Voisiko oikeasti jättää sen ohittelun näillä keleillä?
Taas kuoli ihminen, kun jonkun piti päästä ohittamaan rekkaa. Ei mulla muuta.
Kommentit (87)
19 lisää. Minua hitaampia ajoneuvoja enemmän häiritsee autot, joissa ei tunnu olevan kuin yksi nopeus. Itse ajan vakkarilla ja aika lailla rajoitusten mukaan, vähäsen yli (joo nyt joku haluaa moralisoida, siitä vaan). 80 km/h alueella joku menee ohi, kun vakkarissa on nopeus 89 itsellä, mulla on siis tasainen nopeus. Vähitellen perävalot häviävät. Sitten kun tulee 100 km/h, mulla on 109 vakkarissa (todellinen nopeus lienee 104). Saavutan tämän saman auton. Toisinaan ei oikein viitsisi mennä ohi, mutta ei jaksa perässäkään ajaa, kun todellinen nopeus on arviolta ja osin vakkarilla perässä ajamallakin mitattuna se sama 95 km/h kuin mikä sillä autolla oli silloin kun ohitti 80 km/h alueella.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:46"]
Voisitteko ajaa nopeusrajoitusten mukaan eikä 20-30 km/h alinopeutta?! Ei tarvitsisi ohitella.
[/quote]
Kenenkään ei koskaan ikinä pitäisi ylittää rajojaan liikenteessä, sillä ylityksissä yleensä kuolee ihmisiä. Jos ei tunne turvalliseksi ajaa rajoitusten mukaan, niin sitten ON AJETTAVA HITAAMPAA. Mutta voisitko olla ohittamatta tilanteissa, joissa se ei onnistu, sillä epäonnistunut väkisin jatkettu ohitus tarkoittaa usein sitä että joku KUOLEE.
t.mies
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:55"]
Tänäänkin joku jyrnytti kuuttakymppiä kasikympin alueella vaikka oli erittäin hyvä näkyvyys, mitään ei satanut ja suora baana. Pakkohan se oli ohittaa, että ehti töihin ajoissa.
[/quote]
Jos töihin ehtiminen on muutamasta minuutista kiinni, niin kannattaisi lähteä ajoissa.
[/quote]
Lähdenkin, mutta näitä etanoita kun voi sattua useampikin muutaman kymmenen kilometrin työmatkalle.
[/quote]
Siinä ei montaa minuuttia kauempaa mene, vaikka ajaisit sen koko muutaman kymmenen kilometriä sitä kuuttakymppiä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:55"]
Tänäänkin joku jyrnytti kuuttakymppiä kasikympin alueella vaikka oli erittäin hyvä näkyvyys, mitään ei satanut ja suora baana. Pakkohan se oli ohittaa, että ehti töihin ajoissa.
[/quote]
Mulle ei kyllä mikään ongelma ohittaa hitaampia hyvällä kelillä. Mitä teet, kun kohdallesi sattuu traktori, peräkärry, mopoauto, kovassa kuormassa oleva rekka, joka ei pääse mäkeä ylös kuin kuuttakymppiä yms? Mä ajan vuodessa n. 25000 km, enimmäkseen pitkää matkaa maantieajoa. Enemmän mulla on ohitettavana ajoneuvoja, joilla ei edes saa ajaa sitä kahdeksaakymppiä kuin kovin hitaita henkilöautoja. Toki joka reissulle niitä sattuu ainakin yksi, mutta yhteenlaskettuna kaikkia muite kuitenkin enemmän. Uskallanpa jopa väittä, että ne, joille 60 km/h lumisateessa ajava pappa on ongelma, eivät ole itsekään kovin kokeneita kuskeja, ihan sillä perusteella, ettei heitä tunnu häiritsevän nämä muut ajoneuvot. Kai tiedätte, että vararenkaan kanssa ei saa ajaa kuin 80 km/h vaikka rajoitus olisi 120 km/h? Vastaukseen onko pakko ajaa moottoritiellä, joskus on; voihan se rengas vaikka puhjeta siellä.
[/quote]
Ihan oikeassa olet mutta siinä on jo oikeesti vaaratilanne kun ajat 100km h ja yhtäkkiä edessäsi pappa ajaa 60 km h. Äkkiä pitää alkaa toimimaan.
