Lämmitätkö sinä keitettyä riisiä?
http://www.iltalehti.fi/terveys/2015020219134028_tr.shtml
Tämän mukaan ei saisi lämmittää. Itse olen lämmittänyt vuosia, enkä ole koskaan sairastunut.
Kommentit (33)
Juu ja lämmitän jatkossakin. Taitaa tutkijoiden vatsat olla turhan hellänä, kun steriilissä ympäristössä joutuu tutkimaan tuommoisia juttuja.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:32"]
En. Koskaan ei ole niin kiire, ettenkö ehtisi keittää uutta.
[/quote]
Mistä alapeukut?
Yleensä pyrin keittämään sopivan määrän, mutta aina välillä jää yli. Kyllä minä sen seuraavana päivänä kuumennan, yleensä voissa paistinpannulla. On ollut hyvää eikä kukaan ole siitä sairastunut. Mutta niin kuin siinä jutussa sanottiin, tärkeää on jäähdyttää riisi nopeasti ja säilyttää se kylmässä ja umpinaisessa astiassa, ettei se ota makuja muista jääkaapissa olevista ruoka-aineista.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:37"]
[/quote]
Me ei tykätä ruuan poisheittämisestä. Kyse ei ole kiireestä vaan säästeliäisyydestä ja vastuusta. (Itse en kyllä alapeukuttanut.)
Mistä alapeukut?
[/quote]
Lämmitän todellakin. Joskus teen siitä esimerkiksi riisi-papu- tai riisi-lihapalleroita. Joskus paistan kasvisten sekaan, paistinöljy mehevöittää hieman kuivettuneen ennestään jo kerran keitetyn riisin.
Mutta välillä tosiaan tahallaan keitän riisiä seuraavankin päivän tarpeiksi, jos on tarkoitus tehdä jotain kasvispullia tai -pihvejä esimerkiksi joihin haluan käyttää valmiiksi keitettyä riisiä. Ja näin aion tehdä jatkossakin.
Olen lämmittänyt, paistanut jne. seuraavana päivänä ja jopa sitä seuraavana. Koskaan ei ole tullut vatsaoireita, ei edes silloin kun riisi on jäänyt pöydälle useammaksi tunniksi.
Japanissa vievät muuten aamulla vastakeitettyä riisiä mukanaan evääksi kouluun ja työpaikalle, ja syövät sen puoliltapäivin. Joka päivä, myös kesällä. Ilman ongelmia.
Minäkin olen joskus täällä samaa kysellyt, kun useasta lähteestä olen lukenut tuosta, bacillus cereus on tuo basilisko joka riisissä paljolti väijyy.
Joo ja kyllä lämmitän itse, mutta olen erittäin tarkka nopean jäähdytyksen suhteen kaikissa ruoissa, eivät turhaan meillä hellalla vanu.
Sushiriisi kuuluu säilyttääkin huoneenlämmössä vaikka seuraavaan päivään asti!
Aikanaan asuin intiassa, ja siellä opin, ettei saa lämmittää. Suomessa kyllä syön useammankin päivän vanhaa.
http://yle.fi/uutiset/huonolaatuisessa_riisissa_ruokamyrkytyksien_aiheuttajia_helsingissa/6642497
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tiesitko-miten-nopeasti-ruoka-pilaantuu/1933038
Siinäpä muuan linkki, ei tämä uutta tietoa ole.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:34"]
Pakkohan se on, jos tekee vaikka risottoa pariksi-kolmeksi päiväksi.
[/quote]
Keitetystä pitkästä riisistä risottoa? Se ei ole kyllä risottoa nähnytkään. Annas kun arvaan, sekaan herne-maissi-paprikaa?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:37"]
[/quote]
Me ei tykätä ruuan poisheittämisestä. Kyse ei ole kiireestä vaan säästeliäisyydestä ja vastuusta. (Itse en kyllä alapeukuttanut.)
Mistä alapeukut?
[/quote]
[/quote]
Säästeliäisyydestä? Jos laittaa tähteet roskikseen, siinä heitetään pois ehkä kolmen sentin arvosta riisiä.
Tiesin, että palstamammat ovat pienituloisia, mutta tuo menee jo naurettavuuksiin. Miksei vain syödä herkullista, aromikasta, vasta kypsennettyä riisiä?
Meillä on maannut nyt 5h hellalla. Makaa useastikkin juuri tehtynä tuon verran ja siitä jääkaappiin. Ikinä ei ole mitään tullut. Kohta lämmitän lisää nam! Syödään sitä vielä ylihuomennakin jos on. Kanat seisoi kerran yön ylikin eikä ollut mitään. En muutenkaan ole ikinä kipeä.
Siis bakteeri kuolee keitettäessä, mutta itää 30-40 asteessa? Eikö se ole kuollut jo keitettäessä?
ja kuka hullu lämmittäisi keitetyn riisin keittämällä sitä 30min.
jep. lämmitän. ja lämmitän edelleenkin...