Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaisitko laihduttamaan jos miehesi

Vierailija
13.08.2008 |

sanoisi, että voisithan sinä muutaman kilon tiputtaa?

Kaikki sai alkunsa siitä, kun av:lla on viime aikoina puhuttu paljon laihduttamisesta/painosta. Mittasin itseltäni vyötärömitan, joka oli 91 eli siis 3cm enemmän kuin pitäisi. Kerroin tästä sitten miehelle, joka tokaisi siis näin.

Olen aikaisemmin ollut itseeni tyytyväinen, BMI on 26 (eli pikkasen ylipainoa), harrastan liikuntaa 3-4krt/viikko (juosen tai kävelen), syön tervellisesti (tuskin koskaan mitään herkkuja). Paheina on tupakointi ja viikonloppuisin oluen/viinin juonti, ei kuitenkaan humalaan asti.

Ennen kuin sanoin miehelle mitään, olin jo itsekin asennoitunut pieneen painonlaskuun, mutta miehen sanomisen jälkeen siitä meni jotenkin "maku" tai itse asiassa tuli jopa paha mieli. Minä kun olin luullut, että hän on ollut minuun tyytyväinen!

Taustalla varmaankin vielä kummittelee muisto siitä, kun vuosia sitten ollessani huomattavan ylipainoinen mies vältteli seksiä kanssani ja sanoi, että johtuu kuulema nimenomaan mun lihavuudesta.

Tuli taas jotenkin mieleen, että pitääkö mun ansaita olevani hyväksytty?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisen kommentin johtavan juuri päinvastaiseen tulokseen kuin mitä olit aikonut. Miehesihän varmaan on ulkonäöltään täydellinen...?

Mietin että jos mun mies sanois noin, niin voisin sen muutaman kilon yrittää tiputtaa, mutta vain niin että myös hän tiputtaa. Hän ei onneksi ole koskaan noin sanonut, voin vain kuvitella tuntuisi pahalta ja varsinkin tuota taustaa vasten mitä kerroit.

Terveydellisistä syistähän se painontiputus tai vyötärönympäryksestä muutaman sentin karistus olisi varmaan ihan hyvä juttu, mutta ei siihen miehen kommentin takia kannata lähteä - toisaalta ei myöskään aikeesta luopua. Alkoholiannokset näkyvät herkästi vyötäröllä, kun niissä on aika yllättävästi kaloreita. Vähennä vaikka siis juomista esim. joka toiseen viikonloppuun tms. Toinen juttu mikä saattaa auttaa sen vyötärön ympäryksen suhteen, on lihaskunto - esim. kuntoplussan nettisivuilta löydät hyviä vinkkejä kotona tehtäviin liikkeisiin.

Älä anna miehen kommentin lannistaa, mutta ota ihmeessä asia vielä puheeksi hänen kanssaan; kerro rehellisesti mitä ajatuksia kommentti herätti. Haasta myös hänet mukaan tavoitteeseesi! Tsemppiä!

Vierailija
2/9 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yrittäisin ehkä mieheni mieliksi vähän laihduttaa. Meillä on nyt päinvastainen ongelma. Olen laihtunut aika paljon, enkä oikein osaa lopettaa. Mieheni on jo ajat sitten sanonut että älä nyt ihmeessä enää laihduta. Toisaalta, pitäisihän mun sitten loukkaantua tästäkin, jos hän pitää minua jo liian laihana, ja yrittää hänen mielikseen lihoa vähän. Nämä on vähän kinkkisiä juttuja. Kuitenkin varmaan jokainen haluaisi kelvata rakkaalleen sellaisena kuin on. Varsinkin jos itse on tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on varmasti sinuun tyytyväinen, vaikka sanoikin noin. Mittasithan sinäkin vyötärön ympäryksesi, vaikka olet sinut itsesi kanssa. Voisit varmasti laiduttaa hieman, mutta olet hyvä tuollaisenakin - tämän vaikutelman sain miehesi reaktiosta.

Vierailija
4/9 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vyötärönympäryksesi on yli "riskirajan", olet ilmeisesti vähän ylipainoinen ja olet itsekin suunnitellut laihduttavasi ja orientoitunut siihen. Mutta, jos mies myötäilee laihdutussuunnitelmiasi, loukkaannut, etkä haluakaan laihtua? Miksi ihmeessä?

Käsittääkseni otit itse asian puheeksi miehesi kanssa? Miehesi ei tullut sinulle kesken kaiken sanomaan, että "kuule, eukko, oletko ajatellut vähän laihduttaa". Vaan ihan itse toit esille laihduttamisen ajatuksena ja puheenaiheena. Miehen kommentinhan voi tulkita myös myötäelämiseksi ja kannustamiseksi...Olisko miehen sitten pitänyt valehdella sinulle, ja sanoa, että "eikun unohda laihdutus, olet hyvä juuri noin", jos kerran sinulla se muutama kilo selkeästi ylipainoa kumminkin on?...Haitko kenties avautumalla miehelle asiasta tekosyytä jättää laihdutushaaveet? Siis juuri niin, että mies olisi sanonut, ettei sinun tarvitse laihduttaa, ja sitten olisit itsekin voinut ajatella, ettei tarvitse ruveta projektiin.

Ja se, ettei mies heti sanonut, että "olet hyvä noin" ei suinkaan tarkoita, ettet sinä ihmisenä ja kokonaisuutena ole juurikin hyvä juuri noin, ja miehelle rakas ja täysin "kelpaava", vaan nimenomaan käsillä olevaa teemaa (itsesi esiin nostamaa ylipainoa) ajatellen mies sanoi rehellisen kommentin, että "voisithan sinä pari kiloa laihduttaa". Sehän on jo ihan terveydellinen ja hyvinvoinnillinen asia, ei makukysymys...

Se, että syöt terveellisesti ja liikut, on toki hyvä asia. Ja pyöreäkin voi olla terve, samoin hoikka voi olla epäliikunnallinen ja epäterve, mutta sillä ei nyt kuitenkaan ole tekemistä ylipainon kanssa. Tavallisella kotiruuallakin saa itsensä lihavaksi, jos sitä syö liikaa. Ihan liikuntatottumuksiin ja karkinsyöntiin katsomatta.

Itse varmaan loukkaantuisin, jos mies tulisi oma-aloitteisesti ja ikävään sävyyn kommentoimaan ulkonäköäni tai elintapojani. Mutta jos hän KYSYTTÄESSÄ tai asian itse esiin nostaessani sanoisi rehellisesti ja suht neutraalisti mielipiteensä, en kyllä loukkaantuisi.

Itselläni on vähän vastaavanlainen kokemus. En ole ylipainoinen, pikemminkin alipainoinen, mutta tosi huono liikkumaan. Teen istumatyötä, joka lapsenhoidon ohella vie kaiken aikani, ja ymmärrän, että oman hyvinvointini kannalta säännöllinen liikunta olisi hyvästä. En vain saa koskaan aikaiseksi lähteä harrastamaan mitään liikuntaa (ehkä juuri siksi, kun ei ulkonäöllisesti ole pakko). Mieheni on itse tosi liikunnallinen, ja kuvittelisin, että häntä jollain tapaa ärsyttää minun passiivisuuteni tässä asiassa. Ei hän siitä kuitenkaan koskaan ole mitään sanonut. Juuri pari viikkoa sitten itse nostin asian esille, ja sanoin, että olen jumissa joka paikasta (tietokonetyöskentelyn ja vähän liikkuvuuden takia varmasti) ja muutenkin olisi pakko oman terveyden kannalta alkaa harrastaa jotain liikuntaa. Mies totesi neutraalisti, että "totta kulta, sehän tekisi luustolle ja verenkierrollekin ihmeitä". Sitten yhdessä sovimme, miten minulle järjestettäisiin aikaa liikuntaharrastuksen aloittamiselle ja mitä lajeja voisimme kokeillä yhdessä. Olisiko minun nyt sitten pitänyt loukkaantua tästä? Itse koin sen ainakin vain kannustamisena.

Sen sijaan, jos mieheni olisi itse tullut tökkimään sohvalta ylös ja sanonut, että "alahan liikuttaa itseäsi sohvaperuna", olisin varmasti loukkaantunut. Keksisin kyllä itsekin muutaman jutun, mitä miehen olisi hyvä ja hyödyllistä oppia harrastamaan; esim. kulttuuria...

Mielestäni tämä meidän keskustelu oli kuitenkin verrannollinen ap:n kuvailemaan. Mistä sinä tarkalleen ottaen olet nyt sille miehelle loukkaantunut? Siitä, että hän oli samaa mieltä kanssasi?

Vierailija
5/9 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoa on ehkä muutaman kilon verran ja mies on tehnyt kyllä hyvin selväksi, ettei tykkää ylikiloistani. Vaikka se tuntui pahalta kuulla, niin oikeassahan hän kuitenkin on, ei ole terveydelle hyväksi, enkä itsekään peilikuvastani tykkää. No nyt olen ollut laiharilla ja kiloja on tippunut ja miehen kehut uudesta olemuksesta on kiva kuulla. Kukapa se minulle ylikiloistani kertois jos ei oma mieheni? Ei kukaan muu ole niin läheinen, että uskaltaisi sen sanoa.

Vierailija
6/9 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi vastasi rehellisesti ja asiallisesti sinulle. En loukkaantuisi.

Olisi eri asia, jos hän nälvisi sinua lihavuudestasi tai kieltäytyisi seksistä tms. Silloin olisi syytä loukkaantua.

Vierailija
7/9 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vara sanoa.:) Itse on niin lihava!

Vierailija
8/9 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

naiset kuulemma loukkaantuu joka tapauksessa kommentoi aiheesta suuntaan tai toiseen. Paha tuota on kiistääkään.:)

Vierailija
9/9 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sulla olisi aika paljonkin pudotettava, että pääset siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän