Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko navetta ja lato muka sama asia?

Vierailija
02.02.2015 |

Navetta on eläimiä varten ja lato heiniä varten.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin olen käsittänyt.

Vierailija
2/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suulissa ei välttämättä ole kumpiakaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos kyseessä on palanut ulkorakennus,niin sen aiempi käyttö voi olla hankala siitä havaita.

Vierailija
4/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:59"]Mutta jos kyseessä on palanut ulkorakennus,niin sen aiempi käyttö voi olla hankala siitä havaita.
[/quote]
No kyl ne nyt silti on aivan eri asia, ja eri näköisiä.

Vierailija
5/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:59"]

Mutta jos kyseessä on palanut ulkorakennus,niin sen aiempi käyttö voi olla hankala siitä havaita.

[/quote]

Ai että omistaja ei tiedä mikä rakennus paloi? Kiitti päivän nauruista :D

Vierailija
6/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni mummolassa on yhdistetty lato/navetta. Siis samaa rakennusta. (Toki hänen mummonsa on kuollut aikaa sitten ja elukoitakaan ei enää ole)

Vierailija
7/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen maatilan tytär, ja meillä oli lato navetan päässä. Eli samassa rakennuksessa. Nykyisen kotini vieressä on vanha kartano, ja kaikk puhuu sen hienosta navetasta. Mutta jokainen asiast tietävä voi sinne vilkaistuaan sanoa, että se on vanha sikala.

en mä kyllä pysty kaikista vanhoista ulkorakennuksista sanoman onko se vanha lampola, riihi, vai navetta. Varsinkin jo rakennus on sortunut tai palanut....

Vierailija
8/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhunut omistajasta, muttesimerkiksi paikalle saapuneesta palomiehestä tai toimittajasta, joka näkee huputetun rakennuksen jämät....

Vierailija
9/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puusta tehty, katto ja seinät. Jos on vielä vanhempi ja käytöstä poistettu, sama kai se on. Jokainen tietää, ettei se ollut Finlandia talo, tehdas tai edes kenenkään koti.

Vierailija
10/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis navettahan on nimenomaan lehmien suoja. Hevosten suoja on talli, sikojen sikala, kanojen kanala ja mitäs muita niitä onkaan..

Vierailija
11/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks navetassa ole korkea kivinen kivijalla tai kiviseinät tai jopa leipäpöytä

Vierailija
12/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

NAVETAT on kyllä yleensä suureksi osaksi kivestä, lato ja suuli on ihan eri asioista kuin navetta. Nuo erottaa helposti toisistaan palaneenakin vaikmei ois ralkennusta ennen paoa ikinä nähnyt.

Vierailija
13/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei puunavetassa ole kiviseiniä, eikä vanhoissa edes kivijalkaa tai betonilattiaa, vaan lattiakin voi olla puuta.

Olennainen ero on käyttötarkoitus. Lato on heiniä varten, navetta lehmiä. Käytännöllistä tietenkin on rakentaa karjasuoja siten, että heinien säilytyspaikka on mahdollisimman lähellä, eli yleensä samassa rakennuksessa kuin navetta/talli/ mikä tahansa heinää syövän eläimen asumus. Sitä nimitetään karjaladoksi. Sitten on jotain sarkalatoja, niittylatoja ja muita sellaisia, joihin heinäntekoaikaan laitetaan heinät ja joista kuljetetaan karjalatoon.

Pitkä vastaus, jaksoikohan ap lukea?

Vierailija
14/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Navetassa on karjaa. Ladossa on heinää ja siellä aina kesäisin muhinoidaan (tietolähde: kotimaiset vanhat elokuvat).

Vierailija
15/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä.
En ole maalta mutta tiedän silti että navetta on rakennus eläimiä varten ja lato heiniä varten. Lato on rähjäisemmän näköinen, usein laudoista tehty rakennelma ja navetta on kuin "talo".

Vierailija
16/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladon ja navetan lisäksi vanhoissa maataloissa on riihiä, puimaloita, kuivureita, aittoja, työkonesuojia...

Vierailija
17/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-Sanomien etusivulla on kuva tästä ladosta/ navetasta. Päätelkää itse...

Vierailija
18/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanetta on navetta joka on eläinten koti ja lato sijaitsee yleensä' heinäpellon kupeessa koska sinne rahdataan heinät, tosin nykyään paalutetaan.

Vierailija
19/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:06"]

Mä olen maatilan tytär, ja meillä oli lato navetan päässä. Eli samassa rakennuksessa. Nykyisen kotini vieressä on vanha kartano, ja kaikk puhuu sen hienosta navetasta. Mutta jokainen asiast tietävä voi sinne vilkaistuaan sanoa, että se on vanha sikala.

en mä kyllä pysty kaikista vanhoista ulkorakennuksista sanoman onko se vanha lampola, riihi, vai navetta. Varsinkin jo rakennus on sortunut tai palanut....

[/quote] minäkin olin maatalon tyttö ja meillä oli navetta ja latoja siellä täällä ja ainakin yksi riihi.

Vierailija
20/23 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:06"]

[/quote] minäkin olin maatalon tyttö ja meillä oli navetta ja latoja siellä täällä ja ainakin yksi riihi.

[/quote]

oli meilläkin latoja pelloilla, maakellari, aittoja useampi, ns kuja työkoneille, kuivaamo viljoille ja vanha riihi.