En muista ikinä tehneeni peruskoulussa läksyjä
Pärjäsin kuitenkin ihan hyvin koulussa, ysiä ja kymppiä. Joskus satunnainen kasi.
Kun läksyjä tarkistettiin, se tehtiin lähes aina suullisesti kyselemällä jolloin pystyi yleensä vain lonkalta vastaamaan jos opettaja sattui kysymään minulta.
Onko muilla samanlaisia muistikuvia läksyistä peruskoulussa?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Minä tein tunnollisesti läksyt sekä peruskoulussa että lukiossa. Ekalla sisään oikikseen ja nyt ollut oma asianajotoimistokin jo 18 vuotta.
En oikein ymmärrä niiden ylpeilyä siitä, ettei tehty läksyjä tai opiskeltu. No, jokainen tavallaan. Minun tapa oli minulle oikea.
Ohis Joskus minusta (miehestä) tuntuu sille, että Suomessa osalle erityisesti miehistä on lähes ylpeyden aihe sanoa, ettei ole lukenut vapaaehtoisesti yhtään kirjaa. Peruskoulua on viime vuodet vai jo vuosikymmenet (Anteeksi vanha setä ei enää pysy vauhdissa mukana) syytetty suosivan tyttöjä. Mutta ainakin itselleni on jäänyt epäselväksi, mitä tämä suosiminen käytännössä tarkoittaa? - Poikien pelastus on periaatteessa se, että opiskelupaikkoja on nykyisin korkeakouluihin ja yliopistoihin niin paljon, että vaaditaan melkein erillsiä ponnisteluja, jollei luokalta ainakin osa luokan pojista jatka opintojaan korkeakoulussa tai yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Tein aina kaikki läksyt ja opiskelin tunnollisesti. Äiti vielä kuulusteli läksyt pyynnöstäni.
Mikä sinusta tuli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri teki esitelmät puolestani, koska muuten olisi hävennyt minua. Hän oli hyvä tekemään esitelmiä ja nautti siitä. Minä vain sitten luin ne ääneen luokan edessä.
Kaveri sai todella hyvät arviot esitelmistään ja kerran pyysin häntä tekemään esitelmän puolestani. Minusta se oli tosi hyvä. No yllättäen opettajan mielestä se oli huono, kuten yleensäkin omat esitelmäni olivat. Siinä tajusin ettei sillä esitelmällä ollut mitään väliä vaan opettaja ei vaan tykännyt minusta jostain syystä.
Tuo oli hyvä herääminen. Sellasta se oli. Mutta mua se ei haitannut, koska oli muuta jännempää ajateltavaa ku koulu.
Oli samanlaista. Alkuun, siis kansakoulussa piti tehdä tehtävät mutta helppojahan ne oli. Yläasteella ollessa sitten äiti nauroi että kun pojat tulee koulusta, ne jättää repun ovenpieleen ja ottaa sen aamulla mukaan kouluun lähtiessä. Bussimatkalla hätäisesti luin jonkun pätkän läksyistä ja pärjäsin kun seurasin tunnilla ja oli hyvä muisti. Sain jopa useamman stipendin vaikka olin mielestäni tosi laiska koululainen. Tietysti sitä en kertonut kenellekään. Koulunkäynti oli vaan niin helppoa. Sama ammattikoulussa.
Sama homma oli. Peruskoulu oli käsittämätön helppo. Valitetttavasti omalla kohdallani tämä tarkoitti, että lisätehtävätkin tuli hoidettua tunnin aikana, ja missään välissä ei ollut tarvetta opetella 'työskentelyä' eli liian helpolla kun pääsi niin työtehtävien hoitaminen on myös hankalaa, menee usein viimeiseen iltaan että edes aloitan.
Ryhmässä tehtiin kaikki kotitehtävät käytävällä ennen tunnin alkua
Vierailija kirjoitti:
Minä tein tunnollisesti läksyt sekä peruskoulussa että lukiossa. Ekalla sisään oikikseen ja nyt ollut oma asianajotoimistokin jo 18 vuotta.
En oikein ymmärrä niiden ylpeilyä siitä, ettei tehty läksyjä tai opiskeltu. No, jokainen tavallaan. Minun tapa oli minulle oikea.
Eihän se että kertoo oman tarinansa, ole ylpeilyä. Ja vielä kun kysytään. Olin myös laiska läksyntekijä eikä koulu kiinnostanut pätkääkään, samoin intti. Armeijassa sentään pääsin pitkälle kun olisi ollut liian tylsää muuten. Ja, minkä olen todennut, aika moni esim. ammattikoulun tai muun suorittanut on ajautunut ihan eri aloille työelämässä. Meilläkin on energialaitoksella automekaanikkoa, puutarhuria, elektroniikka- asentajaa (minä), jopa kaksi metsäkoneenkuljettajaa, sähköasentajaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin läksyjä tekivät itseäni useammin luokkamme hikutytöt välitunnilla, sillä välin kun itse olin tupakkapaikalla.
M36
Se on jännä tuo tyttöjen miellyttämisen tahto. Koulukaveri aikoinaan teki muistiinpanot vieruskaverilleen (pojalle), kun tämä ei itse viitsinyt kirjoittaa.
Joo, itsekin huomasin läksyjen teon peruskoulussa turhaksi. Numerot annettiin kokeiden perusteella. Niihin vähän kertailin ja hyviä numeroita tuli.
Ehdin aina tekemään läksyt tunnin aikana ainakin vitosluokan jälkeen. Keskiarvo oli 8.7 päättötodistuksessa.