Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murrosikäiset pyörittää perhettä - ja kaikki voi huonosti

Vierailija
04.02.2015 |

Mä en oikeesti enää tiedä miten saada tätä kauhun tasapainoa sellaiseksi, että edes joku meidän perheestä voisi hyvin. Lyhyesti ja ytimekkäästi:

1½ vuotta sitten havahduin esikoisen masennus/syömishäiriö- oireiluun heti kasin alussa. Siitä hoitoon, lyhyt osastojakso ja avohoito. Hoito jatkuu edelleen, syynä oireiluun ollut pitkään jatkunut koulukiusaaminen ja sen paheneminen yläasteella. Muuta ei meille ole kerrottu. Ollaan käyty vanhempien ajoilla, joissa olen toistuvasti nostanut esille sen, että esikoisen käyttäytyminen on meistä outoa. Muille on todella miellyttävä ja kotonakin suurimmaksi osin tasainen. Sitten kun vähänkään häntä pitäisi kieltää tai ei voida toteuttaa hänen toiveitaan, kaikki on paskaa ja hän on sairas meidän muiden takia. Eikö hän ole jo kärsinyt tarpeeksi ja kyllä muut tietää millaista meillä oikeasti on. Nyt neiti on ysin keväällä, haluaa lähihoitajaksi. Opo varoitellut ettei noilla numeroilla ole ehkä mahdollista. Mihinkään muuhun ei halua, koska tietää, että pääsee. Lisäksi hakenut läheisiin kaupunkeihin, toiseen on 70km matka. 

Yläasteen on nyt käynyt niin, että vanhemmat kuskaa (3km). Kesken työpäivän viedään ja välillä haetaankin. Pakkohan se on, koska muutoin ei mene kouluun ja sitten tulee taas lisää selvitettävää. Ammatillisen koulutuksen osalta neiti kuvittelee, että koulu tai vanhemmat hoitaa kyydin. Hah, miten hitossa me viedään hänet ihan päinvastaiseen suuntaan kun tehdään vielä päivätyötäkin! Toinen vaihtoehto on se, että hän ei ota mahdollista koulupaikkaa vastaan. Muita mahdollisuuksia ei ole ja jos yritänkin puhua siitä, että hakisi myös esim kympille tai ammattistarttiin niin en kuulema ole koskaan kannustanut häntä jne. Eli meidän vikahan tämäkin.

Nyt sitten perheen 13 vuotias keskimmäinen on alkanut vetäytymään ja omaksumaan paljon samaa kuin iso sisarensa. Enkä yhtään ihmettele. Esikoinen on saanut PALJON ihan omalla oireilullaan ja miksi ei toinen seuraisi mallia kun sillä saa mitä tahtoo. 

Ja huom! Olemme kaksi kertaa jo olleet lastensuojelutarpeen arvioinnissa, viimeisin oli ihan äsken. Pyysin heitä selvittämään, että mikä ihme meidän perheessä on vialla kun tää ei toimi. Arviointi lopetettiin, koska huolta perheestä ei ole. Meillä olisi ihan ok taloustilanne (tosin nyt menee kahteen murrosikäiseen noin 300 euroa kuussa eivätkä harrasta mitään kallista!) ja vanhemmilla ongelmia, mutta kohta ei kukaan jaksa! 

Meille on nyt yksi perheneuvolakäynti varattu, mutta jotenkin tuntuu ettei siitä tule toivottua apua.

Miten tämä tasapaino saataisiin takaisin siihen, että vanhemmatkin olisivat ihmisiä ja olisi aikaa myös nuorimmalle sekä itselleen ja parisuhteelle.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 08:44"]

Koulu tai siis asunkunta itse asiasa hoitaakin kyydin alaikäiselle ammattikouluun, jos koulumatka on yli 5 km. 

[/quote]

Mitä sä höpiset, koulu tai kunta ei todellakaan hoida mitään kyytejä yli 5km... Mun teini käy amiksessa, ja matkaa on 14km, ihan itse ostamme teinille bussilipun ja ihan itse hän sinne bussilla menee.

Ap, meillä on samankaltainen tilanne, esikoinen masentui yläkoulun aikana, viilteli yms, hän on nykyään kohtuu ok, mutta nuorempi on meillä se, joka pyörittää perhettämme. Koulukiusaaminen hänelläkin taustalla, ja seiskalla tilanne räjähti käsiin. Lasun, nuorisopsykiatrisenpolin ja koulun kanssa yhteistyössä hän nyt käy koulua, ja todellakin, minä vien ja tarvittaessa haen. Lapsi tietää, että jos ei käy koulua, joutuu perhekotiin ja käy koulua, jos sekään ei suju, on perhekodissa ja käy sairaalakoulua, mikäli tuokaan ei sujuisi, joutuisi osastojaksolle ja sairaalakouluun. Itse tein lapsestani lasuilmoituksen syksyllä.

