Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomat eivät ansaitse periä mitään

Vierailija
02.02.2015 |

Perintö on tarkoitettu sukupolvelta toiselle siirtyväksi pääomaksi, joka kasvattaa arvoaan ja tuottaa  esimerkiksi korkotuloja (raha) tai käyttöarvoa (sukumökki). Perinnön jättäminen seuraavalle sukupolvelle on kunnia-asia: seuraavien tulisi aina saada vähä ememmän kuin on itse saanut. Lapsettomat eivät tähän hyvän kartuttamiseen kuitenkaan osallistu. Voiko lapsettomat rajata tällä perusteella perinnön ulkopuolelle? Pitäisikö niin voida tehdä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:30"]

Ainakaan miehiä ei voi tuolla perusteella jättää perinnöttömiksi, koska mies voi lisääntyä vielä vaikka kuinka vanhana.

Mutta yli 50v nainen ei voi.

[/quote]

Voihan sitä adoptoida. Suomen lain mukaan voi aikuisenkin adoptoida. Ja adoptiovanhemmathan yleensä hehkuttavat, että adoptoitu lapsi on ihan yhtä rakas kuin itse tehtykin, ja kai ne isovanhemmatkin ovat samaa mieltä ja jättävät perintöä ihan mielellään.

Minä olen testamenttini tehnyt jo kauan sitten. Omaisuuteni menee siskolleni ja hänen lapsilleen. Jos käy ilmi, että nuo lapset eivät aikuisina(kaan) piittaa vähääkään tädistään, muutan testamenttiani ja jätän omaisuuteni jollekin eläinsuojeluyhdistykselle.

Vierailija
22/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, vaikka tämä onkin provo, niin olisiko nyt tullut vähänki aikaa kiintiö täyteen tätä lapsettomille v-tuilua tällä palstalla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:10"]Perintö on tarkoitettu sukupolvelta toiselle siirtyväksi pääomaksi, joka kasvattaa arvoaan ja tuottaa  esimerkiksi korkotuloja (raha) tai käyttöarvoa (sukumökki). Perinnön jättäminen seuraavalle sukupolvelle on kunnia-asia: seuraavien tulisi aina saada vähä ememmän kuin on itse saanut. Lapsettomat eivät tähän hyvän kartuttamiseen kuitenkaan osallistu. Voiko lapsettomat rajata tällä perusteella perinnön ulkopuolelle? Pitäisikö niin voida tehdä?
[/quote]
Heh, mulle tupsahti just perintöä 850000 euroa. Mua naurattaa. Miltä tämä nyt sinusta tuntuu?

T. Vela(ton)
[/quote]
Siinäkin yksi itsekäs vela! Naurattaa vaan rahan kiilto silmissä vaikka joku läheinen on juuri kuollut!
[/quote]
Mistä näitä kateellisia ihmisiä oikein sikiää? :D naurattais suakin jos tilille napsahtais isompi summa ;) olin tätini kanssa läheinen pienenä mutta hän itse halusi eristäytyä ja olla omissa oloissaan lopun elämänsä. Hän ei halunnut tavata ketään sukulaisia ja olikin yllätys että oli testamentannut minulle. Lämmöllä häntä muistan ja en voi sille mitään että rahat hieman hymyilyttää ;)

Vierailija
24/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mielestäni on hieman eri asia onko kyseessä vanhaa perintöä, vai vanhempien itse maksama kolmio, josta jää kulujen jälkeen perilliselle se 20 000... 

Pidän moraalittomana tuollaisen sukuperinnön tuhlaamista, oli kyse velasta tai perheestä. Sitä pitäisi pyrkiä vain kasvattamaan. Mutta tuollainen 20 000 on mielestäni loppujen lopuksi aika pikkurahaa.

Vierailija
25/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:46"]No mielestäni on hieman eri asia onko kyseessä vanhaa perintöä, vai vanhempien itse maksama kolmio, josta jää kulujen jälkeen perilliselle se 20 000... 

Pidän moraalittomana tuollaisen sukuperinnön tuhlaamista, oli kyse velasta tai perheestä. Sitä pitäisi pyrkiä vain kasvattamaan. Mutta tuollainen 20 000 on mielestäni loppujen lopuksi aika pikkurahaa.
[/quote]

Mä en pidä moraalittomana mitään toisten ihmisten perimää ja omien rahojen käyttöä. Mitä vittua se minulle kuuluisi? Jokainen käyttäköön rahansa niin kuin itse haluaa.

Vierailija
26/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perintö on tarkoitettu sukupolvelta toiselle siirtyväksi...

