Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammattikorkeakoulussa piti julkaista tehtävä kaikkien saataville ja sitä piti muiden opiskelijoiden kommentoida

Vierailija
14.11.2021 |

Nyt siellä on monta kommentia, missä kyselyä haukutaan. Ja siellä näkyy minun nimeni ja kaikki. Ehkä se sitten on ihan paska. Typerää yrittää hankkia tutkintoa. Ja tuo on tuolla kaikkien näkyvillä.

:(

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kritiikin vastaanottamiseen täytyy opetella jo koulussa, ettei totuus lyö vasten kasvoja siirryttäessä työelämän puolelle.

Välillä tulee kovaakin kritiikkiä ja huonoa palautetta. Joskus aiheesta ja joskus aiheetta. Erityisesti pitää oppia tunnistamaan onko kritiikillä totuuspohjaa vai koitetaanko vaikuttaa psykologisesti.

Joku asiakas saattaa haukkua hyvänkin työn lyttyyn tai liioitella mahdollisia virheitä ainoastaan sen takia että saisi hinnassa kompensaatiota.

Opettajalla / kurssin vetäjällä on suuri vastuu puuttua asiattomuuksiin ja tarvittaessa kannustaa.

En minä kestä.

Ap

Älä ota liian vakavasti. Koulu on periaatteessa vain leikkiä työelämää varten. Teet parhaasi ja se saa riittää !

Älä edes kuvittele keskeyttäväsi tämän takia. Kyllä siihen tottuu pikkuhiljaa !

Eikä riitä! Saan huonot arvosanat enkä pääse töihin 😭😭😭

Vierailija
22/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sunko työlle on nyt annettu kritiikkiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kritiikin vastaanottamiseen täytyy opetella jo koulussa, ettei totuus lyö vasten kasvoja siirryttäessä työelämän puolelle.

Välillä tulee kovaakin kritiikkiä ja huonoa palautetta. Joskus aiheesta ja joskus aiheetta. Erityisesti pitää oppia tunnistamaan onko kritiikillä totuuspohjaa vai koitetaanko vaikuttaa psykologisesti.

Joku asiakas saattaa haukkua hyvänkin työn lyttyyn tai liioitella mahdollisia virheitä ainoastaan sen takia että saisi hinnassa kompensaatiota.

Opettajalla / kurssin vetäjällä on suuri vastuu puuttua asiattomuuksiin ja tarvittaessa kannustaa.

En minä kestä.

Ap

Miten ajattelit kestää työelämässä kun joku esittää ensimmäisen kerran kritiikkiä? Ja sitä kyllä mahtuu oletettavaan 40 vuoden työuraan. Otatko heti loparit kun joku sanoo ikävästi? Nyt vähän ryhtiä ihminen. Ehkä kritiikkiin oli aihetta ja voit ottaa sen parannusehdotuksena huomioon seuraavassa tehtävässä?

No, jos kritiikki on totta niin sittenhän minä olen tyhmä ja jos olen tyhmä niin kai mitä minä sitten teen? En voi jatkaa ainakaan täällä niin, että kaikki pitävät minua idioottina.

Ap

Vierailija
24/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi piti taas mennä yrittämään? Jos en tekisi mitään niin tällaista ei tapahtuisi.

Ap

Vierailija
25/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kestä.

Ap

Miten ajattelit kestää työelämässä kun joku esittää ensimmäisen kerran kritiikkiä? Ja sitä kyllä mahtuu oletettavaan 40 vuoden työuraan. Otatko heti loparit kun joku sanoo ikävästi? Nyt vähän ryhtiä ihminen. Ehkä kritiikkiin oli aihetta ja voit ottaa sen parannusehdotuksena huomioon seuraavassa tehtävässä?

No, jos kritiikki on totta niin sittenhän minä olen tyhmä ja jos olen tyhmä niin kai mitä minä sitten teen? En voi jatkaa ainakaan täällä niin, että kaikki pitävät minua idioottina.

Ap

Lukiko kritiikissä sanatarkasti, että olet tyhmä? Jos luki, vika on kirjoittajassa. Jos ei, ota se rakentavana palautteena. Vaikka tuntuukin pahalta. Kehitys valitettavasti vaatii tuskaa, ja jos olet herkkä, se tuska tuntuu erityisen kovalta.

Jaksa silti! Tsemppaa, sisuunnu, ole lempeä itsellesi.

