Mitä voi vaatia ”kotiäidiltä” ?
Vaimo on kotona kotihoidontuella kahden lapsemme kanssa (12kk ja 2,5v). On kuulemma pirun rankkaa, omaa aikaa ei ole yhtään ja mitään ei ehdi tehdä. Ennen teki ruuan päivällä, mutta nyt on ruvennut tekemään senkin vasta illalla, kun minä olen kotona. Lapsia ei käytä ulkona koskaan päivällä, (ei siis kertaakaan ole käyttänyt) minä käytän sitten kun olen tullut töistä ja viikonloppuisin käymme yhdessä. Kotia en saa soittaa ennen kl.12 koska lapset saattavat nukkua, vaimo pitää lapset nukkumassa aamulla niin pitkään kuin mahdollista, yleensä 10.30-11.30 välillä sitten heräävät. Minun mielestä kotona ehtisi kyllä jotain tekemään päivän aikana, ainakin lapsien olisi hyvä päästä ulkona käymään. Tietenkin on hankalia päiviä jolloin ei mitään ehdi, mutta eipä niitä jokapäivä ole. Mielestäni tiskikoneen voisi täyttää ja laittaa päälle, sitten toisena päivänä pyykkikoneen, kolmantena imuroida jne.
Minä olen kotona, ja silloin yleensä kokoajan lasten kanssa, töiden jälkeen kl.16:sta-nukkumaan menoon ja viikonloppuisin kokoajan. Minä nukutan lapset illalla ja yölläkin yleensä herään ja hoidan asiat jos lasten huoneesta itkua kuuluu. Omaa aikaa vaimo voisi käyttää arkisin ja viikonloppuisin, mutta mihinkään ei lähde. Kuitenkin valittaa kokoajan ettei ole omaa aikaa, no eipä ole minullakaan, työssä käynti nyt ei ihan omaa aikaa ole. Poissa kotoa olen siis kl.6.30-kl.16.
Olen ehdottanut että minä voisin jäädä kotiin isäkuukaudelle ja vaimo olisi töissä, tai että minä jäisin lopuksi ajaksi kotihoidontuella kotiin ja vaimo menisi töihin, mutta se ei käy missään nimessä vaimolle.
Arvon AV-mammat, mikä olisi kohtuullista mitä voin vaatia että vaimo päivän aikana tekee kotona?
Kommentit (133)
Erikoista, että vuoden ikäinen on saatu tuolaliseen rytmiin, useinmiten lapset herää aikaisin.
Olisin eniten huolissani ulkoilusta ja kannustaisin vaimon viemään lapset aamupäivällä pihalle. Silloin ne saisi helposti myös päiväunille ja vaimolle jäisi omaa aikaa, jolloin voisi nukkua tai tehdä kotitöitä.
Kahden pienen lapsen kanssa kaikkien kotitöiden hoitaminen on hankalaa (ainakin minun mittareilla, jotka tarkoittaa sitä, että syödään itse tehtyä ruokaa ja koti on siisti). Mutta jotain luulisi ehtivän, ainakin tiskikoneen käynnistyksen tai tyhjennyksen tai pyykin pesun.
Kuulostaa tutulta. Itse olin väsynyt/masentunut ja kaikki asiat tuntu liian raskailta. Nyt lapsi täyttää kohta 2v ja alan olemaan taas ihana oma itseni joka jaksaa touhuta. Tsemppiä sinne.
Kuulostaa kyllä enemmänkin siltä, että vaimo on vaan laiska eikä siltä että olisi masentunut. Kovasti täällä nyt ymmärrystä heruu vaimolle, mutta kyllä niitäkin vaan riittää, jotka vain kasvattavat persettään sohvalla eivätkä tee kotona oikein mitään.
Nyt on kyllä vakavan keskustelun paikka. Toki mahdollinen masennus pitää sulkea ensin pois, mutta jos ei kyse ole siitä, niin sitten on pakko tulla muutosta tuohon hommaan. Jos ei vaimo hoida kotiäidin hommia, niin sitten pistätte lapset päiväkotiin ja vaimo saa mennä töihin. Tuollaista loisimista ei pidä hyväksyä. Vie maineen meiltä muilta kotiäideiltä, jotka oikeasti myös tekevät kunnialla kaikki kotiäidin työt.
meillä on sovittu että tiskit, ruoka ja pyykit. Kaikki muu saa odottaa
Voit vaatia täysin kaikki kotityöt ja lastenhoidon myös silloin kun et ole kotona. Kyllä kotiäiti parin pienen kanssa pystyy pitämään kodin siistinä, pesemään pyykit, tekemään ruuat, leipomaan, käymään kaupassa ja holehtimaan lapsista. Sillä siihen pystyy myös mies.
Minun vaimo kävi vuorotöissä ja hoisi kaikki 3lasta sekä teki kaikki koti- ja puutarhatyöt. Kerkesi itse huoltaa siihen autonsa ja käymään marjassa ja sienessä (lapset mukana) Sun vaimolla taitaa vetää laiskasuonta. Laita töihin ja hoida noi hommat ite.
Kyllä päivän aikana edes jotakin kerkeää yleensä tekemään. Käymään ulkona tai siivoamaan, edes jompaa kumpaa jos ei molempia. Jos vaimo on henkisesti ylirasittunut niin sitten ei huvita mikään. Voisi koittaa aluksi edes yhden tehtävän päivässä hoitaa, esim. pyykit. Onhan lastenhoidossakin tosi paljon puuhaa ja se on henkisesti kuluttavaa. Itsekään en aina jaksa tehdä kaikkea. Tänään ei olla käyty ulkona kun on koko päivän tupruttanut lunta, ei huvita mennä. Sen sijaan vaihdettiin vuodevaatteet ja pestiin 3 koneellista pyykkiä. Illemmalla sateen pitäis lakata ja mennään kaikki ulos. Älä vaadi vaimolta kaikkien asioiden hoitamista, kunhan edes jotain saisi aikaan ja ehkä hän sitten pikkuhiljaa reipastuu.
Kyllä mun mielestä ensisijainen asia on lapsesta huolehtiminen. Lapsille aamupala, lounas, välipala päivän aikana, jotain virikettä, ulkoilua, harrastusta.
Itse hoidan kotihommat, siivoamisen, koiran ulkoilutuksen ja ruuan sen lisäksi.
Jos äiti ei jaksa mitään, taitaa päiväkoti olla parempi vaihtoehto. Ja mikäli äiti masentunut, niin hoitoon äitikin.
Tietysti joustoa molemmin puolin tarvittaessa, jokainen on välillä väsynyt, mutta se ei tarkoita pysyvää tilaa, että toinen hoitaa kaiken aina.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:46"]
meillä on sovittu että tiskit, ruoka ja pyykit. Kaikki muu saa odottaa
[/quote]
Niin meilläkin.
Tilanne on se, että kannattaa lähteä selvittämään ennemmin MIKSI vaimo ei tee muuta. Mikä on vialla? Ja sen jälkeen yrittää ratkaista ongelma.
Tuo olisi hyvä jos vaimosi voisi käydä välillä töissä, esim kun olet isäkuukaudella, kuten ehdotit.
Voi jumalauta, potku perseeseen vaimolle!
Ap vieläkö olet linjoilla? En jaksa kommentoida pitkästi, jos et enää lue ketjua. Mutta lyhyesti sanoisin, että vaimosi on joko todella masentunut tai todella patalaista, mukavuudenhaluinen, itsekeskeinen ihminen. Kumpaa itse veikkaat?
Ei noin pienet saisi katsoa piirrettyjä juuri lainkaan, tv ei tee hyvää. Ulkoilu päivänvalossa olisi tärkeää. Kerhot ja muut sos kontaktit myös. Mitä vaimosi tekee aamut, kun lapset nukkuu noin myöhään? Nukkuuko lapset vielä päikkäritkin?
Minäkin suosittelen päiväkotia, jos lasten elämä on tosiaan noin ankeata, että piirretyillä mennään klo 16 asti.
Itsellä juuri samanikäiset lapset ja voin palata asiaan, jos olet vielä linjoilla :)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 00:09"]
Tästä on nyt keskustelu kotona ja sovittu että aamulla herätys aiemmin ja ulkona pyrkivät käymään aamupäivällä. Saa sitten nähdä miten käy. Ap
[/quote]
Jos lapset kotihoidossa olevat lapset tykkää nukkua aamuisin, niin onko järjen hiventä herättää heitä aiemmin? Minäkin nukun taaperon kanssa välillä puolille päivillekin, mutta elämme myös aktiivista ja sosiaalista elämää. Myös iltapäivisin ja iltaisin voi lähteä ulos, kerhoihin, tapaamaan ystäviä yms.
Ärsyttääkö ap sinua jotenkin kun perhe jää nukkumaan kun sinun täytyy lähteä? Oletko kateellinen vaimosi kotona olosta ja siksi etsit hänestä vikoja? Näiden kysymysten tarkoitus ei ole provosoida vaan saada sinut myös pohtimaan tätä asiaa.
