Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekikö työntekijä väärin? Voinko nostaa mekkalan?

Vierailija
01.02.2015 |

Olen yrittäjä, työntekijälläni loppui eilen (31.1.) työsuhde. Oli eilen yövuorossa ja lähti paikalta 00.00, vaikka työaika olisi kestänyt 04.00, perusteluna kertoi työsuhteensa päättymisen.
Voinko valittaa johonkin työntekijän käytöksestä? Olisi joutanut hoitamaan hommansa loppuun!

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:21"]Jos yövuoro vuorotyössä alkaa esim klo 23 ja päättyy klo 7, niin 31.1. klo 23 alkava työvuoro on 1.2. päivän vuoro kokonaisuudessaan, vaikka se alkaa edellisen vuorokauden puolella. Esim. pyhätyölisä maksetaan koko työajalta eikä vasta klo 00 alkaen.

Tässä tapauksessa jos työsuhde päättyi 31.1. ei työntekijän olisi kuulunut tulla enää lainkaan töihin. Tuohan olisi voitu tulkita niin etä työsuhde muuttui määräaikaisesta vakituiseksi kun oli töissä vielä määräajan päättymisen jälkeen.
[/quote]

Ei ole näin, ehkä sun työsopimuksessa mutta aika monessa työpaikassa noudatetaan ihan oikeaa kelloa.

T. Kolmivuorotyötä eri aloilla 10 vuotta

Vierailija
22/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin eikös tämä asia ala olla jo loppuunkäsitelty, molemmat vähän mokattiin. Työntekijä mielestäni kuitenkin pahemmin, itse en vain tiennyt kaikkea. Ap

Vierailija
24/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi kuukausipalkastakin tunteja vähentää. Ihme kommentointia!

Vierailija
25/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:46"]

Noniin eikös tämä asia ala olla jo loppuunkäsitelty, molemmat vähän mokattiin. Työntekijä mielestäni kuitenkin pahemmin, itse en vain tiennyt kaikkea. Ap

[/quote]voi riepu sua ap. Nyt kun olet kartalla, niin tutustupa sellaiseen asiaan kuin selonottovelvollisuus. Se on jännä pikkunyanssi Suomen lainsäädännössä.

Vierailija
26/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei, vain sinä mokasit tällä kertaa, ei kukaan muu.

Myönnä aikuisena ihmisenä virheesi, älä yritä tunkea sitä syyttömän niskoille. Oletan, että olet kuitenkin yli 18 -vuotias? Älä tee itsestäsi naurettavaa, vaan kanan vastuusi.

Vierailija
27/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:39"]

Ei tainnut pitää työstään alaisenasi? Olen itse tehnyt monia päiviäkin vielä töitä, vaikka työsuhde on päättynyt. Normaalilla tuntipalkalla.

[/quote]

Eipä olisi tuollainen onnistunut mitenkään ainakaan yhdelläkään työpaikalla, jossa olen itse ollut töissä. Työsopimuksen päättymisen yhteydessä mm. kaikki kellokortit, ym. avaimet, jolla työpaikalle pystyi pääsemään, kerättiin pois. Joten jo työpisteelle pääsemisessä olisi varmasti ollut päivätyötä kerrakseen. :)

Vierailija
28/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:55"]Olenko tyhmä, vai olenko tehnyt väärin, kun olen tulkinnut työvuoron olevan yhtä vuorokautta, vaikka vuorokausi siinä välissä vaihtuisikin? Ei ole tullut mieleenkään menettää yölisiä sunnuntaista tuommoisessa tilanteessa. Hyvät lisät menisi. Tietty en tiedä millainen työnantaja kyseessä. Mulkun kohdalla minäkin voisin häipyä vuorokauden vaihtuessa. Mutta jotenkaan tuo työntekijän temppu ei kuulosta oikealta. [/quote] Kyllä, olet tyhmä. Jos työsuhde päättyy, sen jälkeen ei tehdä töitä.

[/quote]

Tiedän yhden satoja ihmisiä työllistävän tehtaan, jossa vuorokausi virallisesti vaihtuu sovitun mukaisesti klo 06.00. Tämä selkeyttää tämänkaltaisia asioita melkoisesti. Luultavasti ihan yleinen käytäntö tietyn tyyppisissä tuotantolaitoksissa. Harmi, että ap:n firmassa ei tällaista oltu sovittu.

Vierailija
29/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Työntekijä mokasi? Voi kuule, kun se työntekijä ei sopimuksen mukaan virallisesti ollut enää sun palkkalistoilla sen jälkeen kun kello löi kaksitoista yöllä ja vuorokausi vaihtui.

Vierailija
30/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä se ainoa mokaaja oli ap.

Minkä alan firma?

Vierailija
31/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:21"]Jos yövuoro vuorotyössä alkaa esim klo 23 ja päättyy klo 7, niin 31.1. klo 23 alkava työvuoro on 1.2. päivän vuoro kokonaisuudessaan, vaikka se alkaa edellisen vuorokauden puolella. Esim. pyhätyölisä maksetaan koko työajalta eikä vasta klo 00 alkaen.

