Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kuntouttava on pakollinen vaikka se ei ole työsuhde?

Vierailija
14.11.2021 |

Siitä EI saa palkkaa työnantajalta niinkuin oikeissa palkkatöissä urakka,tuntipalkka.
Tuo on jotain askartelemista jossain nuorten pajalla ja kerhotäti katsoo vieressä. Välillä käydään jossain suolla ihastelemassa sieniä.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava kuuluu nimensä mukaisesti vain niille, joilla on kuntoutuksen tarve eli vähintään osittainen työkyvyttömyys.

Mä olen osittain työkyvytön ja ei mun sairaus parane sillä että kävisin pari kertaa viikossa askartelemassa.

Ei ehkä paranekaan mutta sosiaaliset seikat otetaan myös huomioon tuossa kuntouttavassa työtoiminnassa. Ei ole suotavaa eikä tarkoitus että erakoidut kotiin. Kotiin jääminen se vasta invalidisoivaa onkin, jopa se "askartelu" voittaa yksin makaamisen kotona. Osittain työkyvytön voi tehdä myös osa-aikatöitä tai opiskella esim. Eläkevakuutusyhtiön tukemana. Kaikilla toimilla on tarkoitus saada elämänlaatu kohenemaan ja sinut takaisin työelämään. Ja kyllä, olen kuntoutunut masennuspotilas.

Vierailija
62/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, ettei kaltaistani mt-eläkeläistä ole koskaan yritetty pakottaa mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Minulla ei ole ollut mitään yhteyttä työkkäriin moneen vuoteen edes. Ehkä se on sitten tarkoitettu ihmisille, jotka eivät ole niin sairaita että saisivat sairauspäivärahaa/kuntoutustukea/eläkettä mutta eivät pysty syystä tai toisesta työllistymäänkään. Tai sitten sinne vain painostetaan ihmisiä lainvastaisesti.

Joku voisi vähän tutkia aihetta enemmän, vaikuttaa kyseenalaiselta ja järjettömältä touhulta.

Jos sulla on jo eläkepaperit niin ei sua enää mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan pyydetäkään, eikä työkkärikään enää sinun kimpussa ole. Jos taas olet kuntoutusstuella ilman pysyvää eläkepäätöstä niin tekstisi on valetta. Kyllä Kela vaatii B-lausunnot, jotta olet ns. 0-kutsuttava ja sinulla olisi oikeus työttömyyskorvaukseen, mikäli muuta kautta kuntoutustukea ei myönnettäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei ole virallisesti työtön sinä aikana kun on kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa/harjoittelussa.

Kyseessä on työttömyystilastojen keinotekoista siivoamista sopivina aikaväleinä silloin kun työttömyysraportteja julkaistaan kaiken kansan nähtäville.

Verorahoilla siis työllistetään ihmisiä, jotka laittavat työttömiä keinotekoisesti johonkin palveluun ja siinä palvelussa on ihmisiä, jotka leikkivät työnantajaa veronmaksajien piikkiin.

Kotona makaava työtön maksaa moninkertaisesti vähemmän kuin toimenpiteessä oleva. Varsin kallista kikkailua siis.

Sekin on ristiriitaista kun osa veronmaksajista huutelee kotona makaavalle työttömälle ja nauraa toimenpiteessä olevalle työttömälle, vaikka se nauru maksaa moninkertaisesti verojen kautta. Ihmisen mieli voi olla kummallinen.

Vierailija
64/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh, kuntouttavallahan pääsee hyville tuntiliksoille ja verrattain rennoissa hommissa. Käteen jää kaikki tue mukaan laskettuna kuussa sen reilut 1100 plus muut etuudet ja teet hommia kuitenkin tyyliin 3x4t per viikko, eli 48 tuntia kuussa, jolloin "tuntipalkkasi" on sen reilut 22 euroa tunnissa. Ei huono kun miettii ihmisiä, jotka saavat satkun tai pari enemmän käteen painamalla täyttä työviikkoa jossain paskahommissa kovan stressin ja vitutuksen alla.

Siis eikö se kulukorvaus ole edelleen 9e päivä. Silloin jos on kuntouttavassa vaikka 4h päivässä niin se on reilu 2e tuntipalkka? Ja jos tosiaan kulkee esimerkiksi bussilla sinne niin esimerkiksi minulla menisi noin viisi euroa päivässä siihen kulkemiseen. Silloin 4h päivästä jäisi 1e tuntipalkka, sillä muihin tukiin se ei vaikuta - saan asumistukea ja työttömyyskorvausta, en toimeentulotukea, joten toimeentulotuesta leikkaamisella ei voi uhata.

Se on miten asiaa katsoo. Raataisitko itse, mikäli olisi pakkotilanne, mieluummin täyttä työviikkoa ja saat tyyliin satkun pari lisää rahaa käteen - ihan sama millä tittelillä sitä rahaa kutsutaan, sehän on paskan maku - vai teetkö 48 tuntia kuussa ja käteen jäävä summa laskettuna tekee sen 22 euroa tunnissa, ja sinulle jää pirusti luppoaikaa huilia ja tehdä mitä huvittaa?

En muista miten nuo karenssit menee työttömillä, mutta käsittääkseni jatkuva kattoon syljeksiminen ja työkokeiluista ja kuntouttavista kieltäytyminen voivat johtaa merkittävästikin noiden tukien saamisen leikkaamisiin tai eväämisiin? Omaa kokemusta asiasta kuitenkaan ei ole, joten saa korjata.

Olisin mieluummin oikeissa töissä. Saan asumistukea ja työkkärin rahaa nyt 1093 e kuussa. Jos kävisin JOKA päivä kuntouttavassa, se tekisi 1273 e kuussa, mikä lienee vähemmän kuin saisi kokoaikaisesta työstä huonollakin palkalla. Ja aikuisten päiväkerhossa käyminen on nöyryyttävää.

Vierailija
65/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava kuuluu nimensä mukaisesti vain niille, joilla on kuntoutuksen tarve eli vähintään osittainen työkyvyttömyys.

Mä olen osittain työkyvytön ja ei mun sairaus parane sillä että kävisin pari kertaa viikossa askartelemassa.

Ei ehkä paranekaan mutta sosiaaliset seikat otetaan myös huomioon tuossa kuntouttavassa työtoiminnassa. Ei ole suotavaa eikä tarkoitus että erakoidut kotiin. Kotiin jääminen se vasta invalidisoivaa onkin, jopa se "askartelu" voittaa yksin makaamisen kotona. Osittain työkyvytön voi tehdä myös osa-aikatöitä tai opiskella esim. Eläkevakuutusyhtiön tukemana. Kaikilla toimilla on tarkoitus saada elämänlaatu kohenemaan ja sinut takaisin työelämään. Ja kyllä, olen kuntoutunut masennuspotilas.

Se on ehkä hieno idea, että kuntouttavassa käymällä säilyttäisi jonkinmoisen sosiaalisuuden, mutta käyttännössä se nyt kuitenkin aiheuttaa (ainakin omalla kohdallani) vain lisää halua vetäytyä syrjään. Ei mikään mieltä ylentävä kokemus vaan entistä luuserimpi olo, kun joutuu semmoiseen. Miksi kukaan haluaisi näyttäytyä omalla naamallaan missään kuntouttavassa työtoiminnassa? Pelkkää nöyryyttämistä vaikka tarkoitus (ehkä) hyvä.

Vierailija
66/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herran jumala, et kai kuvittele että kaikilla muillakin se sairaus on masennus? Sairaudet voi myös pahentua kuntouttavassa työtoiminnassa, mikäli ihmisellä on esimerkiksi vaikeuksia istua, seisoa, kävellä, nostaa, on kipuja, on kuumeilua usein, saa flunssatartuntoja sieltä...

Vierailija
67/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ehkä hieno idea, että kuntouttavassa käymällä säilyttäisi jonkinmoisen sosiaalisuuden, mutta käyttännössä se nyt kuitenkin aiheuttaa (ainakin omalla kohdallani) vain lisää halua vetäytyä syrjään. Ei mikään mieltä ylentävä kokemus vaan entistä luuserimpi olo, kun joutuu semmoiseen. Miksi kukaan haluaisi näyttäytyä omalla naamallaan missään kuntouttavassa työtoiminnassa? Pelkkää nöyryyttämistä vaikka tarkoitus (ehkä) hyvä.

Tämä! Mieluumminhan sitä aktivoituu esimerkiksi opiskelemalla osa-aikaisesti. Sitä haluaa piilottaa naamansa kaupungilla mieluummin kuin sanoa tutuille, että mä olen menossa tuonne vähän askartelemaan. Sen sijaan jos on menossa vaikka aikuislukion tai kansalaisopistonkin kurssille, niin tekee jotain oikeasti vähän hyödyllistä ja arvostettavaa muidenkin silmissä.

Vierailija
68/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

..up

Vierailija
69/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti tuntuu että toimenpiteiden kuten kuntouttavan tarkoitus on juurikin tuo nöyryyttäminen. Sairasta mutta työttömästä on tehty yhteiskunnan sylkykuppi jota saa kohdella mitä törkeimmillä tavoilla.

Vierailija
70/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se parane silläkään, että olet kotona.

Vierailija
71/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet että erakoidun yksin kotiin?

Enkä ole masennuspotilas.

Vierailija
72/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerro millä paranee.

Vierailija
73/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaihtoehtoja työkkäri on tarjonnut osatyökykyiselle? Itse sain juuri osatyökykyisen arvion lääkäriltä, ja nyt odottelen, minkä palvelun piiriin minut laitetaan seuraavaksi. Kuntouttavan toiminnan tulisi olla sellaisessa tilassa, jossa en sairastu, eikä kovin fyysistä jne. Mikä on minimituntimäärä viikossa noissa "askartelupajoissa"?

Vierailija
74/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sinne työpajoille on mennä? Itse olin kenkäkaupassa. Kukaan ei omistajaa ja minua lukuunottamatta tiennyt että olin työkokeilussa, ei se asiakkaalle näkynyt, heille olin ihan työntekijä. Viihdyin ja toi päiviin sisältöä.

Vierailija
75/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, ettei kaltaistani mt-eläkeläistä ole koskaan yritetty pakottaa mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Minulla ei ole ollut mitään yhteyttä työkkäriin moneen vuoteen edes. Ehkä se on sitten tarkoitettu ihmisille, jotka eivät ole niin sairaita että saisivat sairauspäivärahaa/kuntoutustukea/eläkettä mutta eivät pysty syystä tai toisesta työllistymäänkään. Tai sitten sinne vain painostetaan ihmisiä lainvastaisesti.

Joku voisi vähän tutkia aihetta enemmän, vaikuttaa kyseenalaiselta ja järjettömältä touhulta.

Eivät ne kaikkein toivottomimpana pitämiä tapauksia edes yritä aktivoida, mikä on mielestäni usein myös väärin, sillä monikin mt-eläkeläinen hyötyisi henkisesti monesti vaikka edes siitä kerran-pari viikossa/lyhyestä työpäivästä kun voi olla jollain tapaa hyödyksi, aktiivinen ja olla vähän sosiaalisissa kuvioissa mukana.

Ei vaan todellisuudessa he eivät voi aktivoida ihmisiä, jotka eivät ole edes työkkärin kirjoilla työvoimaan kuuluvina henkilöinä. Sitä 9e päiväkorvaustakaan ei makseta, jossei henkilö nauti myös työmarkkinatukea. Työkyvyttömäksi todettu ihminen ei todellakaan jaksa mitään ylimääräisiä "työpäiviä", kaikki energia menee lähinnä itsestä (ja mahdollisesta omasta perheestä) huolehtimiseen. Sana "työkyvytön" kertoo kyllä tarpeeksi, mistään pikkujutuista ei kukaan joudu työkyvyttömyyseläkkeelle. Kaverit ja muut "sosiaaliset kuviot" usein hankitaan muualta kuin työkkärin tempauksista.

Ehkä henkilö, joka on masentunut työttömyydestään ja kokee merkityksellisyyden tunteita palkatonta työtä tehdessään, voisi hyötyä kuntouttavasta työtoiminnasta. Mutta heillekin varmasti oikea palkkatyöpaikka on paras vaihtoehto, ihan jo motivaation säilymisen kannalta.

Olet varmaan ihan oikeassa, itse oikaisin oikeastaan isommalla haarukalla kantaa siihen, että monelle mt-syistä eläkkeellä olevalle ei tekisi pahaa saada tehdä jotain osa-aikaisia pikkuhommia parantaakseen elämänsä laatua. Ei välttämättä kuntouttavaa, vaikka ei sekään maailman huonoin vaihtoehto aina olisi.

Vierailija
76/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tekstisi ei antanut kovin aktiivisen ihmisen kuvaa. Etkä kertonut, mikä syy sinut saa aamulla ylös jos se ei ole "askartelupajaan" meneminen. Mikä sinut sitten voi saamaan paremmin? Minä olin masennuspotilas, mainitsin sen siksi, että joku olisi kuitenkin tullut viisastelemaan, että helppohan se on sieltä huudella kun vointi on hyvä eikä tajua kuntoutuksista mitään.

Vierailija
77/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tekstisi ei antanut kovin aktiivisen ihmisen kuvaa. Etkä kertonut, mikä syy sinut saa aamulla ylös jos se ei ole "askartelupajaan" meneminen. Mikä sinut sitten voi saamaan paremmin? Minä olin masennuspotilas, mainitsin sen siksi, että joku olisi kuitenkin tullut viisastelemaan, että helppohan se on sieltä huudella kun vointi on hyvä eikä tajua kuntoutuksista mitään.

Voi kuule, olen ollut tänä vuonna jo 4 jaksoa kuntoutuksessa.

Ja olen perheenäiti että eiköhän siinä ole jo tarpeeksi syytä nousta aamulla.

Ennenkuin ehdit viisastella niin olen ollut 15v vakityössä ennen sairastumista.

Vierailija
78/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh, kuntouttavallahan pääsee hyville tuntiliksoille ja verrattain rennoissa hommissa. Käteen jää kaikki tue mukaan laskettuna kuussa sen reilut 1100 plus muut etuudet ja teet hommia kuitenkin tyyliin 3x4t per viikko, eli 48 tuntia kuussa, jolloin "tuntipalkkasi" on sen reilut 22 euroa tunnissa. Ei huono kun miettii ihmisiä, jotka saavat satkun tai pari enemmän käteen painamalla täyttä työviikkoa jossain paskahommissa kovan stressin ja vitutuksen alla.

Siis eikö se kulukorvaus ole edelleen 9e päivä. Silloin jos on kuntouttavassa vaikka 4h päivässä niin se on reilu 2e tuntipalkka? Ja jos tosiaan kulkee esimerkiksi bussilla sinne niin esimerkiksi minulla menisi noin viisi euroa päivässä siihen kulkemiseen. Silloin 4h päivästä jäisi 1e tuntipalkka, sillä muihin tukiin se ei vaikuta - saan asumistukea ja työttömyyskorvausta, en toimeentulotukea, joten toimeentulotuesta leikkaamisella ei voi uhata.

Se on miten asiaa katsoo. Raataisitko itse, mikäli olisi pakkotilanne, mieluummin täyttä työviikkoa ja saat tyyliin satkun pari lisää rahaa käteen - ihan sama millä tittelillä sitä rahaa kutsutaan, sehän on paskan maku - vai teetkö 48 tuntia kuussa ja käteen jäävä summa laskettuna tekee sen 22 euroa tunnissa, ja sinulle jää pirusti luppoaikaa huilia ja tehdä mitä huvittaa?

En muista miten nuo karenssit menee työttömillä, mutta käsittääkseni jatkuva kattoon syljeksiminen ja työkokeiluista ja kuntouttavista kieltäytyminen voivat johtaa merkittävästikin noiden tukien saamisen leikkaamisiin tai eväämisiin? Omaa kokemusta asiasta kuitenkaan ei ole, joten saa korjata.

Olisin mieluummin oikeissa töissä. Saan asumistukea ja työkkärin rahaa nyt 1093 e kuussa. Jos kävisin JOKA päivä kuntouttavassa, se tekisi 1273 e kuussa, mikä lienee vähemmän kuin saisi kokoaikaisesta työstä huonollakin palkalla. Ja aikuisten päiväkerhossa käyminen on nöyryyttävää.

Joohh, mutta kun tuo ei vain ole mikään oikea optio kaikille ihmisille, joilla on madaltunut työkykyisyys.

Ja huono palkka voi ihan oikeasti tarkoittaa pahimmillaan sitä, että saisit käteen suurin piirtein tuon minkä saisit joka päivä ollessasi kuntouttavassakin. 

Vierailija
79/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärinlausunto on se jota Te tottelee, ei mutut. Jos ei ole lääkärinlausuntoa vammasta joka haittaa jotenkin työnhakua saa satuilla mitä haluaa ja kuntouttavaan päätyy "hankalana asiakkaana" jos koettaa väistellä tarjottuja koulutuksia ja työtarjouksia. Osa te-ladyistä lakaisee huonon cv:n omaavat työttömät jo nopeasti pois omista asiakkaista jotta bonarit ei tipu. Jossain voi olla todella pitkään työmarkkinatuella ennen kuin tulee typpiin pakotus (valinta työttömyysetuuden katkaisun mahdollisuutena). Typistä poispääsy vaatii ainakin työssäoloehdon täyttävään palkkatyöhön pääsyä joka onkin pitkäaikaistyöttömälle kova temppu.

Ja aika ratkaisee, nykyään kunnan työvoipalveluun tippuu automaattisesti työmarkkinatuki-työttömät, joten palvelut huononee entisestään. Typ-prässäystä alkuun, sitten murrettu työtön kuntouttavaan toimintaan tekemään toisarvoisia hanttihommia kunnes muuta ei enää osaakkaan.

Työmarkkinatukityöttömän kannattaisi ottaa systeemistä kaikki irti, siis pyrkiä te-palveluiden kautta koko ajan edes jotenkin kiinnostavaan koulutukseen, siitä te-ladyt tykkää. Onhan se selvää että jos on työttömänä putkeen ansiosidonnaisen+työmarkkinatuki 500pv kotona lojunut niin ei kovin aktiiviselta kukaan voi näyttää.

Miten te voitetaan- omalla aktiivisuudella. Koskaan ei pidä sanoa ettei löydä työtä, vaan miltä se sillä hetkellä tuntuu.

Vierailija
80/107 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koti on monesti paras paikka ja liikkua voi itsekin omaan tahtiin ennen kuin katsella juoppojen ja narkkien askartelua.