Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenellä ei ollut koskaan täitä lapsena?

Vierailija
04.02.2015 |

Otsikossa kysymys. Tuli vaan mieleeni kun yhden tutun lapsilla on täitä aika monta kertaa vuodessa, koulusta ne saavat.

Minulla ei ollut koskaan lapsena täitä, ei myöskään sisaruksillani.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

60- ja 70-luvuilla ei ollut täitä mukuloilla. Silloin ei kyllä pipaa pidetty päässä 24/7.

Vierailija
62/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerran. Ilmeisesti asiasta riitti puhetta sen verran paljon, että siskoni, joka oli silloin noin viisivuotias, julisti kaupassa suureen ääneen : "meillä on täitä!" Olin kuusivuotias ja kyllä hävetti :D Nykyisin tiedän, että täit ovat samanlainen tarttuva epidemia, kuin vaikkapa taudit. Tehokkain suojautumiskeino on välttää ihmiskontakteja. Pidän vähän yksinkertaisina niitä, jotka luulevat täiden johtuvan likaisesta päänahasta tms. Kyllä täi tarttuu puhtaaseenkin päähän, jos tilaisuuden saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut täitä, ei kihomatoja, ei koko perjeen tarttuvia tauteja muutenkaan. Siisti perhe, sama omien lasteni kohdalla. Kotona olin hoidossa itse, samoin omat lapseni. 

Vierailija
64/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla tai kenelläkään tutulla ollut. Vm 73. Omilla lapsillani on ollut ja epidemioista varoitetaan koulussa harva se viikkoa. Täiepidemiat ovat lisääntyneet, koska nykyiset myrkyt eivät ole sellaisia myrkkyjä kuin 50-60-luvulla, jolloin täit saatiin kitkettyä kokonaan Suomesta. Päähän laitettiin jopa DDT:tä. Täit pysyivät pitkään poissa, mutta nyt osa täilajeista on kehittänyt vastustuskyvyn myrkyille ja toisaalta myrkyt ovat paljon ystävällisempiä sekä ihmisille että täille.
Puhtaudesta ei ole kyse. Päätäi viihtyy parhaiten puhtaissa hiuksissa.

Vierailija
65/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 08:27"]Ei minulla tai kenelläkään tutulla ollut. Vm 73. Omilla lapsillani on ollut ja epidemioista varoitetaan koulussa harva se viikkoa. Täiepidemiat ovat lisääntyneet, koska nykyiset myrkyt eivät ole sellaisia myrkkyjä kuin 50-60-luvulla, jolloin täit saatiin kitkettyä kokonaan Suomesta. Päähän laitettiin jopa DDT:tä. Täit pysyivät pitkään poissa, mutta nyt osa täilajeista on kehittänyt vastustuskyvyn myrkyille ja toisaalta myrkyt ovat paljon ystävällisempiä sekä ihmisille että täille.
Puhtaudesta ei ole kyse. Päätäi viihtyy parhaiten puhtaissa hiuksissa.
[/quote]

Ja lisään, että eurooppalaisissa hiuksissa myös. Afrikkalaisiinkin tarttuu, mutta hius on sen mallinen, että eivät saa kiinni hiuksista niin hyvin.

Vierailija
66/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:06"]

Kahdesti, olen ollut Venäjällä pioneerien leirillä, olin silloin 9 ja 11vee. Tuliaisia...

[/quote]

Ei koskaan, ei edes Neuvostoliitossa pinskujen seasta tullut mitään. Nyt aikuisena olen saanut lasten pk:sta kihomatoja, yök.

N 40v.

Vierailija
67/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei ole koskaan ollut, vaikka olinkin noin 500 ja lähes 1000 oppilaan kouluissa peruskoulun aikana. T. 19-vuotias nuori

Vierailija
68/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -83, eikä ole koskaan ollut täitä. Muistelisin että ala-asteaikoina niistä varoiteltiin ja itse laitan edelleen pipon hihaan yleisillä paikoilla :) Sen sijaan lapsellani oli pari vuotta sitten täitä, kunnon epidemia oli päiväkodissa.

Vierailija
69/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut pikkukoulussa. Ikä nyt 40 ja risat. Lapsilla on ollut.

Vierailija
70/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä selvitettiin täitartuntojen lähde ja se löytyi hevostalleilta. Moni ei ajattele, että lemmikkieläimetkin ovat tartuntalähteitä.

Vierailija
71/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 08:24"]

Ei ollut täitä, ei kihomatoja, ei koko perjeen tarttuvia tauteja muutenkaan. Siisti perhe, sama omien lasteni kohdalla. Kotona olin hoidossa itse, samoin omat lapseni. [/quote]

Siisteys ei vaikuta täitartuntaan. Todella sitkeässä elää käsitys, että täit olisivat huonon hygienian merkki.

Vierailija
72/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut. 1980-luvulla joka kyläkoulun oppilas kävi terveydenhoitajan suorittamassa täitarkastuksessa. kai niitä silti jollain oli, kun tuli käsky säilyttää pipot omassa pulpetissa.

Vierailija
73/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:56"]

Otsikossa kysymys. Tuli vaan mieleeni kun yhden tutun lapsilla on täitä aika monta kertaa vuodessa, koulusta ne saavat.

Minulla ei ollut koskaan lapsena täitä, ei myöskään sisaruksillani.

[/quote]

Eihän niitä ollutkaan 60-80 luvulla, johtuen siitä että silloin vielä sai käyttää myrkkyjä, jotka piti kaikki loiskannat kurissa.

Vierailija
74/81 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minulla vielä koskaan ollut täitä, ei lapsena eikä nyt aikuisiälläkään. Muistan kuitenkin, että kouluiässä luokallamme joillakin oli täitä ja meidät kaikki passitettiin luokasta terveydenhoitajalle pään täitarkastukseen.

Nyt kun omat lapseni on päiväkodissa niin siellä on ollut sitkeä täiepidemia pitemmän aikaa. Ensin viime vuoden puolella ja nyt sitten alkuvuodesta. Monet ovat saaneet tartunnan. Toistaiseksi vielä kumpikaan lapsistamme ei ole saanut täitä ja tietysti toivon, että niin olisi jatkossakin. Nyt kun päiväkodissa on ollut epidemia, olen pessyt lasten päät pari kertaa viikossa pajunkuorishampoolla, minkä pitäisi ehkäistä tartunta.

Vierailija
75/81 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

70- luvulla, kun olin alakoulussa, en muista täitä ! Oli kai DDT ja muut voimakkaat myrkyt vielä muodissa silloin ?

Vierailija
76/81 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla eikä miehellä ole ollut ikinä täitä. Eikä meitin perilliselläkään. Kai se on junttikylien ongelma.

Vierailija
77/81 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt -83 eikä koskaan ollut täitä minulla, eikä sisaruksillani.

Vierailija
78/81 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut.

Vierailija
79/81 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25 vuotta eikä ole ikinä ollut. Eikä myöskään kahdella pikkuveljellänikään.

Vierailija
80/81 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan ollut ja toivottavasti ei tulekaan.
N20