Tässä tapauksessa jos työsuhde päättyi 31.1. ei työntekijän olisi kuulunut tulla enää lainkaan töihin. Tuohan olisi voitu tulkita niin etä työsuhde muuttui määräaikaisesta vakituiseksi kun oli töissä vielä määräajan päättymisen jälkeen.
[/quote]

Ei ole näin, ehkä sun työsopimuksessa mutta aika monessa työpaikassa noudatetaan ihan oikeaa kelloa.

T. Kolmivuorotyötä eri aloilla 10 vuotta
[/quote]

Niin, ainakin mara-tessissä (tämä ap tapaus lienee myös kyseiseltä alalta, ravintola?) vuoron katsotaan sijoittuvan sille vuorokaudelle, jonka puolella se on alkanut. Eli työntekijän vuoro, olkoon vaikka ollut klo 21-04 katsottaisiin olevan 31.1. vuoro ihan sinne loppuun saakka. Tt:llä ei ollut perustetta lähteä kesken vuoron. Myöskään hiljaisena sopimuksena työsuhteen jatkumisesta tuota vuoroa ei tulkittaisi. Mut ap, kannattaa varmaan ottaa tes käteen ja lukea ajatuksen kanssa. Jos joskus joudut tappelemaan työsuhteista niin oikeudessa ei vaikuta sanoa "en tiennyt, joten ei ole minun syy".. Sinun pitää tietää.
- ravintolapäällikkö, entinen luottamusmies

Vierailija
32/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämä lause kuulostaa ihan kuin oman pomoni suusta. Vika ei ole koskaan hänessä, vaan aina meissä. 

Vierailija
33/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viimeinen työvuoro 22.00-06.00 ja työsopimuksen viimeinen päivä oli se päivä jolloin vuoron aloitin. Ei mulle tullut mieleenkään että olisin voinut puolenyön aikoihin nostaa kytkintä. Siis työvuoro siinä missä muutkin. Mun mielstä työntekijä oli ihan mulkku kun noin teki, sitä en tiedä kuinka laillista oli mut tökeröä. Tyyppi ainakin poltti sillat takanaan.

Vierailija
34/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöntekijä from hell on nyt ap:n mustalla listalla.

Vierailija
35/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:22"]Kesätyöntekijä from hell on nyt ap:n mustalla listalla.
[/quote]millai työntekijä on from hell? musta se ainakin on ap joka on sieltä helvetistä :D

Vierailija
36/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nyt porukka tessit käteen! Eri aloilla noudatetaan eri systeemejä noitten vuorojen, lisien ja kellon kääntymisien kanssa. 

Vierailija
37/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:46"]

En todellakaan maksa siitä 4 tunnista. En kiinnittänyt listaa tehdessä vuoroon sen erityisempää huomiota. Ap

[/quote]

niin no, miksi maksaisit? Eihän hän enää ollut tuolloin töissä sinulla. Ja lähti, niinkuin pitikin. Ei varmaan olisi vakuutukset korvanneet, jos jotain olisi sattunut, kun ei ollut enää työsuhteessa.

ihme kiukuttelua. Teillä molemmilla.

toisaalta, jos se työvuoro on kuukausipalkasta, niin ehkä sun pitää maksaa...se on sun oma moka ollut pistä vuoro noin, että katkeaa kesken työsuhteen päättymisen. Olisit huolehtinut paremmin ne tunnit...sori vaan.

voittehan te kaksi ruveta vääntämään neljästä tunnista.

tai sit voit olla pomo, joka ymmärtää jotain isompia asioita. Ymmärtää, että ei ollut ihana kiva juttu toi juttu ollenkaan. Ehkä jurppi työntekijäkin...ettei pomo sen vertaa kuuntele tai näe työntekijöitään, että tajuaa milloin ne lähtee pois...sen vertaa välitä/ muista. Voisit osoittaa hetken, että välitti...edes vähän.

nipottajalta kuullostat. Et oikein henkilöjohtajalta ollenkaan.

voisit opetella sitä, että teet ihmisten kanssa töitä, vaikka olet pomo. Ihmiset ei ole tunteettomia nappuloita, vaikka ne sulle kuullostaa olevankin...nappuloita ja kellonaikoja. Opettele näkemään ihmiset ja kuulemaan ne ihmiset. Ja pidä silti oma itsesi koossa. Elä. Älä pelkästään suorita. Nautit enemmän työstäminen...Ja ehkä ne työntekijät myös.

Vierailija
38/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki kyllä oikein ja sinä tollona toimit väärin ja tuollaisesta ei tule karenssia. Olkoot sinulle oppirahat että yrittäjä ei ole sama kuin kyvykäs johtaja!

Vierailija
39/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan tee töitä ilman sopimusta. Ihan vain jo sen takia, että jos sattuu joku tapaturma sitä ei käsitellä työtapaturmana eikä ole vakuutuksetkaan voimassa. Se työsuhde loppui silloin kellp 00:00 ja työntekijän sopimus loppui siihen. Oma mokasi.

Vierailija
40/121 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:07"]

Kyllä tässä se ainoa mokaaja oli ap.

Minkä alan firma?

[/quote]

veikkaan ravintola. Loppumisaika la-su yönä klo 04.00 vähän vahvasti viittaisi ravintola-alaan... :D