Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kondylooma?

Vierailija
30.01.2015 |

Jostain syystä olen tullut aivan vainoharhaiseksi viime viikkojen aikana ja pelkään kondyloomaa. Olin yhdynnässä viimeksi kesän lopussa, jolloin käytin kondomia (vaikka eihän se toki aina ehkäise). Sitä ennen kesällä harrastin jo nykyään ex-poikaystäväni kanssa seksiä, kunnes kuulin hänen pettäneen (heinäkuussa sp-testit ok, enkä epäillyt edes kondyloomaa silloin).

Nyt olen kuitenkin viime päivinä aivan vainoharhaisena tutkinut alapäätä peilin avulla, ja emättimen aukolla näkyy joku paksumman näköinen limakalvon väriin sulautuva juttu. Lisäksi hiukan syvemmällä näkyy jotain lirpukkeita. En muista, huomasinko niitä kesällä, vaikka tutkin peilin kanssa. Gynekologinen tarkastus on vasta maaliskuussa (rutiinihomma), ja kauhuissani mietinkin nyt, pitäisikö varata huomiselle yksityislääkärille aika. Paljonkohan tuo lysti kustantaisi ja mitä luulette, kannattaako?

Apua.. :/

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:14"]

Kannattaa vaan heti kertoa jos sulla se on. Mulla oli just alkanut uusi suhde ja sen aikana mulle sitten puhkes tää kondylooma. Poikaystävä otti asian tosi aikuismaisesti hoidin pois sen ja ei siinä muuta sit :)

[/quote]

Totta kai kerron heti, jos sellainen todetaan. Pelottaa vain reaktio todella paljon :/

Vierailija
42/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä sieltä löytyy kaikenmoista lerpaketta! Ei, mikään kaunein ruusu! Minulla on ihmeellisiä ihonvärisiä muhkuroita ja ne on kuulemma ihan normaaleja. Kannattaa keskustella rehellisesti uuden kumppanin kanssa mahdollisesta epäilystä ennen seksin harrastamista. Miehet on yllättävän vapaamielisiä näissä asioissa. Kondyloomahan lähtee pois jossain vaiheessa toisin, kuin se herpes :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:16"]

Juu kyllä sieltä löytyy kaikenmoista lerpaketta! Ei, mikään kaunein ruusu! Minulla on ihmeellisiä ihonvärisiä muhkuroita ja ne on kuulemma ihan normaaleja. Kannattaa keskustella rehellisesti uuden kumppanin kanssa mahdollisesta epäilystä ennen seksin harrastamista. Miehet on yllättävän vapaamielisiä näissä asioissa. Kondyloomahan lähtee pois jossain vaiheessa toisin, kuin se herpes :D

[/quote]

Niin, netistä luinkin, että yleensä paranee muutamassa vuodessa itsekseen. Herpestä en sentään epäile, mutta rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että taisin vielä hetki sitten sekoittaa nuo kaksi keskenään... Mutta siis nämä kaksi "oiretta" huolestuttavat eniten: aivan emättimen aukolla (tuossa alapuolella) on vähän paksumpi kohta, tosin olen sitä tarkkaillut jo muutaman kuukauden ajan. Yhdessä vaiheessa oli hiiva ja raavin sitä melko raivokkaasti aiheuttaen pienen haavan. Nyt tuo kyseinen kohta on hiukan paksuuntunut, normaalia? Lisäksi tosiaan sisäpuolella olevalla limakalvolla näkyy n. 1 cm pituinen todella ohut "repaleinen" juttu, oikealla puolella. En ole mielestäni aiemmin tällaista havainnut.

-ap

Vierailija
44/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:15"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:14"]

Kannattaa vaan heti kertoa jos sulla se on. Mulla oli just alkanut uusi suhde ja sen aikana mulle sitten puhkes tää kondylooma. Poikaystävä otti asian tosi aikuismaisesti hoidin pois sen ja ei siinä muuta sit :)

[/quote]

Totta kai kerron heti, jos sellainen todetaan. Pelottaa vain reaktio todella paljon :/
[/quote]ei sulla sitä ole. Et varmaan muista miltä näytti.alapää on niin pahkurainen muutenkin. Olisiko kyllä kiva kuulla kun olet käynyt jossain. Eli älä mieti vielä kertomista koska sulla ei nyt? Ole ketään ja et edes ole tautinen. Etsi nyt se ehkäisy neuvolan nro. Voisit käydä siellä 2v uuden välein papassa ja tarkistuksessa♡

Vierailija
45/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:15"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:14"] Kannattaa vaan heti kertoa jos sulla se on. Mulla oli just alkanut uusi suhde ja sen aikana mulle sitten puhkes tää kondylooma. Poikaystävä otti asian tosi aikuismaisesti hoidin pois sen ja ei siinä muuta sit :) [/quote] Totta kai kerron heti, jos sellainen todetaan. Pelottaa vain reaktio todella paljon :/ [/quote]ei sulla sitä ole. Et varmaan muista miltä näytti.alapää on niin pahkurainen muutenkin. Olisiko kyllä kiva kuulla kun olet käynyt jossain. Eli älä mieti vielä kertomista koska sulla ei nyt? Ole ketään ja et edes ole tautinen. Etsi nyt se ehkäisy neuvolan nro. Voisit käydä siellä 2v uuden välein papassa ja tarkistuksessa♡

[/quote]

Etsinkö siis kuitenkin nyt jonkun ehkäisyneuvolan numeron, vaikka on aika rutiinitarkastukseen muutaman kuukauden päästä? Otetaanko minut ihan normaalisti sellaiseen neuvolaan, kun yliopistolla on kuitenkin hyvä terveydenhuolto. Huomaa kyllä, etten ole aiemmin pahemmin näitä asioita miettinyt... :/

-ap

Vierailija
46/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:56"] Kyllä kondylooma juurikin penslataan. Eli kukkakaalia tai muita nystyröitä jotka eivät niin selviä ole. Mulla on ollut sitten molemmat solua muuttavaa papillomavirusta ja pientä kondylooma. Yhden poikaystäväni kanssa . Ennen näkyviä merkkejä ihan hirveä kutina. [/quote] http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/71/kondylooma_eli_visvasyyla Kondylooma (yleensä HPV 6 ja 11) ja pahanlaatuisia solumuutoksia aiheuttavat papilloomavirukset (yleensä HPV 16 ja 18) ovat eri asia. Niitä kukkakaalejakin ja matalampia kondyloomia voidaan kyllä penslaamalla poistaa, mutta se ei ole sama asia kuin emättimessä tapahtuva penslaus. Kondyloomia hoidetaan lääkevoitein, jäädyttämällä, laserilla ja ehkä muullakin tavalla jota en tunne. Matalat kondylomat voidaan myös etikkahapolla muuttaa näkyviksi, jos ne ovat hyvin lieviä muutoksia, eikä niitä oikein muuten näkisi, sen jälkeen ne tulee jollakin menetelmällä poistaa. HPV-penslaus kolposkopiassa ei ole papilloomavirusleesioiden poistoa varten, vaan niiden värjäämistä varten. ne muuttuvat etikkahaposta vaaleiksi ja erottuvat siten muuten pinkiltä limakalvolta. Sen jälkeen ne voidaan kirurgisesti poistaa loopilla kohdunkaulalta ja emättimen sisäosista missä niitä sattuu olemaankin. Tämä hoito on se, mihin voi joutua/päästä Papa-kokeen tuloksen perusteella. [/quote] No ainakin mulla oli joku lääke josta puhuttiin penslaus . Poltti kukkakaalit ( tosi pieniä) ja ala pää oli rikki sen jälkeen koska koko aine tietenkin levisi polttaen..yksityisellä kävin ja otettiin koe sisältä, kohdunkaulAsta jossa oli tätä joka aiheuttaa syöpää

[/quote]

Syöpää aiheuttavat muutokset kohdunkaulalta leikataan loopilla (sähkösilmukka) penslauksen jäkeen, niin kunnallisella kuin yksityiselläkin. Alapää on tosiaan ruvella sen jälkeen. Poistetuista paloista tulee patologin lausunto. Jos ne vain jollakin erikoispenslausaineella poistettaisiin, patologi ei voisi sanoa niistä juuta eikä jaata, siksi niihin kajotaan kirurgisesti aina. Itsehän sinä et näe mitä vekottimia alapäähäsi työnnetään ja osalle ei kukaan edes muista mainita mitä varsinaisesti juuri tapahtui.

Vierailija
47/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat ja kerrot. Se ei haittaa ketään ja saat mielen rauhan.en tiedä kuinka nopeasti niiltä saa ajan mutta kaikesta voi puhua. Jos haluat niin voit mennä sinneyterveisiä.huoltoon. Itse menisin tuohon iilmaiseen missä ollaan enemmän asian ympärillä. Ja just jatkossakin voisit käydä siellä säännöllisesti. Onko sul otettu papa ennen?

