Äitiysloma loppumassa ja mies haluaa mut töihin
Haluaisin olla pitkään vauvan kanssa kotona ja mahdollisuuksien mukaan imettääkin vielä pitkään. Mies haluaa, että menen töihin tekemään viikonloppuja ja hän katsoisi sillä aikaa vauvaa.
Eli tää olisi siis edessä huhtikuussa. Noh, ensinnäkin olen ollut erossa vauvasta kerran 1h, niin että olen käynyt kaupassa sekä 2h niin, että anoppi on ollut ulkoiluttamassa vauvaa. Loput ajat on sitte sellasia 30min lenkillä/saunassa jne. Ja mies jotenkin ajattelee, että menen töihin, vaikka vain 4 tunniksi. Noh, työmatka onkin siihen päälle sellanen 45+45min.
Meidän työt on sellasia, että olen asiakaspalvelussa ja saan 8h työstä 100€. Mies saattaa tienata 200€ kun soittaa yhden puhelun. Oltiin samatuloisia ennen vauvaa ja meillä on kulut mennyt aina puoliksi tähänkin asti. Tällä hetkellä saan sellasen 1300€ äitiysrahaa käteen, mies saa kuussa 2000-5000€, viime kuussa jopa 10000€ ja sillä hän nyt sitten saa maksettua vähitellen uutta autoaan pois.
Sitten hän myös kiroaa sitä, että hänen tulonsa vaikuttaa mun kotihoidontuen määrään. No niin, eikös se sillon tarkota sitä, että hänen pitäis ehkä vähän avittaa mun kotiäitiyttä rahallisesti. Saisin varmaan paremmat rahat yksinhuoltajanakin :o. Huoh...
Meillä on molemmilla saman verran rahaa säästössä. Mies tietysti ajattelee niin, että mitä hän makselee mun elämistä kun mulla on kerran rahaa. Noh, mua taas pelottaa se, että jos nyt käyttäisin kaikki säästöni vauvan kanssa kotona olemiseen niin sitten kohta tulee joku ero ja oon köyhänä yksinhuoltajana.
Asiaa ei yhtään auta se, että mää olen 4 lapsen perheestä, jossa äiti on ollut 20 vuotta kotona lasten kanssa ja isä elättänyt perheen ja sitä vastoin taas mun mies on elänyt kahdestaan äitinsä kanssa, jossa äiti on lopettanut hampaiden tulon jälkeen imetyksen ja laittanut lapsen aikasin päiväkotiin rahanpuutteen vuoksi. Molemmat meistä on sitä mieltä, että oma lapsuus on ollut paras. Eli minä olin äidin kanssa kotona, mies oli lapsena päiväkodissa.
Mielipiteitä kaipailisin...
Kommentit (148)
Kotihoidon tuen määrään ei vaikuta kenenkään tulot. Ainoastaan se, onko lapsi päiväkodissa.
Joo, ei minunkaan 8 kk vauvani kykenisi olemaan 8 tuntia minusta erossa. Huutaisi lohduttomana ison osan ajasta. Sitä paitsi vaatii rintaa vielä parin tunnin välein. Mielestäni ei ole järkeä vauvan kustannuksella mennä töihin. Vauva on vain kerran pieni, töitä ehtii tehdä koko loppuelämän.
Kyllä vaikuttaa, siihen ansiosidonnaiseen hoitolisä-osaan.
Miltä susta kuulostais, jos mies jäis pois töistä ja sä kävisit töissä?
Kuka 10 000 kuussa tienaava ostaa auton osamaksulla?
Lapsi olisi isän kanssa kotona sen aikaa? Mikä on ongelma?
Toisekseen en ymmärrä näitä perheitä joissa on omat rahat. Varsinkaan enää siinä vaiheessa kun on lapsia. Ala laskuttaa mieheltä lapsen hoidosta sama määrä kuin teillä menisi päiväkoti maksuihin. Tai puolet siitä.
Mies ei arvosta sua. Jos kaikki olisi hyvin, et pelkäisi eroa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:57"]Kyllä vaikuttaa, siihen ansiosidonnaiseen hoitolisä-osaan.
[/quote]
Niin mutta ei vaikuta kotihoidontukeen. Se raha on erikseen ja ap ei sitä tule jokatapauksessa saatana kun perheen tulot on tuollaiset.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:57"]Kyllä vaikuttaa, siihen ansiosidonnaiseen hoitolisä-osaan.
[/quote]
Niin mutta ei vaikuta kotihoidontukeen. Se raha on erikseen ja ap ei sitä tule jokatapauksessa saatana kun perheen tulot on tuollaiset.
[/quote]
OHO siis saamaan piti olla.:o
Sano sille miehelle, että vauva on tosi pieni vielä ja muutamassakin kuukaudessa kasvaa jo tosi paljon isommaksi, kivempi olisi sitten viedä hoitoon.
Itse pyrkisin tuossa tilanteessa olemaan vielä kesän kotona. Elokuun alusta saisi mun kokemuksen mukaan paremmin päivähoitopaikkojakin kuin keskellä kevättä, kerro tämä miehelle. Ei sekään huono idea olisi jos mies jäisi muutamaksi kuukaudeksi kotiin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:02"]
Sano sille miehelle, että vauva on tosi pieni vielä ja muutamassakin kuukaudessa kasvaa jo tosi paljon isommaksi, kivempi olisi sitten viedä hoitoon.
Itse pyrkisin tuossa tilanteessa olemaan vielä kesän kotona. Elokuun alusta saisi mun kokemuksen mukaan paremmin päivähoitopaikkojakin kuin keskellä kevättä, kerro tämä miehelle. Ei sekään huono idea olisi jos mies jäisi muutamaksi kuukaudeksi kotiin.
[/quote]
Sori, en lukenutkaan viestiäsi tarpeeksi huolella, kyse siis vain viikonlopputöistä.
Ihme ettei tähän ketjuun ole vielä tullut näitä tavanomaisia "mene töihin laiskamato" kommentteja!
Siis olisit töissä vain viikonloppuisin? Tietysti menet.
Lapselle ja isälle on hyväksi olla kahdestaan jo ihan alusta lähtien. Nyt lisäät heti harrastuksia ja menoja ja sitten huhtikuussa töihin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:02"]Sano sille miehelle, että vauva on tosi pieni vielä ja muutamassakin kuukaudessa kasvaa jo tosi paljon isommaksi, kivempi olisi sitten viedä hoitoon.
[/quote]
Luitko aloitusta ollenkaa? Mieshän oli ehdottanut että ap menisi tekemään töitä viikonloppuisin jolloin mies olisi sitten lapsen kanssa kotona.
Ongelman alku on aina se, että perheessä on sun ja mun rahat. Siitä sitten päästään näin töihin/kotona, elätän/en elätä sinua tappeluihin, joudun käyttämään säästöjäni, kun mies käyttää omansa itseensä.
Olen ollut naimissa 21v, lapsia useampia. Ikinä ei ole tapeltu rahasta, olemme yhteistalous. Kotona ollaan oltu vuorotellen sekä töissä yhtä aikaa.
Eikös se nyt ole reilua miestäkin kohtaan että saa viettää kahdenkeskistä aikaa lapsenne kanssa? Aika lyhyitä on nuo työpäivät joten ei muuta kuin töihin vaan!
TÄH? mies siis maksaa asunnon ja vielä sun elämiset koska et voi käyttää omia rahoja koska pelkäät jääväsi yksinhuoltajaksi ja sitten sulla ei olis rahaa jos nyt käyttäisin kaikki rahasi? Nyt en kyllä ymmärrä....
Pelkäätkö, että isä ja lapsi saattaisivat nauttia kaksistaan olosta?
Toisaalta sullekin vois tehdä ihmeitä olla muutama tunti viikossa ihan vaan töissä. Sitä uskoo ettei sitä kaipaa kun on vauva kotona. Mutta kyllä se vaan on niin mukava jutella aikuisten kanssa ja juoda kahvi lämpimänä istuen koko ajan paikallaan.
No lapsesihan olisi kotona. En tajua ongelmaa.