Kenellä ei ollut koskaan täitä lapsena?
Otsikossa kysymys. Tuli vaan mieleeni kun yhden tutun lapsilla on täitä aika monta kertaa vuodessa, koulusta ne saavat.
Minulla ei ollut koskaan lapsena täitä, ei myöskään sisaruksillani.
Kommentit (81)
Olen syntynyt -69 ja ei ole ikinä ollut täitä tai kihomatoja eikä ole ollut omilla lapsillakaan jotka ovat jo teinejä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:01"]
Ei ole ollut koskaan. Ikää 40 v.
[/quote]
Peesaan.
Ei ole koskaan ollut täitä, ei mulla eikä lapsella. Olen nyt 40v. ja lapsi 19v. Mutta itselläni oli lapsena ainoana perheestä muutaman kerran kihomatoja, taas lapsellani ei ole koskaan ollut niitä.
Ei ollut, käytiin isoa keskuskoulua 80- ja 90-luvulla. Luulin, että täit ovat jotain menneisyyden juttuja, kunnes siskon lapsilla alkoi olla täitä päiväkodissa.
Ei ollut koskaan kenelläkään meidän luokalta.
vm.74
Olen 50, ei täitä itsellä eikä lapsilla. Omassa lapsuudessani koulussa pidettiin täitarkastuksia silloin tällöin. Lasten entisissä päiväkodissa ja koulussa oli täitä ja on edelleen. Ihmettelen, kuinka sitkeä täikanta voi olla, kun sitä ei kahdessakymmnessäviidessä vuodessa saada tuhottua.
Meidän perheessä oli kerran, olin vanhin lapsi ja 9v silloin, vähän hävetti kun ajattelin silloin että vaan köyhillä ja "huonoilla" perheillä on täitä :-D
Ei ollut minulla, eikä ollut siskollakaan, olemme 1970-luvulla syntyneitä. Omilla lapsilla ei ole toistaiseksi ollut, nuorin on 10v.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:39"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:06"]
Kahdesti, olen ollut Venäjällä pioneerien leirillä, olin silloin 9 ja 11vee. Tuliaisia...
[/quote]
Pioneerien leirillä, voi vitun ikenet. En tiedä mitään iljettävämpää kuin kommaritouhut. Kommarivanhemmatko sut, Anni Sinnemäki, sinne pani? Uskotko vielä kommunistiseen järjestelmään? Jos ihan itte halusit sinne, niin harmi ettet muita ötököitä vittu saanut.
[/quote]
Sulla ei näköjään mitään tietoa koko touhusta. Vitun sekopää!!!
Mä olen syntynyt 70-luvulla. En muista että ikinä olisi koulussa tiedotettu että jollain olis täitä, vaikka koulu oli iso. Omat lapseni ovat saaneet tiedotteita sekä päiväkodista että koulusta, onneks ei ole niihin koskaan tarttuneet. Ulkomailta tietty nykyään niitä tuodaan, kun on pakko käydä joka jumalan lomalla hakemassa joku tauti sieltä muidenkin riesaks.
Eikös ne kulje muutaman vuoden sykleissä? Mä en muista mun lapsuudesta, et kenelläkään olis ollut. Ekan kerran kuulin täistä joskus -90-luvun lopulla. Oliko suomessa täitä 70-80-luvulla?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:18"]Ei ollut. Äiti on kampaaja ja kovasti pelkäsi meidän saavan niitä. Muistan kun pesi ehkäisevällä samppoolla ja kampasi joka ilta ihan vaan varmuuden vuoksia päät läpi. T. Sisko ja sen veli 80-luvulta [/quote] Ai kampaajaäiti ja luuli että pesemällä ja kammalla saa täit pysymään poissa? Ensinnäkin täi tarttuu helpommin puhtaaseen hiukseen. Ja toisekseen täi kun hyppää takki tai hattunaulakosta toisen vaatteisiin niin se on siinä. Täit kiertävät ympäriinsä niin kauan kuin joku ei pese niitä pois ja pese kunnolla petivaatteita yms.
[/quote]
Täit ei hypi. Ne kävelee ja kiipeää.
Meillä ei ole ollut koskaan. Ei minulla eikä nyt teini-ikäisellä pojallani. Pojan päiväkoti- ja ala-asteaikaan tiedotteita tuli vähän väliä, mutta tarkastuksissa ei onneksi löytynyt mitään elävää.
Muistan omasta lapsuudestani, kun serkullani oli täitä. Pelkäsin varmaan monta vuotta, että ne tarttuvat minun päähäni kyläilyn aikana.
Synnyin -70 luvun lopulla ja kävin kouluja 80-90 -luvuilla. Ikinä ei kellään ollut täitä tai kihomatoja. Ketään en tiennyt sellaisia saaneen.
Nyt lasteni tarhassa on joka syksy laput seinillä molemmista vaivoista. Meille on lapsille kerran kihomadot tulleet, täitä ei onneksi. Lasten tukat pesen ennalta ehkäisevästi epidemia-aikana pajunkuoriuuteshampoolla. Nykyisin matkustetaan paljon ja Suomeen tulee paljon ulkomaalaisia. Tuodaan mukana vanhoja vitsauksia. Ovathan luteetkin pesiytyneet matkustelun myötä takaisin. Omassa lapsuudessani niistä ei ollut koskaan puhetta, nyt lehdistössä jatkuvasti.
Mun lapsuudessa (60 luvulla) en kuullut että kenelläkään olisi ollut täitä koskaan vaikka elinolosuhteet oli paljon vaatimattomampia.
Itsellä on 4 lasta eikä koskaan ole ollut täitä meidän perheessä. Eikä kihomatojakaan.
Eli ei mitään kokemusta asiasta...
Ei ole ollut minullakaan, ikää on vähän yli 40. Enkä muista, että koskaan olisi ala-asteella (eikä yläasteellakaan) ollessani olisi ollut mitään täiepidemioita koulussa. Täistä kyllä puhuttiin ja niille kauhisteltiin ja kyllä olisi silloin hävettänyt (vaikka eihän näin saisi sanoa), jos täitä olisi löydetty omasta päästä. Mistäköhän johtuu, että niitä taas on lapsilla ihan yleisesti?!
Mulla ei ollut eikä kenelläkään silloin.
Ei ole ollut koskaan täitä (tai kihomatoja) minulla tai isoveljelläni. Olemme syntyneet -84 ja -91.