Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PSYKOTERAPIA

Vierailija
03.02.2015 |

Onko normaalia, että psykoterapiassa terapeutti ei aloita tai varsinaisesti edes ohjaa kertomiani asioita. Tunnen heti ensimmäiseksi stressiä siitä, että mistä alan puhumaan. Istumme myös vastakkain, eikö psykoterapiassa yleensä potilas ole selkäpäin tai jopa makuuasennossa niin, etteivät katseet kohtaa? Haluaisin ehkä vaihtaa terapeuttia, mutta ei ole ilmaisia ne tutustumiskäynnit...

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoanaalyssisa ollaan makuusennossa ei psykoterapiassa. Oletko kognitiivisessa vai psykodynaamisessa terapiassa?

Vierailija
2/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se yleensä on terapeutista riippumatta. Elämäni huonoiten sijoitetut rahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että terapeuttisi käyttää työkalunaan Freudin keksimää vapaata assosiaatiota? Siinä on tarkoituksena, ettei terapeutti ohjaa kertomaan asioista vaan että sinä kertoisit vapaasti kaikesta mieleen tulevasta. Huomaamattasi alat sitten vatvomaan jotain tiettyä asiaa tai välttelet vaikeimmista aiheista puhumista. Terapeutti saa tästä materiaalia ja työstää sen kautta sinua. Terapia taitaa olla vielä aika alkumetreillä?

Vierailija
4/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan käynteihin Kelan tukea, joten itselle jäävä maksettava summa ei ole kummoinen. Jos maksaisin enemmän, niin vaihtaisin varmaan mitä pikimmiten terapeuttia, koska koen, että istunnot voisivat olla parempia ollakseen koko rahan arvoisia.

Kävin eräällä toisella terapeutilla kerran ennen häntä ja hänen kanssaan oloni oli paljon rennompi, mutta en valitettavasti voi saada häntä terapeutikseni. 

Tietääkö joku, että miten terapeutin vaihto onnistuu käytännössä, jos Kela on jo myöntänyt tuen.

Vierailija
5/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesti 5 oli siis AP.

Vierailija
6/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesti 4: Kiitos tuosta tiedosta. Kävin googlettamassa tuota termiä ja vaikuttaa tosiaan siltä, että tässä siinä terapiassa sitten on kyse. Jotenkin vain tuntuu väärältä, että mun pitää stressata sen istunnon "onnistumisesta" jo etukäteen. Haluaisin vaan mennä sinne, istua alas ja antaa terapeutin auttaa ainakin keskustelun aloittamisessa. Kyllä se puhe varmaan sitten luonnollisesti siirtyisi niihin oman mielen päällä oleviin asioihin. 

ap

Vierailija
7/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiko terapeutin yhteystietojen kanssa samassa millaiseen terapiamuotoon hän on erikoistunut? Jos ei ole Freudiin erikoistunut niin...

Vierailija
8/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma terapeuttini päinvastoin väitti vastaan, provosoi ja koetti saada minut puolustelemaan omia naurettavia ajatuksiani. Se sai minut huomaamaan, että ajattelen tosiaan paikoin aivan älyttömillä tavoilla. Tuo synnytti oivalluksia.

Vierailija
9/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta terapeutin vaihtamisesta Kelan myöntämän kuntoutuksen aikana?

Pitääkö koko hakuprosessi käynnistää uudestaan vai voinko yksinkertaisesti vain ilmoittaa Kelalle uuden terapeutin nimen (jonka tietenkin pitää löytyä heidän omasta terapeuttirekisteristä)??

AP

Vierailija
10/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen profiilissaan lukee: psykologi, psykoterapeutti ET, psykodynaaminen yksilöpsykoterapia

ap

Vierailija
11/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:56"]Saan käynteihin Kelan tukea, joten itselle jäävä maksettava summa ei ole kummoinen. Jos maksaisin enemmän, niin vaihtaisin varmaan mitä pikimmiten terapeuttia, koska koen, että istunnot voisivat olla parempia ollakseen koko rahan arvoisia.

Kävin eräällä toisella terapeutilla kerran ennen häntä ja hänen kanssaan oloni oli paljon rennompi, mutta en valitettavasti voi saada häntä terapeutikseni. 

Tietääkö joku, että miten terapeutin vaihto onnistuu käytännössä, jos Kela on jo myöntänyt tuen.
[/quote]

Ilmoitat vain Kelaan uuden terapeutin nimen ja aloituspäivän. Näin sieltä kerrottiin...olen juuri itse vaihtamassa... Edellinen vain osaamattomuudessaan traumatisoi lisää...oli kyllä anteeksi eli tajusi...mut mut se kuuluisa luotto meni :/

Vierailija
12/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luulisi Kelalle sopivan vaihto. Eihän kaikkien kanssa voi sujua etkä voinut tietää etukäteen sopiiko kemiat yhteen. 

Vierailija
13/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 01:07"]

Oma terapeuttini päinvastoin väitti vastaan, provosoi ja koetti saada minut puolustelemaan omia naurettavia ajatuksiani. Se sai minut huomaamaan, että ajattelen tosiaan paikoin aivan älyttömillä tavoilla. Tuo synnytti oivalluksia.

