Teinin syömishäiriö
Epäilen syömishäiriötä 15v tytöllä. On aina ollut hyvin hoikka muttaviimeisen kuukauden aikana touhu muuttunut täysin. Ei syö mitään herkkuuja eikä ylipäänsä mitään lämmintä ruokaa. Vaatii päästä kuntosalille monta kertaa viikossa. Kokkailee mielellään muttavain muille. En saa nukuttua kun murehdin. Otin asian puheeksi illalla mutta kielsi. Mitä teen? Kouluterveydenhoitajaanko ensiksi yhteyttä?
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 00:30"]Voi raasu :( Älä vielä terkkarille, koita vähän jutella eka asista. Vaikka varmasti ei mitään myönnäkkään...
[/quote]
Yritin illalla. Kaikki kai hyvin ja luetteli litä on syönyt. Syyllistän nyt itseäni kun olen laihduttanut vuoden ja treenannut. Saanut kai huonoja vaikutteita. Syön kylläkin hyvin ja mitenkään ruokia punnitsematta. Pakko minun on jotenkin asiaan tarttua vielä kun on näin alkuvaiheessa.
Tärkein asia on se että olet itse huomannut asian. Yleensä ongelma on juuri se kun vanhemmat ei tajua missä mennään ja sitten homma voi mennä jo pahaksi. Yritä keskustella, mutta tosiasia on että anoreksia tarvitsee usein lääkärihoitoa. Niitä lääkärihoitoja ei tarvitse ollenkaan pelätä, ne on lähinnä vaan että katotaan vähän mitä on syöty ja mietitään liikkumisia ja syömisiä. Ja jutellaan. Itsetuntoa pyritään kohottamaan. Mutta kouluterkkarilta voi olla hyvä myös pyytää neuvoa, ensin tietenkin lapsen kanssa pitää jutella.
No alapa punnita tyttöä ja pyydä riisuutumaan, jotta voit arvioida tilanteen. Sitten vaan reippaasti yhteyttä hoitohenkilöstöön, ettei tyttäresi kuole turhaan.
No onneksi tosiaan huomaan asiat nopeasti. Tässä on mennyt vasta kuukausi tätä epänormaalimpaa tilaa. Otan asian huomenna puheeksi isänsä kanssa (olemme eronneet). Ja sitten terkkarin.
Yritä tutkia salaa, käykö proanoreksia -sivuilla. Tai onki lanka ranteessa. Älä pakkopunnitse tai mitään riisumishommia tee, herranjestas! Keskustelua, ei tivaamista. T. Syömishäiriöisen äiti, jonka lapsi pahimmillaan painoi 35 kg tai allekin. Voimia, voi se olla ihan ohimenevääkin laihdutusleikkiä, ei kaikki sairastu vakavasti.
Voi raasu :( Älä vielä terkkarille, koita vähän jutella eka asista. Vaikka varmasti ei mitään myönnäkkään...