Meidän perheessä ehdoton sääntö on, että nukkuvaa lasta ei minään vuorokauden aikana turhaan herätetä. Jos on sovittuja menoja yms. niin sitten joudumme herättämään, mutta emme koskaan siksi, että "se vaan jotenkin kuuluu asiaan". Suomi on unihäiriöiden luvattu maa, koska täällä toitotetaan tuota "sama rytmi kaikille mantraa". Esim. Afrikassa, jossa lapset saavat nukkua silloin kun nukuttaa, ei unihäiriöitä tunneta.
Yks kaveri on samanlainen kuin ap:n vaimo. On myöntänyt olevansa patalaiska. Että ei välttämättä ole masennuksesta aina kiinni. Tää ihminen, josta puhun , ei ole ppäivääkään tehnyt töitä elämänsä aikana ja kävi amiksenkin rimaa hipoen neljässä vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:53"]Voit vaatia täysin kaikki kotityöt ja lastenhoidon myös silloin kun et ole kotona. Kyllä kotiäiti parin pienen kanssa pystyy pitämään kodin siistinä, pesemään pyykit, tekemään ruuat, leipomaan, käymään kaupassa ja holehtimaan lapsista. Sillä siihen pystyy myös mies.
Minun vaimo kävi vuorotöissä ja hoisi kaikki 3lasta sekä teki kaikki koti- ja puutarhatyöt. Kerkesi itse huoltaa siihen autonsa ja käymään marjassa ja sienessä (lapset mukana) Sun vaimolla taitaa vetää laiskasuonta. Laita töihin ja hoida noi hommat ite.
[/quote]
Taisi sullakin laiskasuonta vetää jos vaimo teki töiden lisäksi kaiken.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:53"]Voit vaatia täysin kaikki kotityöt ja lastenhoidon myös silloin kun et ole kotona. Kyllä kotiäiti parin pienen kanssa pystyy pitämään kodin siistinä, pesemään pyykit, tekemään ruuat, leipomaan, käymään kaupassa ja holehtimaan lapsista. Sillä siihen pystyy myös mies. Minun vaimo kävi vuorotöissä ja hoisi kaikki 3lasta sekä teki kaikki koti- ja puutarhatyöt. Kerkesi itse huoltaa siihen autonsa ja käymään marjassa ja sienessä (lapset mukana) Sun vaimolla taitaa vetää laiskasuonta. Laita töihin ja hoida noi hommat ite. [/quote] Taisi sullakin laiskasuonta vetää jos vaimo teki töiden lisäksi kaiken.
[/quote]no todellakin, just mietin että mitähän vittua ko. vastaaja sitten itse teki kun vaimo kävi duunissa ja hoiti siihen päälle vielä lapset ja kodinkin?! :O
No täytyy sanoa että mä olisin ampunut itseni jos olis pitänyt suorittaa kuten sen yhden vastaajan päivärytmi. Klo 8 sitä ja klo 9 tätä jne.. Me herättiin klo 9-11, syötiin aamupalat, käytiin ehkä ulkona/shoppailemassa/kirjastossa/tms, n. klo 13 välipala lapselle, sitten päikkärit, jonka aikana tein kotitöitä, paitsi jos olin tosi väsynyt, niin nukuin itsekin, sitten tein ruuan ja klo 15.30-16.00 aikoihin, kun mies tuli kotiin syötiin. Mies touhuili lapsen kanssa, minä siivosin keittiön, tein kotitöitä. Sitten perheen yhteistä aikaa, kunnes klo 21-22 lapsi nukkumaan, jonka jälkeen parisuhde aikaa. Klo 24 viimeistään mentiin nukkumaan.. En ymmärrä miksi silloin kun ollaan kotona pitäis niin helvetisti suorittaa ja rytmittää kaikkea?! Silloinhan pitää nauttia siitä että saa olla ja keskittyä siihen perheeseen ja yhdessä oloon! Kun lapset menee hoitoon ja itse töihin, niin silloin sitä rutiinia ja rytmiä saa suorittaa ihan kyllästymiseen asti.
Toki ymmärrän että jos ei mitään saa aikaan koko päivänä, niin silloin pitää jotain muutoksia tehdä.
Jos vaimosi on vaan väsynyt, kun on kaksi lasta noin pienellä ikäerolla. Raskaus on kova koettelemus, samoin imetys. Anna vaimosi levätä, ja toipua, kunhan lapset vaikuttaa onnellisilta ja saatte yhteisvoimin kodinkin hoidettua!
Jos lasten ainut viihdyke klo 16 mennessä iltapäivällä on piirretyt niin suosittelen päiväkotia. Tosiaan tuohon mennessä moni lapsi on päässyt ulos pari kertaa, nähnyt muita samanikäisiä puistossa, leikkinyt ohjatusti jne.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:29"]
Kuulostatpa ihanalta mieheltä.
[/quote]
Juu