Vierailija
48/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:28"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:56"] Kyllä kondylooma juurikin penslataan. Eli kukkakaalia tai muita nystyröitä jotka eivät niin selviä ole. Mulla on ollut sitten molemmat solua muuttavaa papillomavirusta ja pientä kondylooma. Yhden poikaystäväni kanssa . Ennen näkyviä merkkejä ihan hirveä kutina. [/quote] http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/71/kondylooma_eli_visvasyyla Kondylooma (yleensä HPV 6 ja 11) ja pahanlaatuisia solumuutoksia aiheuttavat papilloomavirukset (yleensä HPV 16 ja 18) ovat eri asia. Niitä kukkakaalejakin ja matalampia kondyloomia voidaan kyllä penslaamalla poistaa, mutta se ei ole sama asia kuin emättimessä tapahtuva penslaus. Kondyloomia hoidetaan lääkevoitein, jäädyttämällä, laserilla ja ehkä muullakin tavalla jota en tunne. Matalat kondylomat voidaan myös etikkahapolla muuttaa näkyviksi, jos ne ovat hyvin lieviä muutoksia, eikä niitä oikein muuten näkisi, sen jälkeen ne tulee jollakin menetelmällä poistaa. HPV-penslaus kolposkopiassa ei ole papilloomavirusleesioiden poistoa varten, vaan niiden värjäämistä varten. ne muuttuvat etikkahaposta vaaleiksi ja erottuvat siten muuten pinkiltä limakalvolta. Sen jälkeen ne voidaan kirurgisesti poistaa loopilla kohdunkaulalta ja emättimen sisäosista missä niitä sattuu olemaankin. Tämä hoito on se, mihin voi joutua/päästä Papa-kokeen tuloksen perusteella. [/quote] No ainakin mulla oli joku lääke josta puhuttiin penslaus . Poltti kukkakaalit ( tosi pieniä) ja ala pää oli rikki sen jälkeen koska koko aine tietenkin levisi polttaen..yksityisellä kävin ja otettiin koe sisältä, kohdunkaulAsta jossa oli tätä joka aiheuttaa syöpää

[/quote]

Syöpää aiheuttavat muutokset kohdunkaulalta leikataan loopilla (sähkösilmukka) penslauksen jäkeen, niin kunnallisella kuin yksityiselläkin. Alapää on tosiaan ruvella sen jälkeen. Poistetuista paloista tulee patologin lausunto. Jos ne vain jollakin erikoispenslausaineella poistettaisiin, patologi ei voisi sanoa niistä juuta eikä jaata, siksi niihin kajotaan kirurgisesti aina. Itsehän sinä et näe mitä vekottimia alapäähäsi työnnetään ja osalle ei kukaan edes muista mainita mitä varsinaisesti juuri tapahtui.
[/quote]ja mä tein tän penslauksen siis kotona. Yksityinen kirjoitti reseptin. Solumuutoksia seurattiin 6kk välein.

Vierailija
49/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:28"]

Soitat ja kerrot. Se ei haittaa ketään ja saat mielen rauhan.en tiedä kuinka nopeasti niiltä saa ajan mutta kaikesta voi puhua. Jos haluat niin voit mennä sinneyterveisiä.huoltoon. Itse menisin tuohon iilmaiseen missä ollaan enemmän asian ympärillä. Ja just jatkossakin voisit käydä siellä säännöllisesti. Onko sul otettu papa ennen?

[/quote]

Koskaan ei olla otettu tai tutkittu mitään, ihan ensikertalainen olen siis. Asiahan olisi varmaan pitänyt hoitaa jo hiukan aiemmin, mutta olen vain jänistänyt jatkuvasti :/ Sattuuko papan ottaminen?

Jatkossa aion todellakin käydä säännöllisesti! :)

Vierailija
50/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu otaajasta ja otettavasta. Mm kohdun kallistuminen taakse päin sanottiin eyt sattuu
Siis nipistää ja tuntuu epämukavalta.

Vierailija
51/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:30"]

ja mä tein tän penslauksen siis kotona. Yksityinen kirjoitti reseptin. Solumuutoksia seurattiin 6kk välein.

[/quote]

No emättimeesi et sitä sokkona kyllä satavarmasti tehnyt, ulkosynnyttimien kondyloomiin (ei niihin papalla todettaviin) saa kyllä noita paikalliskäsittelylääkkeitä, kuten edellä on jo mainittu.

Vierailija
52/53 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon varmaan aika myöhässä eikä kukaan mulle varmaan vasta, mutta oo. 17v tyttö mulle todettii kondyloma ja siis en ymmärrä luulin että ne syylät lähtis sen 3pv (4pv lepoo) jälkee pois mut ei tuolla ne vielä on ja tuntuu sillee vihlovalta. Alotin sen kuurin taas mutta tuntuu et ne ei vaa lähe! Kauan siinä kestää et ne lähtee pois ? Valkosia ne vielä on

Vierailija
53/53 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon varmaan aika myöhässä eikä kukaan mulle varmaan vasta, mutta oo. 17v tyttö mulle todettii kondyloma ja siis en ymmärrä luulin että ne syylät lähtis sen 3pv (4pv lepoo) jälkee pois mut ei tuolla ne vielä on ja tuntuu sillee vihlovalta. Alotin sen kuurin taas mutta tuntuu et ne ei vaa lähe! Kauan siinä kestää et ne lähtee pois ? Valkosia ne vielä on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan