Lääkäriä paikalla? Keuhkoperäinen happamuus
Sain lääkäriltä postia, jossa lukee happamuusnäytteessä happamuutta, nimenomaan keuhkoperäistä eli voi olla unenaikaista hengityshäiriötä?
Kommentit (17)
Respiratorinen asidoosi kehittyy, jos hengitystoiminta keskeytyy tai on riittämätöntä hapen kulutukseen nähden esimerkiksi rasituksessa ja kudokset joutuva siirtymään anaerobiseen (hapettomaan) energiantuotantoon. Pitkäaikainen keuhkotuuletuksen vajaus johtaa lopulta respiratoriseen asidoosiin esimerkiksi keuhkoahtaumataudissa tai keuhkojen toimintaa halvauttavissa sairauksissa.
Elimistön happo-emästasapainon tila arvioidaan verikaasuanalyysilla.
Asidoosin paras hoito on sen syyhyn kohdistuva hoito. Lisäksi tilannetta voidaan korjata antamalla suonensisäisesti esimerkiksi natriumbikarbonaattia.
googlaava hoituri
Oletko lihava? Voi nimittäin olla esim. lihavuuden aiheuttamasta unenaikaisesta hengitysvajauksesta (kun keuhkot ei jaksa unessa tuulettaa tarpeeksi kun läski roikkuu päällä ja vatsarasva painaa keuhkoja kasaan). Tai sitten keuhkoahtaumatauti voi aiheuttaa samaa myös ja uniapnea eli yölliset hengityskatkokset (jotka voivat johtua siitä lihavuudesta, nielun kudosten löysyydestä tai olla aivoperäistä).
No en ole, olen 165cm 56kg :( En tupakoi, enkä polta. Minulla on nytkin sellainen paineen/kuplan tunne rinnassa, kuin olisi ilmaa ja olen luullut että se on närästystä ja nyt sainkin lääkäriltä kirjeen, jossa luki näistä tuloksista.
Sydänfilmi on ok, kuten myös kaikki normaalit verikokeet.
Voiko minullakin olla keuhkoahtauma, vaikka en ole ikinä polttanut? Tuntuupa kurjalta kun on yrittänyt terveellisesti elää.
ap
Itkettää ihan hirveästi. Lääkäriaika on vasta kahden viikon kuluttua :(
Toisaalta olen helpottunut, olen luullut, että sydämessäni on vikaa tai vatsassa. Nyt minulla on käytössä rytmiä tasaavat lääkkeet ja syön närästyslääkkeitä joka päivä isot annokset ja olen ihmetellyt kun mikään ei vie pois paineentunnetta rinnasta.
ap
Ei ole kuopparintaakaan..
Voiko sydämenvajaatoiminta olla vaikka sydänfilmi normaali, eikä nestettä kerry?
ap
Aika outoa. On kyllä paljon keuhkosairauksia, joita voi tulla ihan terveellisesti eläneellekin. Esim. erilaisia keuhkofibroosin muotoja, joissa keuhkokudos korvautuu sidekudoksella pikkuhiljaa, mutta ei nekään mielestäni yleensä paineen/kulpan tunnetta aiheuta. Onko tehty puhalluskokeita (spirometriaa)? Otettu keuhkokuva? Se nyt ainakin pitäisi ottaa jos on oireita rintakehässä. Keuhkoembolia nyt varmaan on myös suljettu pois. Onko oireet alkaneet yhtäkkiä vai pikkuhiljaa? Onko se tunne koko ajan?
Ei ole kuin verikokeita ja sydänfilmi otettu. Eikö tuo keuhkoembolia ole kivulias tai siihen liity yskää tms.? Minulla ei ole muita oireita kuin olisi ilmaa rinnassa tai ruokatorvessa. Väsymys on ollut jo kauan (syy miksi hakeuduin lääkärille), mutta tämä kuplan tai ilman tunne rinnassa on ollut vasta pari viikkoa. Pahenee istuessa/maatessa, seisaaltaan paras olo.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:35"]En tupakoi, enkä polta.
[/quote]
No jos ei muuten selviä niin pyydä nyt ihmeessä että kuvaavat keuhkotkin, siellähän voi olla vaikka joku tilaa vievä prosessi menossa. Ja jos olo on sellainen ettei kestä niin päivystykseenkin voi noilla oireilla mennä. Ei koko aikaa kuulu olla outo olo rinnassa.
Tietysti paniikkioireisto on yksi mahdollisuus, mutta siinä tulee enemmänkin alkaloosi kuin asidoosi.
Joo paniikkihäiriöön olen lääkkeet tässä lähiaikoina saanutkin, vaikka itse en koe kärsiväni paniikkihäiriöstä, enkä siksi niitä syö. Myöskin ambulanssin olen muutaman kerran soittanut, kun luulin ahdistuksen/paineen tunteen & sydämentykytysten (200 lyöntiä /min) johtuvan siitä, että sydämessä on jokin vialla. Myöskin ambulanssin työntekijät sanoivat ettei tarvi kun syödä propralia ja ei tarvitse apua soittaa, koska olen nuori +30v ja perusterve.
En saa öitäni kunnolla nukutuksi ja senkin mitä nukun, olen lähes istuma asennossa.
ap
Googlaa respiratorinen asidoosi..