Miten asumiskustannukset teillä jaetaan, jos asutaan toisen omistusasunnossa?
Apua viisaat av-mammat! :)
Minun ja avomiehen taloudenpito on sovittu menevän tulojen mukaisessa suhteessa. Yksinkertaistettuna, jos tienestini ovat nettona 2000€ ja miehen 3000€, maksan asumisesta, laskuista ja ruoasta 2/5 ja mies 3/5. Kuun alussa sovittu määrä rahaa yhteiselle tilille ja sieltä maksellaan menot sitä mukaa, kun niitä tulee. Jos toisella syystä tai toisesta väliaikaisesti huonompi taloustilanne, tietysti autetaan toista ja joustetaan. Nyt mies maksaa suuremman osan, mutta valimistuttuani minulla tulee olemaan hiukan paremmat tulot, jolloin roolit kääntyvät.
Tähän saakka ollaan asuttu vuokralla, jolloin ratkaisu on tuntunut oikealta, mutta nyt edessä siintää muutto miehen ostamaan asuntoon. Olen opiskelija, joten en saa lainaa vielä pariin vuoteen. Millä tavoin jakaisitte vastikkeen, sähkön, koron ja lainan aiheuttamat kustannukset reilusti? Erityisesti jos ero tulisi, ei tuntuisi reilulta, jos olisin maksanut kaikki juoksevat kulut samalla, kun mies olisi kerryttänyt pelkkää lainaa lyhentämällä omaa varallisuuttaan "minun kustannuksellani" (Siperia opettaa, oma äitini jäi 20 vuoden avoliiton jälkeen puille paljaille, kun laina oli isän nimissä ja äiti makoi ruuat, harrastukset yms.). Toisaalta haluan laittaa korteni kekoon, tuntuisi itenäisyyden menetykseltä ja hyväksikäytöltä loisia, vaikka tiedän että avomieheni suostuisi kyllä majoittamaan minut ilmaiseksikin valmistumiseen saakka.
Miten te tekisitte? Kiitos avusta!
Kommentit (43)
Me asumme minun omistamassa asunnossa ja en vaadi miestä maksamaan lainaani, mutta viimeaikoina kun raha on molemmilla ollut tiukalla hän ei haluaisi maksaapuolta yhtiövastikkeesta, vaan puolet vastikkeesta rahoitusvastikkeen jälkeen. Rahoitusvastike on hänen mielestä minun lainaa, jolla asunnon arvoa on nostettu....
Vaikeeta,
Kyllähän sekin niitä uusia putkia käyttää
Miehen talo, miehen lainat. Minulla ei ole osaa eikä arpaa, joten en maksakaan. (Avioehdolla näin sovittu). Maksan yhteisen lapsemme kaikki kulut, omat laskuni, maksukanavat, netin, suurimman osan ruokakuluista ja joitain pieniä laskuja kuten jätemaksun tms. Vesimaksuja tai vastiketta ei ole. Huonekalut ja muu irtaimisto on pääasiassa minun hankkimaani. Kumpikin on edellisestä avopuolisostaan erotessaan kärsinyt suuria menetyksiä (rahallisesti) minä 25000€ (josta mitään konkreettista ei ole jäänyt käteen), mies 30000€.. Niin mitään yhteisiä rahoja/tilejä/omaisuutta ei ole eikä tule, noh auton omistamme puoliksi. Emme kuitenkaan laske mitään että toinen olisi velkaa tai muuta vastaavaa ja mies isompi tuloisena on minua auttanut monesti.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:41"]Apua viisaat av-mammat! :)
Minun ja avomiehen taloudenpito on sovittu menevän tulojen mukaisessa suhteessa. Yksinkertaistettuna, jos tienestini ovat nettona 2000€ ja miehen 3000€, maksan asumisesta, laskuista ja ruoasta 2/5 ja mies 3/5. Kuun alussa sovittu määrä rahaa yhteiselle tilille ja sieltä maksellaan menot sitä mukaa, kun niitä tulee. Jos toisella syystä tai toisesta väliaikaisesti huonompi taloustilanne, tietysti autetaan toista ja joustetaan. Nyt mies maksaa suuremman osan, mutta valimistuttuani minulla tulee olemaan hiukan paremmat tulot, jolloin roolit kääntyvät.
Tähän saakka ollaan asuttu vuokralla, jolloin ratkaisu on tuntunut oikealta, mutta nyt edessä siintää muutto miehen ostamaan asuntoon. Olen opiskelija, joten en saa lainaa vielä pariin vuoteen. Millä tavoin jakaisitte vastikkeen, sähkön, koron ja lainan aiheuttamat kustannukset reilusti? Erityisesti jos ero tulisi, ei tuntuisi reilulta, jos olisin maksanut kaikki juoksevat kulut samalla, kun mies olisi kerryttänyt pelkkää lainaa lyhentämällä omaa varallisuuttaan "minun kustannuksellani" (Siperia opettaa, oma äitini jäi 20 vuoden avoliiton jälkeen puille paljaille, kun laina oli isän nimissä ja äiti makoi ruuat, harrastukset yms.). Toisaalta haluan laittaa korteni kekoon, tuntuisi itenäisyyden menetykseltä ja hyväksikäytöltä loisia, vaikka tiedän että avomieheni suostuisi kyllä majoittamaan minut ilmaiseksikin valmistumiseen saakka.
Miten te tekisitte? Kiitos avusta!
[/quote] Minä maksan 300 € kuussa, siivoan, ostan ruoka-ainekset n. 350 eurolla ja valmistan ruoat. Tämä tuntuu epäreilulta, sillä itse olen osa-aikaissiivooja ja palkkani on 800 € kuussa, miehen palkka on 1400 €, mutta minkäs sille mahtaa. Haluan asua rakkaani kanssa ja mies ei suostu laskemaan vuokraansa joten näillä mennään siihen saakka kun saan asuntolainani.