Miksi kuntouttava on pakollinen vaikka se ei ole työsuhde?
Siitä EI saa palkkaa työnantajalta niinkuin oikeissa palkkatöissä urakka,tuntipalkka.
Tuo on jotain askartelemista jossain nuorten pajalla ja kerhotäti katsoo vieressä. Välillä käydään jossain suolla ihastelemassa sieniä.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava kuuluu nimensä mukaisesti vain niille, joilla on kuntoutuksen tarve eli vähintään osittainen työkyvyttömyys.
Mä olen osittain työkyvytön ja ei mun sairaus parane sillä että kävisin pari kertaa viikossa askartelemassa.
Ei ehkä paranekaan mutta sosiaaliset seikat otetaan myös huomioon tuossa kuntouttavassa työtoiminnassa. Ei ole suotavaa eikä tarkoitus että erakoidut kotiin. Kotiin jääminen se vasta invalidisoivaa onkin, jopa se "askartelu" voittaa yksin makaamisen kotona. Osittain työkyvytön voi tehdä myös osa-aikatöitä tai opiskella esim. Eläkevakuutusyhtiön tukemana. Kaikilla toimilla on tarkoitus saada elämänlaatu kohenemaan ja sinut takaisin työelämään. Ja kyllä, olen kuntoutunut masennuspotilas.
Mistä tulee tämä outo luulo, että sosiaalinen elämä riippuisi jostain kuntouttavasta työtoiminnasta?
Ja että Kuntouttava on ainut syy nousta aamulla ylös 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, ettei kaltaistani mt-eläkeläistä ole koskaan yritetty pakottaa mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Minulla ei ole ollut mitään yhteyttä työkkäriin moneen vuoteen edes. Ehkä se on sitten tarkoitettu ihmisille, jotka eivät ole niin sairaita että saisivat sairauspäivärahaa/kuntoutustukea/eläkettä mutta eivät pysty syystä tai toisesta työllistymäänkään. Tai sitten sinne vain painostetaan ihmisiä lainvastaisesti.
Joku voisi vähän tutkia aihetta enemmän, vaikuttaa kyseenalaiselta ja järjettömältä touhulta.
Jos sulla on jo eläkepaperit niin ei sua enää mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan pyydetäkään, eikä työkkärikään enää sinun kimpussa ole. Jos taas olet kuntoutusstuella ilman pysyvää eläkepäätöstä niin tekstisi on valetta. Kyllä Kela vaatii B-lausunnot, jotta olet ns. 0-kutsuttava ja sinulla olisi oikeus työttömyyskorvaukseen, mikäli muuta kautta kuntoutustukea ei myönnettäisi.
Olen määräaikaisella kuntoutustuella eikä tekstini ole valetta. Olisit voinut perustella tuonkin väitteesi valehtelemisesta ihan oikeilla faktoilla, esim. Finlexistä löytyy hyvin tietoa eri lakipykälistä. Minun b-lausunnot on lähetetty aina kelaan eikä kertaakaan työkkäriin, ja kuntoutustukeni on tähän mennessä hyväksytty joka kerta.
Työkkäri ei tosiaan ole lääkärin määräämällä sairauslomalla/kuntoutustuella olevien kimpussa, koska ensin pitää kuntoutua työkykyiseksi. Ja sen jälkeen haetaan ihan tavallisia palkkatöitä eikä mennä mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan.
Kuntouttavaa työtoimintaa on myös toimistotyöt esim. sairaalan arkistossa ja toimistotyöt esim. hautausmaan toimistossa, kansalaisopistossa, vesilaitoksella, sähkölaitoksella, museoissa jne. asiakkaiden paperiasioiden hoitoa. Lisäksi osa laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa kuntouttavana työtoimintana.
Itse olin 3 kuukautta kuntouttavassa työtoiminnassa toimistotöissä, heti perään alkoi palkkatukityö samassa työpaikassa, työnantaja ehdotti ja otin työn vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaa työtoimintaa on myös toimistotyöt esim. sairaalan arkistossa ja toimistotyöt esim. hautausmaan toimistossa, kansalaisopistossa, vesilaitoksella, sähkölaitoksella, museoissa jne. asiakkaiden paperiasioiden hoitoa. Lisäksi osa laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa kuntouttavana työtoimintana.
Työnjälki on varmasti vertaansa vailla, kun laitetaan kuka tahansa ihminen ilman palkkaa vähän arkistoimaan tärkeitä ja luottamuksellisia papereita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnjälki on varmasti vertaansa vailla, kun laitetaan kuka tahansa ihminen ilman palkkaa vähän arkistoimaan tärkeitä ja luottamuksellisia papereita...
Niin se vain menee. Itselläni oli AMK-tutkinto, ammattikoulututkinto ja ylioppilastutkinto suoritettu, mutta en työllistynyt niin olin kuntouttavassa työtoiminnassa 3 kuukautta ja sen jälkeen palkkatukityössä samassa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se vain menee. Itselläni oli AMK-tutkinto, ammattikoulututkinto ja ylioppilastutkinto suoritettu, mutta en työllistynyt niin olin kuntouttavassa työtoiminnassa 3 kuukautta ja sen jälkeen palkkatukityössä samassa työpaikassa.
Toimistotyöpaikkoja on lisäksi nuorisotalot, sivistyskeskus, sosiaalitoimisto, taidemuseo, seurakuntien toimistot, ympäristötoimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa on työkokeilussa osastolla tekemässä samoja töitä kuin osastonsihteeri. Työtön saa tunnukset potilasohjelmaan, muuten ei pystyisi mitään tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa on työkokeilussa osastolla tekemässä samoja töitä kuin osastonsihteeri. Työtön saa tunnukset potilasohjelmaan, muuten ei pystyisi mitään tekemään.
Ihmettelen työttömien arvostelua täällä palstoilla, kun työpaikoilla kelvataan mihin vaan.
Niinpä, RAHA edes riittävään peruselämiseen, ja siihen , että sne päivittäisen kaurapuuron ja perunodien syönnin(semmoiseen nuo nykyiset tuet ehkä just riittää, siis esim. pelkkkä työmarkkinatuki!)lisäksi voisi käydä edes välillä jossakin leffassa, konserissa/keikalla, ravintolassa, missä nyt kukin viihtyykin kotinsa lisäksi., ei syrjäytyisi eikä mitään reppanoiden säilöntäåaikkoja alentavine puuhakerhoineen tarvittaisi mihinkään!
En olisi kaikesta elämästä syrjäytETTY enkä läheskään näin sairas takuulla, jos edes traumaattisen menenisyyden lisäksi ei olsi tarvinnut murehtia ja atsressata kok oikäänsä myös puututvasta rahasta! Ja milloin jok unutipää mielivaltaisesti katkaitsee ne vähäisetki ntuet kokonaan, viivyttelee maksuissa(uhallaan)tai "unohtaa"päätöksen jonnekin ö-mappiin! PERUSTULO näiden useimmille täysin turhien, pakottamisella täytettyjen päiväkerhojen sijaan!
Kuntoilen esim. enemmän kuin työssäkäyvät, ja kaikkea muutakin ohjelmaa riittää varsin hyvin päivilleni. No toki siihen on just aikaakin hieman enempi työttömänä, mutta en tarvitse ja halua todellakaan mitään tätiä tai setääkään ohjelmoimaan ja holhoamaan päiviäni ja 9€:lla raahautumaan (ja just vielä ne julkisten kulkuvälineen maksut päälle!)jonnekin lässytyskerhoihin puuhastelemaan, painajaismaista kertakaikkiaan!!!
Tietenkin se on pakollista, sillä eihän sitä voi jäädä sänkyyn vaan makaamaankaan. Mitä ihmettä ap ajatteli?!
Kysyn sellaiselta onko tietoa kun olen 50v vakinainen työsuhde olin onnettomuudessa 3,5 vuotta sitten ja dominantti käteni tullut invalidi nyt tapaturma eläke vuoden lippuun ja ensi vuosi täysin auki. Kädessä myös diagnosoitu crps. Kävin työterveyslääkärillä ja lääkäri kirjoitti e- lausunnon vakuutusyhtiölle jossa kertoi että käsi on lohduttomassa kunnossa. Käsi monta kertaa leikattu ja viimeisin luudutusleikkaus. Mitä voi olla edessä?
Toivoisin asiallisia vastauksia. Asia vaikea jo kivun vuoksi. Aamuin illoin hermosärkylääkkeitä. Ja kipuklinikalla lääkärissä käyn.
Prototyyppi-kuvitelma pitkäaikaistyöttömästä on outo. Puhun nyt ikäntyvästä itsestäni. Nuoremmat työtä pakoilevat ovat eri asia. Mutta kun työkkäri on minuun yhteydessä, ollaan heti huolestuneen kiinostuneita sosiaalisesta elämästäni. Ammattitaidon säilymisestä, terveydestä, ja jonkunlaiseen montuun tippumisesta.
Ei kuulkaas. Olen vanha, vireä jaonnellinen. Herään joka aamu uuteen päivään täynnä ideoita.
Kirjoitan kirjaa ja erään heimokielen sanakirjaa. Ulkoilen ja harrastan hyötyliikuntaa mm. sienestäen. Laitan ruokaa ja keittelen mehuja. Olen hyvässä parisuhteessa ja hoitelen lemmikkejä.
Pidän ihmisistä ja olen yltiopäisen sosiaalinen. Entistä työtäni pidän myös yllä, en sano miten, kun siitä voisi tunnistaa minut.
Minulla ei ole mitään ongelmaa olla työttömänä, ei edes rahaongelmaa. Mutta yhteiskunnalla on, ehkä syystäkin, kun en tuo veromarkkoja. Mutta minkas piru vie voit, kun ikä estää työllistymästä ja sille en voi mitään.
Kerran laitettiin kummalliseen seuraan pitkäaikaistyöttömien harmaaseen joukkoon. Onneksi kurssi kesti vain kaksi viikkoa. Olisin ehkä muuten pudonnut juurikin johonkin monttuun ja masennukseen. Terveelle, reippaalle, keksiliäälleja toimeliaalle ihmisille tuntuisi noista kursseista olevan vain alku masennuksen mahdollisuuteen.
Vaikea asia kirjoitti:
Kysyn sellaiselta onko tietoa kun olen 50v vakinainen työsuhde olin onnettomuudessa 3,5 vuotta sitten ja dominantti käteni tullut invalidi nyt tapaturma eläke vuoden lippuun ja ensi vuosi täysin auki. Kädessä myös diagnosoitu crps. Kävin työterveyslääkärillä ja lääkäri kirjoitti e- lausunnon vakuutusyhtiölle jossa kertoi että käsi on lohduttomassa kunnossa. Käsi monta kertaa leikattu ja viimeisin luudutusleikkaus. Mitä voi olla edessä?
Toivoisin asiallisia vastauksia. Asia vaikea jo kivun vuoksi. Aamuin illoin hermosärkylääkkeitä. Ja kipuklinikalla lääkärissä käyn.
Työkyvyttömyyseläke, vaan että miten pärjää käden kanssa jos se on luudutettu, heikentää toimintakykyä ja ikääntyminen siihen päälle ettei ole ruusuista tulevaisuus.
Kuntouttava työtoiminta tekisi hyvää kaikille työttömille. Kyllä jotain on syytä elämänsä ja tukiensa eteen tehdä. Kuntouttavassa voi edes yrittää pysyä jollakin lailla toimintakykyisenä yksilönä kotona makaamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta tekisi hyvää kaikille työttömille. Kyllä jotain on syytä elämänsä ja tukiensa eteen tehdä. Kuntouttavassa voi edes yrittää pysyä jollakin lailla toimintakykyisenä yksilönä kotona makaamisen sijaan.
Monella on lapsia, jos puoliso tienaa 1600 netto niin työmarkkinatukityöstä peritään lastenhoitomaksut. Ei se oikein AMK-tutkinnon suorittaneen palkka ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella on lapsia, jos puoliso tienaa 1600 netto niin työmarkkinatukityöstä peritään lastenhoitomaksut. Ei se oikein AMK-tutkinnon suorittaneen palkka ole.
Tulevaisuuden irtisanottujen on hyvä tietää tuo, kulukorvausta ei myöskään saa, jos sairastuu tai lapsi sairastuu eli lastenhoitomaksut voivat viedä miinuksen puolelle.
Minä oon ollu kuntouttavassa työtoiminnassa kolme vuotta samassa paikassa. Aina tehdään kolmen kuukauden sopimus, kun sopimus loppuu niin sitä jatketaan. Oon saanu pitää välillä kuukauden tauon jollain tosi huteralla tekosyyllä. Eipä ole ollut paljon muuta hyötyä kun se 9e kulukorvaus, ja matkakorvaukset.
Mistä tulee tämä outo luulo, että sosiaalinen elämä riippuisi jostain kuntouttavasta työtoiminnasta?