Käytkö ikäkausiseulonnoissa?
Miten on naiset, käytkö mammografiassa ja papakokeessa aina, kun kutsutaan? Tutkimuksen mukaan 30-40 naiset jättävät kunnalliset papaseulonnat jostain syystä väliin. Yleisin syy on, että he ovat juuri käyneet jossain muualla otattamassa kokeen. Kannattaisi käyttää noita ilmaisia palveluita, kun sellaiset meille on järjestetty. Itse käyn aina, kun kutsu tulee.
Kommentit (20)
Tietysti käyn! Eihän siinä mitään menetä. Saapahan tietää jos jotain on vialla.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:04"]
Mä en käy papaseuloissa. Ei ole mitään kohdunkaulasyövän riskitekijöitä. Rintasyöpäseuloissa ajattelin alkaa sitten käydä, kun tulevat.
[/quote]
Sulla ei ole kohdunkaulaa?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:08"]
Mä en ole koskaan käynyt noissa kunnallisissa papa seulonnoissa koska mulla on aina ollut joku syy siihen. Olen siis tällainen tilastojen rumentaja. Minusta papa kannattaa kyllä ottaa vähintään 2-3 vuoden välein
[/quote]
Joku syy? Tekosyy kenties? Meillä ainakin tulee noista kutsu tammikuussa, jossa ehdotetaan aikaa ja sitten siinä on se numero johon voi soittaa ja vaihtaa ajan jossei tuo aika käy :D Ja aika on joulukuun viimeiseen päivään asti käydä, että sopiva aika kyllä jokaiselle löytyy.
[/quote]
No 30 v. seulonnan aikaan olin raskaana jolloin näytettä ei suositeltu otettavan (otettiin sitten raskauden jälkeen neuvolassa) ja 35-vuotisseulonnan aikaan olinkin sairaalassa hoidettavana vakavien solumuutosten takia. Onko nää nyt sitten oikeita vai tekosyitä, en tiedä.
Kyl oon käynyt. Kutsu on tosiaan vuoden voimas.
Mä en käy papaseuloissa. Ei ole mitään kohdunkaulasyövän riskitekijöitä. Rintasyöpäseuloissa ajattelin alkaa sitten käydä, kun tulevat.
Käyn papa seuloinnoissa. Kävin ihan vasta siinä. Viikossa tuli yllättäen vastaus. Oli nopeaa.
Käyn papakokeissa, tosin tarkistan aina, ettei kokeenottajaksi osu kummityttöni:)
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 12:55"]
Mä en ole koskaan käynyt noissa kunnallisissa papa seulonnoissa koska mulla on aina ollut joku syy siihen. Olen siis tällainen tilastojen rumentaja. Minusta papa kannattaa kyllä ottaa vähintään 2-3 vuoden välein
[/quote]
Joku syy? Tekosyy kenties? Meillä ainakin tulee noista kutsu tammikuussa, jossa ehdotetaan aikaa ja sitten siinä on se numero johon voi soittaa ja vaihtaa ajan jossei tuo aika käy :D Ja aika on joulukuun viimeiseen päivään asti käydä, että sopiva aika kyllä jokaiselle löytyy.
[/quote]
No 30 v. seulonnan aikaan olin raskaana jolloin näytettä ei suositeltu otettavan (otettiin sitten raskauden jälkeen neuvolassa) ja 35-vuotisseulonnan aikaan olinkin sairaalassa hoidettavana vakavien solumuutosten takia. Onko nää nyt sitten oikeita vai tekosyitä, en tiedä.
[/quote]
Etkö kannata tiheämpiä seuloja, jos sinulla on ollut noinkin vakavia solumuutoksia? Silti käyt 2-3 vuoden välein?
Käyn aina. Se on ilmaista ja tosiaankin on vuosi aikaa.
Tulosten odottamisessa meneemonta viikkoa, argh.
Kutsu tullut mulle vasta kerran, mutta aion tietysti käyttää ne tilaisuudet jatkossakin. Käyn lääkärissä muutenkin todella harvoin, joten edes jonkinlainen kontakti terveyshuoltoon on ihan hyväksi. Viimekäynnillä sain ehkäisyasiat päivitettyä, tuskin olisin hommaan ryhtynyt ilman papaseulontaa. Eihän se terkkari antanut kuin puhelinnumeron e-neuvolaan, mutta se riitti mulle ja asia nyt kunnossa :) Käynnillä voi puhella niin paljon muustakin, joten pelkkää hyvää noista saa.
Tottakai käyn. En ole edes ajatellut jättää käymättä. N40
Mammografiakutsut alkaa vasta 50-vuotiaana. Mutta papa-kokeissa olen käynyt.
Minä kävin muutama viikko sitten. Sain myös ehkäisyasiassa neuvoa. Tämä oli kolmas kerta, eli 40-vuotistarkastus.
Huvitti se, ettei näytteenottaja mitenkään ollut kauhuissaan, vaikka multa on otettu edellinen papakoe myös ikäseulonnassa. Palstalainen olisi pitänyt palopuheen, että gynekologilla täytyy käydä kerran vuodessa ;).
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 10:53"]
Huvitti se, ettei näytteenottaja mitenkään ollut kauhuissaan, vaikka multa on otettu edellinen papakoe myös ikäseulonnassa. Palstalainen olisi pitänyt palopuheen, että gynekologilla täytyy käydä kerran vuodessa ;).
[/quote]
Gyne kyllä tutkii muutakin kuin ottaa vain papakokeen... Että siinä mielessä kannattaa käydä. Mutta onhan nuo papakokeiden aikataulut tehty juurikin suurimman riskin mukaan, eli tehostettuja niille, joilla noissa seuloissa löydetään jotain ja muille riittää harvempi väli. Itsellä huomattiin solumuutos juurikin ikäryhmäseulassa, niin mulla on nyt kokeet kerran vuodessa, ihan kunnallisen kautta. Toki siis kävin heti tuon solumuutoksen jälkeen uudestaan vielä erikoistutkimuksissa, kunnallisella sekin, mutta ei ollut onneksi mitään vakavaa, niin kerran vuodessa jatkossa riittää. :)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 12:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Etkö kannata tiheämpiä seuloja, jos sinulla on ollut noinkin vakavia solumuutoksia? Silti käyt 2-3 vuoden välein?
[/quote]
Tarkoitin, että ihan kaikkien on hyvä käydä 2-3 vuoden välein. Itsellä papa muuttui ykkösestä neloseen kolmessa vuodessa, hirvittää ajatellakin mitä olisi voinut seurata jos olisin pitänyt väliä 5 vuotta :( Itse käyn vuosittain.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 10:25"]
Miten on naiset, käytkö mammografiassa ja papakokeessa aina, kun kutsutaan? Tutkimuksen mukaan 30-40 naiset jättävät kunnalliset papaseulonnat jostain syystä väliin. Yleisin syy on, että he ovat juuri käyneet jossain muualla otattamassa kokeen. Kannattaisi käyttää noita ilmaisia palveluita, kun sellaiset meille on järjestetty. Itse käyn aina, kun kutsu tulee.
[/quote]
Taas tätä :)