olisi vasta 3 kk:n kuluttua (tai myöhemmin) työntekijän valinnaista. (Poislukien opiskelijoiden kesätyöt).
Meillä kävi niin, että tes kumosi työsopimuksen irtisanomisajan.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:54"]Miksi suostuit allekirjoittamaan työsopimuksen, jossa 3kk irtisanomisaika? Ihan kohtuuton ja ei tuollaisia yleensä sovelleta kuin jossain ihan erityisammateissa.
[/quote]
Oli saatava töitä. Lisäksi työnantaja kustansi minulle ammattitutkinnon, joten sopimus tuntui reilulta. Olin nuori enkä uskaltanut kyseenalaistaa, työnantajakin vaikutti aika järkkymättömältä tuossa irtisanomisajassa... -ap
Irtisanomisajasta on myös mahdollista neuvotella irtisanoutumisen yhteydessä. Voisit esim. hienovaraisesti vihjata, että jos pääset lähtemään 1 kuukauden kuluttua, niin olet hyvin yhteistyökykyisesti mukana kouluttamassa seuraajaasi ja voit vaikka tulla myöhemminkin joinain iltoina vielä kouluttamaan tms. Jos taas joudut olemaan koko 3 kuukautta, niin voit vaikka yllättäen sairastua tms.
Eri pituudet laissa työntekijälle ja työnantajalle. Muistaakseni tessistä ei saa tehdä poikkeuksia työntekijälle epäedulliseen suuntaan,vain parempaan saa! Eli nyt tessu vaan käteen,sulla voi olla maks 1kk... T. Henkilöstökonsultti
Periaatteessa nyt pian alkavan hoitovapaan aikana kannattaisi siis irtisanoutua, kun karenssiaika kuluisi hoitovapaalla, jolloin en muutenkaan saa muita tuloja kuin kotihoidontuen, eikö?
Minä kun luulin, että meidän 2kk irtisanomisaika oli pitkä. Ja ei ollut neuvoteltavissa, joko allekirjoitti sopimuksen tuolla irtisanomisajalla tai ei allekirjoittanut ollenkaan. Halusin töitä epätoivoisesti, joten käytännössä minulla ei ollut vaihtoehtoa..
Mä ainakin it´rtisanoutuisin ajoissa.