miksi erilaiset suolistovaivat ovat nykyään niin yleisiä?
ärtyvä suoli, Crhon, vilja-sopimattomuus.. ihmiset ovat syöneet leipää ennenkin, miksi yhtäkkiä vilja tekeekin sairaaksi?!
Kommentit (92)
Minulla oli ennen usein vatsavaivoja, turvotusta, ilmaa jne. Silloin söin liikaa. Olen pari vuotta sitten vähentänyt syömistä ja maha on aina hyvän tuntuinen. (Lisäksi olen laihtunut...) Joskus kun vaikka jossain juhlissa innostun syömään tavallista enemmän, niin vatsa tulee kipeäksi.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:31"]
Itsellä myös helpotti vatsaoireet kun jätin ruisleivän pois. Onko niiden viljojen syöminen niin terveellistä kun väitetään?
[/quote]
Viljojen syöminen ei edistä terveyttä millään tavalla. Nämä mainoslauseet on kumottu muutama vuosi sitten eikä viljoja enää saa mainostaa valheellisilla terveysväittämillä. Ainoa mikä on totta on se että täysjyvä isä ulosteen määrää. Mikä terveysvaltti.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:23"]
Kelaikia on autoimmuunisairaus, ärtyvä suoli ei ole sairaus. Autoimmuunisairauksien puhkeamiseen vaikuttaa mm. hyvä hygieniataso. Kun immuunisysteemiä ei ikinä treenaa, se alkaa treenata itse elimistöä vastaan. Terveisin terve ja allergiton, jolle ei ole kauhistus syösä likaisista astioista ja sietää hieman pölyäkin nurkissa.
[/quote]
Mene nyt roskikseen tuon "en tiedä mistään mitään, mutta leikin että tiedän" -asenteesi kanssa.
MINÄ asuin 15- vuotiaaksi asti maalla ja kotona oli aina paskaista. Kissat paskoivat pitkin lattioita, niitä ei pahemmin siivoiltu, koska koko vitun kämppä oli muuten täynnä kamaa eikä lattiaa näkynyt. Pilaantunutta ruokaa meille lapsille syötettiin TODELLA USEIN. Vanhemmilla oli elämänhallinta niin päin persettä, että kodin saastaisuuden lisäksi ruokiin käytettiin homeisia elintarvikkeita. Kotona ei ollut lopulta enää turvallista syödä.
SILTI MINULLA ON NYT KELIAKIA. KERTOISIKO JOKU PALSTAPROFESSOOORI, ETTÄ MITENKÄS NÄIN KUN TUON PASKAISUUDENHAN PITÄISI EHKÄISTÄ KAIKILTA VAIVOILTA?????????????
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:57"]
Liikaa syöty antibiootteja. Ei sen kummempaa. Tuhoavat suoliston normaalit bakteerit ja ihminen syöksyy jatkuvaan antibiootti-sairauskierteeseen. Suoliston tasapainolla menee joidenkin tutkimusten mukaan jopa 2v toipua antibioottikuurista.
[/quote]
No, altistatko itsesi mielummin munuaistulehdukselle ja niiden menettämiselle kuin syöt virtsatieinfektioon antibioottikuurin? Vatsavaivat on loppujen lopuksi aika pieni hinta henkiin jäämisestä.
[/quote]
Kuule darwin tekee vaan työtään kun nämä jättävät antibioottinsa syömättä. Ehkä luonnonvalinnalla on oikeasti tarkoituksensa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 20:49"]
Kelaikia on autoimmuunisairaus, ärtyvä suoli ei ole sairaus. Autoimmuunisairauksien puhkeamiseen vaikuttaa mm. hyvä hygieniataso. Kun immuunisysteemiä ei ikinä treenaa, se alkaa treenata itse elimistöä vastaan. Terveisin terve ja allergiton, jolle ei ole kauhistus syösä likaisista astioista ja sietää hieman pölyäkin nurkissa.
[/quote]
Mene nyt roskikseen tuon "en tiedä mistään mitään, mutta leikin että tiedän" -asenteesi kanssa.
