Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi vaatia ”kotiäidiltä” ?

Vierailija
02.02.2015 |

Vaimo on kotona kotihoidontuella kahden lapsemme kanssa (12kk ja 2,5v). On kuulemma pirun rankkaa, omaa aikaa ei ole yhtään ja mitään ei ehdi tehdä. Ennen teki ruuan päivällä, mutta nyt on ruvennut tekemään senkin vasta illalla, kun minä olen kotona. Lapsia ei käytä ulkona koskaan päivällä, (ei siis kertaakaan ole käyttänyt) minä käytän sitten kun olen tullut töistä ja viikonloppuisin käymme yhdessä. Kotia en saa soittaa ennen kl.12 koska lapset saattavat nukkua, vaimo pitää lapset nukkumassa aamulla niin pitkään kuin mahdollista, yleensä 10.30-11.30 välillä sitten heräävät. Minun mielestä kotona ehtisi kyllä jotain tekemään päivän aikana, ainakin lapsien olisi hyvä päästä ulkona käymään. Tietenkin on hankalia päiviä jolloin ei mitään ehdi, mutta eipä niitä jokapäivä ole. Mielestäni tiskikoneen voisi täyttää ja laittaa päälle, sitten toisena päivänä pyykkikoneen, kolmantena imuroida jne.

Minä olen kotona, ja silloin yleensä kokoajan lasten kanssa, töiden jälkeen kl.16:sta-nukkumaan menoon ja viikonloppuisin kokoajan. Minä nukutan lapset illalla ja yölläkin yleensä herään ja hoidan asiat jos lasten huoneesta itkua kuuluu.  Omaa aikaa vaimo voisi käyttää arkisin ja viikonloppuisin, mutta mihinkään ei lähde. Kuitenkin valittaa kokoajan ettei ole omaa aikaa, no eipä ole minullakaan, työssä käynti nyt ei ihan omaa aikaa ole. Poissa kotoa olen siis kl.6.30-kl.16.

Olen ehdottanut että minä voisin jäädä kotiin isäkuukaudelle ja vaimo olisi töissä, tai että minä jäisin lopuksi ajaksi kotihoidontuella kotiin ja vaimo menisi töihin, mutta se ei käy missään nimessä vaimolle.

Arvon AV-mammat, mikä olisi kohtuullista mitä voin vaatia että vaimo päivän aikana tekee kotona?

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:04"]Mä en tajua tätä pakkomiellettä aikaisin heräämisestä. Varmaan sopii joillekin, mutta minulle ainakin aikaiset herätykset ovat ihan hirveitä. Toivon että saan aikanaan aamu-unisia lapsia, ettei tarvitse olla aina väsynyt ja pahantuulinen.
[/quote]
Säännöllinen rytmi on lasten kanssa parasta, ei kait sillä väliä missä kellonajassa se toteutuu.

Vierailija
82/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 00:09"]Tästä on nyt keskustelu kotona ja sovittu että aamulla herätys aiemmin ja ulkona pyrkivät käymään aamupäivällä. Saa sitten nähdä miten käy. Ap [/quote] Nyt on kuukausi menty säännöllisellä rytmillä ja huomattavasti paremmin menee. Lapset herää joka aamu kahdeksalta ja nukkuvat päiväunet. Illalla menevät nukkumaan hieman ennen yhdeksää. Päivisin vaimo ei kyllä mitään kotitöitä tee edelleenkään, mutta hyvä että hoitaa lapset paremmin, käyttää ulkona yms. Hyvä näin. -ap [/quote] No pitääkö päivisin tehdä kotitöitä, eihänse mikään piika ole. Miehet :(

[/quote] Mitä se sitten loisii himassa? Naiset :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:04"]Mä en tajua tätä pakkomiellettä aikaisin heräämisestä. Varmaan sopii joillekin, mutta minulle ainakin aikaiset herätykset ovat ihan hirveitä. Toivon että saan aikanaan aamu-unisia lapsia, ettei tarvitse olla aina väsynyt ja pahantuulinen.
[/quote]
Säännöllinen rytmi on lasten kanssa parasta, ei kait sillä väliä missä kellonajassa se toteutuu.
[/quote]
Lapset tuppaa heräämään aikaisin aamulla, luonnollinen rytmi, ei ole hyvä pakottaa heitä muuhun rytmiin. Monet ongelmat pienten lasten kanssa loppuvat kun antaa mennä luonnollisella kahdeksalta herätys ja kahdeksalta nukkumaan rytmillä.

Vierailija
84/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy myöntää, että siivous ja pyykit ovat olleet vähän hunningolla aina kun olen ollut kotona vauvan tai pienen taaperon kanssa. Mies siistimpänä on niitä sitten tehnyt kun tulee kotiin. Mutta lapsille on aina ollut terveellistä ruokaa, ulkona on käyty vähintään kerran ja olen leikkinyt suurimman osan ajasta lasten kanssa (<- sen takia kotityöt ovat jääneet vähemmälle, ei siksi, että roikkuisin esim. koneella). Ymmärrän ap:n harmin, vaikka syynä on varmaan vaimon väsymys ja siitä johtuva elämänhallinnan notkahdus. Ap:n kotiinjääminen ja vaimon töihinmeno voisi olla tosi hyvä idea, toivottavasti vaimo suostuisi tätä miettimään vielä. Siihen liittyen, jos vaimo joutuu kovin paljon valvomaan yöllä lasten takia niin töihin meneminen saattaa tuntua mahdottomalta. Onko tällaista ja voisiko sille tehdä jotain?

Vierailija
85/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:28"]Mun täytyy myöntää, että siivous ja pyykit ovat olleet vähän hunningolla aina kun olen ollut kotona vauvan tai pienen taaperon kanssa. Mies siistimpänä on niitä sitten tehnyt kun tulee kotiin. Mutta lapsille on aina ollut terveellistä ruokaa, ulkona on käyty vähintään kerran ja olen leikkinyt suurimman osan ajasta lasten kanssa (<- sen takia kotityöt ovat jääneet vähemmälle, ei siksi, että roikkuisin esim. koneella). Ymmärrän ap:n harmin, vaikka syynä on varmaan vaimon väsymys ja siitä johtuva elämänhallinnan notkahdus. Ap:n kotiinjääminen ja vaimon töihinmeno voisi olla tosi hyvä idea, toivottavasti vaimo suostuisi tätä miettimään vielä. Siihen liittyen, jos vaimo joutuu kovin paljon valvomaan yöllä lasten takia niin töihin meneminen saattaa tuntua mahdottomalta. Onko tällaista ja voisiko sille tehdä jotain?
[/quote]minä herään öisin tarvittaessa, olen herkempi uninen kuin vaimoni. Töihin menosta on puhuttu, mutta ei vielä ole siihen halukas, itse jäisin mielellään välillä kotiin. -ap

Vierailija
86/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:28"]Mun täytyy myöntää, että siivous ja pyykit ovat olleet vähän hunningolla aina kun olen ollut kotona vauvan tai pienen taaperon kanssa. Mies siistimpänä on niitä sitten tehnyt kun tulee kotiin. Mutta lapsille on aina ollut terveellistä ruokaa, ulkona on käyty vähintään kerran ja olen leikkinyt suurimman osan ajasta lasten kanssa (<- sen takia kotityöt ovat jääneet vähemmälle, ei siksi, että roikkuisin esim. koneella). Ymmärrän ap:n harmin, vaikka syynä on varmaan vaimon väsymys ja siitä johtuva elämänhallinnan notkahdus. Ap:n kotiinjääminen ja vaimon töihinmeno voisi olla tosi hyvä idea, toivottavasti vaimo suostuisi tätä miettimään vielä. Siihen liittyen, jos vaimo joutuu kovin paljon valvomaan yöllä lasten takia niin töihin meneminen saattaa tuntua mahdottomalta. Onko tällaista ja voisiko sille tehdä jotain? [/quote]minä herään öisin tarvittaessa, olen herkempi uninen kuin vaimoni. Töihin menosta on puhuttu, mutta ei vielä ole siihen halukas, itse jäisin mielellään välillä kotiin. -ap

[/quote]

No mutta, onhan nyt sinun vuorosi jäädä, jos vaimosi on jo ollut monta vuotta. Ei kai hän voi sitä yksin päättää?

Vierailija
87/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:28"]Mun täytyy myöntää, että siivous ja pyykit ovat olleet vähän hunningolla aina kun olen ollut kotona vauvan tai pienen taaperon kanssa. Mies siistimpänä on niitä sitten tehnyt kun tulee kotiin. Mutta lapsille on aina ollut terveellistä ruokaa, ulkona on käyty vähintään kerran ja olen leikkinyt suurimman osan ajasta lasten kanssa (<- sen takia kotityöt ovat jääneet vähemmälle, ei siksi, että roikkuisin esim. koneella). Ymmärrän ap:n harmin, vaikka syynä on varmaan vaimon väsymys ja siitä johtuva elämänhallinnan notkahdus. Ap:n kotiinjääminen ja vaimon töihinmeno voisi olla tosi hyvä idea, toivottavasti vaimo suostuisi tätä miettimään vielä. Siihen liittyen, jos vaimo joutuu kovin paljon valvomaan yöllä lasten takia niin töihin meneminen saattaa tuntua mahdottomalta. Onko tällaista ja voisiko sille tehdä jotain?
[/quote]minä herään öisin tarvittaessa, olen herkempi uninen kuin vaimoni. Töihin menosta on puhuttu, mutta ei vielä ole siihen halukas, itse jäisin mielellään välillä kotiin. -ap
[/quote]
No sanot vaan rouvalle että nyt vaihtuu vuorot, että sinä jäät kotiin nyt. Olethan ainakin isäkuukauden pitänyt?

Vierailija
88/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan 14kk lasta ja koti asiat yksin, puoliso ei auta. Tukiverkkoa ei ole ollenkaan, paitsi hätätapauksella neuvolan täti voi vahtia lasta 1.5h .
Olen aina väsynyt, ihan poikki. Nukun 10h vrk eikä tuntuu riittävän.
Ehkä raskaus ja synnytys minun ikäisenä käynyt liian raskaaksi. Olen 39v.
Onneksi puolisoni on ymmärtäväinen eikä vaatii minusta mitään.

Vierailija
89/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:54"]Minä hoidan 14kk lasta ja koti asiat yksin, puoliso ei auta. Tukiverkkoa ei ole ollenkaan, paitsi hätätapauksella neuvolan täti voi vahtia lasta 1.5h .
Olen aina väsynyt, ihan poikki. Nukun 10h vrk eikä tuntuu riittävän.
Ehkä raskaus ja synnytys minun ikäisenä käynyt liian raskaaksi. Olen 39v.
Onneksi puolisoni on ymmärtäväinen eikä vaatii minusta mitään.
[/quote]
No miksi se puolisosi ei auta sinua? Ja mitä tekemistä tällä asialla on tämän ketjun kanssa?

Vierailija
90/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painu heitettiin

Vierailija
91/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:28"]Mun täytyy myöntää, että siivous ja pyykit ovat olleet vähän hunningolla aina kun olen ollut kotona vauvan tai pienen taaperon kanssa. Mies siistimpänä on niitä sitten tehnyt kun tulee kotiin. Mutta lapsille on aina ollut terveellistä ruokaa, ulkona on käyty vähintään kerran ja olen leikkinyt suurimman osan ajasta lasten kanssa (<- sen takia kotityöt ovat jääneet vähemmälle, ei siksi, että roikkuisin esim. koneella). Ymmärrän ap:n harmin, vaikka syynä on varmaan vaimon väsymys ja siitä johtuva elämänhallinnan notkahdus. Ap:n kotiinjääminen ja vaimon töihinmeno voisi olla tosi hyvä idea, toivottavasti vaimo suostuisi tätä miettimään vielä. Siihen liittyen, jos vaimo joutuu kovin paljon valvomaan yöllä lasten takia niin töihin meneminen saattaa tuntua mahdottomalta. Onko tällaista ja voisiko sille tehdä jotain?
[/quote]
No sanot vaan rouvalle että nyt vaihtuu vuorot, että sinä jäät kotiin nyt. Olethan ainakin isäkuukauden pitänyt?
[/quote]olen esikoisesta, nueremmaisesta on vielä pitämättä. -ap

Vierailija
92/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:09"]Painu heitettiin
[/quote]
Ei pilata hyvää ketjua tälläisellä.

Vierailija
93/133 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:28"]Mun täytyy myöntää, että siivous ja pyykit ovat olleet vähän hunningolla aina kun olen ollut kotona vauvan tai pienen taaperon kanssa. Mies siistimpänä on niitä sitten tehnyt kun tulee kotiin. Mutta lapsille on aina ollut terveellistä ruokaa, ulkona on käyty vähintään kerran ja olen leikkinyt suurimman osan ajasta lasten kanssa (<- sen takia kotityöt ovat jääneet vähemmälle, ei siksi, että roikkuisin esim. koneella). Ymmärrän ap:n harmin, vaikka syynä on varmaan vaimon väsymys ja siitä johtuva elämänhallinnan notkahdus. Ap:n kotiinjääminen ja vaimon töihinmeno voisi olla tosi hyvä idea, toivottavasti vaimo suostuisi tätä miettimään vielä. Siihen liittyen, jos vaimo joutuu kovin paljon valvomaan yöllä lasten takia niin töihin meneminen saattaa tuntua mahdottomalta. Onko tällaista ja voisiko sille tehdä jotain?
[/quote]
[/quote]olen esikoisesta, nueremmaisesta on vielä pitämättä. -ap
[/quote]