Perinnön jättäminen seuraavalle sukupolvelle on kunnia-asia..."

Voi pyhä yksinkertaisuus. Näin myös tapahtuu lapsettomien kohdalla, ihan samalla tavalla kuin lapsellisten eli lapseton perii omilta vanhemmiltaa tai isovanhemmiltaa ja kun lapseton kuolee, niin omaisuus jaetaan perintökaaren mukaan. Vai kuvitteletko, lapsettomien ottavat hautaan omaisuutensa tai kääreliinoihin

Aloitus on päivän paras.

Vierailija
27/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:19"]

"Perintö on tarkoitettu sukupolvelta toiselle siirtyväksi...

Perinnön jättäminen seuraavalle sukupolvelle on kunnia-asia..."

Voi pyhä yksinkertaisuus. Näin myös tapahtuu lapsettomien kohdalla, ihan samalla tavalla kuin lapsellisten eli lapseton perii omilta vanhemmiltaa tai isovanhemmiltaa ja kun lapseton kuolee, niin omaisuus jaetaan perintökaaren mukaan. Vai kuvitteletko, lapsettomien ottavat hautaan omaisuutensa tai kääreliinoihin

Aloitus on päivän paras.

[/quote]

Heh, luuletko että ap edes tuntee sanaa perintökaari :D

Vierailija
28/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paremmat edellytykset lapsettomalla on kartuttaa perittyäkin omaisuutta, kun pääomaa ei kulu lasten elatukseen ym.

[/quote]

Mutta perintö ei siirry enää sukupolvien ketjussa eteenpäin."

Ihan samalla tavalla voi käydä lapsellisten kohdalla, koska ei ole lainkaan harvinaista, että biologinen lapsi kuolee ennen omia vanhempiaan ja tulevaisuudessa se on yleistä, jos elinikä ennuste pitää paikkansa ja monet elintaso sairaudet lisääntyvät. Näin on käynyt myös omassa perheessä.

Vierailija
29/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:18"]Minulle on tulossa aikanaan (toivottavasti ei vielä vuosiin!) useamman sadan tuhannen euron perintö. Sinua varmasti harmittaa kuulla, että aion käyttää sen kaiken itseeni ihan viimeistä senttiä myöden. Unohdit myös mainta, että lapsettoman on paljon helpompi säästää itselleen, kun ei ole elättejä. Omatkin säästöni mahdollistavat eläkkeelle jäämisen tavallista aikaisemmin tai vaikka työnteon reilun vähentämisen hyvissä ajoin ennen eläkeikää. Lapsettomuus on taloudellisesti paras päätös, jonka olen koskaan tehnyt. [/quote] Tulihan se lapsettomien itsekkyys taas todistettua.

[/quote]

Juu, olen itsekäs. En aseta muiden etua omani edelle, vaan käytän omat rahani itse. Miksi en tekisi niin? -6

Vierailija
30/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei siis saa käyttää kyseistä varallisuutta vaan sitä on kierrätettävä sukupolvesta toiseen? Että vaikka läävässä asutaan ja vanhalla autonlintalla ajetaan, mutta käyttää ei saa vaan kierrättää eteenpäin? Miten tämä varallisuus sitten ns. hyödyttää ketään haltijaansa, jos sitä ei saa käyttää?

Vierailija
31/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niissä lapsettomissa niin harmittaa, että jatkuvasti pitää tulla tänne riehumaan ihan pimeillä aloituksilla? Nykyään on ehkäisymahdollisuus, joten eikös lasten hankinta ole ihan vapaaehtoista. Jos jälkikäteen kaduttaa, ei se ole toisin valinneiden vika. Se, että jollakin on tai ei ole lapsia, ei ole muilta pois.

Vierailija
32/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:12"]Kukaan ei siis saa käyttää kyseistä varallisuutta vaan sitä on kierrätettävä sukupolvesta toiseen? Että vaikka läävässä asutaan ja vanhalla autonlintalla ajetaan, mutta käyttää ei saa vaan kierrättää eteenpäin? Miten tämä varallisuus sitten ns. hyödyttää ketään haltijaansa, jos sitä ei saa käyttää?
[/quote]

Valtio hyötyy kun aina ottaa osansa joka perinnössä. Näin saa siis kateellinen aloittajakin hyödyn muiden perinnöstä valtion palveluiden muodossa.

Vierailija
33/33 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani elävät eikä perintöä ole odotettavissa pitkään aikaan, mutta minä lapseton sinkkumies olen jo säästänyt tyhjästä lähes puolen miljoonan osakeomaisuuden. Ajattelin antaa sen ja asuntoni perinnöksi sisaren lapsille.