Meillä kotona on lämpötila 25 astetta, minusta talvella juuri sopiva
Olen kuullut että joillain olisi vain 20 astetta. Varmaan joutuu palelemaan koko ajan....
Kommentit (38)
Meillä on 22 ja liian kylmä on. Lisäksi ilmastointi puhaltaa kylmää ilmaa täysillä. Tosi epäviihtyisää.
Mieskin palelee vaikka se on meistä se karaistuneempi.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok, jos makaa sohvalla tai istuu paikoillaan. Aivan liian kuuma touhuamiseen tai nukkumiseen.
Liian kuuma tuo on makaamiseenkin.
Liian kuumma. Kuivaa ilmaa .Huonoa unta.
Vierailija kirjoitti:
Itse nostin just lämpötilan 28. Vihaan talvea, vihaan kylmyyttä. Enkä helvettiäkään välitä sähkölaskusta, minä en halua palella.
Brrr... ihme jääkarhu. Meillä talvella aina 32 astetta tai tulee vilu.
Jouluntienoo me asutaan meidän kesäpaikassa, vanha talo. Siellä on aamuisin muutama aste lattianrajassa tietyissä kohtaa taloa. Joskus saa tuvan, jossa leivinuuni sijaitsee, oikein ahkerasti lämmittämällä 21 asteeseen :) kamarissa yleensä 16-17 astetta, siellä illalla vähän aikaa pöhisee puhaltava siirrettävä sähköpatteri. Aamulla lämpö on yleensä laskenut pari astetta tuosta.
moni säätää kesällä ilmastoinnit 20 asteenseen (kotona, matkoilla, autossa...) jännä että se ei talvella riitä?
Lattialämmitys. Pidän 25 asteessa paitsi makuuhuoneessa viileämpi.
Ihanaa kun voi olla paljain jaloin kotona :).
Rakastan lämpöä ja inhoan talvea.
LVI-inssin, joo kaljuuntuneen kommentti asiaan.
Muutama asiaa vaikuttaa siihen, että kokee lämpötilan miellyttäväksi, se ei ole pelkästään °C, kun täälläkin moni kertoo oman lämpötilan kotonaan.
1. Ilman vaihto, mitä suurempi määrä ilmaa poistetaan asunnosta, niin myös korvausilma määrä on suurempi. Riippuen siitä tuleeko korvaus ilma hallitusti iv-koneella esilämmitetysti, vai ikkunan yläpuolisesta räppänästä kylmänä tai hallitsemattomasti sieltä täältä rakenteista.
2. Ilmavirran nopeus, 1. Kohdan korvausilman liian suuri nopeus aiheuttaa vedon tunnetta, sopiva tai liian hidasta ilman liikettä ei huomaa epämiellyttävänä vetona.
3. Ilman kosteus, mitä kosteampi ilma sitä herkemmin, kokee ilman viileämpänä.
Näiden kaikkien asioiden yhdistelmänä, jokaisessa asunnossa on siis, eri lämpötila, missä viihdytään ja luonnollisesti henkilö kohtaiset mieltymykset.
Jos asunto on hyvin rakennettu useimmat ihmiset pitävät 21-22°C lämmöstä ja makkarissa hyvä 19-20°C
Jos lämpö huitelee yli 25°C, niin kaikki ei ole kunnossa korvausilman suhteen...
Vierailija kirjoitti:
21-22 sisälämpötila. Talvella olen aina kotona pitkähihaisessa ja villasukissa. Makkarissa pidetään viileämpää, n. 18 asteessa.
Iäkäs äitini pitää kotonaan aina lähemmäs 30 astetta ja valittaa kun meillä on kylmä. Minä taas valitan kun hänellä on niin kuuma, että istuessakin puskee hiki.
Meillä päin sanottaisiin: "lämmintä kuin mummolassa"
Eihän sinun saunassa pysty asumaan tai no naisia kyllä palelee aina. Itsellä normaalisti 20 ja korkeintaan 22, makuuhuoneessa 18-20.
Kotona parhaillaan 21 astetta, mutta ulkona onkin -4 ja lämmitys ei ole ihan "ehtinyt" mukaan. Normaalisti talvella sisälämpötila siinä 22-25 muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Tähän on niin tottunut näiden tässä asunnossa asuttujen vuosien aikana, että joku 18 astetta sisällä tuntuisi jo kylmältä.
Vierailija kirjoitti:
Muutama asiaa vaikuttaa siihen, että kokee lämpötilan miellyttäväksi, se ei ole pelkästään °C, kun täälläkin moni kertoo oman lämpötilan kotonaan.
1. Ilman vaihto, mitä suurempi määrä ilmaa poistetaan asunnosta, niin myös korvausilma määrä on suurempi. Riippuen siitä tuleeko korvaus ilma hallitusti iv-koneella esilämmitetysti, vai ikkunan yläpuolisesta räppänästä kylmänä tai hallitsemattomasti sieltä täältä rakenteista.
2. Ilmavirran nopeus, 1. Kohdan korvausilman liian suuri nopeus aiheuttaa vedon tunnetta, sopiva tai liian hidasta ilman liikettä ei huomaa epämiellyttävänä vetona.
Näiden kaikkien asioiden yhdistelmänä, jokaisessa asunnossa on siis, eri lämpötila, missä viihdytään ja luonnollisesti henkilö kohtaiset mieltymykset.
Jos asunto on hyvin rakennettu useimmat ihmiset pitävät 21-22°C lämmöstä ja makkarissa hyvä 19-20°C
Jos lämpö huitelee yli 25°C, niin kaikki ei ole kunnossa korvausilman suhteen...
3) Ilman kosteus, 21-22°C pakkaskaudella on itsellä ihan sopiva sisälämpötila mutta näin syksyllä kosteus aiheuttaa sen että 21-22°C tuntuu ei niin mukavalle lämmölle. Kun ulkolämpötila sahaa 0°C molemmin puolin niin pidän pientä tulta uunissa ja on sitten mukavan lämmintä ja pyykitkin kuivuu.
Meillä 22,5 ja on ihan sopiva. Makkarissa paras 19.
Makuuhuoneessa 18-19, muissa huoneissa 15-16. Läkähtyisin 25 asteessa, eikö tuo sotke jo kropan normaalin lämmönsäätelyn?
Just kattelin aamulla mittaria ja sisälämpötila oli 17. Hyvin nukuttiin. Aamulla laitoin uuniin valkeen, niin nousee 19 asteeseen. Se on ihan sopiva. Me käytetään talvella villasukkia ja villapaitaa. Mun mielestä on hölmöä tuhlata rahaa siihen, että asunnossa on joku lähemmäs 30 astetta talvella. Ja kun se lämpötila on kesällä, niin valitetaan, että on liian kuuma... 🤔
Minulla on aina väh 25 ja olen kesät talvet paljain jaloin ja kalsareissa. Oikein naurattaa ihmisten kamalat villasukat!
Vierailija kirjoitti:
Sitten on vielä lämmitysmuoto. Jos on lattialämmitys niin lämpöjä voi useimmiten asteella tai parilla laskea verrattuna seinäpattereihin.
Kyllä on korkea sisälämpötila osalla täällä, minä en pystyisi asumaan noin kuumissa asunnoissa.
Mulla talvella on sisälämpötila noin 20c ja makuuhuoneessa noin 18c.
Kesällä viilennän asuntoni ilmalämpöpumpulla siten että sisällä on noin 25c.
M31
21-22 sisälämpötila. Talvella olen aina kotona pitkähihaisessa ja villasukissa. Makkarissa pidetään viileämpää, n. 18 asteessa.
Iäkäs äitini pitää kotonaan aina lähemmäs 30 astetta ja valittaa kun meillä on kylmä. Minä taas valitan kun hänellä on niin kuuma, että istuessakin puskee hiki.