MINÄ asuin 15- vuotiaaksi asti maalla ja kotona oli aina paskaista. Kissat paskoivat pitkin lattioita, niitä ei pahemmin siivoiltu, koska koko vitun kämppä oli muuten täynnä kamaa eikä lattiaa näkynyt. Pilaantunutta ruokaa meille lapsille syötettiin TODELLA USEIN. Vanhemmilla oli elämänhallinta niin päin persettä, että kodin saastaisuuden lisäksi ruokiin käytettiin homeisia elintarvikkeita. Kotona ei ollut lopulta enää turvallista syödä.
SILTI MINULLA ON NYT KELIAKIA. KERTOISIKO JOKU PALSTAPROFESSOOORI, ETTÄ MITENKÄS NÄIN KUN TUON PASKAISUUDENHAN PITÄISI EHKÄISTÄ KAIKILTA VAIVOILTA?????????????
[/quote]
Niin, kyllä tiedän asioista. Näistä on aikas paljon tehty ihan tieteellisiä tutkimuksia. Voit vaikka googlailla.
Ihan hometta ei kannata toki syödä, homeessa on toksiineja.
Keliakia-alttius on myös suvullista, mutta elintavat vaikuttavat puhkeamiseen. Sinun kohdallasi ehkä miettisin sitä, mitä tapahtui viidennentoista ikävuoden jälkeen. Kirjoitat, että sinulla on NYT keliakia. Ja teini-ikäiseksi asti asuit maalla likaisissa oloissa. Olettaisin, että myöhemmin elinympäristösi hygieniataso muuttui radikaalisti, mihin immuunijärjestelmäsi reagoi.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:19"]
Ennen oli pahempia sairauksia niin paljon, ettei tuollaisiin kiinnitetty huomiota.
[/quote]
Jep jep, veriripuli kun on niin huomaamatonta ja harmitonta... Kyse ei ole "pierutaudeista" tai "muoti"sairauksista, vaan oikeasti vakavista, kroonisista autoimmuunisairauksista.
Koska köyhä ravinto.
Koska sisäilmaongelmat (silloin altistuu aina toksiineille, hiivoille, sienille, bakteereille samaan aikaan).
Kyllä se keliakia voi tulla siihen luomuhippiperheeseenkin, te vain kiistätte sen. Johtuu muka lisäaineista... Lapsi ei saa hyvää hoitoa eli gluteenitonta ruokavaliota. Lapset saa nälkiintyä kunhan ideologia pysyy.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 01:11"]
Kyllä se keliakia voi tulla siihen luomuhippiperheeseenkin, te vain kiistätte sen. Johtuu muka lisäaineista... Lapsi ei saa hyvää hoitoa eli gluteenitonta ruokavaliota. Lapset saa nälkiintyä kunhan ideologia pysyy.
[/quote]
Ituhippiperheessä keliakia iskeekin helpommin. Niiden on pakko syöttää lapsille viljaa ja vielä lisää viljaa, jotta proteiininsaanti on turvattu. Kun suolta rasittaa liiallisella nykyviljalla pienestä asti, niin lopputulos on taattu.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 20:49"]
[/quote]
[/quote]
Niin, kyllä tiedän asioista. Näistä on aikas paljon tehty ihan tieteellisiä tutkimuksia. Voit vaikka googlailla.
Ihan hometta ei kannata toki syödä, homeessa on toksiineja.
Keliakia-alttius on myös suvullista, mutta elintavat vaikuttavat puhkeamiseen. Sinun kohdallasi ehkä miettisin sitä, mitä tapahtui viidennentoista ikävuoden jälkeen. Kirjoitat, että sinulla on NYT keliakia. Ja teini-ikäiseksi asti asuit maalla likaisissa oloissa. Olettaisin, että myöhemmin elinympäristösi hygieniataso muuttui radikaalisti, mihin immuunijärjestelmäsi reagoi.
[/quote]
Sen jälkeen tapahtui kuule sellaista, että muutettiin normaalioloihin. Paskan keskellä asuminen EI ole normaalia, vaikka nämä "minullapa ei ole mitään" -besserwisserit itse kehuvat asuvansa keskellä paskaa ja syövänsäkin sitä.
Heitänpä VIELÄ lisää: Sukuhaarasta, josta keliakiani tulee, on lisäksi vain YKSI sairastunut lisäkseni. Muut ovat eläneet puhtaissa oloissa KOKO ELÄMÄNSÄ, mutta EIVÄT ole sairastuneet.
Mitenkäs näin? Vastaapa.
"mutta elintavat vaikuttavat puhkeamiseen". Keliakian puhkeamisen syytä EI TIEDETÄ. Tässä sinulle "googlailua":
"Keliakia on sairaus, jossa vehnän, ohran ja rukiin sisältämä valkuaisaine, gluteeni, aiheuttaa ohutsuolen limakalvolla tulehduksen ja suolinukan vaurion. Tällöin ravintoaineiden imeytyminen häiriintyy. Keliakian tarkkaa syntymekanismia ei vielä tunneta, mutta sen puhkeamiseen tarvitaan tietty perinnöllinen alttius ja gluteeni. Lisäksi taudin puhkeamiseen vaikuttaa mahdollisesti vielä jokin muu tekijä, jota ei vielä tunneta. "
https://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/keliakia_sairautena/
Että otapa muru selvää luotettavista lähteistä, ennenkuin puhut.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:14"]Loisten puute aiheuttaa nykyisin suolistovaivoja. Juuri oli artikkeli hesarissakin, jossa tutkimuksessa oli laitettu keliaakikoille joitakin loisia suolistoon, ja sen jälkeen he pystyivät syömään gluteenia! Tuo jäi mieleen, sillä olen itse keliaakikko. Ihmisillä suolisto on kautta aikain tottunut elämään loisten kanssa, ja tämä liiallinen parasiitittomuus saa elimistön hyökkäämään itseään vastaan. Tuota hypoteesia ainakin on ruvettu lääketieteessä tutkimaan. Ja siis toki noita sairauksia on aiemminkin ollut, mutta yleistyminen voi johtua tästä. [/quote] Mitään typerämpää en ole kuullut että meillä olisi loisten puutetta! Loiset heikentävät immuunipuolustusta, jolloin sitkeimmät infektiot jäävät huomaamatta. Ne ovat ovat sellaisia että saavat immuunipuolustuksen solmuun, ellei niille tehdä jotakin. Jolloin voi vaikuttaa paremmalta, ettei niille tehdä mitään, tai syntyy kollateraalista vahinkoa. Kuitenkin määrätietoisesti annettu antibioottihoito tehoaa näihinkin; tämäntyyppisillä infektioilla on taipumusta saastuttaa immuunipuolustus valtaamalla makrofageja ja muita immuunipuolustuksen soluja. Jolloin nämä emittoivat tulehdusta, eikä immuunipuolustus itsessään kykene tuhoamaan näitä saastuneita soluja; tarvitaan antibioottihoitoa tmv. [/quote] http://www.hs.fi/m/tiede/a1411960809637? [/quote] Niin? Eihän tuossa ole mitään mieltä, näitä tutkimuksia kyllä riittää, loisia on tutkittu myös MS-tautiin (helminth therapy). Siinä havaittiin että tosiaan MS-taudin pahenemisvaiheet vähenivät, mutta kun loiset poistettiin loislääkityksellä uudestaan, MS-taudin oireet palasivat takaisin. Eli ei tauti poistu mihinkään, siinä vain immuunipuolustusta heikennetään, ettei autoimmuureaktioita pääse syntymään. Eivät nuo loiset muutenkaan harmittomia ole, ties mitä muita vaivoja niistäkin seuraa. [/quote] Vaikka loisista on toki omat haittavaikutuksensa, niin ei noita vaikutusmekanismeja kannata suoralta kädeltä leimata huuhaaksi. Sama juttu puhtaan juomaveden ja ylipäätään hygieniatason nousulla. Niillä vältetään tappavia tauteja, mutta samalla ylihygienia aiheuttaa allergioita yms. atopisia sairauksia. Hyöty hygieniasta voittaa haitat. Tuon loishypoteesin lisäksi nykyisin arvuutellaan antibioottien vaikutuksia suolistoflooraan. Kun suoliston bakteerikanta varhaislapsuuden antibioottikuurien takia heikkenee, niin lukuisat sairaudet voivat tulla todennäköisemmiksi. Hyvä bakteerikanta voi korvautua huonommalla. Ei vielä tiedetä tarpeeksi. Ja en todellakaan ole tarpeellisten antibioottikuurien vastustaja (turhien kylläkin, superbakteerien kehittymisen takia). Enkä myöskään toivo kaikille lapamatoa. :D
[/quote]
Tässä vielä wikipedia-artikkeli. Siinä linkkejä myös tutkimuksiin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_parasitic_worms_on_the_immune_system
Ei ennen ollut moisia pierutauteja!