Mä sain rakentavaa kritiikkiä vielä omassa opinnäytetyöseminaarissani. Ainahan sitä jää parannettavaa, näet. Otin sen rakentavana palautteena, vaikka harmittikin, että oli jäänyt jotain huomiotta.

Siitä sitä vaan sit valmistuin, ja työelämässä kohtaan säännöllisen epäsäännöllisesti parantamisen paikkoja. Niitä pitää opetella ottamaan vastaan myös muiden huomioina, vaikka itsekin pitää itseään aina välillä kritisoida ja sen perusteella kehittää.

Sä harjoittelet nyt työelämään.

Ps. Löysit varmaan muiden opiskelijoiden töistä kritisoitavaa myös?

Vierailija
26/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kestä.

Ap

Ap

Ei vaan ensi kerralla menee taas paremmin, kun otat neuvoista vaarin etkä tee enää samoja virheitä. Joka kerta paremmin ja paremmin. Käytä kritiikkiä työkalunasi.

Vierailija
27/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan opi pelkästä positiivisesta palautteesta. Kritiikkiä pitää pystyä ottamaan vastaan, etenkin jos se on annettu rakentavasti, ei haukkuvasti.

Vierailija
28/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on oikeasti niin että paskoja ihmisiä on aina. Kuka mistäkin sairaasta syystä. Olen aina ihmetellyt niitä ihmisiä jotka opiskelee sosiaalialaa, kiusaa opiskelutovereita ja yllyttää muitakin samaan, ja samalla paistattelevat toisten suosiossa organisoimalla jotain yhteisöprojekteja mukapoistamalla yksinäisyyttä.  Myöhemmin hoitavat toisten ihmisten asioita, niiden jotka ovat kaikista heikoimmassa asemassa. Sanon että tuolla sosiaalitoimistossa onkin vasta psykopaatteja tätejä jotka voivat näytellä ihan millaista roolia tahansa ja lyödä kohta puukon selkään menettämättä yöuniaan. Ehkä pitää omata jotain sosiopaatin ominaisuuksia että kykenee jaksamaan sellaisessa työssä. Samanlaisia löytyy pilvin pimein myös hoitoalan johtotehtävistä.

Vierailija
29/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on myös ollut aina vähän vaikea ottaa vastaan kritiikkiä ja siksi tuollaiset tehtävät olivat erityisen inhottavia, kun se kritiikki oli siinä vieläpä kaikkien silmien alla. Jossain vaiheessa opin suhtautumaan läpällä, mikä ei ehkä ole kaikkein paras ratkaisu oman kehityksen kannalta, mutta auttoi selviämään. Kokeile sinäkin.

Vierailija
30/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa ottaa vastaan kritiikkiä, ei ole korkeakoulu ole sopiva paikka. En hetkeäkään usko, että kommenteissa kukaan varsinaisesti haukkuu tai on epäasiallinen. Ap voi toki todistaa minun olevan väärässä siteeraamalla tänne jotain kommenttia, joka on hänen mielestään haukkumista. 

Vierailija
31/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vastaukset on kaikkien nähtävillä niin en usko, että kukaan siellä suoraan haukkuu sinua. Luet rivien välistä jotain mitä siellä ei oikeasti ole. Rakentava kritiikki ei ole haukkumista, vaan ohjenuora siihen mihin sinun pitäisi enemmän panostaa parantuaksesi.

Vierailija
32/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on varmaan kommentti tyyliin: "Olisit voinut tuoda lisää omaa näkemystäsi tästä aiheesta näkyviin" ja ap (jonka epäilen olevan ihan muuta kuin amk-opiskelija) otti sen henkilökohtaisena loukkauksena ja näkee kiusaamista ja haukkumista siellä missä sitä ei ole. 

Vierailija
33/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lopettaa koulu ja hakeutua suoraan mt-ongelmien takia eläkkeelle. Et tule koskaan pärjäämään työelämässä, jos yhdestä tehtävästä saatu palaute ottaa noin koville. 

Vierailija
34/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset tehtävät ovat niin perseestä. Yliopistossa oli myös paljon tuollaisia sivuaineessani, johon en panostanut yhtään. Vastaukset olivat sitten sen mukaisia, pikkasenko hävetti palauttaa. Mutta aivan sama lopulta, tuskin niitä kukaan enää parin vuoden päästä muistaa.

Joo, oli ja vasta jälkikäteen olen hahmottanut, kuinka väärin tämmöinen on. Oli todella paljon tilanteita, joista tuli paha mieli ihan turhan takia. Opiskelukaveri ei ole opettaja eikä proffa ja monesti neuvotaan väärin ja annetaan paikkansapitämätöntä kritiikkiä vääristä asioista. Tietenkin kun vitosen oppilas arvostelee ysin oppilaan työn, se on hänestä huono, kun ei ymmärrä siitä mitään. Eikä itse ole välttämättä edes kunnolla perehtynyt koko tehtävänantoon, tai ymmärtänyt sitä.

Koko pointti missään opiskelussa, kun se tapahtuu ammattitaitoisen ja pätevän opettajan ohjauksessa nimenomaan on, että SAAT PALAUTETTA asiantuntijalta, joka korjaa kun teet väärin. Ei että kanssaopiskelijat arvostelee tyyliin "joo, musta tää oli tosi kiva ja joo, koko työstä jäi tosi positiivinen fiilis" yms. Ei herranjestas sentään, eipä ihme että koko koulutusjärjestelmän laatu laskee kuin lehmän häntä. Surkeaa touhua.

Vierailija
35/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tällaisten tehtävien ideana ole harjoitella tieteellistä keskustelua ja rakentavan palautteen antamista. Palautteen saaja puolestaan harjoittelee sitä palautteen vastaanottamista. Ylipäätään tällaisella keskustelulla on se idea, että oppii miten voi omaa työtään kehittää. Tietysti positiivistakin palautetta kannattaa antaa, mutta ei siitä pelkästään opi. Jos palaute on asiatonta haukkumista tms, opettajan pitäisi puuttua siihen.

Vierailija
36/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kestä.

Ap

Ap

Unohda nyt jo koko homma, työelämässä kritiikkiä ja ihan suoraa p**aa tulee helposti niskaan käytännössä jatkuvasti ja jos niistä ottaa itseensä tuolla tavoin niin on hyvin nopeasti sairaslomalla.

Pitää oppia käsittelemään asiat asioina ja olla ottamatta niitä henkilökohtaisesti.

Vierailija
37/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä pitää osata antaa ja vastaanottaa palautetta. Noissa tehtävissä sitä harjoitellaan. Meillä pitää kirjoittaa jokaisessa tehtävässä 100-200 sanan vertaisarvio yhdelle opiskelijalle. Ihan normaalia ja kehittää omaakin ajattelua kun "ihan kiva" ei riitäkään. 

Vierailija
38/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lopettaa koulu ja hakeutua suoraan mt-ongelmien takia eläkkeelle. Et tule koskaan pärjäämään työelämässä, jos yhdestä tehtävästä saatu palaute ottaa noin koville. 

Kannattaa lopettaa vittuilu heikolla hetkellä, niin joku ei ehkä kaadukaan ekasta vastoinkäymisestä suoraan eläkkeelle, vaan pääseekin elämästä kii.

Kaikkia elämäntapahtumia ei voi valita, ja myös kritiikin sietokyky kehittyy elämän myötä...

Aapeella on mahikset kehittyä.

Vierailija
39/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä pitää osata antaa ja vastaanottaa palautetta. Noissa tehtävissä sitä harjoitellaan. Meillä pitää kirjoittaa jokaisessa tehtävässä 100-200 sanan vertaisarvio yhdelle opiskelijalle. Ihan normaalia ja kehittää omaakin ajattelua kun "ihan kiva" ei riitäkään. 

Tämä siis monimuotokoulutuksessa, jossa lähes kaikki ovat hyvinkin pitkään työelämässä olleita aikuisia eikä mitään juuri lukionsa päättäneitä teinejä. 

Vierailija
40/141 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö siellä haukuit nimelläsi

En tietenkään. Laitan vain positiivista palautetta ja negatiiviset mielipiteet pidän omana tietonani.

Ap

Kyllähän noissa on tarkoituksena nimenomaan esittää myös rakentavaa palautetta ja ehdotuksia siitä, miten kirjoitusta voisi parantaa. Tuossa harjoitellaan samalla opponointia, joka tehdään opinnäytetyölle. Itse ainakin toivoisin nimenomaan parannusehdotuksia, koska itse ei omia virheitä huomaa niin helposti. Toki hyvässä palautteessa on kerrottu myös positiivisia huomioita, mutta itse en ainakaan hirveästi saa irti palautteesta "Hyvä kirjoitus!", varsinkin jos sitten opettajan arviossa on myöhemmin huomattu esim. selviä kirjoitus-/ajatusvirheitä.