Miksi kuntouttava on pakollinen vaikka se ei ole työsuhde?
Siitä EI saa palkkaa työnantajalta niinkuin oikeissa palkkatöissä urakka,tuntipalkka.
Tuo on jotain askartelemista jossain nuorten pajalla ja kerhotäti katsoo vieressä. Välillä käydään jossain suolla ihastelemassa sieniä.
Kommentit (107)
En makaa kotona kuin yöllä. Harrastan urheilua joka päivä, kun nyt on aikaa. Ansiopäivärahoilla vielä. Sitten kun nuo on lusittu niin vois käydä, vaikka kuntouttavassa välillä. Oikeat työt vie kaikki voimat. Ei jaksa harrastaa vapaa-ajalla enää. On mulla kyllä työllistävä ammattikoulutus mutta elämässä pitää saada tehdä muutakin kuin raskasta kokoaika työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava kuuluu nimensä mukaisesti vain niille, joilla on kuntoutuksen tarve eli vähintään osittainen työkyvyttömyys.
Mä olen osittain työkyvytön ja ei mun sairaus parane sillä että kävisin pari kertaa viikossa askartelemassa.
Ei ehkä paranekaan mutta sosiaaliset seikat otetaan myös huomioon tuossa kuntouttavassa työtoiminnassa. Ei ole suotavaa eikä tarkoitus että erakoidut kotiin. Kotiin jääminen se vasta invalidisoivaa onkin, jopa se "askartelu" voittaa yksin makaamisen kotona. Osittain työkyvytön voi tehdä myös osa-aikatöitä tai opiskella esim. Eläkevakuutusyhtiön tukemana. Kaikilla toimilla on tarkoitus saada elämänlaatu kohenemaan ja sinut takaisin työelämään. Ja kyllä, olen kuntoutunut masennuspotilas.
Miksi luulet että erakoidun yksin kotiin?
Enkä ole masennuspotilas.No tekstisi ei antanut kovin aktiivisen ihmisen kuvaa. Etkä kertonut, mikä syy sinut saa aamulla ylös jos se ei ole "askartelupajaan" meneminen. Mikä sinut sitten voi saamaan paremmin? Minä olin masennuspotilas, mainitsin sen siksi, että joku olisi kuitenkin tullut viisastelemaan, että helppohan se on sieltä huudella kun vointi on hyvä eikä tajua kuntoutuksista mitään.
Voi kuule, olen ollut tänä vuonna jo 4 jaksoa kuntoutuksessa.
Ja olen perheenäiti että eiköhän siinä ole jo tarpeeksi syytä nousta aamulla.
Ennenkuin ehdit viisastella niin olen ollut 15v vakityössä ennen sairastumista.
No jossain mättää jos 4 kuntoutuksen jälkeenkään ei ole työkykyinen ja kuntoutuksia kuntoutusten perään suunnitellaan sinulle. Aika moni muukin on perheellinen ja arjen vaan toimittava saikuista ja kuntoutuksista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea asia kirjoitti:
Kysyn sellaiselta onko tietoa kun olen 50v vakinainen työsuhde olin onnettomuudessa 3,5 vuotta sitten ja dominantti käteni tullut invalidi nyt tapaturma eläke vuoden lippuun ja ensi vuosi täysin auki. Kädessä myös diagnosoitu crps. Kävin työterveyslääkärillä ja lääkäri kirjoitti e- lausunnon vakuutusyhtiölle jossa kertoi että käsi on lohduttomassa kunnossa. Käsi monta kertaa leikattu ja viimeisin luudutusleikkaus. Mitä voi olla edessä?
Toivoisin asiallisia vastauksia. Asia vaikea jo kivun vuoksi. Aamuin illoin hermosärkylääkkeitä. Ja kipuklinikalla lääkärissä käyn.Työkyvyttömyyseläke, vaan että miten pärjää käden kanssa jos se on luudutettu, heikentää toimintakykyä ja ikääntyminen siihen päälle ettei ole ruusuista tulevaisuus.
Kiitoksia vastauksesta. Olen miettinyt samaa työkyvyttömyyseläke. Raskasta on hoitaa vakuutusyhtiön kanssa. Kuin tuulimyllyjä vastaan taistelisin ja päätä seinään hakkaisin. Toivon todella että nyt tulisi lopullinen ratkaisu suuntaan tai toiseen. Kipu aivan kamalaa mitä se nyt on lähes päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, ettei kaltaistani mt-eläkeläistä ole koskaan yritetty pakottaa mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Minulla ei ole ollut mitään yhteyttä työkkäriin moneen vuoteen edes. Ehkä se on sitten tarkoitettu ihmisille, jotka eivät ole niin sairaita että saisivat sairauspäivärahaa/kuntoutustukea/eläkettä mutta eivät pysty syystä tai toisesta työllistymäänkään. Tai sitten sinne vain painostetaan ihmisiä lainvastaisesti.
Joku voisi vähän tutkia aihetta enemmän, vaikuttaa kyseenalaiselta ja järjettömältä touhulta.
Jos sulla on jo eläkepaperit niin ei sua enää mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan pyydetäkään, eikä työkkärikään enää sinun kimpussa ole. Jos taas olet kuntoutusstuella ilman pysyvää eläkepäätöstä niin tekstisi on valetta. Kyllä Kela vaatii B-lausunnot, jotta olet ns. 0-kutsuttava ja sinulla olisi oikeus työttömyyskorvaukseen, mikäli muuta kautta kuntoutustukea ei myönnettäisi.
Olen määräaikaisella kuntoutustuella eikä tekstini ole valetta. Olisit voinut perustella tuonkin väitteesi valehtelemisesta ihan oikeilla faktoilla, esim. Finlexistä löytyy hyvin tietoa eri lakipykälistä. Minun b-lausunnot on lähetetty aina kelaan eikä kertaakaan työkkäriin, ja kuntoutustukeni on tähän mennessä hyväksytty joka kerta.
Työkkäri ei tosiaan ole lääkärin määräämällä sairauslomalla/kuntoutustuella olevien kimpussa, koska ensin pitää kuntoutua työkykyiseksi. Ja sen jälkeen haetaan ihan tavallisia palkkatöitä eikä mennä mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan.
Kirjoitit edelliseen tekstiisi että olet eläkeläinen, et, että olet määräaikaisella kuntoutustuella. Ne on kaksi eri asiaa. Ei tarvi mennä Finlexiin sillä olen samat prosessit käynyt läpi jo vuosia sitten ja tiedän kyllä miten käytäntö menee. Ja edelleen: Kirjoitinkin, että jos toimeentulon saaminen vaarantuu niin silloin on hyvä olla Työkkärin kirjoilla, eli jos kuntoutustukihakemukset ei menisi läpi niin saisi ainakin sen työttömyyskorvauksen. Ja toiseksi, kyllä Kela vaatii sen määräaikaisenkin B-lausunnon nähtäväksi. Eri asia, jos et halua olla tukien piirissä ja luotat siihen että kuntoutustuet menee aina käsittelyissä läpi. Kuntouttava työtoiminta on ihan fiksu vaihtoehto silloin kun pitkän saikun jälkeen palaa takaisin työelämään. Se antaa turvaa, jos kunto ei vielä olekaan palautunut tarpeeksi, myös tubbeissa ja työpäivissä joustetaan. Jos taas palaa kuntoutustuen jälkeen suoraan täyspäiväiseen palkkatyöhön, ei turva olekaan enää samanlainen. Ja toiseksi, samaan sairauteen ei saa uudestaan kuntoutustukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava kuuluu nimensä mukaisesti vain niille, joilla on kuntoutuksen tarve eli vähintään osittainen työkyvyttömyys.
Mä olen osittain työkyvytön ja ei mun sairaus parane sillä että kävisin pari kertaa viikossa askartelemassa.
Ei ehkä paranekaan mutta sosiaaliset seikat otetaan myös huomioon tuossa kuntouttavassa työtoiminnassa. Ei ole suotavaa eikä tarkoitus että erakoidut kotiin. Kotiin jääminen se vasta invalidisoivaa onkin, jopa se "askartelu" voittaa yksin makaamisen kotona. Osittain työkyvytön voi tehdä myös osa-aikatöitä tai opiskella esim. Eläkevakuutusyhtiön tukemana. Kaikilla toimilla on tarkoitus saada elämänlaatu kohenemaan ja sinut takaisin työelämään. Ja kyllä, olen kuntoutunut masennuspotilas.
Miksi luulet että erakoidun yksin kotiin?
Enkä ole masennuspotilas.No tekstisi ei antanut kovin aktiivisen ihmisen kuvaa. Etkä kertonut, mikä syy sinut saa aamulla ylös jos se ei ole "askartelupajaan" meneminen. Mikä sinut sitten voi saamaan paremmin? Minä olin masennuspotilas, mainitsin sen siksi, että joku olisi kuitenkin tullut viisastelemaan, että helppohan se on sieltä huudella kun vointi on hyvä eikä tajua kuntoutuksista mitään.
Voi kuule, olen ollut tänä vuonna jo 4 jaksoa kuntoutuksessa.
Ja olen perheenäiti että eiköhän siinä ole jo tarpeeksi syytä nousta aamulla.
Ennenkuin ehdit viisastella niin olen ollut 15v vakityössä ennen sairastumista.No jossain mättää jos 4 kuntoutuksen jälkeenkään ei ole työkykyinen ja kuntoutuksia kuntoutusten perään suunnitellaan sinulle. Aika moni muukin on perheellinen ja arjen vaan toimittava saikuista ja kuntoutuksista huolimatta.
Oletko kuullut sairaudesta joka ei parane?
Sanoinko että arki ei toimi?
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta tekisi hyvää kaikille työttömille. Kyllä jotain on syytä elämänsä ja tukiensa eteen tehdä. Kuntouttavassa voi edes yrittää pysyä jollakin lailla toimintakykyisenä yksilönä kotona makaamisen sijaan.
Miksi tämä sitkeä käsitys että työttömät vain makaisivat kotona? Tai että heillä ei olisi ihan oikeita, omia ystäviä, ainoa mahdollisuus sosiaalisuuteen olisi työpajalla muiden kuntoutettavien seurassa?
Tai se että työttömillä olisi ongelmia elämänhallinnan/sisällön kanssa?
Ne joille pajatoiminta on ihan oikeasti tarkoitettu, heidän kohdallaan moni mainituista pitääkin syistä tai toisista johtuen paikkansa ja ko toiminta on heille hyväksi mutta ei pelkkä pitkäaikaistyöttömyys tee kenestäkään kyvytöntä ja yksinäistä sängyssä makaajaa.
Oli pakko ymmärtää väärin? Sanoin, että se on yksi kuntouttavan työtoiminnan syy.