[/quote]
Mulle ei kyllä mikään ongelma ohittaa hitaampia hyvällä kelillä. Mitä teet, kun kohdallesi sattuu traktori, peräkärry, mopoauto, kovassa kuormassa oleva rekka, joka ei pääse mäkeä ylös kuin kuuttakymppiä yms? Mä ajan vuodessa n. 25000 km, enimmäkseen pitkää matkaa maantieajoa. Enemmän mulla on ohitettavana ajoneuvoja, joilla ei edes saa ajaa sitä kahdeksaakymppiä kuin kovin hitaita henkilöautoja. Toki joka reissulle niitä sattuu ainakin yksi, mutta yhteenlaskettuna kaikkia muite kuitenkin enemmän. Uskallanpa jopa väittä, että ne, joille 60 km/h lumisateessa ajava pappa on ongelma, eivät ole itsekään kovin kokeneita kuskeja, ihan sillä perusteella, ettei heitä tunnu häiritsevän nämä muut ajoneuvot. Kai tiedätte, että vararenkaan kanssa ei saa ajaa kuin 80 km/h vaikka rajoitus olisi 120 km/h? Vastaukseen onko pakko ajaa moottoritiellä, joskus on; voihan se rengas vaikka puhjeta siellä.
[/quote]
Ei se ohitus mulle mikään ongelma olekaan, aloituksessa sitä kritisoitiin. Ajokortti ollut 25 vuotta, vuosittaisia kilometrejä 40 000 ja nolla kolaria.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:49"]
Voi jeesus miten tuola on raivostuttavaa ajella noitten etanoiden keskellä. Tiedän että keli on huono eikä kaahailussa ole mitään järkeä, mutta mielelläni haluan töiden jälkeen kotiin vielä saman vuorokaiden aikana. Pitäisi ehtiä kuitenkin nukkumaankin ennen seuraavaa työpäivää. Te voitte mennä vaikka bussilla jos tuo ajaminen on liian pelottavaa
[/quote]
Sinun kiireesi on aivan yksin sinun ongelmasi.
t.mies
[/quote]
Jos töihin ehtiminen on muutamasta minuutista kiinni, niin kannattaisi lähteä ajoissa.
[/quote]
Lähdenkin, mutta näitä etanoita kun voi sattua useampikin muutaman kymmenen kilometrin työmatkalle.
[/quote]
Tässä on sekin, että jos ei itse ohita edessä ajavaa "hidasta" niin perään alkaa kerääntymään letkaa. Sieltä sitten muutamilta hermot pettää ja alkavat tekemään uhkarohkeita monien autojen ohituksia. Siinä on jokainen vaarassa. Helpointa olisi jos ensimmäinen hidastelijan takana ajava ohittaisi vuoronperään tämän hidastelijan.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:55"] Tänäänkin joku jyrnytti kuuttakymppiä kasikympin alueella vaikka oli erittäin hyvä näkyvyys, mitään ei satanut ja suora baana. Pakkohan se oli ohittaa, että ehti töihin ajoissa. [/quote] Mulle ei kyllä mikään ongelma ohittaa hitaampia hyvällä kelillä. Mitä teet, kun kohdallesi sattuu traktori, peräkärry, mopoauto, kovassa kuormassa oleva rekka, joka ei pääse mäkeä ylös kuin kuuttakymppiä yms? Mä ajan vuodessa n. 25000 km, enimmäkseen pitkää matkaa maantieajoa. Enemmän mulla on ohitettavana ajoneuvoja, joilla ei edes saa ajaa sitä kahdeksaakymppiä kuin kovin hitaita henkilöautoja. Toki joka reissulle niitä sattuu ainakin yksi, mutta yhteenlaskettuna kaikkia muite kuitenkin enemmän. Uskallanpa jopa väittä, että ne, joille 60 km/h lumisateessa ajava pappa on ongelma, eivät ole itsekään kovin kokeneita kuskeja, ihan sillä perusteella, ettei heitä tunnu häiritsevän nämä muut ajoneuvot. Kai tiedätte, että vararenkaan kanssa ei saa ajaa kuin 80 km/h vaikka rajoitus olisi 120 km/h? Vastaukseen onko pakko ajaa moottoritiellä, joskus on; voihan se rengas vaikka puhjeta siellä. [/quote] Ihan oikeassa olet mutta siinä on jo oikeesti vaaratilanne kun ajat 100km h ja yhtäkkiä edessäsi pappa ajaa 60 km h. Äkkiä pitää alkaa toimimaan.
[/quote]
Se köröttelevä pappa voi ihan hyvin olla vaikka hirvi tai tielle kaatunut puu. Aina pitää olla valmiina toimimaan liikenteessä. Erona hirveen tai puuhun, sillä papalla on varmaankin perävalot autossaan, jotka valppaana kuskina olet huomannut jo pitkän matkaa taaksepäin, eli osannet varautua siihen, että edelläsi tiellä on joku.
Täytyy toki huomata, että jollain 1,2 litraisella täyteen ahdetulla autolla ei ohitella paljoa edes traktoria.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tässä on sekin, että jos ei itse ohita edessä ajavaa "hidasta" niin perään alkaa kerääntymään letkaa. Sieltä sitten muutamilta hermot pettää ja alkavat tekemään uhkarohkeita monien autojen ohituksia. Siinä on jokainen vaarassa. Helpointa olisi jos ensimmäinen hidastelijan takana ajava ohittaisi vuoronperään tämän hidastelijan.
[/quote]
Jokainen kuski on vastuussa omista hermoistaan ja omasta liikennekäyttäytymisestään. Ei ole hitaammin ajavan vika, että joku kärsii rattiraivosta ja käyttäytyy sen takia typerästi.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:55"] Tänäänkin joku jyrnytti kuuttakymppiä kasikympin alueella vaikka oli erittäin hyvä näkyvyys, mitään ei satanut ja suora baana. Pakkohan se oli ohittaa, että ehti töihin ajoissa. [/quote] Mulle ei kyllä mikään ongelma ohittaa hitaampia hyvällä kelillä. Mitä teet, kun kohdallesi sattuu traktori, peräkärry, mopoauto, kovassa kuormassa oleva rekka, joka ei pääse mäkeä ylös kuin kuuttakymppiä yms? Mä ajan vuodessa n. 25000 km, enimmäkseen pitkää matkaa maantieajoa. Enemmän mulla on ohitettavana ajoneuvoja, joilla ei edes saa ajaa sitä kahdeksaakymppiä kuin kovin hitaita henkilöautoja. Toki joka reissulle niitä sattuu ainakin yksi, mutta yhteenlaskettuna kaikkia muite kuitenkin enemmän. Uskallanpa jopa väittä, että ne, joille 60 km/h lumisateessa ajava pappa on ongelma, eivät ole itsekään kovin kokeneita kuskeja, ihan sillä perusteella, ettei heitä tunnu häiritsevän nämä muut ajoneuvot. Kai tiedätte, että vararenkaan kanssa ei saa ajaa kuin 80 km/h vaikka rajoitus olisi 120 km/h? Vastaukseen onko pakko ajaa moottoritiellä, joskus on; voihan se rengas vaikka puhjeta siellä. [/quote] Ihan oikeassa olet mutta siinä on jo oikeesti vaaratilanne kun ajat 100km h ja yhtäkkiä edessäsi pappa ajaa 60 km h. Äkkiä pitää alkaa toimimaan.
[/quote]
Se köröttelevä pappa voi ihan hyvin olla vaikka hirvi tai tielle kaatunut puu. Aina pitää olla valmiina toimimaan liikenteessä. Erona hirveen tai puuhun, sillä papalla on varmaankin perävalot autossaan, jotka valppaana kuskina olet huomannut jo pitkän matkaa taaksepäin, eli osannet varautua siihen, että edelläsi tiellä on joku.
[/quote]
Mulla on tullut, ei ole kuin muutama viikkoa aikaa, eteen täydessä peräkärrykuormassa oleva traktori, jonka peräkärryn valot eivät toimineet. En tiedä mitä siinä kuormassa oli, kun oli pimeää. Näin kauempaa, että siinä on jotain ja tajusin hiljentää; luulin tosiaan ensin että on joku iso eläin tai joku rekan peräkärry levinnyt tielle. Mutta ei, ihan liikenteessä oleva traktori+peräkärry. Oli tosi pimeää, valoton alue ja silloin ei ollut oikein luntakaan. Veljellä taas tuli jouluaattona hirvi tien yli 50 metrin päässä edessä, takana oli ollut auto, joka oli tullut todella lujaa. Veli oli laittanut hätävilkut päälle ja takana tulija oli ymmärtänyt olla lähtemättä ohi. Oli kuulemma "kiitosvalot" vilkuttanut; veli oli varma, että oli kyllä sen hirven nähnyt hidastamisensa ansiosta kun niin iso oli ollut ja näkyväisyys oli kuitenkin hyvä.
Vinkki: Opetelkaa laittamaan ne takasumuvalot autossa päälle. Jouluaattona lymipyryssä ajaessa oli aivan tajuton ilma ja eteensä ei nähnyt yhtään. Ilman takasumuvaloja ajavaa ei havainnut kuin vasta viiden metrin päässä puskurista.