No nyt sitten vaan sanot vaimolle että jäätkotiin alkaen silloin ja silloin, ja hää menee töihin. Pysy lujana.

Jollakin kun olisi mies joka jäisi hoitamaan lapsia niin se ei kelpaa, yleensä niitä ei millään saa jäämään kotiin.

Vierailija
94/133 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, samaa mieltä ku edeltäjä. Ei se oikeasti ole niin rankkaa millään, ettei muksuja voi ulkoiluttaa edes. Tai hoitaa vaikka imurointia kerran viikkoon tai tehdä ruokaa. Jos on, niin silloin perheeseen on hankittava ulkopuolista apua ja heti! Perhetyöntekijä/kodinhoitaja näyttämään miten se homma toimii. Siinä sitten selviää ne masennuksetkin samalla. Hommaa apua, tuo EI ole normaalia!!!

Vierailija
95/133 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku arvosteli liian tiukaksi aikataulua jonka laitoin esimerkiksi. Meidän lasten kanssa toimi hyvin. Lisäksi meillä ei siksi syöty aamupalaa klo 10. Tai jätetty väliin päivän toista lämmintä ruokaa klo 11. Ja korvattu sitä klo 13 välipaloilla. Meillä syödään 5 kertaa päivässä. Ihan luonnollisesti tuo rytmi tulee ja samaa noudatetaan päiväkodeissakin. Eipä ollut järkytys kun menivät sinne ja piti lähteä kotoa 7.30. Jos olis nukuttu kolme vuotta klo10 asti niin olis ollut rytmissä kääntämistä.

Ap:n vaimo kuulostaa masentuneelta tai laiskalta. Kannattaa selvittää kummasta on kyse. Itselläni on kolme lasta ja olen hoitanut kotona kaikkia. Koko ajan olen pystynyt tekemään ruoat (meillä kaikki allergisia eli käytännössä tein eri ruoat kaikille) ja leiponutkin. Olen tiskannut käsin kun ei ollut konetta ja myöhemmin tiskikoneella tiskirumba on ollut naurettavan helppoa. Olen pessyt yksin kaikki pyykit kun mies ei siihen osallistu. Laitan myös kuivat pyykit kaappiin. Vaihdan myös lakanat, pyyhkeet jne. Imuroin päivittäin yleiset tilat eli eteisen, olohuoneen ja keittiön. Hoidan lasten vaatteiden ostamiset, myynnit jne. Hoidan myös neuvola ja lääkäri jne käynnit. Olen käyttänyt muskareissa, jumpassa jne. Ja pari kertaa päivässä on ulkoiltu jos ei ollut muuta ohjelmaa kuten muskaria jne. Myöhemmin kun kolmas syntyi niin hain keskimmäistä eskarista. Joka päivä oli lähdettävä ulos oli tilanne vauvan kanssa mikä hyvänsä. Kuskasin myös esikoista harrastuksiin kolmosen ollessa vauva. Minulla ei ollut autoa vaan kuljettiin bussilla tai kävellen tai pyörällä. Joten mahdollista tehdä kahden pienen kanssa vaikka mitä, jos vain on halua (ellei nyt sitten ole masentunut).

Vierailija
96/133 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen tilanne mahtoi olla ennen toisen lapsen syntymää? Kuulostaa jotenkin siltä, että kaksi lasta taitaa tälle äidille olla liikaa. Yhden kanssa olisi saattanut pärjätäkin.

Jos vaimo ei saa niitä lapsia edes välttävästi hoidettua, niin eikö jo lasten kannalta olisi parempi mennä päiväkotiin?

Vierailija
97/133 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kotona oleva puoliso hoitaa kaikki kotityöt. Sehän siinä on ideana. Tulevaisuudessa toimin niin jos kotiin jään.

Vierailija
98/133 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi kyllä kuulostaa pahalta vanhan täti ihmisen korvaan "mitä puolisolta voi vaatia". Jos ihminen haluaa pitkän ja onnellisen parisuhteen ei voi vaatia toiselta mitään, paitsi toivoa, vaan kaikki muutokset mitä haluaa elämältään on lähdettävä itsestä. Niitä voi muuttaa, mutta ei puolisolta.

Jos ei kestä muutamaa vuotta kodin epäjärjestystä  kun lapset ovat pieniä, on palkattava ulkopuolista apua tai puolison autettava.

Sillä jokainen lapsi ja vanhempi on oma persoonansa, toisen lapset tarvitsevat enemmän huomiota ja hoivaa ja jotkut vanhemmat ovat jo syntyessään täydelliä Marttoja, taloustaitoineen ja osaamisinee.

Äitinä ja isoäitinä tiedän, että noin pienellä ikäerolla, kotona olevan vanhemman päivät kuluvat lastenhoidossa, eikä muille töille jää paljon aikaa, jota työssäkäyvän on vaikea ymmärtää. Tilanne yleensä muuttuu ratkaisevasti kun lapset täyttävät yli 5-vuotta, jolloin he leikkivät keskenään ja kotona olevalle vanhemmalle jää enemmän aikaa kodin askareisiin.

Vierailija
99/133 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni oli ap:n vaimon kaltainen ennen. Ei ollut masentunut, mutta jotenkin tosi taitamaton kotihommissa. Vaimo koki kotonaolon kamalan raskaaksi, eikä pystynyt tekemään miehen työpäivän aikana juuri mitään. Mies teki ruoat illalla valmiiksi, pesi pyykit, tiskasi ja siivosi. Vaimo valitti, että lapset olivat erityislapsia ja teki omia diagnoosejaan.

Lopulta vaihtoivat hommia. Mies jäi kotiin, vaimo meni töihin. Kummasti mies pystyi tekemään suuren osan kotitöistä, hoitamaan lapset ja vieläpä retkeilemään tms. ekstraa päivien aikana. Lasten erityisyydetkin helpottivat ja miehen silmäpussit pienenivät.

Mies nauttii kotona, vaimo nauttii töistä, lapset nauttivat ihanasta koti-isistä ja rentoutuneesta äidistä. Win-win-win -tilanne.

Vierailija
100/133 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 00:09"]

Tästä on nyt keskustelu kotona ja sovittu että aamulla herätys aiemmin ja ulkona pyrkivät käymään aamupäivällä. Saa sitten nähdä miten käy. Ap

[/quote]

Jos lapset kotihoidossa olevat lapset tykkää nukkua aamuisin, niin onko järjen hiventä herättää heitä aiemmin? Minäkin nukun taaperon kanssa välillä puolille päivillekin, mutta elämme myös aktiivista ja sosiaalista elämää. Myös iltapäivisin ja iltaisin voi lähteä ulos, kerhoihin, tapaamaan ystäviä yms.

Ärsyttääkö ap sinua jotenkin kun perhe jää nukkumaan kun sinun täytyy lähteä? Oletko kateellinen vaimosi kotona olosta ja siksi etsit hänestä vikoja? Näiden kysymysten tarkoitus ei ole provosoida vaan saada sinut myös pohtimaan tätä asiaa.

Meidän perheessä ehdoton sääntö on, että nukkuvaa lasta ei minään vuorokauden aikana turhaan herätetä. Jos on sovittuja menoja yms. niin sitten joudumme herättämään, mutta emme koskaan siksi, että "se vaan jotenkin kuuluu asiaan". Suomi on unihäiriöiden luvattu maa, koska täällä toitotetaan tuota "sama rytmi kaikille mantraa". Esim. Afrikassa, jossa lapset saavat nukkua silloin kun nukuttaa, ei unihäiriöitä tunneta.

[/quote]

Niin tuoss kait on nyt se tilanne että vaimo nukkuu kotona eikä tee mitään päivisin. Eikä anna miehen jäädä kotiin tekemään samaa vastavuoroisesti.

[/quote]

Jos minun lapsi nukkuu esim. klo:10.30 asti niin ihan varmasti nukun itsekin. Vaikka mies olisi AV-palstan mammojen kanssa neuvotellut siitä, että se ei ole ok vaan klo:8.00 pitäisi herätä :) :)

Jotenkin mun sympatiat on nyt ap:n vaimon puolella. Voin kuvitella kun mies tomerana "ottaa vaimonsa puhutteluun" AV:lta saamiensa ohjeiden pohjalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi