Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joko olette muut palstan kartanonrouvat aloittaneet jouluvalmistelut?

Vierailija
13.11.2021 |

Me ollaan laitettu puistoa joulukuntoon, siivottu istutuksia ja laitettu jouluvaloja ja -koristeita. Mies haki kymmenen sypressiä, jotka tulee ruukkuihin altaanille. Toivottavasti keväällä istutetut puksipuut kestää talven.
Olen myös aloitellut joulusiivousta alakerran isoissa saleissa, joita käytetään ahkerasti joulunaikaan, muulloin harvemmin. Samoin virittelen alakerran isoa keittiötä kuntoon. Olen tuonut sisälle joulukukkia ja aloittanut koristelun.
Ruotsalainen jouluglögi on käymässä kellarissa. Testailen pikkuhiljaa uusia joulureseptejä, tänään graavaan siikaa ja teen riistapullia uudella reseptillä.
Meillä on joulun alla joululounaita 4-5 kertaa: oman talon väelle ja muille läheisille tahoille maanantaina ennen joulua oikein isot kemut, mm täydellinen julbord, joulupukki, lahjat ja illalla disco. Yhdistyslounas on edellisellä viikolla noin 20 hengelle (kyläyhdistys, metsästysseura, lionsit, martat, 4h, VPK, seurakunta, musiikkikoulu jne) ja tärkeille yhteistyökumppaneille tarjoamme päivällisen jouluukuun alussa.
Lennämme perheen kanssa itsenäisyyspäiväksi Brysseliin sisareni luokse ostoksille ja sukuloimaan.
Joulua vietetään 23.12.-2.1., tuolloin meille tulee vieraita 20-25 henkeä, kaikki eivät tietenkään tule yhdellä kertaa.
Tammikuun alussa minä ja mies lomailemme lämpimässä pari viikkoa. Todella ansaittunloma kaiken hulinan jälkeen!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleva linnanrouva täällä hei. Ei ehdi joulua laittaa, kun vasta muutamme joulukuussa. Kartanoa etsimme, linnan löysimme😅 puuhastelkaa vaan pikkuporvarikotienne parissa, joulu 2022 tulee aivan pian💪🏻

Kiva juttu! Missä teidän linna sijaitsee? Minun siskoni appivanhemmat asuvat linnassa Belgiassa. Se on tosin aika pieni linna, vain kolmetorninen ja noin 800 m2, mutta on siinä sentään vallihauta.

Onko teidän linnassa vallihauta?

Ap

Mistä siskosi tapasi miehensä?

Olen tavannut vain yhden belgialaisen kreivin, joka tuli Suomeen etsimään vaimoa aatelisten joukosta, mutta hän oli niin pieni, ruma ja umpityhmä, etten voi uskoa, että olisi kelvannut kellekään täälläkään, kun ei edes kotimaassaan ollut onnistunut saamaan vaimoa, vaikka saattoi olla tuollainen linnakin.

Sisko löysi miehensä VUB:ista (Vrie Universiteit Brussel). Ap

Vierailija
22/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhistus, miten moderneissa kartanoissa muut tuntuvat elävän. Meillä jouluvalmistelut alkoivat jo elokuussa, kun tehtiin säilykkeitä valmiiksi, valittiin parhaat lantut, porkkanat jne. laatikoita varten erikseen kellariin omille hyllyilleen ja mietittiin, joko tänä vuonna oltaisiin niin uskaliaita, että joulupöydän perunalajike on Synkeä Sakari.

Meillä ei tarjota joululounaita muille kuin omalle väelle (eli karjanhoitajille, maataloudessa- ja yritystoiminnassamme työskenteleville), muuten meillä on tapana panostaa joulupäivällisiin, siis iltajuhliin. Itse en siivoa, sitä varten on siivoojat, mutta kävin jo läpi huoneet ja katsoin, mitä pitää erikseen muistaa. Tunnustan, kattokruunujen kynttilät kärsivät kuumasta kesästä ja osa on hieman vinossa, ne pitäisi vaihtaa pikimmiten.

Ulkona on siivottu koivukujan (taitaa olla enemmän jo tammikuja) uudistamisen jäljiltä risuja ja runkoja pois, haketettu ja ajettu haketta vähän sinne ja tänne pitkin pihaa pitämään rikkaruohoja hetkellisesti loitolla. Joulukuusen (se on 18 m korkea) valot tarkastettiin jo syyskuussa ja uusittiin pari lamppua, mutta valot syttyvät vasta ensimmäisenä adventtina. Sama vintin 24 pikkuikkunan kynttelikköjen kanssa, nekin on huollettu ja asennettu paikalleen odottamaan joulua.

Jotenkin tuntuu niin maalaiselta ja pieneltä tämä meidän kartanojoulu verrattuna isompiin ympyröihin. Meillä ehkä hohtoa lisää se, että tämä on totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöisen pienen maalaiskartanon kanssa ei jouluvalmisteluihin mene pitkään. Joulukuun alussa palkataan emännöitsijä joka hoitaa siivouksen ja ruuat. Kesällä töissä oli puutarhuriharjoittelija, hänen kanssaan sovittiin että tulee laittamaan joulukukat sisälle ja ulos, tekee havukranssit yms. Ruokalistan laadinta pitäisi saada tehdyksi tässä marraskuun aikana. Isännällä menee kaikki aika tilusten hoidannassa, onneksi siihen löytyy tilanhoitaja joka on apukätenä, että kaikki pysyy hallinnassa.

Nyt kun on vielä lumetonta niin kartanon edusympyrän sora pitäisi vaihtaa ja lipputanko uusia, tilanhoitaja saa hoitaa nekin. Talli on vuokrattu ulkopuoliselle, laittavat kivaksi jouluksi, valot ja muita koristeita.

Kasvimaan sato on säilötty ja on kunnia-asia tarjota joulupöydässä oman maan antimia, joulukala saadaan lahjaksi paikalliselta metsästysseuralta, saavat oikeuden ampua kartanon puistikossa kyyhkysiä.

Vierailija
24/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamselli on jo laittanut kinkun suolaantumaan, köökkipiioille ei sitä tehtävää arvaa antaa ettei mene pieleen. Minä kyllä olin sitä mieltä, että tänä vuonna voisimme syödä fasaania pateiden ja hernetuuvingin kanssa, mutta isäntä ja pehtoori puhuivat painokkaasti, että siivua pitää olla ja oltta.

Hopeat olen laittanut jo puhdistukseen ja piiat valkaisevat pöytäliinoja. 

Kova pohdintahan tässä on minkälaisessa palttoossa tänä vuonna kirkonmäelle saavutaan ja että meidän ajokkimme on vahvoin ja nopein. 

Neiti Ekströmin ja lähistön kartanon rouvat kutsun joulunalusteelle luultavasti Luussian päivänä. Siitä riittää kosolti iloa rahvaalle ikkunasta ihailla miten hienosti meillä joulua varrotaan.

Olen päättänyt, että siirrymme aineettomiin lahjoihin, koska ihmiset tapaavat olla tänä pänä kovin ahnaita. Niinpä olen ajatellut harkiten lahjoittaa hienovaraisen armeliaan hymyni sopivaksi katsomilleni tahoille.

Vierailija
25/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhistus, miten moderneissa kartanoissa muut tuntuvat elävän. Meillä jouluvalmistelut alkoivat jo elokuussa, kun tehtiin säilykkeitä valmiiksi, valittiin parhaat lantut, porkkanat jne. laatikoita varten erikseen kellariin omille hyllyilleen ja mietittiin, joko tänä vuonna oltaisiin niin uskaliaita, että joulupöydän perunalajike on Synkeä Sakari.

Meillä ei tarjota joululounaita muille kuin omalle väelle (eli karjanhoitajille, maataloudessa- ja yritystoiminnassamme työskenteleville), muuten meillä on tapana panostaa joulupäivällisiin, siis iltajuhliin. Itse en siivoa, sitä varten on siivoojat, mutta kävin jo läpi huoneet ja katsoin, mitä pitää erikseen muistaa. Tunnustan, kattokruunujen kynttilät kärsivät kuumasta kesästä ja osa on hieman vinossa, ne pitäisi vaihtaa pikimmiten.

Ulkona on siivottu koivukujan (taitaa olla enemmän jo tammikuja) uudistamisen jäljiltä risuja ja runkoja pois, haketettu ja ajettu haketta vähän sinne ja tänne pitkin pihaa pitämään rikkaruohoja hetkellisesti loitolla. Joulukuusen (se on 18 m korkea) valot tarkastettiin jo syyskuussa ja uusittiin pari lamppua, mutta valot syttyvät vasta ensimmäisenä adventtina. Sama vintin 24 pikkuikkunan kynttelikköjen kanssa, nekin on huollettu ja asennettu paikalleen odottamaan joulua.

Jotenkin tuntuu niin maalaiselta ja pieneltä tämä meidän kartanojoulu verrattuna isompiin ympyröihin. Meillä ehkä hohtoa lisää se, että tämä on totta.

No kyllä tuo sinun kuvaus kuulostaa hyvinkin suurisuuntaiselta. Aika vaikea hahmottaa, miten maataloustilalla voi tai tarvitsee olla useita karjanhoitajia kun kaikki on niin automatisoitua muutenkin. Meillä on kasvitilana henkilökuntaa sillä puolella, mutta kyllä jokainen työntekijä sivukuluineen täytyy laskea tarkkaan. Samoin huvittaa nuo “siivoojat”, kun tietää siivouspalveluiden hinnat. Meidän 600 m2:n siivous maksaa noin 1500-1600 kerta ja se on vain imurointi, pölyt ja pinnat. Ei sitä huvikseen maksa, jos on oikeasti maatalousyrittäjä. Mutta unelmansa, haaveensa ja provonsa kaikilla ; )

Ap

Vierailija
26/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että on varmasti raskasta olla tyhmä ja hyljeksitty, ilman ystäviä ja elämää. Mutta sen kiirastulesi voisit yhtä hyvin kokea ihan itseksesi ilman näitä ääliömäisiä palstakirjoituksia.

Muinoiset kartanonväet tulivat ja veivät kaiken.  Ei olla vieläkään päästy tasoihin.  Mutta ei mitään hyvää joulua vaan kaikille tasapuolisesti. 

Vierailija
27/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitelkaa oikeat kartanonrouvat tänne enemmän, älkääkä välittäkö noista kateellisista! Kuva kuulla teidän elämästä ja kartanoista. Se on oikeaa perinnekulttuuria! Olen itse hurahtanut antiikkiin, joten kartanot ja niiden elämä kiinnostaa.

Rahvas ei osaa arvostaa omaa historiaansa jota on pidemmältikin kuin vain aatelista läänityshistoriaa.  Perinteitä niin mateiaalisia kuin henkisiäkin on tietty vaikeampi ollut säilyttää ja vaalia.  Mullistukset ovat hajottaneet suvut ja tilat.  Siksikin elämä on pakosti modernisoitunut.  Porvaristossakin on ollut sekä materiaa, tapoja että aatteita.  Mutta tietääkseni yksikään rouvasihminen ei ole itse naisena läänitystä saanut, leskenä kenties.  Ansiokkaasti sitten hoidellut emännyytensä kartanoissaan. 

Vierailija
28/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varokaa nyt niiden ullakkokynttelikköjen kanssa, patteri sellaiset on turvallisempia. 

Vierailija
29/29 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy  puutarhafirma vain kesällä.. Siivooja  käy vielä   2  -  3 ketaa ennen joulua.  . Tänään  jo  laitoimme lisää jouluvaloja, yksi tulee portin luo. . se on sellainen blinkkaava.   Lasten perheet olivat  nyt täällä  isänpäivää  viettämässä. Suunnittelimme  valmiiksi  jo joulua.  Ruokia ja  pöytäkoristeita.  Liinat on nyt  valittu ja  hopeat  menevät kiillotukseen.   Se  oli lapsuuden kodissakin aina  se merkki  Joulun tulosta. Aika  paljon  samoin kun  ennenkin. Osa lähtee etäasunnolla  välipäivinä,  ja  osa  sen jälkeen  Euroopan yhteen pääkaupunkiin. Pojan perheellä  on ollut  iso remontti  joten  kaikki  yhdessä  pohdimme nyt  tuleeko  valmista  sisustuksen  suhteen jouluksi. Olivat nyt olleet yötä hotellissa  kun  kaikki  huonekalut eivät  ole vielä paikoillaan.  Laitoimme  kuittekin  valmiiksi tuon  keltaisen  siiven  makkarit. Sitten voivat  olla siellä   vaikka jouluna,kuten usein juhlapyhinä. Aika  helppoa kun miniät ovat jo  ottaneet  ohjat  ja vastaavat  aika paljon  joulunpyhistä.