Miksi työnantaja haluaa säilyttää työhakemukseni
Hain töitä. Tuli vastaus sähköpostiin että eivät valinneet minua. Lisäksi luki että haluaisivat säilyttää hakemukseni muutaman kuukauden tulevia rekrytointeja varten. Kirjoittavatko vaan muodonvuoksi kaikille noin? Vai miksi?
Kun en päässyt edes työhaastatteluun.
Kommentit (4)
Standardi vastaus. Tuolla kertovat säilyttävänsä sitä hetken, jos käyttöä on. Monissa firmoissa tulee tarpeita, joita ei etukäteen tiedetä, mutta nopea haku voi olla kallis, eikä hakemuksia silti saa päivien sisään.
Ainakin minulla on tullut usein tuollainen vastaus. Olen siis töissä, mutta laittanut hakemuksia, kun mielenkiintoisia tehtäviä on auki.
Ai niin, kakkoskommentoija vielä jatkaa: jos olet todella kiinnostunut työstä, voisit vastata saamaasi sähköpostiin jotain tyyliin, että olet edelleen kiinnostunut ja mahdollisesti käytettävissä jos uutta rekrytointia tehdään kevään aikana.
Isoissa firmoissa se hakujärjestelmä yleensä säilyttää (jos hakija haluaa) ne tiedot esim. 6kk. Jos haet uudestaan jotain muuta paikkaa niin tietosi ovat valmiina siellä. Helpompi hakea.
Voi myös olla, kuten tuossa jo sanottiin, että ne ei kaikkia paikkoja laita edes julkiseen hakuun joten noita tilanteita varten ne kerää hakijoita valmiiksi.
Mulle ei ole koskaan laitettu tuollaista viestiä, joten ehkä siinä joku logiikka on. Kerran mulle kävi niin, että mitenkään ei reagoitu hakemukseeni, mutta parin kuukauden päästä soittivat ja kysyivät äitiyslomasijaisuuteen. Eli hakemani vakipaikka oli vain muodon vuoksi haussa ja se rekrytoitiin talon sisältä vahvimmalla kandidaatille ja sen takia ei kai paljoa edes haastateltu. Eli voihan olla, että hakemassasi työpaikassa on ehkä joku sijaisuus yms. pätkä ehkä tiedossa myöhemmin ja sitä he eivät jaksa laittaa uudelleen hakuun, vaan katsovat löytyisikö aiemmasta hausta sopiva. Näin muuten toimitaan myös nykyisessä työpaikassani, eli aiemmin hakeneille soitellaan myöhemmin perään ja kysellään sijaisiksi.