Kenellä ei ollut koskaan täitä lapsena?
Otsikossa kysymys. Tuli vaan mieleeni kun yhden tutun lapsilla on täitä aika monta kertaa vuodessa, koulusta ne saavat.
Minulla ei ollut koskaan lapsena täitä, ei myöskään sisaruksillani.
Kommentit (81)
Ei ole ollut koskaan täitä eikä kihomatoja.
Ei ollut lapsena. Koulusta muksut tuoneet meille kahdesti täitä. En ymmärrä.
Ei ollut. Äiti on kampaaja ja kovasti pelkäsi meidän saavan niitä. Muistan kun pesi ehkäisevällä samppoolla ja kampasi joka ilta ihan vaan varmuuden vuoksia päät läpi.
T. Sisko ja sen veli 80-luvulta
ei ollut lapsena eikä aikuisena vaikka olen jo melkein neljäkymppinen
Ei ole koskaan ollut. Eikä lapsillammekaan, 3 ja 6 vuotiaat, vaikka päiväkodissa on liikkunut paljon niitä. Pajunkuorishamppoolla pestään lasten hiukset. Itse vm.80
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:06"]
Kahdesti, olen ollut Venäjällä pioneerien leirillä, olin silloin 9 ja 11vee. Tuliaisia...
[/quote]
Pioneerien leirillä, voi vitun ikenet. En tiedä mitään iljettävämpää kuin kommaritouhut. Kommarivanhemmatko sut, Anni Sinnemäki, sinne pani? Uskotko vielä kommunistiseen järjestelmään? Jos ihan itte halusit sinne, niin harmi ettet muita ötököitä vittu saanut.
Hyi vittu myös täältä. Kaikki suomalaiset kommarit olis pitänyt ampua tai ainakin lähettää Neuvostoliittoon. Sinne vaan elämään paratiisiin.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:18"]Ei ollut. Äiti on kampaaja ja kovasti pelkäsi meidän saavan niitä. Muistan kun pesi ehkäisevällä samppoolla ja kampasi joka ilta ihan vaan varmuuden vuoksia päät läpi.
[/quote]
Ai kampaajaäiti ja luuli että pesemällä ja kammalla saa täit pysymään poissa? Ensinnäkin täi tarttuu helpommin puhtaaseen hiukseen. Ja toisekseen täi kun hyppää takki tai hattunaulakosta toisen vaatteisiin niin se on siinä. Täit kiertävät ympäriinsä niin kauan kuin joku ei pese niitä pois ja pese kunnolla petivaatteita yms.
Ei ollut koskapa täitä ei ollut 60-, 70- ja 80-luvuilla. Tai varmaan jossain oli mutta en koskaan kuullut että kellään olisi ollut 50-luvun jälkeen. 90-luvulla ne pirulaiset sitten yht'äkkiä palasivat ja omat lapseni ovat ne kerran saaneet.
Vm 81, pieni 60 oppilaan koulu ala-asteena, itsellä ja veljellä ei täitä ollut, mutta jollakin koululaisella niitä oli, jolloin Th kävi kaikkien lasten hiukset taikamaailma läpi. Yläasteella ei enää lainailtu toisten pipoja ja harjoja/kampoja.
Taikamaailma? Autocorrect taas keksii omiaan... Oikea sana on täikampa
Mulla oli joskus 9-vuotiaana 90-luvulla. Kesällä vähän ennen koulun alkua huomattiin, tarttuneet luultavasti yhdeltä urheiluleiriltä. Mikäs sen mukavampi paikka kuin liuta lapsia peuhaamassa päät yhdessä...
Ei koskaan. Olen syntynyt -86 ja asuin Espoossa lapsuuden.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 08:27"]
Ei minulla tai kenelläkään tutulla ollut. Vm 73. Omilla lapsillani on ollut ja epidemioista varoitetaan koulussa harva se viikkoa. Täiepidemiat ovat lisääntyneet, koska nykyiset myrkyt eivät ole sellaisia myrkkyjä kuin 50-60-luvulla, jolloin täit saatiin kitkettyä kokonaan Suomesta. Päähän laitettiin jopa DDT:tä. Täit pysyivät pitkään poissa, mutta nyt osa täilajeista on kehittänyt vastustuskyvyn myrkyille ja toisaalta myrkyt ovat paljon ystävällisempiä sekä ihmisille että täille. Puhtaudesta ei ole kyse. Päätäi viihtyy parhaiten puhtaissa hiuksissa.
[/quote]
Ei täit ole tottuneet näihin myrkkyihin, vaan niiden tehokkaiden ympäristömyrkkyjen käyttö on nykyään kielletty ja siksi näitä parisiitteja alkaa taas olla vaivaksi asti.
Ei ollut. En ollut päiväkodissa, eikä meidän maalaiskoulussa ollut täitä koskaan.
Meillä oli 90-luvulla täitä peräti kolme kertaa, kun olin ala-asteella. Luokallani oli 36 oppilasta ja tilaa liian vähän sekä ulkovaatteiden säilyttämiseen että ylilpäänsä pulpeteissa istumiseen. Ei ihme, että täitä aina välillä putkahteli niin tiiviissä oloissa.. Se oli paha lama silloin, minkäs teet.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:18"]Ei ollut. Äiti on kampaaja ja kovasti pelkäsi meidän saavan niitä. Muistan kun pesi ehkäisevällä samppoolla ja kampasi joka ilta ihan vaan varmuuden vuoksia päät läpi.
[/quote]
Ai kampaajaäiti ja luuli että pesemällä ja kammalla saa täit pysymään poissa? Ensinnäkin täi tarttuu helpommin puhtaaseen hiukseen. Ja toisekseen täi kun hyppää takki tai hattunaulakosta toisen vaatteisiin niin se on siinä. Täit kiertävät ympäriinsä niin kauan kuin joku ei pese niitä pois ja pese kunnolla petivaatteita yms.
[/quote]
No minä ainakin oletin, että pesi ehkäisevästi esim. pajunkuorishampoolla. Ja kammallahan tarkistetaan, ettei niitä täitä ole! Mitä aikaisemmin havaitsee, sen helpompi häätää!!! Tän jos kaikki viitsis tehdä, niin päästäis helpommalla!
Mulla, ei oo ikinä ollut. (olen 1983 syntynyt). Ei oo ollut kihomatojakaan, tuntuu ettei sellaisia edes ollut mun nuoruudessa. (tai oli varmaan, mutta ikinä ei meillä päin ollut näitä täi- ja matoepidemioita ennen kuin vasta n. 10 vuotta sitten)
minulla ei ole ollut lapsena täitä mutta sain niitä 32-vuotiaana kun omalle lapselle tuli :'(