Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloriita ja välirikko

Kateellinen?
29.06.2023 |

Iäkkäät vanhempani rakennuttivat siskolleni kaksi taloa omalle suurelle lohkotulle tontilleen arvoalueella oman talonsa viereen, eivätkä ymmärrä miksi muut sisarukset ovat tilanteesta suuttuneita.

Suuttuisitko itse tässä tilanteessa: Vanhempani rakennuttivat omakotitalon omalle lohkotulle tontilleen arvoalueelta oman talonsa viereen. Sisko osti tämän uuden talon ja muutti siihen. Muutaman vuoden päästä vanhempani rakennuttivat viereen toisen omakotitalon. Sisko muutti siihen, osti sen ja teki hyvän voiton ensimmäisen talon kaupasta. Myyntihintaa tai muuta ei ole kerrottu muille sisaruksille. Talojen ostaminen muille sisaruksille ei ollut missään vaiheessa mahdollista, eivätkä muut sisarukset saaneet vastineena mitään.

Nyt vanhempani ja siskoni ovat ihmeissään, miksi muut sisarukset ovat suuttuneita tilanteesta. Heidän mielestään kyseessä on heidän oma yksityisasiansa. Olisitko itse suuttunut vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aikuisia sisaruksia pitäisi kohdella tasapuolisesti? Kai nyt vanhemmat saavat itse päättää miten toimivat, lain puitteissa.

Vierailija
2/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiasiat on mulle vieraita, mutta eikös tämmöinen ole ennakkoperintöä. Vanhemmilta "hyvä" keino rikkoa perheen välit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt suuttuisi mutta olisin kyllä kateellinen.

Vierailija
4/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan suuttuisi. :D En haluaisi että he hallitsivat elämään millään tavalla. Asun satojen kilometrien päässä perheestäni ihan syystä. 

Vierailija
5/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakiasiat on mulle vieraita, mutta eikös tämmöinen ole ennakkoperintöä. Vanhemmilta "hyvä" keino rikkoa perheen välit. 

Sisko os-ti molemmat talot, ei saanut. 

Vierailija
6/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtävästi he eivät kuitenkaan rakennuttaneet niitä siskollesi, jos kerran siskosi osti ensin toisen talon ja sitten toisen. Toisekseen, miksi talojen ostaminen ei ollut mahdollista muille sisaruksille - sitä nyt ehkä voisi kyseenalaistaa tässä tapauksessa.

Koska te ette tiedä asiasta oikeastaan mitään, ette myynti- tai ostohintoja, niin mistä tiedätte, että oli kovastikin voittoa ensimmäisen talon myynnistä? Vai oletteko vaan muuten ahneita ja kateellisia?

Tässä koko jutussa on täysin liian vähän tietoa että asiaan voisi järkevästi ottaa kantaa. Todennäköisesti sattaisin kysyä asiasta siskoltani ja vanhemmiltani, että mikä tää juttu on, mutta toisaalta pidän sisaruksistani niin paljon, etten antaisi tuommoisen asian rikkoa välejämme.

Vierailija
7/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän asiansa. Minulla on oma itsenäinen elämäni. Oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu itsestäni. Tuossa mallissa vanhemmat tulisi liian iholle. 

Vierailija
8/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä et ostanut esim sitä ekaa taloa siskoltasi tai joku muu sisaruksistasi?

Vierailija
9/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh olisi painajaista asua äitini naapurissa. Hän kun on aina tyytymätön itseensä ja sen jatkeena myös minä olen kelpaamaton. Vaikka kuinka siivoaisi, hoitaisi puutarhaa ja ahkeroisi hymy huulilla, niin aina löytyy jotain minkä olisi voinut tehdä vielä paremmin. Hän on oman aikansa ja kasvatuksen uhri eikä pysty ymmärtämään että haluan ottaa vähän rennommin!

Vierailija
10/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tuo vanhempien viereen muuttanut sisko on sisaruksista ainoa , joka auttaa vanhempia ja pitää näille seuraa. Itse olisin tyytyväinen jos sisko hoitaa vanhukset eikä minun tarvitse vaivautua eikä häiritsisi jos sisko saisi siitä jotakin taloudellista etua.

Vierailija
11/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa, pitää olla markkinahinta, silloin on ok. Jos saa alle markkinahinnan, ei ole ok.

Vierailija
12/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa, pitää olla markkinahinta, silloin on ok. Jos saa alle markkinahinnan, ei ole ok.

No, jos ostamiseen joutuu ottamaan lainaa pankki ns määrittelee hinnan ja puuttuu asiaan jos yritetään huijata verottajaa. 

Vierailija
13/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä laki sanoo mutta itse olen sitä mieltä että jokaisen pitäisi saada antaa rahansa kelle huvittaa ihan sama onko se tasa-arvosta vai ei. Eri asia onko moraalisesti oikein vanhempien kohdella eri tavalla lapsia, siihen vastaan ehdottomasti ei joten saat suuttua. Itse pistäisin välit vain kylmästi poikki ja sillä selvä. En alentuisi kerjäämään itselleni mitään enkä puhumaan asiasta edes. Kylmästi vain välit katki ilman mitään puheita kuten kaikkiin muihinkin kusipäihin. Sitten jatkaa elämää ja unohtaa niiden ihmisten olemassa olon

Vierailija
14/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei ollut mahdollisuutta ostaa kumpaakaan taloa?

Vierailija
15/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheiselle saada myydä alle markkinahinnan mutta jos menee alle 75% (?) käyvästä markkina-arvosta niin sitten saattaa verottaja puuttua.

Vierailija
16/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttuisin verisesti, koska vaikkei se olisi suoraan ennakkoperintöä, tulee tosta selvä rahallinen etu yhdelle taholle, jos kyse on arvoalueesta. Niitä ei Suomessa ole montaa eli mieleen tulee joku Westend. Kyse siis varmaan vähintään kymppitonnien voitoista. Paskat vanhemmat ja paska sisko.

Vierailija
17/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä laki sanoo mutta itse olen sitä mieltä että jokaisen pitäisi saada antaa rahansa kelle huvittaa ihan sama onko se tasa-arvosta vai ei. Eri asia onko moraalisesti oikein vanhempien kohdella eri tavalla lapsia, siihen vastaan ehdottomasti ei joten saat suuttua. Itse pistäisin välit vain kylmästi poikki ja sillä selvä. En alentuisi kerjäämään itselleni mitään enkä puhumaan asiasta edes. Kylmästi vain välit katki ilman mitään puheita kuten kaikkiin muihinkin kusipäihin. Sitten jatkaa elämää ja unohtaa niiden ihmisten olemassa olon

Laissa on määritelmä lakiosasta. Se mitä esim vanhemmat ja sisko häärii sen ulkopuolella on ihan heidän asiansa eli jokaisella on perustuslakiin perustuva itsemääräämisoikeus. 

Vierailija
18/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu, ap...

Vierailija
19/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakirjalla ostettu ja rahalla maksettu ei ole ennakkoperintöä.

Vierailija
20/33 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laissa on määritelmä lakiosasta. Se mitä esim vanhemmat ja sisko häärii sen ulkopuolella on ihan heidän asiansa eli jokaisella on perustuslakiin perustuva itsemääräämisoikeus. 

Laissa on pykälät ennakkoperinnöstä. Plus jos kamalasti häärii ennen virallista perinnönjakoa, ei ole mitään perittävää/jaettavaa vaikka kuinka tamppaisi jalalla maata "mutku lakiosa".