Niin juuri tuossa lähellä tänään kuoli 2-vuotias nokkakolarissa, kun vastaantulija lähti ohittamaan rekkaa ohituskieltoalueella. Miksi pitää olla niin kiire?
tilanteita joissa en ohita edelläajavaa hitaampaa: Tiedän, että en pääse näkyvällä alueella turvallisesti ohi. Vastaantulee liikennettä ja arvioni mukaan en ehdi ohi turvallisesti. Sekä se, että saatan olla vaikkapa kilometrin tai parin päässä menossa kahville, joten jätän vain riittävästi väliä, että takaa tulevat pääsevät ohi. En minä näe mitään järkeä ohittaa parin sekunnin takia. Onhan monesti käynyt niin, että olen aiemmin itseni ohittaneen kanssa ollut jossain seuraavassa liittymässä tai valoristeyksessä vieressä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:49"] Voi jeesus miten tuola on raivostuttavaa ajella noitten etanoiden keskellä. Tiedän että keli on huono eikä kaahailussa ole mitään järkeä, mutta mielelläni haluan töiden jälkeen kotiin vielä saman vuorokaiden aikana. Pitäisi ehtiä kuitenkin nukkumaankin ennen seuraavaa työpäivää. Te voitte mennä vaikka bussilla jos tuo ajaminen on liian pelottavaa [/quote]
Sinäkös se oletkin, joka paukahdat meidän keulaan "etanaa" ohittaessasi ja tapat meidän perheen? Joo kiitos vain jo etukäteen! [/quote] Opettele ajamaan niin ei tarvitse pelätä. Ei se auto oikeasti ihan helposti lähde käsistä..
[/quote]
Kyllä liukkaalla vain aika helposti lähtee tai lumimyrskyllä kun tien yli menee kinosvalleja. Jouduin kerran luisuun tosi huonolla kelillä. Ehdin jo ajatella että tämä oli tässä, kun autoja tuli vastaan pitkänä jonona. Jotenkin vain sain auton oikaisemaan kurssin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:21"]
Niin juuri tuossa lähellä tänään kuoli 2-vuotias nokkakolarissa, kun vastaantulija lähti ohittamaan rekkaa ohituskieltoalueella. Miksi pitää olla niin kiire?
[/quote]
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1422894838844.html
Tämä tapaus siis :(. Näitä älyttömiä ohittelijoita näkee paljon enemmän kuin hitaita ajoneuvoja. yhtä häiritsevän hidasta kohti on aina 10 typerää ohitusta. T. se joka ajaa 25000 vuodessa. Älyttömiä ohituksia ei havaitse, jos tekee niitä itse. Tarkoitan älyttömillä ohittamista ylämäessä, vastaantulijoista huolimatta, risteysalueella...ja tosiaan monta kertaa olen kyllä saanut hiljentää itse nopeuteni ihan sen takia, etten törmää vastaantulevaan ohittajaan. Onpa sellainenkin tapaus, että vastaan tuli pitkällä suoralla asuntovaunua vetänyt auto, jota auto lähti ohittamaan, niin että jouduin hiljentämään todella paljon satasen alueella. Tie oli kapea, ei ollut tilaa väistää. Takanani en peilistä nähnyt ketään. Eli paljonkohan tuo auto voitti tuossa? tööttäsin ja näytin keskisormea, enkä sitä ihan vähästä tee.
Moni luulee olevansa Kimi R - en usko että teidän huippukuskien taidotkaan riittävät kun keli on liukas. Tässähän se taas nähtiin. Etanan ohittaja aiheutti lapsen kuoleman ja täällä jotkut marisevat että eivät ehdi töihin. Miettikää jos oma vaimosi ja varsinkin lapsesi olisi kuollut idioottiohittelijan uhrina. Nauran aina Audi ja bmw kuskeille kun heillä tuntuu olevan asenteet päin ptä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:18"]Jokainen kuski on vastuussa omista hermoistaan ja omasta liikennekäyttäytymisestään. Ei ole hitaammin ajavan vika, että joku kärsii rattiraivosta ja käyttäytyy sen takia typerästi.[/quote]
Ei yleensä olekaan. Mutta hitaammin ajava ja moni muukin auto joutuu äkkiä sijaiskärsijäksi kun joku Suumahheri alkaa ohittelemaan letkaa. Liian hitaasti ajamisestakin voi muuten saada sakot. Erään sukulaiseni kerran poliisi pysäytti ja tiedusteli miksi ajat niin hiljaa ja käski pitämään vähän kovempaa vauhtia.
Noita ohittelijoita on todella paljon! Ajan päivittäin 8-tietä rajoitusten mukaan eli näin talvella 80km/h. Ajan vielä omaan mittariin hieman yli, että vauhti on oikeasti se 80km/h. Silti rekatkin painelee ohi kun on kerran pakko saada ajaa rajotinta vasten. Ja henkilöautot ajelee yli 100km/h tuolla. Turhia vaaratilanteita tulee.