Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalisen esiintymiskammo

Vierailija
03.02.2015 |

Homman nimi on siis tämä: olen todella sosiaalinen ja puhelias tyyppi, mutta ilmeisesti kärsin jonkin asteisesta esiintymispelosta (?) En varsinaisesti jännitä esiintymistä etukäteen, mutta hieman ennen sitä, kun tiedän joutuvani avaamaan suuni, sykkeeni nousee johonkin 180, kasvojani alkaa kuumottaa ja päässä humista. Ja kun lopulta avaan suuni, niin sieltä ei tule mitään järkevää ja toistelen samoja hölmöjä mantroja. Sama tilanne voi tulla, vaikken varsinaisesti esiintyisikään: jos minulla herää kysymys jonkun toisen pitämän esitelmän tai vastaavan aikana, samat fyysiset oireet ilmaantuvat heti, kun olen päättänyt, että tämän kysymyksen haluan kysyä. 

Tilanne on sinänsä kummallinen, että en oikeasti koe että esiintyminen pelottaa - nämä fyysiset oireet kielivät kuitenkin jostain ihan muusta! Ihan kuin aivoni ja kehoni eivät toimisi esiintymistilanteissa lainkaan yhteisymmärryksessä, vaan nuo fyysiset oireet tulevat yhtäkkiä tosi voimakkaina ja varoittamatta. 

Minulla on nuorempana diagnosoitu ADHD ja olen vielä näin aikuisiälläkin aikamoinen koheltaja ja selvästi keskimääräistä vilkkaampi. Koska vaikutan keskimääräistä aktiivisemmalta, minut on laitettu töissä useisiin eri projekteihin, joissa joudun esiintymään ja vetämään erinäisiä tilaisuuksia. Ja tässä ydinongelma piileekin: valikoidun lähes poikkeuksetta tuollaisiin projekteihin mukaan, koska vaikutan muiden ihmisten silmissä sopivalta niihin. 

Aluksi ajattelin, että nuo kokemani tykytykset ovat ohimeneviä, mutta nyt alkaa oikeasti tuntua tosi raskaalta joutua viikoittain tilanteisiin, joissa lähes poikkeuksetta saan edellä mainittuja "kohtauksia". Onko kenelläkään muulla kokemuksia vastaavasta? Ja mitä hittoa tälle voi tehdä? Mulla ei oikeasti pumppu kestä vetää kaiken maailman projekteja viikosta toiseen, jos se tietää joka kerralla orastavaa sydänkohtausta! 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa propral

Vierailija
2/12 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö... Kuulostaa aika pelottavalta... Kyseistä lääkettä määrätään siis lähinnä sydänvikaisille? -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän propralia jännityksen fyysisten oireiden estämiseen. Pyörtyisin muuten ihmisten edessä. Ei ole pelottava lääke siis.

Vierailija
4/12 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihan multa. Aivotoiminta lakkaa ja syke nousee pilviin ennen esiintymistä, vaikka se olisikin vain esim. kysymykseen vastaamista luokkahuoneessa. Rohkaistuin vuosi sitten hakemaan lääkäriltä Propraliin reseptin. Suosittelen.

Vierailija
5/12 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral + Diapam/Xanor = EtTiedäMikäEsiintymisjännitysOn

Vierailija
6/12 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral auttaa kyllä jonkin verran, paljon parempi siis kuin myrkyt kuten ssrit ja antipsykootit. Bentsot on paras mutta niitä et saa koska ne saattaa auttaa ja lääkäri saattaa saada itselleen ongelmia jos määrää niitä koska valvira.

Vierailija
7/12 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjottavatko lääkärit helposti lääkkeet esiintymispelkoon? Jotenkin olen vähän häpeissäni tuosta ongelmasta, niin en ainakaan yhtään jaksa alkaa "taistella" itselleni lääkkeitä, kun ei kysessa mikään sairauskaan ole. -ap

Vierailija
8/12 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samanlaista oiretta aina, vaikka pitäisi vain sanoa oma mielipide tai vaikka vaan oma nimi. Myös tuo on tuttua, että aivotoiminta lakkaa ja kaikki katoaa samalla päästä. Mua on vähän auttanut se, että oon joutunut pitään mielettömästi esitelmiä (vaikka se on joka kerta kamalaa) ja viime vuosina pelko on vähän hellittänyt. Mua on auttanut myös se, että mulla on sairaus, joka on tehnyt paniikkikohtauksia ja adrenaliini piikkejä ja se on saatu nyt parempaan kuntoon lääkityksellä. Mulla siis paniikinomainen jännittäminen on liitttynyt selvästi kehon epätasapainoon adrenaliinin ja noradrenaliinin osalta.

Vierailija
9/12 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat oireet ovat mullakin ja olen aina ajatellut, että ne ovat normaalia jännitystä. Omiin oireisiini kuuluu vielä se, että ääni menee käheäksi ja pitää yskiä. Itselläni näitä jännitysoireita ei tule onneksi joka viikko, mutta niitä aiheuttaa kokouksissa esiintyminen, oman puheenvuoron odottaminen (jos ei saa paukattaa asiaa "kylmiltään") ja kaikenlainen aikuisyleisölle esiintyminen.

Samoja oireita on siis muillakin, mutta en kyllä tiedä, mitä niille voisi tehdä. Lääkitseminen tuntuu aika hurjalta, jos tuollaisia esiintymistilanteita on lähes joka päivä.  

Vierailija
10/12 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut sama juttu. Ennen stressannut etukäteen esiintymistä, mutta heti kun pitäisi alkaa puhumaan tulee ne fyysiset pakko-oireet: kädet tärisee, ääni värisee, en saa happea, punastuminen jne.

Nykyään kyllä ahdistaa esiintymiset, koska tiedän kokemuksesta miten huonosti ne sujuu. Auttaa en osaa, mutta "mukava" kuulla että en ole ainoa. 

Vierailija
11/12 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän toki xanor auttais, mutta ei nyt ihan pelkän esiintymisjännityksen takia kannata alkaa syömään, riippuvuus kuitenkin about pahempi kuin heroiinissa.

Vierailija
12/12 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii varautua esiintymispäivään myös ruoan avulla. Kahvia ei kannata juoda eikä mitään energiajuomia. Mielummin kamomilla teetä (tai jotain muuta rauhoittavaa) ja syödä melko tukevasti esim. proteiinipitoisesti. Olo voi olla vähän levollisempi. Myös paljon veden juontia esiintymispäivänä, ettei vaan ole nestehukka. Mutta joo, ei nämä niitä oireita kyllä kokonaan poista mutta voi vähän auttaa... 9