Hormonikierukka, onko vaikutusta akneen?
Moikka
Olen kärsinyt aknesta teinistä asti. Akne johtunee pco:sta. Pillereillä akne pysyisi aisoissa, mutta ne eivät sovi minulle. Enkä terveysriskinkään takia halua syödä pillereitä.
Millaisia kokemuksia teillä on hormonikierukasta? Onko sillä ollut vaikutusta ihon kuntoon? Mitään (muita) sivuoireita?
Kommentit (9)
Mulla on niin huonoja kokemuksia kaikista ylimääräisistä hormoneista, että en voi käyttää mitään niistä. Mutta gyne sanoi mulle hormonikierukasta, että koska akneni pahenee muistakin ehkäisypillereistä, minipillereistä, ehkäisykapselista jne niin todennäköisesti myös hormonikierukka tekee naamani ja selkäni ihan kamalaksi :( jätin siis hormonit pois.
Minäki oisin kiinnostunu hormonikierukkakokemuksista.
Sama vaikuttava aine kuin minipillereissä ja niiden haittavaikutuksiin kuuluu finnien lisääntyminen.
Hormonikierukka lähes aina pahentaa aknea. Ei yleensä suositella akneihoiselle.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:53"]
Sama vaikuttava aine kuin minipillereissä ja niiden haittavaikutuksiin kuuluu finnien lisääntyminen.
[/quote]
Onkohan vaikutus sama, kun on jo valmiiksi akne... Eli hormonitoiminta vajavainen luonnostaan. Voisiko silloin kierukka asettaa sitä parempiin uomiin. Hemmetti kun on vaan niin kallis ja vaivalloinen kokeilu.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:03"]
Hormonikierukka lähes aina pahentaa aknea. Ei yleensä suositella akneihoiselle.
[/quote]
No ei tätä mun aknea voi enää pahentaa. :) -ap
Mulla oli akne nuorena, söin antibioottejakin siihen muttei auttanut. Poikaystävän tullessa kuvioihin aloin syödä pillereitä, jotka myös mulla taltuttivat finnit. Pillereitä söin viitisen vuotta ja iho pysyi tosi hyvässä kunnossa. Hormonikierukkaan vaihtaessa jännitin tosi paljon, josko akne tulee takaisin, mutta nyt kierukka on ollut noin 9kk ja iho on pysynyt hyvänä. Ehkä hieman enemmän finnejä kuin pilleriaikoina, mutta siis vain toisinaan, esim. tällä hetkellä naamassani ei ole yhtäkään näppyä.
Yksi erikoisuus: suunnilleen kerran kuussa "menkkojen" (ovat jääneet oikeastaan pois, vain vähän tiputtelua) aikaan mulle tulee niskaan finnejä! Vielä sellaisia kipeitä, punaisia hormonifinnejä, joita ei voi puristaa. Myös selkään saattaa tulla muutama. Jos nämä olisivat naamassa niin olisin varmasti jo vaihtanut takaisin pillereihin, ovat nimittäin kamalia isoja möhkäleitä. Mutta kun ovat siellä niskassa ja hiukset peittää niin ei ole häirinnyt. Mutta joo, on vaikuttanut kierukka ihoon jossain määrin.
Mulla on aina ollu melko ok iho, joitain näppyjä siellä täällä, mutta aika helpolla pääsin teiniaikoina. Nyt 22-v hormonikierukan laiton jälkeen (laitosta nyt 4kk) olen huomannut selkeän lisääntymisen finneissä. En siis suosittele, jos et lisää niitä halua. Pääasiassa omani on onneksi hartioissa, eivätkä kaikki naamassa. Samoin nyt olen sen 4kk seuraillut että kierukka aiheutti itselleni päänahan ekseemaa, joka on ikävä vaiva, mutta sekin suht hoidettavissa. Itselläni siis kuitenkin kierukan hyödyt ovat isommat kuin haitat.
Kenelläkään kokemusta?