Lämmitätkö sinä keitettyä riisiä?
http://www.iltalehti.fi/terveys/2015020219134028_tr.shtml
Tämän mukaan ei saisi lämmittää. Itse olen lämmittänyt vuosia, enkä ole koskaan sairastunut.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:32"]
En. Koskaan ei ole niin kiire, ettenkö ehtisi keittää uutta.
[/quote]
Me ei tykätä ruuan poisheittämisestä. Kyse ei ole kiireestä vaan säästeliäisyydestä ja vastuusta. (Itse en kyllä alapeukuttanut.)
Mistä alapeukut?
[/quote]
[/quote]
Säästeliäisyydestä? Jos laittaa tähteet roskikseen, siinä heitetään pois ehkä kolmen sentin arvosta riisiä.
Tiesin, että palstamammat ovat pienituloisia, mutta tuo menee jo naurettavuuksiin. Miksei vain syödä herkullista, aromikasta, vasta kypsennettyä riisiä?
[/quote]
Minusta pannulla jauhelihan kanssa oikein kunnolla paistettu riisi on kyllä parempaa kuin vasta keitetty riisi.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:00"]
Siis bakteeri kuolee keitettäessä, mutta itää 30-40 asteessa? Eikö se ole kuollut jo keitettäessä?
ja kuka hullu lämmittäisi keitetyn riisin keittämällä sitä 30min.
[/quote]
"Bacillus cereus -bakteerit ovat itiöllisiä bakteereita, jotka ovat yleisiä maaperässä, vesistöissä, kasveissa, ilmassa ja pölyssä. Bakteeria esiintyy yleisesti ihmisten ja eläinten suolistossa sekä pieninä pitoisuuksina elintarvikkeissa, kuten viljassa, riisissä, lihassa, kasviksissa ja maidossa. B. cereukset kasvavat sekä hapellisissa että hapettomissa olosuhteissa. Itiömuodossaan ne kestävät korkeaa lämpötilaa, kuivuutta ja ravinnon puutetta. Elintarvikkeisiin joutuneet itiöt kestävät kuumennuksen ja pystyvät lisääntymään ruoassa jäähtymisen aikana.
B. cereus aiheuttaa kahta, oireiltaan toisistaan poikkeavaa ruokamyrkytystyyppiä. Oksennusmuodon saa aikaan jo itse elintarvikkeessa muodostunut toksiini eli myrkky. Ripulimuodon saa aikaan bakteerin suolistossa muodostunut toksiini. Ripulitoksiini on lämpöherkkä ja tuhoutuu, kun elintarvike kuumennetaan riittävän kuumaksi (yli 70 Celsius -asteeseen). Oksennusmuodon toksiini on lämpöä kestävä eikä tuhoudu normaalissa kuumennuksessa."
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:52"]
[/quote]
Me ei tykätä ruuan poisheittämisestä. Kyse ei ole kiireestä vaan säästeliäisyydestä ja vastuusta. (Itse en kyllä alapeukuttanut.)
Mistä alapeukut?
[/quote]
[/quote]
Säästeliäisyydestä? Jos laittaa tähteet roskikseen, siinä heitetään pois ehkä kolmen sentin arvosta riisiä.
Tiesin, että palstamammat ovat pienituloisia, mutta tuo menee jo naurettavuuksiin. Miksei vain syödä herkullista, aromikasta, vasta kypsennettyä riisiä?
[/quote]
Minusta pannulla jauhelihan kanssa oikein kunnolla paistettu riisi on kyllä parempaa kuin vasta keitetty riisi.
[/quote]
Joo, toiset ei vain osaa laittaa ruokaa / mielikuvitus ei riitä käyttämään lisukkeita kuin yhdessä muodossa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:04"]
[/quote]
Mistä alapeukut?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Meillä ei syödä tuollaisia ruokia. :) Tosin lapsuudenkodissani koiralle paistettiin jauheliha-riisimössöä.
[/quote]
Minä teen joka päivä aterian myös seuraavaksi päiväksi; aterian jonka teini voi syödä koulun jälkeen ja jonka voimme ottaa töihin evääksi. Töissä ei voi keittää riisiä. On vain mikro.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:34"]
Pakkohan se on, jos tekee vaikka risottoa pariksi-kolmeksi päiväksi.
[/quote]
Keitetystä pitkästä riisistä risottoa? Se ei ole kyllä risottoa nähnytkään. Annas kun arvaan, sekaan herne-maissi-paprikaa?
[/quote]
No sehän ei sulle kuulu miten minä risottoa teen, pääasia kaiketi, että on hyvää. Ja ei tule sekaan he-ma-paa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:00"]
Siis bakteeri kuolee keitettäessä, mutta itää 30-40 asteessa? Eikö se ole kuollut jo keitettäessä?
ja kuka hullu lämmittäisi keitetyn riisin keittämällä sitä 30min.
[/quote]
Bakteeri ja sen itiöt kyllä kuolevat riehakkaassa keittämisessä. Koska suomalainen ruuanlaittotapa on monesti "keitetään ruuat kutosella hellalle" ei tämä aiheuta mitään ongelmia. Ongelmia tulisi jos laatisimme risottoa gourmee-tyyliin hauduttamalla matalammissa lämpötiloissa kuin railakkaasti keittäen. Bakteeri ja bakteerien itiöt kuolevat eri lämpötiloissa, siksi voi olla mahdollista että haudutustyyliin valmistetussa riisissä on eläviä itiöitä jotka riisin viilennyttyä alkavat tuottaa toksiineita.
Mutta kuten mainitsin, suomalaisella keittotavalla tämä ei ole mikään ongelma, koska itiötkin kuolevat ja sen jälkeenhän riisiä voi säilyttää vaikka yön pöydällä ja syödä seuraavana päivänä ilman vatsanväänteitä. Riisipiirakat paistetaan lähes kolmesataa asteisessa uunissa, joten niissä ei paiston jälkeen elä yhtään mitään.
Iltis nyt vaan haluaa repiä otsikoita, kun ei Ebolastakaan nyt enää oikein voi kirjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:04"]
[/quote]
Mistä alapeukut?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Meillä ei syödä tuollaisia ruokia. :) Tosin lapsuudenkodissani koiralle paistettiin jauheliha-riisimössöä.
[/quote]
Sääli. Jää testaamatta hyviä aasialaisia ruokia :)
Olen syönyt tekemääni ruokasalaattia (salaattia, tonnikalaa, keitettyä riisiä, majoneesiä...) jopa kolmen päivän jääkaapissa olon jälkeen ja ihan kylmänä eikä mitään ole tullut vaikka tarjoilujen aikana aina lämmennyt huoneenlämpöiseksi. Ja syön edelleen
Minä olen ottanut töihin mukaan ja lämmittänyt mikrossa edellispäivän riisimössöjä. Kuolenkohan minä? Entä riisifrutti, onko se kiellettävä? Entä valmiit riisipuurot, karjalanpiirakat jne.