Vierailija
22/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotte vain tytölle, että

1.) oppi velvollisuus koskee sinua ja sinua ja jos et mene kouluun niin siitä on seurauksia

2.) seurauksena on sijoitus lasten kotiin, mikä ei ole pieni asia

3.) sijoituksen purkaminen ei ole mikää lyhyt ja pieni operaatio

4.) saat itse valita miten toimit tässä asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 08:48"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 08:44"]Koulu tai siis asunkunta itse asiasa hoitaakin kyydin alaikäiselle ammattikouluun, jos koulumatka on yli 5 km. Ehdotan, että annatte nuoren kasvaa aikuiseksi ja otaa vastuun tekemisistänne. Ette kuljeta kouluun, vaan käskette mennä itse ja kantaa sueraukst jos lintsaa.   jos ei pääse /mene ihinkään kouluun nytt, pääsee useimmille kympeille ja starttiluokille vielä syksyn alettuakin - siinä vaiheessa opot tarttuvat asiaan ja järketävät jotain. Jo sekäänei onnistu, kympille voi mennä myöhemminkin. Toki silloin on jäljessä muista jäljessä ja mitä enemmän on jäljessä, sen klyhempänä käytännössä tulee ikänsä pysymään, mutta parempisilloin kuin ei milloinkaan, elämä ON uusia alkuja täynnä ja joskus voi olla parempi odottaa, katsoa ja rauhoitua, jotta voi tehdä asiat kunnolla, kuin yrittää rääp kasaan minimipisteitä oppimatta oikeasti mitään.    Tarkoitan tällä, että älä sinä panikoi, vaikka lapsesi panikoikin. Oikeasti sikaa aikuistumiseen on. Teillä on nyt vaan se tilanne, että aikuistumistapelkää sekä lapsi itse että vanhemmat ja siksi lapsi ei uskalls tai pysty ottamaan ja te ette anna ottaa vastuuta. Lopettakaa sellainen leikki, antakaa lapsen aikuistua ja antakaa sen mennä pieleenkin, jos on mennäkseen - uusia mahdollisuksia tulee, ja sitten te voiitte odoittaa niitä ja auttaa häntä tarttumaan niihin kun hän on näiden kokemudtensa kautta valmiimpi. [/quote]Harmi vaan, että käytännössä näistä kotiin makaamaan jääneistä (ja paapotuista) harva enää nousee.

[/quote]

kyllä niisä suurin osa nousee, kouluttautuu ja saa töitä. Tokise vastii sitä, että näitä vaihtoehtoja pidetään perrheesä näkyvillä vielä sit jatkossakin, eikäesim vain todeta, että "susta ei ikinätule mitään".  Tilastollissesti suurin osa näistä EI syrjäydy, vaan hankkivat koulutuksen muutamsn vuoden päästä. Välivuoden tai parinkin ptäjiä on noin kymmenertainen määrä kouluttamattomuuden takia syrjäytyviin nähde.

Vierailija
24/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs annatte pyörittää. Minulle diagnisoitiin 13-veenä syvä masennus psykoottisin piirtein, joten tiedän kyllä, millaista masennus voi olla. Minuakin on koulukiusattu jo vuosia, haukuttu, lyöty, potkittu, varastettu tavaroita, hajotettu tavaroita, levitetty juoruja ja yritetty savustaa pois luokasta, joten sekin on tuttua. Mutta ei tuolla tapaa se pentu tule ikinä terveeksi, ei esim 3km ole mikään koulumatka! Minulla oli ja on 5km/suunta ja bussilla menee tunti.

Suosittelen sitä, että tyttäresi lähtisi ainakin vuodeksi valmentavalle ja kuntouttavalle amikseen ja katsoisi sen jälkeen oikeita aloja, masentuneena ei opiskelusta tule mitään. Jos tyttäresi yrittää hyppiä silmille, niin laitokseen vähän kasvamaan. Oppii ainakin, mikä oikeasti merkitsee. Jotkut tajuaa sen vasta, kun menettää sen.

t. 16v tyttö

Vierailija
25/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 08:52"]Täsä ei ole ollenkaan oleellista, että murrosikäiset pyörittää perhettä.