Itse tunnen pari tyyppiä vaan jolla on keliakia. En sanoisi että se on erikoisen yleistä? Mutta en asukkaan Suomessa. Olen kuullut että Suomessa on paljon vilja allergiaa - en tiedä kuinka paljon tuo pitää paikkansa.
Yksi ongelma mitä monet ei huomioi on se kun lääkärit tyrkyttävät ihan liikaa ns närästyslääkkeitä jotka sitten pitkää käytettynä aiheuttavat monelle todella koviakin suolisto-ongelmia. Itse jouduin monta kertaa päivystykseen todella tuskallisten vatsakipujen vuoksi ennen kuin tajusin että johtuvatkin näistä vatsansuojalääkkeistä joita vatsani ei siedä. Nyt onkin ongelma että kummasta kärsin mieluummin, kipeästä kurkusta vaiko vatsakivuista :( (kaikki ruoka /juoma nousee "ylös" samalla lailla eli ei auta ees ruokavalion muutos)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:06"]
Koska diagnostiikka on parempaa. Ennen vain kuoltiin tai jäätiin kitukasvuisiksi.
[/quote]
Tämä. Ja leikkimielisemmin näissä pienemmissä suolistovaivoissa kyse on siitä, että asiasta puhutaan enemmän. Kaipaan vanhoja hyviä aikoja kun joka ummetusta ja pierua ei selostettu seurassa. Toki eufemismeja käytetään nykyäänkin.
[/quote] Olen ihan samaa mielta etta ei ainakaan minun lapsuudessani keskusteltu suolen toiminnasta ruokapoydassa eika piereskelty julkisesti ja siihen viela rohonaurut paalle. Kaytostavat ovat rapistuneet niin alhaiselle tasolle etta niita ei oikeasti edes ole enaa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:08"]Yksi ongelma mitä monet ei huomioi on se kun lääkärit tyrkyttävät ihan liikaa ns närästyslääkkeitä jotka sitten pitkää käytettynä aiheuttavat monelle todella koviakin suolisto-ongelmia. Itse jouduin monta kertaa päivystykseen todella tuskallisten vatsakipujen vuoksi ennen kuin tajusin että johtuvatkin näistä vatsansuojalääkkeistä joita vatsani ei siedä. Nyt onkin ongelma että kummasta kärsin mieluummin, kipeästä kurkusta vaiko vatsakivuista :( (kaikki ruoka /juoma nousee "ylös" samalla lailla eli ei auta ees ruokavalion muutos)
[/quote]
Refluksitauti?
Kyllä se lisääntyny on ja varmasti siitä että kaupat pursuavat nykysin lisäaine yms sörsseleitä eikä luomua tunnu saavan enää mistään. En ole mikään viherpiipertäjä joka kasvattaa voikukkia ruuaksi mutta totuus on se että nää lisäaineet ja mitkä lie gm-rehuilla kasvatetut karjaeläimet yms eivät ole parasta mahdollista ruokaa suolistoon
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:01"]
Itse tunnen pari tyyppiä vaan jolla on keliakia. En sanoisi että se on erikoisen yleistä? Mutta en asukkaan Suomessa. Olen kuullut että Suomessa on paljon vilja allergiaa - en tiedä kuinka paljon tuo pitää paikkansa.
[/quote]
80 -luvulla tunsin vain yhden keliaakikon. 2000-luvun alussa tapasin toisen. Nyt vuoden sisään on kolme tuttavaani/sukulaistani saanut keliakiadiagnoosin ja kahdella on vahva epäily, odottavat tuloksia. Keliakia ei ole sama asia kuin vilja-allergia.
26 Oletko lepakkotutkija. Tietääkseni muille ei suomessa anneta raivotautirokotetta. Onko sulla se oikeesti. Tiedän kyllä suomalaistytön kuolleen, kun raivotautia, eli rabiesta, sairastanut koira NUOLAISI matkalla. Kun oireet on alkanu, mikään ei auta.
Mites sitten tämä suomalaisten yletön maidonjuonti? Missä muussa maassa tyrkytetään näin paljon lehmänmaitoa kansalaisille? Itse en juo maitoa muuten kun kahvin kanssa, puurossa jne...
Itsellä myös helpotti vatsaoireet kun jätin ruisleivän pois. Onko niiden viljojen syöminen niin terveellistä kun väitetään?