Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten asumiskustannukset teillä jaetaan, jos asutaan toisen omistusasunnossa?

Vierailija
02.02.2015 |

Apua viisaat av-mammat! :)

Minun ja avomiehen taloudenpito on sovittu menevän tulojen mukaisessa suhteessa. Yksinkertaistettuna, jos tienestini ovat nettona 2000€ ja miehen 3000€, maksan asumisesta, laskuista ja ruoasta 2/5 ja mies 3/5. Kuun alussa sovittu määrä rahaa yhteiselle tilille ja sieltä maksellaan menot sitä mukaa, kun niitä tulee. Jos toisella syystä tai toisesta väliaikaisesti huonompi taloustilanne, tietysti autetaan toista ja joustetaan. Nyt mies maksaa suuremman osan, mutta valimistuttuani minulla tulee olemaan hiukan paremmat tulot, jolloin roolit kääntyvät.

Tähän saakka ollaan asuttu vuokralla, jolloin ratkaisu on tuntunut oikealta, mutta nyt edessä siintää muutto miehen ostamaan asuntoon. Olen opiskelija, joten en saa lainaa vielä pariin vuoteen. Millä tavoin jakaisitte vastikkeen, sähkön, koron ja lainan aiheuttamat kustannukset reilusti? Erityisesti jos ero tulisi, ei tuntuisi reilulta, jos olisin maksanut kaikki juoksevat kulut samalla, kun mies olisi kerryttänyt pelkkää lainaa lyhentämällä omaa varallisuuttaan "minun kustannuksellani" (Siperia opettaa, oma äitini jäi 20 vuoden avoliiton jälkeen puille paljaille, kun laina oli isän nimissä ja äiti makoi ruuat, harrastukset yms.). Toisaalta haluan laittaa korteni kekoon,  tuntuisi itenäisyyden menetykseltä ja hyväksikäytöltä loisia, vaikka tiedän että avomieheni suostuisi kyllä majoittamaan minut ilmaiseksikin valmistumiseen saakka.

Miten te tekisitte? Kiitos avusta!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun miehen omistamassa asunnossa. Hän maksaa itse lainanhoitokulut, puoliksi maksamme sähkön, netin, yhtiövastikkeen, ruoat jne. Yhteiselle tilille laitamme yhtä paljon kuukausittain rahaa. Yksinkertaista ja reilua.

Vierailija
22/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:19"]

Toisaalta (jankuttamisen uhallakin) silti maksaisin omasta mielestäni liian vähän. Jos perustetaan miehen kanssa yhteinen säästötili/rahastosijoitustili, jonne laitan kuukausittain sovitun summan. Eron tullessa nostetaan puoliksi tai yhteiselämän jatkuessa minä sijoitan säästyneet rahat asuntoon omissa nimissäni? Niin olisi kummallekin meistä selusta turvassa, enkä olisi asunut ilmaiseksi, vaikkei kaikki sitten menisikään kuin Strömsössä.

[/quote]

Ymmärrän, että maksuosuutesi voi tuntua liian pieneltä tilanteessa, jossa mies maksaa (mahdollisesti) mittaviakin lainanlyhennyksiä. Mutta tulee muistaa, että tuo lyhennys on menojen sijaan säästämistä, joskin pakollista sellaista. Olette ilmeisesti tilanteessa, jossa miehesi tulot riittävät hyvin tuon lyhennyksen maksamiseen. Jos tilanne muuttuu, pystytte miettimään järjestelyjä solidaarisesti uusiksi. Kuten no. 19 kirjoittaa, yksi tapa olisi myös laskea asunnon käypä vuokra, jolloin useimmilla alueilla tosiaan maksaisit enemmän kuin omakustannehinnan, käytännössä miehesi saisi siis voittoa sinulta. Tämä tuskin on teidän suhteenne kannalta kestävä ratkaisu, ellette ala laskuttamaan toisianne muistakin palveluista :).

En näe syytä, miksi sinun pitäisi miettiä yhteisiä säästötilejä tai rahastoja miehesi kanssa. Toki näinkin saa tehdä, etenkin jos säästätte jotain yhteistä tavoitetta varten. Mutta erotilanteessa miehesi selusta on se hänen omistamansa asunto. Jos teillä ei ole siinä tilanteessa lapsia, oletettavasti sinä muutat pois ja mies jää asumaan omistamaansa asuntoon. Tai myy sen pois, omalla aikataulullaan ja haluaminsa ehdoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla n. 200 000 asunto josta iso osa kuuluu tosin pankille. Asunnon yhtiövastike autopaikan, veden ja saunavioron kanssa 390e. Vastaavan asunnon vuokra olisi n. 1200e. Tähän muuttanut avopuolisoni maksaa mulle 250e kk... maksan lisäksi sähkön ja veden mikä menee kuukausittaisen määrän yli. Hän netfliksin ja spotifyn. Mä Hesarin.. suunnilleen noin..

