Merkkejä, joista uskon naisten olevan länsimaissa edelleen 2. luokan kansalaisia
Britney Spears. Ei oikeutta omaan kehoonsa tai rahoihinsa, vaikka on lähes 40v nainen. On yrittänyt päästä ulos pakkolääkinnästä. Miehet saavat systemaattisesti syrjiä naisia rekrytoinnissa, koska laki ei sitä täysin estä. Miksi naisia vähätellään? Miehille opetetaan kodissa ja omissa piireissään, että naiset ovat alempia. Miehet haluavat harvoin olla naisten kanssa kavereita. Seksi. Ei välitetä naisen kehosta, ei käytetä kondomeja. Monessa maassa miehet päättävät naisten oikeudesta aborttiin. Naisia esineellistetään mediassa.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluavat:
- miehentasoiset etuoikeudet
- lapsentasoisen velvollisuuden
Voi kuule, kyllä mulle naisena vastuu ja velvollisuudenkanto ihan maistuu. En ole koskaan ollut heikompi astia tai work shy. Ja niistä oikeuksistakin mulle riittäisi, että olisin palkkatasossa oletusarvoisesti samalla viivalla, kuin munallinen versio itsestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta työstä, samalla taustalla pienempi palkka naisella.
Pieni korjaus tähän. Sama työ, sama tausta ja vähemmän tehtyjä työtunteja = pienempi palkka
T. Palkanlaskija
Ps. Tämä ei selity lapsillaSama työ, sama opiskelutausta (sama vuosikurssi ja yliopisto), samat työtunnit ja puolisoni sai palkankorotuksen, minä en.
PS. Olen mies.
Harmillista sinulle, mutta sinällään mukava kuulla, että välillä näinkin päin. Ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että naisen euro yleisenä ilmiönä on edelleen olemassa.
Moni sekoittaa keskenään palkka- ja ansiotason. Alat jakautuvat jyrkästi naisten ja miesten kesken. Lisäksi naisten ja miesten työmarkkinat ovat eriytyneet voimakkaasti yksityisen ja julkisen sektorin töihin. Jos naiset siis haluavat kuroa palkkaeroa umpeen, heidän täytyy suuntautua yksityiselle sektorille ja sen perinteisesti miesvaltaisille aloille minkä hintana on vapaa-ajan menetys.
Jos nyt oletetaan, että kaikki nyt sitten tekisivät noin ja tuo ratkaisisi palkkaongelman. Kuka huolehtii lapsista? Nykyään kun vaikuttaa olevan niin, että vastuu lapsista on enemmän äideillä kuin isillä. Omista lapsista huolehtiminen on palkatonta työtä, jonka tekemiseen pitää uhrata palkallista työaikaa. Tämän palkattoman työn arvostus on kutakuinkin nolla.
Syy siihen, että naiset tekevät esim. 80 % työaikaa, johtuu siitä, että he useammin kuin miehet, hoitavat lapsia, omia vanhempiaan tai voihan syy olla jossain sairaudessa. Hormonaalisista syistä naiset saavat migreenikohtauksia paljon useammin kuin miehet.
Historiallisista syistä naisalojen palkat ovat pienempiä kuin perinteisten miesalojen. Sairaanhoitajat olivat Suomessakin alunperin kristillisestä lähtökohdasta hoitajia, jotka elivät kuin nunnaluostarissa. Naiset ovat hoitaneet ilman palkkaa omat vanhempansa ja hoitavat edelleen ehkä pienellä omaishoitaja -korvauksella omat omaisensa hautaan saakka. Nykyään kylläkin jotkut miehetkin ryhtyvät omaishoitajiksi.
Tosiasia on, että jos nainen on kouluttautunut jollekin alalle viiden vuoden koulutuksella - miehet saavat saman palkan ammattikoulusta valmistuttuaan. Suomessa ei ole palkkatasa-arvoa juuri millään alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluavat:
Voi kuule, kyllä mulle naisena vastuu ja velvollisuudenkanto ihan maistuu. En ole koskaan ollut heikompi astia tai work shy. Ja niistä oikeuksistakin mulle riittäisi, että olisin palkkatasossa oletusarvoisesti samalla viivalla, kuin munallinen versio itsestäni.
Sinun palkkatasosi on se minkä itsellesi neuvottelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluavat:
Jos sulla olis ne munat, niin uskaltaisit kysyä pomolta arvosi mukaista palkkaa.
Naiset vinkuu, miehet toimii.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Kerro joku oikea esimerkki, ei semmoista, että mies tekee yövuoroja ja ylitöitä naisen tehdessä minimin päivätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluavat:
Tämä. Mikä siinä on, että naisten palkkatoive on miehiä alhaisempi? Eikö he ota selvää mikä on alan palkkataso? Pyydät tonnin ja työnantaja maksaa kaksi? Anteeksi nyt vaan maailma ei toimi niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni korjaus tähän. Sama työ, sama tausta ja vähemmän tehtyjä työtunteja = pienempi palkka
T. Palkanlaskija
Ps. Tämä ei selity lapsillaSama työ, sama opiskelutausta (sama vuosikurssi ja yliopisto), samat työtunnit ja puolisoni sai palkankorotuksen, minä en.
PS. Olen mies.
Harmillista sinulle, mutta sinällään mukava kuulla, että välillä näinkin päin. Ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että naisen euro yleisenä ilmiönä on edelleen olemassa.
Moni sekoittaa keskenään palkka- ja ansiotason. Alat jakautuvat jyrkästi naisten ja miesten kesken. Lisäksi naisten ja miesten työmarkkinat ovat eriytyneet voimakkaasti yksityisen ja julkisen sektorin töihin. Jos naiset siis haluavat kuroa palkkaeroa umpeen, heidän täytyy suuntautua yksityiselle sektorille ja sen perinteisesti miesvaltaisille aloille minkä hintana on vapaa-ajan menetys.
Tilastojen perusteella näyttää siltä, että naiset arvostavat vapaa-aikaa miehiä enemmän. Julkisella sektorilla on esim pidemmät lomat. Lisäksi naiset esim tekevät lyhyempää työviikkoa ja käyttävät muita työaikaa lyhentäviä järjestelyitä.
Täällä ollaan, siis yksityisellä sektorilla ja miesvaltaisella alalla. Ja kohtuullisen uraorientoituneena ihmisenä en surkuttele vapaa-ajan menetyksiä, jahtaa pidempiä lomia tai hyödynnä työaikaa lyhentäviä järjestelyjä. Eli minun kaltaiseni naisen ei pitäisi kohdata minkäänlaista palkkaepätasa-arvoa, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluavat:
Tämä. Mikä siinä on, että naisten palkkatoive on miehiä alhaisempi? Eikö he ota selvää mikä on alan palkkataso? Pyydät tonnin ja työnantaja maksaa kaksi? Anteeksi nyt vaan maailma ei toimi niin.
Ai niinkö yksinkertaista se onkin, no voi hitto. Olisinpa tullut teidän juttusillenne aikaisemmin. Joo, en vaivaudu edes oikeasti vastaamaan tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluavat:
Jos sulla olis ne munat, niin uskaltaisit kysyä pomolta arvosi mukaista palkkaa.
Siihen, että on munaa ei oikeasti tarvita niitä munia. Helpompi kylvää sitä uhriasennetta, kun ottaa sitä todellista vastuuta ja vaatia sitä arvoistaan kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Jos on uutinen esim. julkkiksen keikasta: miehellä kehutaan hyvää vetoa ja tunnelmaa, naisella puhutaan tämän pukeutumisesta.
Nämä hömppäuutiset ovat yleensä naisten kirjoittamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluavat:
"Toimiva" mies onkin itsevarma äijä, samoin tekevä nainen pomotteleva ämmä. Ei mene tämäkään tasan.
Tämä on niin turha aloitus kun vaan olla voi.
Meillä on nyt johdossa naisia enemmän kuin koskaan ja tulokset on huonompia kuin koskaan.
Ei sukupuoli ole oleellinen tekijä vaan älykkyys. Päättäjiksi tarvitaan fiksuja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on naisten välinen solidaarisuus?
Olen nyt seurannut mieheni ja veljeni ystäväporukoita vuosien ajan. Olen niin kateellinen siitä yhteishengestä ja tuesta, jota miesten välillä on. Kaveria ei jätetä, pidetää yhdessä kivaa ja ollaan aina kaverien puolella. Kaikissa nais- ja tyttöporukoissa jotka tiedän, puukotetaan selkään, kiusataan ja ilkeillään. Ihan kokoajan on jotain draamaa menossa.
En tiedä missä porukoissa liikut, mutta ei päde ainakaan omiin naiskaveripiireihini. Toista tuetaan, aina.
Yksi suurimpia syitä Sinkkuelämää sarjan suosiolle oli juuri tuo, siinä naiset tukivat toisiaan eikä edes miesasiat tulleet heidän ystävyytensä välille. Tietysti tuo oli naisia miellyttävä asetelma kun ei sitä ole kuin telkkarissa.
Oikeassa elämässä nuo näyttelijät inhosi toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluavat:
Siihen, että on munaa ei oikeasti tarvita niitä munia. Helpompi kylvää sitä uhriasennetta, kun ottaa sitä todellista vastuuta ja vaatia sitä arvoistaan kohtelua.
Helpompi kylvää typeriä kommentteja, kuin ottaa asioista selvää.
Kyllähän naiset ovatkin vaatineet ja jatkavat sen arvoisensa kohtelun vaatimista, aika usein se ei vain johda muuhun kuin naisten nimittelyyn ja vähättelyyn, kuten tässäkin ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Lähde kyseiseen tutkimukseen?
En nyt löytänyt tähän hätään juuri tuota, mutta pari muuta keissiä asiaan liittyen nyt esimerkiksi:
https://www.monster.com/career-advice/article/tech-gender-bias-blind-ap…
https://www.theatlantic.com/business/archive/2015/12/meritocracy/418074/ Eipä yllätä että nielet nuo "tutkimukset" kyseenalaistamatta, koska niissä ollaan oikeaa mieltä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Palkanlaskija
PS. Olen mies.
Tilastojen perusteella näyttää siltä, että naiset arvostavat vapaa-aikaa miehiä enemmän. Julkisella sektorilla on esim pidemmät lomat. Lisäksi naiset esim tekevät lyhyempää työviikkoa ja käyttävät muita työaikaa lyhentäviä järjestelyitä.Täällä ollaan, siis yksityisellä sektorilla ja miesvaltaisella alalla. Ja kohtuullisen uraorientoituneena ihmisenä en surkuttele vapaa-ajan menetyksiä, jahtaa pidempiä lomia tai hyödynnä työaikaa lyhentäviä järjestelyjä. Eli minun kaltaiseni naisen ei pitäisi kohdata minkäänlaista palkkaepätasa-arvoa, vai mitä?
Pitäisikö sinun tehdä asialle jotakin? Esim kilpailuttaa itsesi toisella työnantajalla? Ja tämän jälkeen neuvottelet minkä arvoinen oikeasti olet työnantajallesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluavat:
"Toimiva" mies onkin itsevarma äijä, samoin tekevä nainen pomotteleva ämmä. Ei mene tämäkään tasan.
Lopeta uhriutuminen. Ei siitä itsevarmasta äijästäkään kaikki työkaverit pidä, mutta sitä äijää ei muiden mielipiteet kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän naiset ovatkin vaatineet ja jatkavat sen arvoisensa kohtelun vaatimista, aika usein se ei vain johda muuhun kuin naisten nimittelyyn ja vähättelyyn, kuten tässäkin ketjussa.
Lopettakaa te naiset ensin se sorron näkeminen kaikkialla ja "faktojen" keksiminen. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.