Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi sai enkunkokeesta kutosen...

Vierailija
03.02.2015 |

Kasi on mun mielestäni ihan kelvollinen numero aineesta kuin aineesta. Taitoaineissa seiskakin menee, jos ei oikeasti ole taipumuksia. 

Toi kutonen nyt meni pikkasen alta riman... Olenko ihan tiukkis, jos pistän muksun lukemaan parina iltana ylimääräistä? 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, vaikka saa joskus kuutosen. Ei pidä tehdä liian suurta numeroa alakoulun arvosanoista. Ei aniakaan mitään rangaistusluenteista tankkausta ko kokeesta. Seuraavaan sitten panostetaan enemmän. Meillä pojalla oli alaluokilla englanti vaikeaa. Luettiin yhdessä koeisiin pitemmän kaavan mukaan. Aluksi se oli kyllä yhtä itkua ja vaikerrusta, mutta helpottui kummasti. Panostin tähän aikaa monta tuntia joka koetta ennen

Nyt seskalla englanti on helppoa.

Mutta ruotsi.... (syksyllä tuli yksi kutonen, nyt koitetaan panostaa)

Vanhempien kannattaa vähän relata. muten lapsesta tulee suorittaja. Mikä taso on riittävä? Minäkin olen kasin kannattaja, mutta välillä menee ali, yleensä yli. Tavoite on, että koulussa oppii, arvostaa itseään muutenkin ja pääsee jatkamaan haluamassaan koulussa

Vierailija
22/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:42"]

Onko teillä käytössä opit-sivut? Laita tekemään niitä harjoituksia tuosta koealueesta. Meillä ei kuutosta katteltaisi yhtään, koe tehtäisiin kotona niin monta kertaa että on kaikki oikein. Nimim: yhden ussan kokeen 5 kertaa tuon takia tarkastanut... Oli muuten eka ja vika kerta, lapsi nyt 8:lla.

[/quote]

Kauheeta. Tämähän on suoranaista väkivaltaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:14"]

No meillä vaatimustaso on ysi. Nyt tuli matikassa 8,5 koska oli itkään sairaana. Meni uusintakokeeseen parantamaan. Enkussa en ikinä hyväksyisi kutosta! En ikinä.

[/quote

8,5 pyöristetään ylöspäin. Opetit vain lastasi, ettei hän kelpaa sinulle omana itsenään

Vierailija
24/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia miksi se kutonen tulee. Jos on oppimisvaikeuksia mutta yrittää niin fine. Jos on fiksu mutta hutiloi niin ei hyvä. 

Vierailija
25/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, ei siitä ole kyse. Vaan siitä että pitää yrittää aina parhaansa. On matikassa tasoa 9,5, ei 8,5.

Vierailija
26/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:38"]

22, ei siitä ole kyse. Vaan siitä että pitää yrittää aina parhaansa. On matikassa tasoa 9,5, ei 8,5.

[/quote]

Ei yksi heikompi arvosana sitä lapsen tasoa laske. Eikä ole kouluarvosanoista kiinni se lapsen taso. Minun poikani on matemaattisesti lahjakas, muttei se tosiaan aina näy numeroissa. Ei se vaikuta mitään siihen lapsen "tasoon". Viimeksi jätti geometrian kokeessa kolmioviivaimen kotiin, 7,5. Todella alle tason, mutten siitä häntä moittinut

Vierailija
27/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa käydään opiskelemassa. Se tehdään tosissaan. 

Vierailija
28/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen on hyvä koulussa, yleensä tuo kotiin kokeita joissa numerot 9-10. Kerran toi kokeen josta sai numeroksi 8,5 ja itse oli sitä mieltä että "ihan paska numero". Me vanhemmat kannustetaan opiskelemaan. Lasta ei koskaan kehuta älykkyydestä tai fiksuudesta vaan aina yrittämisestä ja vaikeiden asioiden opettelemisesta. Meidän lapsi ei nimittäin ole poikkeuksellisen älykäs vaan ehkä hieman keskivertoa parempi. Yläasteella, lukiossa tms joutuu varmasti jo vaivaamaan enemmän päätään oppiakseen asioita.

Nuoremmalla lapsella on oppimisvaikeuksia, häntä myös kannustetaan oppimaan. Häntä autetaan selvästi enemmän läksyissä kuin esikoista. Häneltä 8 on jo loistava numero. On kuitenkin isosisarustaan huomattavasti empaattisempi ja erittäin tykätty ystäväpiirissään.

Molemmilla lapsilla siis omat vahvuutensa.

Vierailija
29/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:42"]Onko teillä käytössä opit-sivut? Laita tekemään niitä harjoituksia tuosta koealueesta. Meillä ei kuutosta katteltaisi yhtään, koe tehtäisiin kotona niin monta kertaa että on kaikki oikein. Nimim: yhden ussan kokeen 5 kertaa tuon takia tarkastanut... Oli muuten eka ja vika kerta, lapsi nyt 8:lla.[/quote]

Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa. Lapsesi on kaukana niistä koitoksista, joissa menestyjät erotellaan rahvaasta. Niissä karkeloissa vanhempia miellyttääkseen koulussa pingottaneet eivät yleensä loista.

Minä totesin kerran aloittajan ongelmaan, että "älä huoli, kokeet menevät joskus perseelleen, mutta niitä tulee aina uusia". Ihan hyvin lapsi pärjää koulussa (noin 8,5 keskiarvolla). Englanti on vaikea aine hänelle. Mutta niin se oli minullekin ja opin se vasta opiskeluaikana niin, että voin tehdä työni ongelmitta englanniksi.

Vierailija
30/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni taso on kokeissa yleensä 9-10 vaikka 2 kokeesta sai viime lukukautena 7 en ollut pettynyt yritti tosissaan ja ei aina voi saada hyvää.

Vierailija
31/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:53"]

Voithan sä laittaa sen lapsen lukemaan vaikka joka ilta mutta ota huomioon ettei se välttämättä mitään opi. Mä en ikinä oppinut ruotsia enkä englantia vaikka kuinka olisin lukenut.

[/quote]

Miksi et? Oletko vähä-älyinen?

Vierailija
32/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:47"]

Koulussa käydään opiskelemassa. Se tehdään tosissaan. 

[/quote]

Ja siitä tosissaan olemisesta seuraa ylitunnollinen lapsi

"Ylitunnolliseksi kehittyvällä lapsella voi olla kunnianhimoiset vanhemmat, jotka vaativat paljon sekä itseltään että lapseltaan. Lapsi voi luulla, että hänen velvollisuutensa on olla täydellinen."

http://yle.fi/tekstitv/arkisto/hyvinvointi/liika_tunnollisuus_uuvuttaa_lapsen_3685.html

Vierailija
33/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:42"]Onko teillä käytössä opit-sivut? Laita tekemään niitä harjoituksia tuosta koealueesta. Meillä ei kuutosta katteltaisi yhtään, koe tehtäisiin kotona niin monta kertaa että on kaikki oikein. Nimim: yhden ussan kokeen 5 kertaa tuon takia tarkastanut... Oli muuten eka ja vika kerta, lapsi nyt 8:lla.[/quote]

Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa. Lapsesi on kaukana niistä koitoksista, joissa menestyjät erotellaan rahvaasta. Niissä karkeloissa vanhempia miellyttääkseen koulussa pingottaneet eivät yleensä loista.

Minä totesin kerran aloittajan ongelmaan, että "älä huoli, kokeet menevät joskus perseelleen, mutta niitä tulee aina uusia". Ihan hyvin lapsi pärjää koulussa (noin 8,5 keskiarvolla). Englanti on vaikea aine hänelle. Mutta niin se oli minullekin ja opin se vasta opiskeluaikana niin, että voin tehdä työni ongelmitta englanniksi.

[/quote]

Näin se on. Ei ne alakoulun 10 oppilaat useinkaan löydy sieltä elämän menestyneemmältä puolelta

Vierailija
34/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:14"]

No meillä vaatimustaso on ysi. Nyt tuli matikassa 8,5 koska oli itkään sairaana. Meni uusintakokeeseen parantamaan. Enkussa en ikinä hyväksyisi kutosta! En ikinä.

[/quote]

Laittaisitko siinäkin uusintakokeseen, niin lapsi kokisi olevansa todella huono.

Vierailija
35/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:50"]Mitä sitten? Oletko muka itse kaikessa hyvä? Niillä peruskoulun arvosanoilla ei tee oikeassa elämässä mitään. [/quote] Joo mutta esimerkiksi englannin taidolla tekee aika paljokin.

[/quote]

Yksi viidennen luokan koearvosana ei kerro mitään tulevasta englannin kielitaidosta

Vierailija
36/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää please ylireagoiko joittenkin alakoulun numeroiden takia :/ Itse päädyin koulun "ylisuorittajaksi" vanhemman reaktion pelossa.. Aivan järjetön huuto yhden alakoulun matematiikankokeen numerosta (kai 6).. Joo se kutonen jäi viimeiseksi kutoseksi ikinä ja sinne jäi myös suuri osa vapaa-ajasta kun pelon takia pänttäsin kaikki iltapäivät ja illat :/... yseistä ja kympeistä sitten tuli tapa ja se taso jota itseltäni aina vaadin... Suuri syy miksi sosiaaliset taidot ovat jääneet osittain vajavaisiksi ja ystävyyssuhteita jäänyt luomatta :(

Vierailija
37/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain aikanaan neljännellä luokalla englanninkokeesta arvosanaksi 6,5. Kirjoitin sittemmin englannista laudaturin ja sain samalla selkeästi koko koulun parhaat pisteet YO-kuunteluista ja nyt opiskelen yliopistossa alaa, jossa kaikki kirjallisuus englanniksi ja opinto-oikeuksia useampi takataskussa samanlaisille aloille. Eli kuten jo aiemmin todettiin, yksi koearvosana ei kerro mitään muuta kuin sen, että valmistautuminen meni persiilleen, seuraavalla kerralla paremmin. Jos muodostuu trendiksi, niin sitten pitää alkaa selvittää mikä oppimisessa menee pieleen. Englantia on pakko osata, halusi tai ei.

Vierailija
38/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkku on oikeasti NIIN helppoa. Laita lapsi lukemaan enemmän. :) Jos ei ala-asteella opettele enkun alkeita tulee yläasteella vaikeuksia.

Vierailija
39/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelun ohelle jotain minkä avulla oppii englantia. Minä ja mun kaksi veljeä ollaan oltu aina hyviä englannissa, koska sen avulla pääsi pelien ja musiikin salaiseen maailman ysärillä.

Vierailija
40/44 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:47"]Mun englanti oli kans ala-asteella tosi huono. Sitten ylä-asteella aloin kattomaan paljon englanninkielisiä elokivia ja televisiosarjoja ja parani heti numero! Tällö hetkellä lukiossa ja numero on vahvaa ysiä ja olen kirjoittamassa englannin pitkänä :) Ei kannata huolestua.
[/quote]

Kaikki kirjottaa englannin pitkänä lukiossa..... Erityistapaukset lyhyenä
[/quote] no ei kirjoita. Esim englannin lyhyen kuuntelu on niin helppo, että ala-asteikäinenkin ymmärtäis.