Vierailija
24/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan perikunnan talossa ja mies maksaa asumiskulut, mä lasten menot. Muuten kumpikin maksaa omat menonsa. Kun asuttiin mun omistamassa asunnossa, maksoin lainan ja asumiskulut, mies hoiti päivähoitomaksut. Vuoralla asuessa vuokra puoliksi, mä sähköt ja mies päivähoidon. Lasten kulut olen maksanut omasta pussista.

Vierailija
25/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos miehellä ei tee taloudellisesti tiukkaa maksella yksinään lainaa, ja hän majoittaisi sinut vaikka ilmaiseksi, älä pode huonoa omaatuntoa siitä, että maksat vain puolet muista kuin lainan kuluista. Olisihan se nyt aika outoa maksaa rakkaussuhteessa miehelle jotain vuokraa. Minulla on tällainen tilanne.

T. 22

Vierailija
26/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkiitos asiallisista ja avuliasta vastauksista! Paljon ajattelemisenarvoisia näkökulmia ja esimerkkitarinoita toimivista järjestelyistä.

Ja joku vielä kehtaa väittää, että av-palstalla saa pelkkää kuraa niskaansa. :) Iloista keväänodotusta kaikille!

-ap

Vierailija
27/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä omistan asunnon ja maksan kaikki asumiseen liittyvät laskut, lainat ja kulut. Mies maksaa yhteisiä ruokia yms ostoksia ja menoja summalla, joka on isompi kuin vastike, mutta kuitenkin huomattavasti pienempi kuin puolet tällaisen asunnon vuokrasta. Laskeskeltiin, että näin hyödymme molemmat yhteen muutosta suunnilleen yhtä paljon. Tosin itse en jää tästä kauheasti taloudellisesti plussalle, koska lisäksi tulee suurituloisempana kustannettua meille yhteisiä matkoja yms, mutta se on ihan vapaaehtoista. :)

Vierailija
28/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Olemme täysin samassa tilanteessa. Mies maksaa omat lainat. Yhtiövastike + muut kulut puoliksi. Rupkakustannuksia hän sponssaa hiukan enemmän, koska rahaa enemmän. Emme muuten tee mitään 2/5 ja 3/5 diilejä, koska tuntuisi epäreilulta. Saanhan minäkin asua halvemmalla tällä tavalla.

Vierailija
29/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:48"]En maksa euroakaan miehelle enkä maksa kuluista enempää kuin sen, minkä itse aiheutan. On sovittu, että koska mies säästää maksamalla asuntoaan, ei minun tarvitse niihin talkoisiin osallistua.
[/quote]

No miksi miehen pitäisi ottaa sut asumaan omaan asuntoonsa, jos et muuta maksa kuin omat kulusi? Mitä korvausta mies saa menetetyistä neliöistä jotka joutuu jakamaan sinun kanssasi? Jos hankkisit oman kämpän, niin joutuisithan sä joka tapauksessa maksamaan myös neliöistä, et vain omista kuluistasi. Sitäpaisi ilman sinua mies voisi hankkia pienemmän kämpän.

Vierailija
30/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos maksaa vain puolet yhtiövastikkeesta, niin katsotaanko että maksaa loput luonnossa?

Vierailija
31/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:19"]

Eli jos maksaa vain puolet yhtiövastikkeesta, niin katsotaanko että maksaa loput luonnossa?

[/quote]

Taloustieteellisestä näkökulmasta kyllä, joskin "luonnossa" tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että asunnon omistava osapuoli saa suhteesta ja yhdessä asumisesta jotain sellaista hyötyä (kotityöapu, läheisyys, toveruus, sänkypuuhat...), joka on rahassa mitattuna yhtä paljon tai enemmän kuin käyvän vuokran osuuden ja toteutuvan maksuosuuden erotus.

Vierailija
32/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:19"]

[/quote]

Taloustieteellisestä näkökulmasta kyllä, joskin "luonnossa" tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että asunnon omistava osapuoli saa suhteesta ja yhdessä asumisesta jotain sellaista hyötyä (kotityöapu, läheisyys, toveruus, sänkypuuhat...), joka on rahassa mitattuna yhtä paljon tai enemmän kuin käyvän vuokran osuuden ja toteutuvan maksuosuuden erotus.
[/quote]

tämä kyllä edellyttäisi sitä, että se osapuoli, joka ei omista asuntoa, ei saisi vastaavia aineettomia hyötyjä suhteesta, eli käytännössä olisi siinä ainoastaan rahasta. Muutenhan osapuolien saamat hyödyt mitätöisivät toisensa laskelmassa.

Vierailija
33/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:19"] Eli jos maksaa vain puolet yhtiövastikkeesta, niin katsotaanko että maksaa loput luonnossa? [/quote] Taloustieteellisestä näkökulmasta kyllä, joskin "luonnossa" tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että asunnon omistava osapuoli saa suhteesta ja yhdessä asumisesta jotain sellaista hyötyä (kotityöapu, läheisyys, toveruus, sänkypuuhat...), joka on rahassa mitattuna yhtä paljon tai enemmän kuin käyvän vuokran osuuden ja toteutuvan maksuosuuden erotus. [/quote] tämä kyllä edellyttäisi sitä, että se osapuoli, joka ei omista asuntoa, ei saisi vastaavia aineettomia hyötyjä suhteesta, eli käytännössä olisi siinä ainoastaan rahasta. Muutenhan osapuolien saamat hyödyt mitätöisivät toisensa laskelmassa.

[/quote]

No mutta, eihän talous ole nollasummapeliä! Jopa taloustieteen näkökulmasta: jos haluu saada, on pakko antaa ;)

Vierailija
34/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuttiin minun omistamassa asunnossa, mies ei maksanut muuta kuin ruuat silloin tällöin. Nyt asutaan miehen omistamassa talossa. En maksa muuta kuin ruuat ja jos sattuu pöydällä olemaan esim vesilasku juuri kun olen maksamassa laskuja. Olemme molemmat kerran jaanneet omaisuutemme entisissä parisuhteissamme, joissa molemmat jäimme reilusti miinukselle. Tässä ehkä pääsyy siihen ettei kumpikaan vaadi toiselta mitään, vaikka toistemme "omaisuudessa" asustellaan. Kalusteet ja sisustus on suurimmaksi osaksi minun ja tavallaan minun panostus tähän yhteiseen kotiin, hänen omistamaan taloon.

Vierailija
35/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen nimissä talo ja laina, maksaa lainan siis yksin. Muut laskut maksetaan puoliksi. Ruokaa ostan minä useammin, mies taas maksaa isommat hankinnat. Itse olen miettinyt sijoituskämpän ostoa jossain vaiheessa.

Vierailija
36/43 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:48"]Me asumme minun omistamassa asunnossa ja en vaadi miestä maksamaan lainaani, mutta viimeaikoina kun raha on molemmilla ollut tiukalla hän ei haluaisi maksaapuolta yhtiövastikkeesta, vaan puolet vastikkeesta rahoitusvastikkeen jälkeen. Rahoitusvastike on hänen mielestä minun lainaa, jolla asunnon arvoa on nostettu....

Vaikeeta,

Kyllähän sekin niitä uusia putkia käyttää
[/quote]

Heittäisin ulos tuossa vaiheessa. Katsoo sitten, missä saa asua halvemmalla.

Vierailija
37/43 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäisin ulos tuossa vaiheessa. Katsoo sitten, missä saa asua halvemmalla. 

[/quote]

Sähän ootkin kusipää joka ei oo ikinä rakkaudesta ku1ullutkaan saati saanut siitä nauttia.

Vierailija
38/43 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sun pitäis saada asua miltei ilmaiseksi?

Säästää sillä, että miehesi ostaa asunnon?  Puolikas vuokra on varmaan ollut enemmän kuin nykyiset menosi.

Vierailija
39/43 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä olen maksanut vastikkeen ja välillä taas en mitään. Riippuu aina vähän rahatilanteesta, kun itse olen vielä opiskelija. :) Välillä maksan yhteisiä laskuja ja molemmat laittavat ruokatilille aina saman verran kuussa. Mies maksaa myös autoon liittyvät maksut tällä hetkellä. Näin mennään vielä hetki. Kohta onneksi valmistun viimein ja sitten otetaan yhteinen laina ja minä alan puolestani kantamaan korteni kekoon. :) Yleensäkin teemme niin että se maksaa enemmän jolla on enemmän rahaa, koska kyllä se ainakin meillä vaihtelee ja tulee myös tasaantumaan. Eri tulot mutta sama elintaso perheessä :) Emme koe tarpeelliseksi jaotella tarkemmin kuluja kun yhteistä elämää eletään ja aiotaan elää myös tulevaisuudessa.

Vierailija
40/43 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat, vaikka mies ne käytännössä tienaa. Minä tienaan 15% ja mies 85%, joten aika epätasainen tulonjako meillä. Asunto omistetaan 50/50 ja laina on myös 50/50. Osakesijoituksia meillä on saman verran kummallakin, noin suurin piirtein. Meillä ei ole avioehtoa, joten se on sama omistaa suoraan puoliksi kaikki. Ja avioliiton alussahan meillä ei paljon omaisuutta vielä ollutkaan, se on kertynyt tässä matkan varrella. 

Kun sain pienen perinnön (n. 90000€) niin annoin siitä puolet miehelle. (Ja osasin hoitaa tämän ilman lahjaveroseuraamuksia, en ole ihan tyhmä.) Mutta kyllä mies on edelleen saamapuolella, jos tässä lähdettäisiin laskemaan kuka on maksanut ja mitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän