Äyriäisvati laivalla? Apua?
Miten niitä syödään? Nyt alusta loppuun kaikki neuvot yksinkertaisesti?
Kommentit (30)
Ei niitä vateja kannata syödä, sulavat tosi huonosti.
Otat pyrstöstä kiinni, imet ja ryystät kovaäänisesti. Sen jälkeen rusautat nilviäisen kahtia ja rouskutat saksi kerrallaan. Muista röyhtäistä kumeasti lopuksi, koska se on tapana hienoissa piireissä ja tarjoilijakin tietää, että olet tyytyväinen.
Se peräsuoli syödään ihan lopuksi.
Ne tarjoilijat neuvoo kyllä ihan mielellään. Ja osa äyriäisistä on jo valmiiksi sellaisenaan syötävässä kunnossa. Rapujen syöntiin voit katsoa neuvoa netin syövereistä. Ja hummerikin on vadissa valmiiksi halkaistu.
Sormet haisee ainakin "kivalle alaosastolle" pari päivää sen jälkeen kun on ronkkinut noita mereneläviä..........
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:39"]
Mitä sille ravulle tehdäänn ennen syönyiä
[/quote]
Se pyydetään joesta mudan seasta, keitetään elävänä ja tungetaan äyriäivadille suolineen kaikkineen. Siihen laitettu paljon tillilientä että se mudan maku peittyisi.
Muistakaa nyt ainakin poistaa kaikista hummereista, ravuista, katkoista ja simpukoista suolet (ja simpukoista ne pilipenikset) ennen kuin syötte. Joskus ne suolet on tummia, joskus ihan kirkkaita jos eläin on kakannut juuri ennenkuin se on napattu ja tapettu.
Minä ottaisin rehellisesti sanoen ison pihvin ja punaviiniä.
15 jatkaa
Olen syönyt Siljan Happy Lobsterissa enkä todellakaan tiennyt täsmälleen, mitä sille yhdellekin ravun palaselle olisi pitänyt ihan oikeaoppisesti tehdä :) En antanut sen haitata, katsoin, miten miesystäväni sitä käsitteli ja sanoin suoraan, että olen ekaa kertaa tämän saksipalan kanssa tekemisissä. Ei hänkään siihen mitään "koulutusta" saanut ollut, yhdessä sitten kääntelimme ja katkaisimme ohuimmasta kohdasta, pikku haarukalla autoin lihaa ulos :) Ihan väärin taisi mennä mutta en antanut sen haitata.
Hummerin puolikas oli valmiiksi avattu, joten se ei ollut ongelma, eikä simpukat, joihin oli jo tottunut.
Vaikka ette kysyisikään tarjoilijalta neuvoa niin tuskin teidän ravunkäsittelytaitoihinne kovin paljoa muut ihmiset kiinnittävät huomiota - kaikki muutkin miettivät ihan samoja kysymyksiä omien vatiensa äärellä... :D
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:57"]
Minä ottaisin rehellisesti sanoen ison pihvin ja punaviiniä.
[/quote]
Niin minäkin =)
Happy Lobsterin sinisimpukat maistuivat kieltämättä viimeksi aika oudoille ja vedin monta vodkasnapsia sen jälkeen siltä varalta ettei mikään pöpö ala riehumaan vatsanpohjassa. Noissahan on se riski että voi olla pilaantuneita joukossa jotka eivät ole menneet kunnolla kiinni kuoren koputtamisen jälkeen. Siksi syön ainoastaan sinisimpukoita jotka olen itse keittänyt ja jotka olen yksitellen erittäin hyvin tarkastanut ennen ja jälkeen
Ei kannata laittaa iltavaatteita päälle sinne ravintolaan, koska noista roiskuu aika paljon liemiä syliin ja rinnuksille kun syö. Lisäksi se roskan määrä on ihan älytön joka noista tulee :) Tuntuu siltä että valtaosa on roskaa ja siitä jäisi vielä kamala nälkä ellei tankkaisi leipää samalla.
Katkaravun pää napsautetaan irti ihan siitä ravun keskiostasta. Sulla jää pyrstö käteen eli se syötävä osuus. Sitten ihan sormin kuorit sen pyrstön ja siinä päälipuolella on se peräsuoli jonka voi ottaa pois.
Ja hummeri on laivalla esillä siihen tyyliin että ymmärrät varmasti minkä osan syöt
Ohjeita löytyy netistä, tässä googlen antama ensimmäinen hakutulos: http://www.royalravintolat.com/kesa/rapujuhlat/rapujen-syontiohjeet
Oletan, että kysymyksesi koski kokonaisen ravun syöntiä? Tyypillisesti niistä syödään saksien liha (jos tosi pienikokoiset sakset, niin en välttämättä ala näpertämään niitä), ja siinä apuna käytetään rapuveistä. Sen jälkeen ravun "keskipanssari" halki ja ravun varsinainen liha on kuoren alla. Tässä kohtaa ennen syöntiä poista ravun peräsuoli.
Äyriäislautaseen voisi sisältyä myös kuorellisia esim jättikatkarapuja (niistä voi ihan sormin vetäistä sen kovan "peräpään" irti, ja jos on päätkin, niin sen jätät luonnollisesti syömättä) ja simpukoita (vain avonaiset simpukat syödään, eli jos annoksessa on kiinni oleviä simpukoita niin niitä ei pidä alkaa availemaan). Muuta en nyt tässä väsymystilassa keksi..
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:16"]
Noissahan on se riski että voi olla pilaantuneita joukossa jotka eivät ole menneet kunnolla kiinni kuoren koputtamisen jälkeen. Siksi syön ainoastaan sinisimpukoita jotka olen itse keittänyt ja jotka olen yksitellen erittäin hyvin tarkastanut ennen ja jälkeen[/quote]
Justjuu. Turha tässä on ap:ta alkaa pelotella. Tärkeintä on, ettei syö niitä kypsennettyjä mutta kiinni jääneitä simpukoita.
Terveiset Belgiasta, missä sinisimpukat ovat kansallisruoka
Kiitos ap tässä. Juuri päätin että syön sen muusin ja lihapullat. Kuulostaa vähän liian vaikeelta. Luulin tähän asti että hummeri on auto.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 00:30"]
Kiitos ap tässä. Juuri päätin että syön sen muusin ja lihapullat. Kuulostaa vähän liian vaikeelta. Luulin tähän asti että hummeri on auto.[/quote]
Kai muistat tivata Hummer-kyydin jälkeen siltä seuralaiselta sp-testit puhtaana pöytään... ;D
Up