[/quote]

Tuollaista juuri ehkä kaipaisinkin. Nykyinen terapeuttini on todella myötäilevä ja empaattinen, joka jostain syystä tuntuu vähän ahdistavalta. Kertoisin asioistani mielummin ihmiselle, joka vaikuttaa enemmän analyyttiseltä/loogiselta ihmiseltä, koska en tällöin kokisi siirtäväni omaa taakkaani terapeutin harteille.

ap

Vierailija
14/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 01:11"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:56"]Saan käynteihin Kelan tukea, joten itselle jäävä maksettava summa ei ole kummoinen. Jos maksaisin enemmän, niin vaihtaisin varmaan mitä pikimmiten terapeuttia, koska koen, että istunnot voisivat olla parempia ollakseen koko rahan arvoisia.

[/quote]

Ilmoitat vain Kelaan uuden terapeutin nimen ja aloituspäivän. Näin sieltä kerrottiin...olen juuri itse vaihtamassa... Edellinen vain osaamattomuudessaan traumatisoi lisää...PYYSI kyllä anteeksi eli tajusi...mut mut se kuuluisa luotto meni :/
[/quote]

Vierailija
15/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 01:10"]

Hänen profiilissaan lukee: psykologi, psykoterapeutti ET, psykodynaaminen yksilöpsykoterapia

ap

[/quote]

Joo, vaihda vaan. Freud olisi vielä ollut hyvä selitys.  

Vierailija
16/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 01:07"]

[/quote]

Kelpaisi minullekin tuollainen terapeutti. Saisi rahoille vastinetta ja tykkään väittelystä.

Vierailija
17/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela korvaa sellaisilla terapeutilla käynnit, jotka ovat kela-korvattavia. Niistä on lista.

miski sitä ei voai vaihtaa? Saahan terapeutin valita. Sen takia niissä tutustumis-istunnoissa käydään.

ei voi olla mitään estettä vaihtamiselle. Jos huomaat, ettei se toimi ja tiedät, että jokin toinen on ollut parempi sinulle.

en tiedä millainen sopimus sinulla k.o. Terapeutin kanssa on.

kysy se sopimus ja kysy Kelasta.

itse kävin pari kertaa haastattelussa, ja huomasin ettei se ole minun juttuni.

on eri psykoterapian suuntauksien edustajia...kognitiivinen, hahmoterapia, ratkaisukeskeinen ja  perinteinen psykoanalyyttinen psykoterapia.

olen huomannut, että itselle nykyään sopii paremmin jokin toiminnallisempi kuin psykoanalyyttinen.

mitäs sitä jatkamaan, jos se ei toimi.

uskon, että sinulle löytyy jokin sopiva terapia ja sopiva terapeutti.

kyllä sitä saa hakea ja tunnustella. Sinun juttusi. Tärkeä juttu.

en usko, että vaikka olisit tehnyt sopimuksen...ettekö voi sitä purkaa. 

Minulle yksi terapeutti lateli aikamoisia ehtoja...miten asiakas ei voi olla sairaanakaan olla pois ilman maksua...mutta terapeutti kyllä voi siirtää terapia-aikaa.

kyllä sä sen voit lopettaa ja etsiä sopivamman terapeutin.

mutta varmista vielä Kelasta miten se toimii. Kerro, että tiedät millainen sulle sopii, koska olet yhden sellaisen kohdannut...ja kyllä uskon että löydät toisenkin.

Vierailija
18/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. Jatkaa sen verran, että vaihda ihmeessä jos siltä tuntuu. Terapeutin ja asiakkaan hoitosuhteen tulee olla toimiva, jotta hoito onnistuu. Usein uusien asiakkaiden kanssa tehdään ns. Haastattelusessio aluksi, jotta vähän nähdään ollaanko samalla aaltopituudella. Psykoanalyyttinen/psykodynaaminen suuntaus on vallalla Suomessa terapiamuotona. On myös olemassa kognitiivinen suuntaus, jossa eräs vastaaja oli ilmeisesti käynyt. Kolmas (ja yhä yleistyvämpi) on integroitu suuntaus, jossa psykodynaaminen/analyyttinen ja kognitiivinen pyritään yhdistämään. Se mistä ihminen kärsii (ahdistus, masennus, jne.jne) vaikuttaa sopivan suuntauksen valintaan. (Tietyllä suuntauksella parempi hoitotulos tiettyyn ongelmaan). Muistutan vielä, että samaa hoitosuuntautumista käyttävien terapeuttien välillä on eroja!

Vierailija
19/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin terapeutin aika vauhdilla, koska minulla ei ollut varaa käydä useilla tutustumiskäynneillä ja minulle kerrottiin, että terapeuttia voi vaihtaa myöhemmin. Halusin hoitaa kuntoutusanomuksen nopeasti, jotta hoito olisi voinut alkaa mahdollisimman pian. Olin jo valmiiksi odottanut useamman kuukauden, sillä Kela vaatii 3kk:n psykiatrin asiakkuutta ennen psykiatrin kuntoutustukianomukseen tulevan lausunnon vastaanottamista. Toisaalta jos kerron tunteistani terapeutilleni niin ehkä hän voi hieman muokata menetelmäänsä minulle sopivammaksi?

ap

Vierailija
20/30 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaihtaa, ilmoittaa vain uuden nimen Kelaan. Äläkä nyt uutta valikoi mitään psykodynaamista vaan ihan kongnitiivinen psykoterapia, se on ainoa järkevä valinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi