Mitä voi vaatia ”kotiäidiltä” ?
Vaimo on kotona kotihoidontuella kahden lapsemme kanssa (12kk ja 2,5v). On kuulemma pirun rankkaa, omaa aikaa ei ole yhtään ja mitään ei ehdi tehdä. Ennen teki ruuan päivällä, mutta nyt on ruvennut tekemään senkin vasta illalla, kun minä olen kotona. Lapsia ei käytä ulkona koskaan päivällä, (ei siis kertaakaan ole käyttänyt) minä käytän sitten kun olen tullut töistä ja viikonloppuisin käymme yhdessä. Kotia en saa soittaa ennen kl.12 koska lapset saattavat nukkua, vaimo pitää lapset nukkumassa aamulla niin pitkään kuin mahdollista, yleensä 10.30-11.30 välillä sitten heräävät. Minun mielestä kotona ehtisi kyllä jotain tekemään päivän aikana, ainakin lapsien olisi hyvä päästä ulkona käymään. Tietenkin on hankalia päiviä jolloin ei mitään ehdi, mutta eipä niitä jokapäivä ole. Mielestäni tiskikoneen voisi täyttää ja laittaa päälle, sitten toisena päivänä pyykkikoneen, kolmantena imuroida jne.
Minä olen kotona, ja silloin yleensä kokoajan lasten kanssa, töiden jälkeen kl.16:sta-nukkumaan menoon ja viikonloppuisin kokoajan. Minä nukutan lapset illalla ja yölläkin yleensä herään ja hoidan asiat jos lasten huoneesta itkua kuuluu. Omaa aikaa vaimo voisi käyttää arkisin ja viikonloppuisin, mutta mihinkään ei lähde. Kuitenkin valittaa kokoajan ettei ole omaa aikaa, no eipä ole minullakaan, työssä käynti nyt ei ihan omaa aikaa ole. Poissa kotoa olen siis kl.6.30-kl.16.
Olen ehdottanut että minä voisin jäädä kotiin isäkuukaudelle ja vaimo olisi töissä, tai että minä jäisin lopuksi ajaksi kotihoidontuella kotiin ja vaimo menisi töihin, mutta se ei käy missään nimessä vaimolle.
Arvon AV-mammat, mikä olisi kohtuullista mitä voin vaatia että vaimo päivän aikana tekee kotona?
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:53"]Voit vaatia täysin kaikki kotityöt ja lastenhoidon myös silloin kun et ole kotona. Kyllä kotiäiti parin pienen kanssa pystyy pitämään kodin siistinä, pesemään pyykit, tekemään ruuat, leipomaan, käymään kaupassa ja holehtimaan lapsista. Sillä siihen pystyy myös mies.
Minun vaimo kävi vuorotöissä ja hoisi kaikki 3lasta sekä teki kaikki koti- ja puutarhatyöt. Kerkesi itse huoltaa siihen autonsa ja käymään marjassa ja sienessä (lapset mukana) Sun vaimolla taitaa vetää laiskasuonta. Laita töihin ja hoida noi hommat ite.
[/quote]
haista sinä paska. Väitätkö että minä, joka herään öisin tunnin välein rauhoittelemaan lasta, olen velvollinen hoitamaan kaupassa käynnit ja kotityöt jotta mies saa levätä rankan työpäivän jälkeen? Ja on meinaan helppoo tehdä kotitöitä puntissa roikkuvan vauvan kanssa. Kaikki lapset eivät viihdy edes sitä aikaa yksinään, että saisi pyykkiä koneeseen.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:53"]Voit vaatia täysin kaikki kotityöt ja lastenhoidon myös silloin kun et ole kotona. Kyllä kotiäiti parin pienen kanssa pystyy pitämään kodin siistinä, pesemään pyykit, tekemään ruuat, leipomaan, käymään kaupassa ja holehtimaan lapsista. Sillä siihen pystyy myös mies. Minun vaimo kävi vuorotöissä ja hoisi kaikki 3lasta sekä teki kaikki koti- ja puutarhatyöt. Kerkesi itse huoltaa siihen autonsa ja käymään marjassa ja sienessä (lapset mukana) Sun vaimolla taitaa vetää laiskasuonta. Laita töihin ja hoida noi hommat ite. [/quote] haista sinä paska. Väitätkö että minä, joka herään öisin tunnin välein rauhoittelemaan lasta, olen velvollinen hoitamaan kaupassa käynnit ja kotityöt jotta mies saa levätä rankan työpäivän jälkeen? Ja on meinaan helppoo tehdä kotitöitä puntissa roikkuvan vauvan kanssa. Kaikki lapset eivät viihdy edes sitä aikaa yksinään, että saisi pyykkiä koneeseen.
[/quote]
Eihän se niin haittaa, ettei viihdy. Jos on tyytymätön vauva, niin voi se silti sen 5 min odottaa, että laittaa koneeseen pyykit. Niin mä ainakin tein. En kyllä viikannut enkä niin välttämättä nostanut narulle, mutta aina ne sinne koneeseen sai. Sitä paitsi sillä lailla kitkuttamalla tyytymätönkin vauva oppii pikku hiljaa sietämään sitä, ettei hän ole jatkuvasti keskipisteenä. Jos kuitenkin viereen ja mukaan ottaa, kyse ei ole "hylkäämisestä".
Minä heräilin kun lapsetkin heräsi, eli siinä kahdeksan pintaan. Tein aamupalan, hoidin tiskikoneen tyhjennyksen/laitoin sen päälle. Vein lapset ulos/kerhoon/kaupungille/kylään aamupäivällä, ja sitten syötiin lounas jonka olin tehnyt joko aamulla tai edellisenä päivänä. Ennen päiväunia siistin kotia, luin lapsille ja sitten lapset nukkumaan.
Päiväuniaika oli minun omaa aikaa, sillon en siivonnut enkä kokannut. Luin, katsoin elokuvaa, nukuin itsekin. Iltapäivällä taas välipala, sitten kaikenlaista puuhailua: kauppaan/ulos/kylään/askartelua/uimaan/leipomista... mitä milloinkin. Mies oli kotona viiden pintaan, ja hän oli ja on erittäin hyvä ja osallistuva isä.
Kyllä minuakin väsytti välillä, suututti välillä ja välillä oli älyttömän yksinäistä ja tylsää. Mutta sitten otin illalla omaa aikaa tai tehtiin perheen kanssa jotain erilaista. Välillä oltiin miehen kanssa kaksin. Kyllä minusta kotiäidin kuuluu tehdä suurin piirtein se sama kuin päiväkodin täditkin tekee, kotiäidillä vielä se luksus että harvoin on kiire mihinkään - se kiire nimittäin luodaan itse. Pakko ei ole harrastaa yms. mutta kyllä minusta on pakko pitää lapset hyvällä hoidolla. Ap:n vaimo on laiska :(
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:40"]Meillä on sama juttu. Venyvät aamulla sängyssä 10 asti, syövät aamupalaa 11 jälkeen, eivät ehi ulos ku on aika tehä ruokaa kun tulen 14 töistä. Eivät siis tee oikein mitään päivisin. Lasten päiväuniaika siirtyy ja illalla nukkumaanmeno venyy... en saa heitä ymmärtämään että 7:30-8 viimeistään ylös, aamupala heti ja 9-10 ulkoilemaan. Sitten sisälle vähä leikkimään ja välipalaa, lapset päiväunille ja siinä olis hetki omaakin aikaa, sais illalla lapset nukkumaan 8-9 välillä ja meillekkin jäis yhteistä aikaa. Loppupeleissä kaikkien olo virkeämpi ja jotain tulis tehtyäki. Tuota vaimo ei ota tosissaan. Voihan se sitte masentaakki, mutta siihenki auttaa jos vähä skarppais edes. Tuntuu etteivät saa edes astioita koneeseen kun on pikkuapulaisia, kuitenkin mä saan ja paljon muutakin... [/quote] Minusta tämä pitkään nukkuminen aamusta on pahin ongelma, sitten ei ehditä tekemään muuta kuin syömään ja katsomaan piirrettyjä ennen kuin olen kotona. Tästä ja muustakin olen vaimolle puhunut kyllä. Ap
[/quote]
Menneisyydessäni masennuksestakin kärsineenä oon ihan samaa mieltä aamuheräämisen tärkeydestä. En ollut aikanaan todellakaan mikään aamuvirkku, mutta kohtuullisessa ajassa ylös vuoteesta raahautuminen tuo oikean rytmin päivään. Aamulla nouseminen, vaikka väkisin, auttoi mua selviämään masennuksesta (ei ollut perhettä vielä silloin) ja auttoi selviämään suht rankasta pikkulapsivaiheesta. Juuri se, että se päivä ei mene hukkaan, vaan sinne ehtii tulla mielekästä sisältöä. Harmittaa puolison suku, jossa tapana maata puolille päivi; kun esim. lomilla niin monta päivää, jolloin ei "ehdi" tehdä mitään. Passiivisuus passivoi, vaikka itsensä liikkeelle kiskominen ei helppoa alussa olekaan.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:59"]
Voi, kun vaimos ymmärtäis miten paljon helpommalla se pääsee kun on pentujen kanssa paljon ulkona. Eivät sotke, nukkuvat päikkärit ja yöt paremmin, ruoka maistuu etc. Ota itsellesi rutiini, lupaat vaimolle vaikka että:
1. laitat joka päivä yhden koneellisen pyykkejä ja astioita
2. rakastat vaikka se onkin tommonen
[/quote]
Yhden koneellisen pyykkejä ja astioita? Eihän niitä pyykkejä edes tule noin paljoa eikä astioita?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:59"]
Voi, kun vaimos ymmärtäis miten paljon helpommalla se pääsee kun on pentujen kanssa paljon ulkona. Eivät sotke, nukkuvat päikkärit ja yöt paremmin, ruoka maistuu etc. Ota itsellesi rutiini, lupaat vaimolle vaikka että:
1. laitat joka päivä yhden koneellisen pyykkejä ja astioita
2. rakastat vaikka se onkin tommonen
[/quote]
Yhden koneellisen pyykkejä ja astioita? Eihän niitä pyykkejä edes tule noin paljoa eikä astioita?
[/quote]
Kyllä sitä pyykkiä tulee vaikka ei o ku yks lapsi. Kyllä melkeimpä jokapäivä saa pestä koneellisen. Ihmettelen itsekkin mutta kyllä niitä riittää...
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:53"]Voit vaatia täysin kaikki kotityöt ja lastenhoidon myös silloin kun et ole kotona. Kyllä kotiäiti parin pienen kanssa pystyy pitämään kodin siistinä, pesemään pyykit, tekemään ruuat, leipomaan, käymään kaupassa ja holehtimaan lapsista. Sillä siihen pystyy myös mies.
Minun vaimo kävi vuorotöissä ja hoisi kaikki 3lasta sekä teki kaikki koti- ja puutarhatyöt. Kerkesi itse huoltaa siihen autonsa ja käymään marjassa ja sienessä (lapset mukana) Sun vaimolla taitaa vetää laiskasuonta. Laita töihin ja hoida noi hommat ite.
[/quote]
haista sinä paska. Väitätkö että minä, joka herään öisin tunnin välein rauhoittelemaan lasta, olen velvollinen hoitamaan kaupassa käynnit ja kotityöt jotta mies saa levätä rankan työpäivän jälkeen? Ja on meinaan helppoo tehdä kotitöitä puntissa roikkuvan vauvan kanssa. Kaikki lapset eivät viihdy edes sitä aikaa yksinään, että saisi pyykkiä koneeseen.
[/quote]Kuoleeko se vauva, tai edes vahingoittuuko siitä, että laittaa kerran päivässä pesukoneeseen pyykkiä? Tai ruokailun jälkeen tiskut koneeseen? Tai tyhjentää sen tiskikoneen kerran? Aivan... ei vahingoitu, edes henkisesti. Tässä on kyse vuoden ikäisestä lapsesta, eikä kaksikuisesta koliikkivauvasta. Ja väitän jotain tietäväni neljän lapsen äitinä, joista kaksi on nukkuneet erittäin huonosti ensimmäiset 1,5v ja mies on merillä viikon ja kotona viikon. Kyllä se arki pyörii. Haasteellistenkin lasten kanssa. Se lapsi oppii nopeasti, ettei sillä ole mitään hätää siinä vieressä, vaikka äiti tekee yhteensö vartin päivässä jotain muuta, kunkeskittyy täydellisesti sen lapsen viihdyttämiseen. Kas kun se vuoden ikäinen lapsi ei vahingoitu edes siitä, jos hän silloin tällöin on yhden kokonaisen yön jossain turvallisen aikuisen kanssa. Lapsilla kun on tapana huutaa, jos asiat eivät mene heidän mielensä mukaan, koska heillä ei ole muuta tapaa kertoa sitä.
Tsemppiä ap. Itsellä tismalleen samanikäiset lapset 12 kk ja 2,5 v. Pienempi nukkuu vielä yöt todella huonosti ja isompi ei nuku enää päiväunia, joten olen todella väsynyt. Silti käymme viikottain muskarissa, perhekerhossa ja taidekerhossa ja ulkoilemma päivittäin. Kotihommista teen arkisin: pyykinpesu joka pv, tiskikone joka pv, rikkaimurointi joka toinen pv, ruoat joka pv (Ok välillä helppoja mm. kalapuikot ja pakastemuusi), lumityöt tarvittaessa. Viikonloppuisin on sitten kunnon imurointi/vuodevaatteiden vaihto. Itse ainakin pakotan itseni harrastuksiin ja ulos, vaikka väsyttäiskin, koska väsymys on aina läsnä, niin ei sen kannata antaa hallita elämää. Enkä todellakaan ole mikään superäiti, mutta mietin vaan, että kun lapset saavat päiväkodissakin virikkeitä, niin pakko heille järjestää myös kotona. Tv:tä meidän lapset ei juurikaan katso, paitsi isompi joskus potalla ollessaan haluaa katsoa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 00:09"]Tästä on nyt keskustelu kotona ja sovittu että aamulla herätys aiemmin ja ulkona pyrkivät käymään aamupäivällä. Saa sitten nähdä miten käy.
Ap
[/quote] Nyt on kuukausi menty säännöllisellä rytmillä ja huomattavasti paremmin menee. Lapset herää joka aamu kahdeksalta ja nukkuvat päiväunet. Illalla menevät nukkumaan hieman ennen yhdeksää. Päivisin vaimo ei kyllä mitään kotitöitä tee edelleenkään, mutta hyvä että hoitaa lapset paremmin, käyttää ulkona yms. Hyvä näin.
-ap
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 00:09"]Tästä on nyt keskustelu kotona ja sovittu että aamulla herätys aiemmin ja ulkona pyrkivät käymään aamupäivällä. Saa sitten nähdä miten käy.
Ap
[/quote] Nyt on kuukausi menty säännöllisellä rytmillä ja huomattavasti paremmin menee. Lapset herää joka aamu kahdeksalta ja nukkuvat päiväunet. Illalla menevät nukkumaan hieman ennen yhdeksää. Päivisin vaimo ei kyllä mitään kotitöitä tee edelleenkään, mutta hyvä että hoitaa lapset paremmin, käyttää ulkona yms. Hyvä näin.
-ap
[/quote]
No pitääkö päivisin tehdä kotitöitä, eihänse mikään piika ole. Miehet :(
Hyvä mies!! Ihanaa kun joku yrittää lastensa hyvinvoinnin eteen noin paljon, niin moni olisi vain antanut olla♡
Taitaa vaimoa kuitenkin vaivata lorvikatarri...: (
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:29"]
Lasten kanssa paras rytmi olisi aamupala klo 8, klo 9 ulos, klo 10.30 sisälle, klo 11 syödään, klo 11.30-12 nukkumaan, klo 14 välipala, klo 14.30 ulos, klo 16 sisälle, 16.30 syömään ja klo 19 iltapala ja muut iltatoimet. Pyykkikoneen ja tiskikoneen kun käynnistää päiväruoan jälkeen niin ne ehtii tyhjentää ennen lasten heräämistä. Imuroida kannattaa klo 16.30 jälkeen niin kämppä on illan siisti. Tai meillä ainakin ulkoilun takia tuli hiekkaa jne kauheasti. Vaimollesi voit todeta et hänelle jää päivällä tunnin ruokatunti kun lapset nukkuu. Ei muillakaan ole sen enempää vapaata työpäivän aikana. Ja tosiaan lapset on helpompia sisälläkin kun käy 2 kertaa ulkona. Myös joku avoin päiväkoti/kerho/muskarityyppinen olisi vaihtelua. Mitään suursiivousta ei ehdi noin pienten kanssa mutta pyykit, tiskit, ruoat ehtii kyllä. Samoin ulkoilut.
[/quote]
Unohdit mainita että toi oli SUN mielestä paras rytmi TEIDÄN perheelle
Meillä: 7:30 ylös, pesukone päälle, aamutoimet, aamupala, keittiön siistiminen ja lounaan speksaus, mahdollisesti jotain perunankuorintaa...leikkimistä
10 maissa ulos (JOKA päivä), mahdolliset asiat ulkoilun ohessa, takaisin joskus vähän ennen 12...lounas n 12:30, sitte unille....
pyykin ripustus, vessat ja eteiset ja kamat paikalleen jos ei ole ehtinyt aiemmin
Ylös n 1430 sitte välipala ja taas pihalle
Joskus ennen viittä sisälle, ruoan tekoa, päivällinen 1730-18 ...jos äidillä omia menoja isä syö lasten kanssa
Iltapala 20-2030, sitte iltapuuhat ja nukkumaan 21
Aamulla pyykit ja tiskit pyörimään koneeseen ja sitten ulos muksujen kanssa. Sitten syömään ja päiväunille ja äiti pystyy sinä aikana laittamaan pyykit kuivumaan ja tiskit kaappiin. Itse tein ruoankin päiväuniaikaan kun lapset veteli kolmen tunnin unia ulkoilun jälkeen. Ruokaa tein aina hirveän määrän josta riitti myös seuraavalle päivälle tai pakkaseen laiskotuspäiviä varten. Imuroin ja pesin lattiat kaksi kertaa viikossa: keskiviikkona illalla kun mies lapsien kanssa ulkona, ja sunnuntaina aamulla, ulkoilun aikaan myös. Noi tiskit ja pyykit on niin helppo kun kone pesee. Ajoittaa vaan sitä päivää, tekee vaikka lukujärjestyksen ja noudattaa sitä kunnes se muuttuu rutiiniksi. Tsemppiä perhe-elämään ap, ihanan ymmärtäväinen olet!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:23"]Aamulla pyykit ja tiskit pyörimään koneeseen ja sitten ulos muksujen kanssa. Sitten syömään ja päiväunille ja äiti pystyy sinä aikana laittamaan pyykit kuivumaan ja tiskit kaappiin. Itse tein ruoankin päiväuniaikaan kun lapset veteli kolmen tunnin unia ulkoilun jälkeen. Ruokaa tein aina hirveän määrän josta riitti myös seuraavalle päivälle tai pakkaseen laiskotuspäiviä varten. Imuroin ja pesin lattiat kaksi kertaa viikossa: keskiviikkona illalla kun mies lapsien kanssa ulkona, ja sunnuntaina aamulla, ulkoilun aikaan myös. Noi tiskit ja pyykit on niin helppo kun kone pesee. Ajoittaa vaan sitä päivää, tekee vaikka lukujärjestyksen ja noudattaa sitä kunnes se muuttuu rutiiniksi. Tsemppiä perhe-elämään ap, ihanan ymmärtäväinen olet!
[/quote]
Oispa meilläkin tälläistä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:23"]Aamulla pyykit ja tiskit pyörimään koneeseen ja sitten ulos muksujen kanssa. Sitten syömään ja päiväunille ja äiti pystyy sinä aikana laittamaan pyykit kuivumaan ja tiskit kaappiin. Itse tein ruoankin päiväuniaikaan kun lapset veteli kolmen tunnin unia ulkoilun jälkeen. Ruokaa tein aina hirveän määrän josta riitti myös seuraavalle päivälle tai pakkaseen laiskotuspäiviä varten. Imuroin ja pesin lattiat kaksi kertaa viikossa: keskiviikkona illalla kun mies lapsien kanssa ulkona, ja sunnuntaina aamulla, ulkoilun aikaan myös. Noi tiskit ja pyykit on niin helppo kun kone pesee. Ajoittaa vaan sitä päivää, tekee vaikka lukujärjestyksen ja noudattaa sitä kunnes se muuttuu rutiiniksi. Tsemppiä perhe-elämään ap, ihanan ymmärtäväinen olet!
[/quote]
Oispa meilläkin tälläistä.
[/quote]
kun ei se edes ole rankkaa kun miettii: tiskit aina suoraan koneeseen niin ei kerry tiskipöydälle. Koneen päälle laittamiseen menee minuutti. Kattiloiden tiskaamiseen menee 5-10min.
Vaaleille ja tummille pyykeille omat pyykkikorit, pyykkikoneen lastaamiseen ja käynnistämiseen menee aikaa ihan max 5min. Tiskikoneen tyhjentämiseen menee 10min ja pyykkien ripustukseen 15min. Ruoan laittoon menee 30min-2h, yleensä noin tunti, ja sekin tosiaan ehkä vain joka toinen päivä. 120m2 neliön kämpän perussiivoukseen kaksi kertaa viikossa menee max 1h/kerta (pölyt, imurointi ja lattioiden pesu) siihen vielä muut puuhailut päälle niin jää SILTI ihan hurjasti aikaa puuhailla lapsien kanssa. Suosittelen todella tuota lukujärjestyksen tekoa. Antaa realiteetit ja hyvä kehyksen arkeen.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:16"]No täytyy sanoa että mä olisin ampunut itseni jos olis pitänyt suorittaa kuten sen yhden vastaajan päivärytmi. Klo 8 sitä ja klo 9 tätä jne.. Me herättiin klo 9-11, syötiin aamupalat, käytiin ehkä ulkona/shoppailemassa/kirjastossa/tms, n. klo 13 välipala lapselle, sitten päikkärit, jonka aikana tein kotitöitä, paitsi jos olin tosi väsynyt, niin nukuin itsekin, sitten tein ruuan ja klo 15.30-16.00 aikoihin, kun mies tuli kotiin syötiin. Mies touhuili lapsen kanssa, minä siivosin keittiön, tein kotitöitä. Sitten perheen yhteistä aikaa, kunnes klo 21-22 lapsi nukkumaan, jonka jälkeen parisuhde aikaa. Klo 24 viimeistään mentiin nukkumaan.. En ymmärrä miksi silloin kun ollaan kotona pitäis niin helvetisti suorittaa ja rytmittää kaikkea?! Silloinhan pitää nauttia siitä että saa olla ja keskittyä siihen perheeseen ja yhdessä oloon! Kun lapset menee hoitoon ja itse töihin, niin silloin sitä rutiinia ja rytmiä saa suorittaa ihan kyllästymiseen asti.
Toki ymmärrän että jos ei mitään saa aikaan koko päivänä, niin silloin pitää jotain muutoksia tehdä.
[/quote]
Meillä mennään ihan samalla mentaliteetilla! Lapset saavat nukkua niin pitkään kuin haluavat, ehtivät kyllä myöhemmin vielä kärsiä aikaisista aamuherätyksistä. Jos ei ehditä ennen lounasaikaa ulos niin mitä sitten, mennään kun on syöty, jos mennään. Lapset "auttavat" pyykkäämisessä, astiapesukoneen kanssa ja ruoanlaitossa, siihen kuluu mukavasti aikaa päivässä ja lapset tykkäävät kun saavat autella. Meille tärkeintä on nauttia ajasta lasten kanssa kun ovat vain kerran pieniä! Kodin ylläpito ei ole prioriteetti nro1.
Mä en tajua tätä pakkomiellettä aikaisin heräämisestä. Varmaan sopii joillekin, mutta minulle ainakin aikaiset herätykset ovat ihan hirveitä. Toivon että saan aikanaan aamu-unisia lapsia, ettei tarvitse olla aina väsynyt ja pahantuulinen.
Kaikki ei vaan ole niin erityisen energisiä - minä en ainakaan. Sellaisiin aikataulusuorituksiin, mitä jotkut edellä esittivät, en pystyisi lähimainkaan. Meillä kotitöiden jako vaihtelee erittäin paljon: välillä mieheni tekee työpäivänsä jälkeen paljonkin, välillä taas ei tarvitse tehdä mitään, koska olen hoitanut kaiken tarpeellisen. Silloin kun miehelläni on töissä tavallista rankempaa, pyrin kyllä skarppaamaan :)