Oleellista on lapsesi sairaus. Hän ei ole sitä itse valinnut. Todennäköisesti johtuu perheestä. Koulukiusaaminen on yksi tekijä, ehkä se jatkuu edelleen. Perhe ei ole osannut häntä tukea tässä. Saattaa olla, että pärjäisi paremmin jossain muualla kuin kotona.

Nyt nuorempi alkaa myös oireilla. Senkin syyt on paljon syvemmällä kuin mallioppimisessa.
[/quote]Sairaus saattaa johtua mamman petaavasta kasvatustyylistä? Lellimiselläkään ei tule terveitä lapsia. Vaikka kaikkeen negatiiviseen on tietysti aina syynä "henkinen väkivalta".

Vierailija
26/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nyt ihan oikeasti... Lopetatte kuskaamisen!!! Ehdottomasti.

Juttelette vakavasti tytön kanssa; kerrotte, että teidän voimanne ovat loppu ja tilanteen täytyy muuttua, muuten vanhemmatkin sairastuvat. Sanotte suoraan, että olette pahoillanne, mutta teidän kasvatustehtävänne epäonnistui ja tytön olisi ehkä parempi kokeilla asumista jossakin muualla; lastenkodissa, perhekodissa tms. Sen myöntäminen, että jokin asia ei toimi, on avain muutokseen. Ehkä tytölle oikeasti olisi hyvä olla asua muualla. Se voisi avartaa nuoren näkökulmaa! Ja tytölle tekisi hyvää kuulla, että tekin olette ihmisiä, ettekä enää jaksa!

Ei eleämä voi pyöriä yhden ympärillä, ajatelkaa nuorempia lapsia!

Vierailija
27/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 08:55"]Mitäs annatte pyörittää. Minulle diagnisoitiin 13-veenä syvä masennus psykoottisin piirtein, joten tiedän kyllä, millaista masennus voi olla. Minuakin on koulukiusattu jo vuosia, haukuttu, lyöty, potkittu, varastettu tavaroita, hajotettu tavaroita, levitetty juoruja ja yritetty savustaa pois luokasta, joten sekin on tuttua. Mutta ei tuolla tapaa se pentu tule ikinä terveeksi, ei esim 3km ole mikään koulumatka! Minulla oli ja on 5km/suunta ja bussilla menee tunti.

Suosittelen sitä, että tyttäresi lähtisi ainakin vuodeksi valmentavalle ja kuntouttavalle amikseen ja katsoisi sen jälkeen oikeita aloja, masentuneena ei opiskelusta tule mitään. Jos tyttäresi yrittää hyppiä silmille, niin laitokseen vähän kasvamaan. Oppii ainakin, mikä oikeasti merkitsee. Jotkut tajuaa sen vasta, kun menettää sen.

t. 16v tyttö
[/quote]

Niin siis 5km kävelyä vielä bussin jälkeen koululle.

Vierailija
28/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä kuskaisin jos sillä varmistetaan koulussa käyminen. 9-luokka on tärkeä taite nuoren elämässä ja vaikuttaa tosi paljon siihen mitä voi tehdä jatkossa. Jos lintsaa loppukevään niin todennäköisesti ei saa mitään jatko-opiskelupaikkaa. Makaa syksyn kotona ja syrjäytymiskierre on valmis. 

Vierailija
29/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 08:53"]

Koulu tai siis asunkunta itse asiasa hoitaakin kyydin alaikäiselle ammattikouluun, jos koulumatka on yli 5 km. 

[/quote]

Mitä sä höpiset, koulu tai kunta ei todellakaan hoida mitään kyytejä yli 5km... Mun teini käy amiksessa, ja matkaa on 14km, ihan itse ostamme teinille bussilipun ja ihan itse hän sinne bussilla menee.

Ap, meillä on samankaltainen tilanne, esikoinen masentui yläkoulun aikana, viilteli yms, hän on nykyään kohtuu ok, mutta nuorempi on meillä se, joka pyörittää perhettämme. Koulukiusaaminen hänelläkin taustalla, ja seiskalla tilanne räjähti käsiin. Lasun, nuorisopsykiatrisenpolin ja koulun kanssa yhteistyössä hän nyt käy koulua, ja todellakin, minä vien ja tarvittaessa haen. Lapsi tietää, että jos ei käy koulua, joutuu perhekotiin ja käy koulua, jos sekään ei suju, on perhekodissa ja käy sairaalakoulua, mikäli tuokaan ei sujuisi, joutuisi osastojaksolle ja sairaalakouluun. Itse tein lapsestani lasuilmoituksen syksyllä.

[/quote]

ai mun teineistä toinen on amiksessa ja toinen lukiossa ja molemmille kunta maksaa bussiliput koulumatkolle. Koska kysessä on Tampere, en usko, että maksaisivat mitään, mikä ei ole lakisääteistä. Pelkään, että teitä huijataan jotenkin.

Vierailija
30/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään tekisi mitään kamalan radikaalia (perhekoti tms) nyt ysin lopussa. Tulevaisuus varmaan jännittää nuorta kaiken muun lisäksi. Onhan peruskoulun loppuminen iso juttu ja tulevaisuus kysymysmerkki.

Tsemppiä vanhemmille!

Vierailija
31/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos laitoksen ohjaajilla on selkärankaa, niin silloin kyllä aamuisin lähdetään kouluun. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Olisi ihan hyvä laittaa pikkuteini vähän kasvamaan laitokseen, jos ei muuten ala käyttäytyä.

t. 16v tyttö

Vierailija
32/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
33/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap säikähti totuutta?

Vierailija
34/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 08:54"]Sanotte vain tytölle, että

1.) oppi velvollisuus koskee sinua ja sinua ja jos et mene kouluun niin siitä on seurauksia

2.) seurauksena on sijoitus lasten kotiin, mikä ei ole pieni asia

3.) sijoituksen purkaminen ei ole mikää lyhyt ja pieni operaatio

4.) saat itse valita miten toimit tässä asiassa.
[/quote]
Juuh... Ei pahalla, mutta "oppivelvollisuus" ja "lastenkoti" ovat yhdyssanoja. Ei voi olla noin vaikeita...

Vierailija
35/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Nyt sitten perheen 13 vuotias keskimmäinen on alkanut vetäytymään ja omaksumaan paljon samaa kuin iso sisarensa. Enkä yhtään ihmettele. Esikoinen on saanut PALJON ihan omalla oireilullaan ja miksi ei toinen seuraisi mallia kun sillä saa mitä tahtoo. "

Tämäkin on yksi syy, miksi olen laitoksen kannalla. Ehkä pitäisi laittaa tyttö jäähylle, ennenkuin koko perhe on kaaoksessa, jos jo nyt nuorempikin sisarus oireilee isosiskon takia?

t. 16v tyttö

Vierailija
36/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 09:01"]Nuoren masennus on vakava asia.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/nuorten-masennusta-voidaan-ehkaista/#.VNHCLy7dW9c
[/quote]Ap:n tyttöä on paapottu jo monta vuotta. Se menetelmä on nyt kokeiltu, eli olisiko aika kokeilla jotain muuta?

Vierailija
37/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 08:53"]

[/quote]

[/quote]

ai mun teineistä toinen on amiksessa ja toinen lukiossa ja molemmille kunta maksaa bussiliput koulumatkolle. Koska kysessä on Tampere, en usko, että maksaisivat mitään, mikä ei ole lakisääteistä. Pelkään, että teitä huijataan jotenkin.

[/quote]

Ei huijata, kelalta saa matka-avustusta, jos summa ylittää x euroa, teillä nyt vaan on erityisen luksusta, että matkat maksetaan koulun tai kaupungin toimesta.

Vierailija
38/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän etiikkapähkinä pikantilla ammattivalittaja-mausteella. Koko yönkö hioit?

"Neiti on mahdoton ja kaikkemme olemme tenneet ja tarkasti kerron kilometrimäärätkin aatamista ja eevasta alkaen, mitä tehdä"

Ei uppoa.

Vierailija
39/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 09:02"]

Ap säikähti totuutta?

[/quote]

ap on trolli, joka rakastaa omaa ääntään ja kirjoittaa aina samalla kaavalla

Vierailija
40/61 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 09:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 09:01"]Nuoren masennus on vakava asia.   http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/nuorten-masennusta-voidaan-ehkaista/#.VNHCLy7dW9c [/quote]Ap:n tyttöä on paapottu jo monta vuotta. Se menetelmä on nyt kokeiltu, eli olisiko aika kokeilla jotain muuta?

[/quote]

Eihän siinä puhuttu mitään paapomisesta. Vaan

"Nuoren kasvuympäristössä masennukselta suojaaviksi tekijöiksi on todettu esimerkiksi vanhempien ja muiden aikuisten tuki sekä muut läheiset ihmissuhteet. Perheen huomio, ymmärrys, yhteisen ajan vietto ja rakastavuus sekä vanhempien hyvät välit saattavatkin pienentää masennusriskin jopa viidesosaan."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän