Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen työpäivän aikana todella vähän töitä

Vierailija
15.11.2021 |

Olen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut asiantuntijatehtävissä työskentelevä nelikymppinen henkilö. Näin anonyyminä täytyy rehellisesti tunnustaa, että varsinainen tuottavaan työhön käyttämäni aika on nykyään maksimissaan kaksi tai kolme tuntia päivässä. Loput työpäivästä puuhastelen mitä milloinkin, seuraan uutisia, hoidan sijoituksiani tai selaan ihan vaan somea tai muuta hömppää. Näin etäaikaan voi myös kivasti nukkua vaikkapa yhdeksään eikä ole mitään ongelmaa saada päivän tehtäviä hoidettua neljään mennessä.

Osittain syynä tilanteeseen on se, että hallitsen tehtäväkenttäni jo erittäin hyvin ja saan hoidettua käytännön asiat alta pois hyvin tehokkaasti. Toinen puoli onkin sitten tietynlainen työelämän tehottomuus, johon kukaan ei tunnu kiinnittävän mitään huomiota (riippumatta siitä, minkälaisissa lean-koulutuksissa itse kukin on käynyt). Suurin osa kaikista työpaikkani kokouksista on surkeasti alustettuja eikä niissä saada päätettyä mitään. Asioita jotka saisi hetkessä ratkottua parilla puhelinsoitolla vatvotaan kilometrin pituisissa sähköpostiketjuissa jne. Olen omissa projekteissani pyrkinyt vähän erilaisiin ratkaisuihin näiden toimintamallien osalta ja seurauksena aikaa vaan säästyy hyvin paljon useimpiin kollegoihini verrattuna.

Nyt mietin, että pitäisiköhän tämä luppoaika käyttää jotenkin vaikka oman osaamiseni kehittämiseen tai vaihtoehtoisesti päättää vaan pyrkiä vaativampiin tehtäviin. Tavallaan tällainen rento työrytmi on ihanteellinen työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen näkökulmasta, mutta voihan tässä myös pidemmällä aikavälillä täysin tylsistyä. Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta ja miten siinä toimitte?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joku täällä väitti ettei korkeakoulutetut mitenkään ehdi palstailemaan työpäivän aikana :D

Ne on juuri ne suorittavat matalapalkkatyöt, joissa ei ehdi mitään tuollaista, kun pitää raataa töitä niska limassa eikä meinaa ehtiä siltikään tehdä kaikkea.

Toinen on meno esim Ruotsissa ja Norjassa jossa esim lähihoitajakoulutusta arvostetaan, joka meillä on matalapalkka-alaa

Meillä arvostetaan nollakoulutuksen paperikoneen kyttääjää joka tekee 1h vkossa ja nostaa 3000€ kuussa.

Voi kun te hoitoalan ihmiset joku päivä tajuaisitte että tämä muiden alojen mollaus itsenne nostamiseksi ei tuota muuta kuin negatiivisia ajatuksia teistä. Arvostakaa myös muita ihmisiä ja aloja jos haluatte suuren yleisön mielipiteen tukevan palkkakehitystänne (joka muuten on lopulta poliittinen kysymys eli vaatii tahtotilan).

Vierailija
102/119 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet itse onnistunut karsimaan turhia työvaiheita,mikset kerro menetelmistäsi muille? Sillä kaikki tehostaisivat työntekoa. Edellyttää toki että kaikki kontrollit ja dokumentaatiot on tehty mikäli työsi niitä vaatii...

Vie työpaikalla kaikkien tietoon se että palaverikäytännöt vaativat parannettavaa ja koet turhauttavaksi olla palaverissa palaveeraamisen vuoksi.

Monelle on psykologisesti vaikea tunnustaa, että ne tavat, joilla he ovat työpaikalla kenties jo vuosia toimineet ovat enimmäkseen tehottomia. Esimerkiksi omassa työpaikassani kaikkien keskijohtoon kuuluvien henkilöiden viikot ovat tupaten täynnä palavereja ja erilaisia työryhmiä, joissa suurin osa porukasta on vaan muodon vuoksi läsnä (tiedän tämän koska olen näissä ryhmissä ollut tuuraamassa esimiestäni). Tällaisille ihmisille voi olla vaikea kertoa varsinkin rivityöntekijän asemasta, että tällainen työkulttuuri ja toimintamalli ei todennäköisesti palvele juuri mitenkään yrityksen tavoitteita.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi/tuntipalkka on vanhanaikaista. Suosittelen urakkapalkkaa, se on reilu diili myös ap:n kaltaiselle nopeaan työtehtävistä suoriutuvalle. Itse urakkapalkalla ja työtunteja tulee noin 20 viikossa. Ei ole tarvetta ottaa päällekkäisiä urakoita kun tästä saatu palkka riittää. Työn jäljestä en ole kuullut valituksia.

Vierailija
104/119 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin aiheesta on ihan tärkeää puhua. Itsekin mietin usein, että minulle riittäisi ihan hyvin 30 tunnin työaika nykyisten 37,5 tunnin sijasta ja silti jäisi paljon luppoaikaa. Etätöissä aloitan työt käytännössä vasta klo 10 enkä 8.30, eikä tällä ole mitään väliä kenellekään.

Vierailija
105/119 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Voi olla ettei sulla ole töitä kovin pitkään. Nauti nyt sitten pikku puuhastelusta mutta älä loukkaannu kun joku vaatii sinua tilille tekemisistäsi tai mitääntekemättömyydestäsi.

Vierailija
106/119 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin kehittämään toimintaa, jos tuo jatkuu. Se on ihan kivaa, jos välillä on löysempi vaihe. Mutta aika nopeasti sitä kaipaa vähän älyllistä haastetta. Jos ei

Muu auta niin vaihtaa työpaikkaaa.

Vierailija
107/119 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut tekevät työsi tai et tee työtäsi kunnolla?

Vierailija
108/119 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että pääset helpolla.

Miksi pitäisi hikoilla ja itseään rasittaa Työnteolla . Mitä sillä toisten kunnioituksella ja ihailulla tekee, ei mitään. Ei afrikkalaisheimoissakaan tehdä päivästä toiseen 8 tuntia töitä, vaan metsästetään ja kerätään syötävää sen verran että elossa pysytään. Vaikuttavat ihan tyytyväisiltä elämäänsä.

Vierailija
109/119 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työelämässä sama kuvio. Mun homma on vastailla puhelimeen (saattaa mennä päiviä ettei kukaan soita) ja harvakseltaan tavata asiakkaita (voi mennä viikko ilman yhtään tapaamista). Silti täytyy jumittaa toimistolla tehokkaan näköisenä. Oon ruennut opiskelemaan, eli annan itseetäni tehokkaan kuvan, kun istun koneella nenä tiukasti kiinni ruudussa. Esim. fyysisten kirjojen lukemista tai käsitöiden tekoa ei katsota hyvällä, mutta koneella voi tehdä vapaasti mitä haluaa, joten palkka juoksee ja opinnot etenee 😁

Vierailija
110/119 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap on vilpillinen lusmu. Just tollasille etätyöt ei sovi. Ne ei tee mitään, kun kukaan ei ole vahtimassa. Yök, mikä ihmistyyppi.

Mitä pitäisi tehdä silloin kun mitään tekemistä ei ole?

Vierailija
111/119 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla työelämässä sama kuvio. Mun homma on vastailla puhelimeen (saattaa mennä päiviä ettei kukaan soita) ja harvakseltaan tavata asiakkaita (voi mennä viikko ilman yhtään tapaamista). Silti täytyy jumittaa toimistolla tehokkaan näköisenä. Oon ruennut opiskelemaan, eli annan itseetäni tehokkaan kuvan, kun istun koneella nenä tiukasti kiinni ruudussa. Esim. fyysisten kirjojen lukemista tai käsitöiden tekoa ei katsota hyvällä, mutta koneella voi tehdä vapaasti mitä haluaa, joten palkka juoksee ja opinnot etenee 😁

Wow.

Mä teen työttömänä 4h työpäiviä 9 euron korvauksella, enkä ehdi paikallani olemaan ja olen jo tuosta väsynyt päivän jälkeen.

Mun kontolla on mm ruuanjakoa, entisöintiä, lajittelua, kokkaus ja keittiönhuolto, puutyöt ja ompelen myös.

Eilen tein hommia ja kävin taukotilassa nopeasti hörppäämässä kahvia tehtävien välillä ja siellä istui neljä ohjaajaa yhtä aikaa omassa rauhassaan ja liksa juoksee.

Vierailija
112/119 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka paheksuvat esim. tällaisen kirjoittajaa. Ei kai se kirjoittajan vika ole, jos työnantaja katsoo, että hänellä on varaa maksaa siitä, että joku on päivystää puhelinta? Kaiken lisäksi vielä käyttää aikansa fiksusti itsensä kehittämiseen.

Vierailija
113/119 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusmuja mitä lusmuja

Vierailija
114/119 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta sitten taas, monen kiireisenkin ihmisen hommat on nykypäivänä sellaisia, että tekemättä jättäminen voisi kääntyä plussan puolelle. Esim. turhan krääsän, ylellisyystuotteiden tai herkkujen tuottamisen, myymisen ja markkinoinnin (sekä tätä suoraan tekevien yritysten konsultoinnin) ympärillä pyörii valtavasti työtä, jonka tekemättä jättäminen vähentäisi ekologisia ja terveydellisiä haittoja todella paljon.

Että jos joku paahtaa 11 tuntia päivässä, jotta H&M myisi paremmin tai Prismaan saataisiin se kolmaskymmenes grillimakkarauutuus (jonka maku on joku hapansilakka-vodka ja josta alkuhypen jälkeen menee puolet roskiin), niin onko sekään nyt moraalisesti kovin arvokas ja hieno tapa käyttää elämänsä?

Vierailija
115/119 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sitten taas, monen kiireisenkin ihmisen hommat on nykypäivänä sellaisia, että tekemättä jättäminen voisi kääntyä plussan puolelle. Esim. turhan krääsän, ylellisyystuotteiden tai herkkujen tuottamisen, myymisen ja markkinoinnin (sekä tätä suoraan tekevien yritysten konsultoinnin) ympärillä pyörii valtavasti työtä, jonka tekemättä jättäminen vähentäisi ekologisia ja terveydellisiä haittoja todella paljon.

Että jos joku paahtaa 11 tuntia päivässä, jotta H&M myisi paremmin tai Prismaan saataisiin se kolmaskymmenes grillimakkarauutuus (jonka maku on joku hapansilakka-vodka ja josta alkuhypen jälkeen menee puolet roskiin), niin onko sekään nyt moraalisesti kovin arvokas ja hieno tapa käyttää elämänsä?

Fiksua puhetta, Keksitkö muuten mikä on eettisempi ja ekologisempi ala kuin hoitoala? Se perustuu ihmisen hoitamiseen ja terveyden ylläpitoon. Ellei ole joku ihmisvihaaja, niin enpä keksi parempaa puuhaa kuin huoltaa ihmistä, joka oppisi tulemaan sitten toimeen luonnon kanssa. Luonnollisesti!

Vierailija
116/119 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sit toiset painaa niska limassa. Etäpäivät on jotenkin vielä vielä rankempia kun silloin jotenkin pitää olla tavoitettavissa koko ajan.

Ammatinvalintakysymys, hillitse kateutesi.

Vierailija
117/119 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas hoitajat valittamassa? Onko se hoitajilta pois, että kaikkien ei tarvitse olla yhtä surkeissa työolosuhteissa kuin he? Eikä muka kateutta ole ollenkaan, juu ei.

Samanlaista aggressiota havaittavissa, kuin missä tahansa hoitajien ketjuissa. Paitsi että tämähän ei alun perin ollut hoitajien ketju, mutta niin vaan tulivat tännekin valittamaan. 

Jos saisin päättää, hoitajille maksettaisiin paljon parempaa palkkaa ja heidän työolosuhteitaan parannettaisiin, koska tekevät äärettömän tärkeää työtä. Tilanne ei kuitenkaan tule korjaantumaan sillä, että kaikkien muiden oloa huononnetaan. 

Vierailija
118/119 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta sellaista se asiantuntijatyö ihanteellisesti on. Siis vaikka teet ns. tehokasta suorittamista vain pari-kolme tuntia, niin aivot työskentelevät koko ajan taustalla.

Näen paljon niitä asiantuntijoita, jotka istuu aamusta iltaan palavereissa. Ne ei saa oikeasti mitään hyödyllistä aikaan eikä niiden aivoilla ole aikaa prosessoida.

Vierailija
119/119 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyisin. Työkuorman tulee olla sopiva, ei liian kevyt tai raskas.

Tosin työn tehostaminen on ammattitaitoa. Itse työskentelen alalla, joka maineeltaan kuormittava, mutta viihdyn mainiosta ja näen ympärilläni paljon tehotonta puuhastelua ja valitusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän