Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ajan rajoitusten mukaan vakkari päällä tasaista nopeutta, miksi et mene ohi vaan ajat pylllyssä vaikka ohituspaikkoja on+

Vierailija
15.11.2021 |

Syyksi ei kelpaa joku randon kuuttakymppiä ajava pappa, koska minä en ole kuuttakymppiä ajava pappa. Olen koettanut jopa hiljentää jos kyse on siitä, ettei sun vauhdi kiihdy, mutta kun ei. Hiljesin kerran tahallani kyllä kuuteenkymppiin, mutta silti ei. Ajoin jo pysäkille, mutta älytöntä se on ajaa pysäkille sen takia, kun ohituspaikkoja on ja itse ajaa rajoitusten mukaan. Saavutin ko. kuskin jonkin ajan päästä ja ajoi taas jonkun toisen peräpuskurissa kiinni ja itsellä jo vakkarissa vauhti yli noiden, siinä sitten miettii, viitsiikö tuota ääliötä ohittaa vai ei. Päädyin pysähtymään kahville vähän aiottua aiemmin, mulla oli näet pitkä reissu silloin.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs se sulle kuuluu aja vain omaa ajoas.

On muuten laitonta ajaa puskurissa kiinni sillä tieliikennlain mukaan pitää olla turvaväli.

Ei vaan pitää ennakoida ja pystyä pysähtymään tien esteettömällä osuudella. Ei ole säädetty turvavälistä erikseen. Etkä saa tahallasi aiheuttaa kolaria myöskään jarruttamalla äkillisesti.

Vierailija
22/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tajua, että annetaan tilaa ja helpotetaan ohitusta, koska ilmeisesti kiire. Tai jo ei halua ohittaa, vaikka kiire. Voi olla myös psykologinen juttu, "edessä oleva estää minua" --> ahdistus, jota yritetään välittää eteenpäin liikenteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein aina on silleen, että se edessä ajava ajaa just sen verran hitaasti, että se kerää taakseen autoja mutta just sen verran kovasti, että jos sen haluaa ohittaa pitää ajaa joko 200 km/h tai varata 10 km matka ohittamiseen.

Ja samat junnaajat ohituskaistojen alkaessa polkee kaasun pohjaan "perkele minua ette ohita!!!!!!! >:((" ja kun ohituskaista päättyy voidaankin palata taas kerryttämään letkaa taakse kun ohikaan ei pääse.

Vierailija
24/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs se sulle kuuluu aja vain omaa ajoas.

On muuten laitonta ajaa puskurissa kiinni sillä tieliikennlain mukaan pitää olla turvaväli.

Ei vaan pitää ennakoida ja pystyä pysähtymään tien esteettömällä osuudella. Ei ole säädetty turvavälistä erikseen. Etkä saa tahallasi aiheuttaa kolaria myöskään jarruttamalla äkillisesti.

Kyllä turvavälistä on säädetty. Se on karkeasti puolet nopeusrajoitusta vastaavasta luvusta, metreinä. Esimerkiksi, jos ylin sallittu nopeus on 100 km/h, ja sitä ajetaan, turvavälin tulisi olla vähintään 50 m. -eri

Vierailija
25/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tietysti totta, että hitaat ajajat (hitaita olosuhteisiin nähden) ovat käytännössä suuri turvallisuusriski, sillä he sotkevat liikenteen sujuvuutta. Mutta ei siitä pitäisi suuttua, jos joku ajaa ylintä sallittua nopeutta. 

Jos joku ajaa ilman näkyvää syytä todella hitaasti, voi olla hyvä ilmoittaa hänestäkin numeroon 112.

Vierailija
26/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei pelaa hahmotuskyky liikenteessä kovin hyvin. Joskus se voi johtua iästä, ajatuksissaan olosta tai ihan vaan kognitiivisten kykyjen rajallisuudesta.

Entinen pomoni oli koulutettu mies, mutta ajoi aina ihan edellämenijän puskurissa kiinni. Kerran ajettiin huonossa kelissä rekan takana monta kymmentä km ja koko ajan rapa roiskuu tuulilasille ja haittaa näkyvyyttä. Vasta risteyksessä kun rekka kääntyy pois, pomo tajuaa että jaa, sade on loppunut. Niin, se loppui noin 50km sitten, jonka oisit huomannut jos sulla ois yhtään ollut väliä siihen rekkaan.

Vierailija
27/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä turvavälistä on säädetty. Se on karkeasti puolet nopeusrajoitusta vastaavasta luvusta, metreinä. Esimerkiksi, jos ylin sallittu nopeus on 100 km/h, ja sitä ajetaan, turvavälin tulisi olla vähintään 50 m. -eri

Näytä voimassa olevasta tieliikennelaista semmoinen kohta. 

"Tieliikennelaki 729/2018 20 §Ajoneuvojen välinen etäisyys

Ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole.

Taajaman ulkopuolella on moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi turvallisuutta vaarantamatta ajaa niiden väliin."

Vierailija
28/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietä kuuluu antaa niille, joilla on kiire. Se, ajavatko he ylinopeutta, ei kuulu itselle; kiireessä olevallahan saattaa olla vaikka hätätapaus. Mutta ajatus siitä, että olisi aina jopa pysähtymässä jotta jokainen halukas pääsee ohittamaan, ei ole järkevä. Talvisin se aiheuttaisi vaaratilanteita.

Vierailija
29/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä voimassa olevasta tieliikennelaista semmoinen kohta. 

"Tieliikennelaki 729/2018 20 §Ajoneuvojen välinen etäisyys

Ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole.

Taajaman ulkopuolella on moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi turvallisuutta vaarantamatta ajaa niiden väliin."

Asia opetettiin autokoulussa. 

Vierailija
30/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taatusti menen ohi heti, kun on turvallinen paikka ohittaa. En ennen sitä.

Vierailija
31/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että joku voisi turvallisesti ajaa turvaväliin, tarkoittaa käytännössä juuri tuota karkeaa sääntöä, että turvaväli on puolet nopeusrajoituksen luvusta, metreinä.

Vierailija
32/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihmiset ovat olleet liikenteessä ihan fiksuja. Keväällä oli suhteellisen paljon outoja. 

Vierailija
33/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosi paljon se on itsestä kiinni. Jos itse ajaa kummallisesti, kyllä se jotakuta voi ärsyttää. Jos ajaa itse josus kummallsiesti, pitäisi ymmärtää, ettei muutkaan ehkä aina jaksa. Tai ettei silloin kannattaisi ajaa ollenkaan, jos on pää ihan sumea.

Vierailija
34/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietä kuuluu antaa niille, joilla on kiire. Se, ajavatko he ylinopeutta, ei kuulu itselle; kiireessä olevallahan saattaa olla vaikka hätätapaus. Mutta ajatus siitä, että olisi aina jopa pysähtymässä jotta jokainen halukas pääsee ohittamaan, ei ole järkevä. Talvisin se aiheuttaisi vaaratilanteita.

Ei todellakaan kuulu. Ei ole minun asiani mahdollistaa jonkun ylinopeuksia. Eikä ole minun asiani aiheuttaa vaaratilanteita turhilla jarrutteluilla ( jotta toinen pääsisi ohi) tai kaistanvaihdoilla moottoritiellä, jos ei ole sille tilaa. Tietä kuuluu antaa hälytysajossa olevalle ajoneuvolle tai muillekin jos itse on liikkeellä vaikka traktorilla tai muulla huomattavan hitaalla ajoneuvolla.

Vierailija
35/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään takaa-ajelluista.

Vierailija
36/36 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmista että sun GPS nopeus on ainakin 85km/h 80-alueella.

Kun nopeusrajoitus on 80, se on 80 km/h, ei 85. Pyöreät punakeltaiset merkit ovat rajoitus-, eivät suositusmerkkejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi