Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kuntouttava on pakollinen vaikka se ei ole työsuhde?

Vierailija
14.11.2021 |

Siitä EI saa palkkaa työnantajalta niinkuin oikeissa palkkatöissä urakka,tuntipalkka.
Tuo on jotain askartelemista jossain nuorten pajalla ja kerhotäti katsoo vieressä. Välillä käydään jossain suolla ihastelemassa sieniä.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat jättää väliin, mutta myös rahoitajasi voi laittaa hanat kiinni silloin.

Ja se on oikein, koska väliin jättäminen on ilmiselvä osoitus siitä, ettet edes halua työllistyä.

Ei, älä ala ulisemaan siitä palkkatyöstä.  Se on sinun tehtäväsi hankkia se työpaikka, ei kenenkään muun.

Jos et sitä tajua ja jos et ole paikkaa saanut, niin silloin sinun on syytä osallistua kaikkeen toimintaan mitä järjestetään asian edistämiseksi.

Onko niin vaikea nostaa sitä persuusta penkistä ja mennä jonnekin määräaikaan? Ilmeisesti ,joten harjoitusta tarvitset tähänkin, koska työssä käynti edellyttää tuota taitoa.

Vierailija
42/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ihan itse sain valita menenkö vai en. En mennyt ja sain 40 prosenttia leikattua toimeentulotukea työttömyystuen sijaan. Valinnoilla on seuraukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ihan itse sain valita menenkö vai en. En mennyt ja sain 40 prosenttia leikattua toimeentulotukea työttömyystuen sijaan. Valinnoilla on seuraukset.

Sinä mitään tukea ole saanut koskaan, hyppää järveen.

Vierailija
44/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on pitää ihmiset sen verran toimintakuntoisina että jos töitä olisi tarjolla, he pystyvät niitä vastaanottamaan ja tekemään.

Jos omaa tahtoa ja aktiivisuutta ei löydy, kovin vaikea kyllä on ihmisiä väkisin saada pidettyä yhteiskunnassa mukana. 

Vierailija
45/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä mitään tukea ole saanut koskaan, hyppää järveen.

No en kyllä palkkaakaan joten kyllä niitä tukia on tullut.

Vierailija
46/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, ettei kaltaistani mt-eläkeläistä ole koskaan yritetty pakottaa mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Minulla ei ole ollut mitään yhteyttä työkkäriin moneen vuoteen edes. Ehkä se on sitten tarkoitettu ihmisille, jotka eivät ole niin sairaita että saisivat sairauspäivärahaa/kuntoutustukea/eläkettä mutta eivät pysty syystä tai toisesta työllistymäänkään. Tai sitten sinne vain painostetaan ihmisiä lainvastaisesti.

Joku voisi vähän tutkia aihetta enemmän, vaikuttaa kyseenalaiselta ja järjettömältä touhulta.

Vierailija
47/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan AOA antanut lausunnon, että pitkäänkään jatkutut työttömyys ei oikeuta päättelemään, että henkilöllä olisi työ- ja toimintakykyrajoituksia. Jos kyseessä on henkilö, jolla on ikää 55+, voipi olla, että se ikä on ainoa, tai ainakin suurin työllistymistä rajoittava tekijä. Siihen ei löydy mitään taikasauvaa, että millä se alennetaisiin. 

Jos tämä ikääntynyt on ollut yli 500 pv. työmarkkinatuella ja viimeiset 12 kk toimeentulotuella, niin voidaan soveltaa lakia kuntouttavasta työtoiminnasta.

Mutta jos se ikääntynyt on ollut, sanotaan vaikka IC-inssi ja tehnyt pitkän työuran hyvällä palkalla ja saanut säästettyä, niin ei sillä automaattisesti juokse toimeentulotuki.

Ikääntynyt ei yleensä tarvitse aktivointia, jos joutuu yhtäkkiä työttömäksi. Ei se eläkelöityminenkää syökse ihmistä mihinkään kurjuuteen ja elämänhallinnan menettämiseen. 

Ne jotka on ikääntyneenä jossain kamalassa kurimuksessa taloudellisesti ja sosiaalisesti, ovat ollet sitä jo koko ikänsä. Tai sitten ovat elämäntapaintiaaneja.

Vierailija
48/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, ettei kaltaistani mt-eläkeläistä ole koskaan yritetty pakottaa mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Minulla ei ole ollut mitään yhteyttä työkkäriin moneen vuoteen edes. Ehkä se on sitten tarkoitettu ihmisille, jotka eivät ole niin sairaita että saisivat sairauspäivärahaa/kuntoutustukea/eläkettä mutta eivät pysty syystä tai toisesta työllistymäänkään. Tai sitten sinne vain painostetaan ihmisiä lainvastaisesti.

Joku voisi vähän tutkia aihetta enemmän, vaikuttaa kyseenalaiselta ja järjettömältä touhulta.

Eivät ne kaikkein toivottomimpana pitämiä tapauksia edes yritä aktivoida, mikä on mielestäni usein myös väärin, sillä monikin mt-eläkeläinen hyötyisi henkisesti monesti vaikka edes siitä kerran-pari viikossa/lyhyestä työpäivästä kun voi olla jollain tapaa hyödyksi, aktiivinen ja olla vähän sosiaalisissa kuvioissa mukana.

Vierailija
49/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kunta saa sakkoja jos se ei pakota duunitonta askartelp askartelemaan sikzi. Palkkatöitä turha saada tässä maassa jos tipahtaa. Oma firma pystyyn tai keikat.

Vierailija
50/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pakollinen.

Hallitukset vuorollaan ovat käyttäneet aikaa lainsäädäntöön kiusatakseen työttömiä eli on pakko mennä laatimaan työllistymissuunnitelma ja jos siitä kieltäytyy työkkärille, loppuu työmarkkinatuen maksu. Jos menee ja suunnitelmaan pakotetaan kuntouttava työtoiminta riippumatta siitä, että on vaikka korkeakoulutettu ja jos ei suostu, työmarkkinatuki lopetetaan. Näin tämä menee! Onneksi vielä! toimeentulotukea Kela EI voi lopettaa kokonaan, leikata voi, jos ei halua alistua kuntoutusrumbaan.

Vierailija
51/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus on pitää ihmiset sen verran toimintakuntoisina että jos töitä olisi tarjolla, he pystyvät niitä vastaanottamaan ja tekemään.

Jos omaa tahtoa ja aktiivisuutta ei löydy, kovin vaikea kyllä on ihmisiä väkisin saada pidettyä yhteiskunnassa mukana. 

Kuntouttavalla käyminen riittää estämään oikean työn saamisen. Inhoan välistäveto firmoja niin kahteen niistä olen kertonut olleeni kuntouttavalla. Ei mitään pelkoa että ikinä tarjoaisivat töitä. Toiseen ilmottauduin puhelimella niin oikeasti kysyi mikä minussa on vikana kun olin kuntouttavalla. Vastasin rehellisesti ei muuta kuin pitkä työttömyysjakso.

Luulisi jo työkkärinkin tietävän miten kuntouttava oikeasti vaikuttaa. Poliitikoille on turha yrittää puhua järkeä. Ne vain keksii uusia aktiivileikkureitä ja toimimattomia kokeiluja kuten se kuntakokeilu. Yhteenlaskettuna työkokeiluissa, kuntouttavalla ja muissa toimepitessä olevat + kokovartalotyöttömät ja toimeentulotuelle pudonneet niin työttömiä on vähintään puolimiljoonaa.

Vierailija
52/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kertokaa nyt selkokielellä. Kannattaa allekirjoittaa sellainen aktivointisuunnitelma, mihin ei ole sisällytetty kuntouttavaa työtoimintaa?

No, mitä ihmettä siinä aktivoitisuunnitelmassa sitten lukee?

Mitä tarkoittaa tuo, että annetaan pari työtarjousta ja sitten rapsahtaa karenssia? Jos hakee niitä työtarjouspaikkoja, muttei pääse niihin, miten voi tulla karenssia. Jos menee työtarjouspaikaan täydellä palkkatuella ja vain se työpaikka hyötyy ilmaisesta työpanoksestani, mutta itse en saa mitään hyötyä, en työkoemuksen tuomaa hyötyä ja palkkakin on minimaalinen, niin kyllä sekin rikoo lakia. 

On nämä vain niin merkillisen koukeroisia juttuja.

Viisaammat auttakaa.

Kuntouttavasta en tiedä. Vastaan vain tuohon palkkatukijuttuun.

1. "Jos hakee niitä työtarjouspaikkoja, muttei pääse niihin, miten voi tulla karenssia". - EI TULE MITÄÄN KARENSSIA! Jos et saa paikkaa, niin et saa. Se ei ole sinun vikasi. Työnantaja päättää nenet palkkaa ja voi kertoa, ettei monikaan sitä paikkaa saa nykyään... Hakijoita siihen on aina monenmonta. Satojakin.

2. "Jos menee työtarjouspaikaan täydellä palkkatuella ja vain se työpaikka hyötyy ilmaisesta työpanoksestani, mutta itse en saa mitään hyötyä, en työkoemuksen tuomaa hyötyä ja palkkakin on minimaalinen, niin kyllä sekin rikoo lakia. " - SAAT täyden hyödyn kuten muutkin. Jokainen työskentely tuo työkokemusta ja entistä voi käyttää hyväksi uudessa paikassa. Palkka on aina minimaalinen palkkatuessamutta aina minimi TES-mukainen.  Myöhemmin voidaan palkata kokoaikaiseksikin kuten minulla. Palkkani nousi 1250e -> 2850e/kk ja olen nyt liki 4 vuotta ollut hommissa. Ed. jatkuu.

Tämäkertomus on sitten totta. On omakohtainen. Kuntouttavista en tiedä, koska ei oleminua koskaan koskenut. Aina olen ollut vähintään palkkatuella hommissa. Ikinä ei ehtinyt tulla 500 päivää KELA rahaa täyteen. Liiton ansioillamuuten mutta siltähän putoo pois sitten kun ne lusittu ja alkaa nuo KELAn päivät. Nykyään kokoaikainen toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla eli saattaa olla että hiukan vieläkestää ennekuin työkkärinlistoille menen/joudun...

Vierailija
53/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kertokaa nyt selkokielellä. Kannattaa allekirjoittaa sellainen aktivointisuunnitelma, mihin ei ole sisällytetty kuntouttavaa työtoimintaa?

No, mitä ihmettä siinä aktivoitisuunnitelmassa sitten lukee?

Mitä tarkoittaa tuo, että annetaan pari työtarjousta ja sitten rapsahtaa karenssia? Jos hakee niitä työtarjouspaikkoja, muttei pääse niihin, miten voi tulla karenssia. Jos menee työtarjouspaikaan täydellä palkkatuella ja vain se työpaikka hyötyy ilmaisesta työpanoksestani, mutta itse en saa mitään hyötyä, en työkoemuksen tuomaa hyötyä ja palkkakin on minimaalinen, niin kyllä sekin rikoo lakia. 

On nämä vain niin merkillisen koukeroisia juttuja.

Viisaammat auttakaa.

Palkkatukipaikassa saat ihan normaalin TESin mukaisen palkan etkä ole ilmaiseksi töissä. Se on työsuhde siinä missä palkkatuetonkin. Älä mene palkkatukipaikkaan, jossa katsot palkan olevan liian pieni. Minulle maksetaan bruttona 3200 e/kk, kyllä sillä  toimeen tulee.

Vierailija
54/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58 vuotias nainen. Jouduin työttömäksi kaksi vuotta sitten ja nautin olostani. Taloudellisista syistä olen työttömänä työnhakijana, mutta pärjään ihan hyvin kuitenkin taloudellisesti säästöjen vuoksi.

Minulle kelpaisi oikea työ, josta saisin oikeaa palkaa, mutta sellaista tuskin enää löydän ikäni takia.

Toivoisin kovin, että olisi meille ikääntyneille työttömille jokin odotuslokero, ennen eläkkeelle pääsyä. Sellainen välitila, jossa ei tarvitsisi olla minkään työkkärin kanssa turhissa ja joutavissa kontakteissa, joista ei ole mitään hyötyä.

Saisi harrastaa ja matkustaa vapaasti

Vierailija
55/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavalla käyminen riittää estämään oikean työn saamisen. Inhoan välistäveto firmoja niin kahteen niistä olen kertonut olleeni kuntouttavalla. Ei mitään pelkoa että ikinä tarjoaisivat töitä. Toiseen ilmottauduin puhelimella niin oikeasti kysyi mikä minussa on vikana kun olin kuntouttavalla. Vastasin rehellisesti ei muuta kuin pitkä työttömyysjakso.

Luulisi jo työkkärinkin tietävän miten kuntouttava oikeasti vaikuttaa. Poliitikoille on turha yrittää puhua järkeä. Ne vain keksii uusia aktiivileikkureitä ja toimimattomia kokeiluja kuten se kuntakokeilu. Yhteenlaskettuna työkokeiluissa, kuntouttavalla ja muissa toimepitessä olevat + kokovartalotyöttömät ja toimeentulotuelle pudonneet niin työttömiä on vähintään puolimiljoonaa.

Kuntouttava on kunnan tarjoama palvelu. Jos asiakas katsoo, että ei ole hänen juttu, niin sitten ilmoitetaan, että haet töitä työhönvalmentajan kanssa.

Vierailija
56/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä vaan kuntouttavaan niin sit kommunistivaltio ei voi ryöstää kun ei maksa veroja.

Vierailija
57/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne kaikkein toivottomimpana pitämiä tapauksia edes yritä aktivoida, mikä on mielestäni usein myös väärin, sillä monikin mt-eläkeläinen hyötyisi henkisesti monesti vaikka edes siitä kerran-pari viikossa/lyhyestä työpäivästä kun voi olla jollain tapaa hyödyksi, aktiivinen ja olla vähän sosiaalisissa kuvioissa mukana.

Ei vaan todellisuudessa he eivät voi aktivoida ihmisiä, jotka eivät ole edes työkkärin kirjoilla työvoimaan kuuluvina henkilöinä. Sitä 9e päiväkorvaustakaan ei makseta, jossei henkilö nauti myös työmarkkinatukea. Työkyvyttömäksi todettu ihminen ei todellakaan jaksa mitään ylimääräisiä "työpäiviä", kaikki energia menee lähinnä itsestä (ja mahdollisesta omasta perheestä) huolehtimiseen. Sana "työkyvytön" kertoo kyllä tarpeeksi, mistään pikkujutuista ei kukaan joudu työkyvyttömyyseläkkeelle. Kaverit ja muut "sosiaaliset kuviot" usein hankitaan muualta kuin työkkärin tempauksista.

Ehkä henkilö, joka on masentunut työttömyydestään ja kokee merkityksellisyyden tunteita palkatonta työtä tehdessään, voisi hyötyä kuntouttavasta työtoiminnasta. Mutta heillekin varmasti oikea palkkatyöpaikka on paras vaihtoehto, ihan jo motivaation säilymisen kannalta.

Vierailija
58/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole pakollinen. Minut tungettiin kuntouttavaan leikkimään työntekoa, mutta hain pari päivää siellä käytyäni pitkän sairasloman. 

Vierailija
59/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ehdotettiin palkkatuki paikkaa kyllä oikealla tuntipalkalla, mutta ne tunnit olivat niin vähäisiä, että luu jäi käteen. Onko niisskin joku raja, että ei saa olla täysiä tunteja?

Vierailija
60/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtarjouspaikoissa on joskus jotain kummallista. Minulle lähetettiin työtarjous juuri pari metriä vaille sen salittu 60 km päästä kotoa. Minulla ei ollut mitään tekemistä tarjotun työpaikan alan kanssa. Soitin sinne ja jattelin valaista heitä, että olin pakotettu soittamaan, koska olin saanut työtarjouksen. Siellä vastannut henkilö ei ollut jotenkin kartalla. Hän alkoi innoissan repimään minua sinne, vaikka yritin miten selittää, etten osaa, enkä halua.

Tuntui, että ne ihan kettuillessan tarjosivat (pakottivat) sitä paikkaa ja nämä toiset torvet eivät tajunneet, mistä oli kyse. Vieläkin mietin, mitä siinä tapahtui.