Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kondylooma?

Vierailija
30.01.2015 |

Jostain syystä olen tullut aivan vainoharhaiseksi viime viikkojen aikana ja pelkään kondyloomaa. Olin yhdynnässä viimeksi kesän lopussa, jolloin käytin kondomia (vaikka eihän se toki aina ehkäise). Sitä ennen kesällä harrastin jo nykyään ex-poikaystäväni kanssa seksiä, kunnes kuulin hänen pettäneen (heinäkuussa sp-testit ok, enkä epäillyt edes kondyloomaa silloin).

Nyt olen kuitenkin viime päivinä aivan vainoharhaisena tutkinut alapäätä peilin avulla, ja emättimen aukolla näkyy joku paksumman näköinen limakalvon väriin sulautuva juttu. Lisäksi hiukan syvemmällä näkyy jotain lirpukkeita. En muista, huomasinko niitä kesällä, vaikka tutkin peilin kanssa. Gynekologinen tarkastus on vasta maaliskuussa (rutiinihomma), ja kauhuissani mietinkin nyt, pitäisikö varata huomiselle yksityislääkärille aika. Paljonkohan tuo lysti kustantaisi ja mitä luulette, kannattaako?

Apua.. :/

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:41"]

Minkä ikäinen olet ? Alle 30v menis perhesuunnittelu ja ehkäisy huoltoon tai mikä se on. Se kondylooma mitä.ei välttämättä edes huomaa aiheuttaa solumuutoksia ja syöpää. Jos aiheuttaa tai sitten häviää. Jos gyne toteaa että se on jotainminkä voi penslaus. Sattuu ihan mielettömän paljon!

[/quote]

Herranen aika :o olen alle 30-vuotias. Tiedän, että kondylooma voi aiheuttaa muutoksia ja syöpää, mutta maaliskuisen tarkastuksen ohessa otetaan myös papa-koe. Toivottavasti en joudu mihinkään penslaukseen...

Vierailija
22/53 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet ? Alle 30v menis perhesuunnittelu ja ehkäisy huoltoon tai mikä se on. Se kondylooma mitä.ei välttämättä edes huomaa aiheuttaa solumuutoksia ja syöpää. Jos aiheuttaa tai sitten häviää. Jos gyne toteaa että se on jotainminkä voi penslaus. Sattuu ihan mielettömän paljon!

[/quote]

Se, mikä aiheuttaa niitä näkymättömiä muutoksia ei ole kondylooma. Nämä testataan sitten ikäkausitarkastuksissa, tai gynellä muuten vain. Etenevät niin hitaasti, että 25-30 on ihan ok ikä ensimmäiselle papa-kokeelle. Ja näitä on jossakin vaiheessa yli 90 % väestöstä.

Kolposkopiapenslaus on kuulemma juu aika kivuliasta, varmaan juuri niin kivuliasta kuin voi kuvitella etikkahapolla limakalvoille sivelyn olevan :) Mutta kolposkopiaanhan mennään, jos papa-kokeessa on huomattu ei-ihan-niin-hyvälaatuisia solumuutoksia, ei rutiinisti. Kondyloomaa aiheuttavat virukset ei noita solumuutoksia aiheuta, vaikka samaan papilloomavirusten luokkaan kuuluvatkin, ne ovat vähäpatogeenista tyyppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:48"]

[/quote]

Se, mikä aiheuttaa niitä näkymättömiä muutoksia ei ole kondylooma. Nämä testataan sitten ikäkausitarkastuksissa, tai gynellä muuten vain. Etenevät niin hitaasti, että 25-30 on ihan ok ikä ensimmäiselle papa-kokeelle. Ja näitä on jossakin vaiheessa yli 90 % väestöstä.

Kolposkopiapenslaus on kuulemma juu aika kivuliasta, varmaan juuri niin kivuliasta kuin voi kuvitella etikkahapolla limakalvoille sivelyn olevan :) Mutta kolposkopiaanhan mennään, jos papa-kokeessa on huomattu ei-ihan-niin-hyvälaatuisia solumuutoksia, ei rutiinisti. Kondyloomaa aiheuttavat virukset ei noita solumuutoksia aiheuta, vaikka samaan papilloomavirusten luokkaan kuuluvatkin, ne ovat vähäpatogeenista tyyppiä.

[/quote]

Tulipa korjattua omatkin harhauskomukset oikeiksi, kiitos :)

-ap

Vierailija
24/53 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:45"]

[/quote]

Herranen aika :o olen alle 30-vuotias. Tiedän, että kondylooma voi aiheuttaa muutoksia ja syöpää, mutta maaliskuisen tarkastuksen ohessa otetaan myös papa-koe. Toivottavasti en joudu mihinkään penslaukseen...

[/quote]

Joku 1 nainen kahdestatuhannesta joutuu, joten olen melko varma, ettei arpa koske sinua :)

Vierailija
25/53 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ihanaa, joku muukin on vainoharhainen sp-taudeista! Olin itse kerran aivan varma, että minulla on herpes! Seurasin peilin kanssa tilannetta ja kävin jopa gynekologilla. No eipä ollut herpes, mutta seksielämä kuoli siihen :D Jos asut pääkaupunkiseudulla mene meilahden sukupuolitautiklinikalle, se on ilmainen ja helppo!

Vierailija
26/53 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:50"]

Ai ihanaa, joku muukin on vainoharhainen sp-taudeista! Olin itse kerran aivan varma, että minulla on herpes! Seurasin peilin kanssa tilannetta ja kävin jopa gynekologilla. No eipä ollut herpes, mutta seksielämä kuoli siihen :D Jos asut pääkaupunkiseudulla mene meilahden sukupuolitautiklinikalle, se on ilmainen ja helppo!

[/quote]

Kohtalontoveri! Asun aika kaukana pääkaupunkiseudusta, joten taidan odotella YTHS:n rutiinitarkastusta vain.. Epäilyttää kyllä nuo jutut tuolla alhaalla, koska en todellakaan ole varma oliko niitä kesällä. Ei kai? Tai sitten en levitellyt niin tarkasti... :D Jotenkin aukko näyttää sisäpuolelta ihan Krakenin kidalta, onkohan ihan normaalia...

Vierailija
27/53 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:41"]

[/quote]

[/quote]

Solumuutoksia aiheuttava hpv aiheuttaa litteitä kondyloomia, joita ei paljaalla silmällä näe. Periaatteessa sen voi ajatella kondyloomaksi.

Vierailija
28/53 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kondylooma juurikin penslataan. Eli kukkakaalia tai muita nystyröitä jotka eivät niin selviä ole. Mulla on ollut sitten molemmat solua muuttavaa papillomavirusta ja pientä kondylooma. Yhden poikaystäväni kanssa . Ennen näkyviä merkkejä ihan hirveä kutina.

Vierailija
29/53 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:56"]

Kyllä kondylooma juurikin penslataan. Eli kukkakaalia tai muita nystyröitä jotka eivät niin selviä ole. Mulla on ollut sitten molemmat solua muuttavaa papillomavirusta ja pientä kondylooma. Yhden poikaystäväni kanssa . Ennen näkyviä merkkejä ihan hirveä kutina.

[/quote]

Hmm, okei... En ole kyllä huomannut mitään normaalista poikkeavaa kutinaa (koska onko ihmiskehossa mitään osaa, joka ei koskaan kutisisi). 

- ap 

Vierailija
30/53 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä terveyskeskuksissakin lääkärille voi mennä näin tein itse. Mulla oli kolme todella pientä näppylää eivät olleet kipeitä tai muuta sain penslausliuoksen lääkkeeksi ja hävisivät sitten sillä eivätkä ole tulleet takaisin. Tästä aikaa kaksi vuotta.

Vierailija
31/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:52"]

[/quote]

Kohtalontoveri! Asun aika kaukana pääkaupunkiseudusta, joten taidan odotella YTHS:n rutiinitarkastusta vain.. Epäilyttää kyllä nuo jutut tuolla alhaalla, koska en todellakaan ole varma oliko niitä kesällä. Ei kai? Tai sitten en levitellyt niin tarkasti... :D Jotenkin aukko näyttää sisäpuolelta ihan Krakenin kidalta, onkohan ihan normaalia...

[/quote]

Krakenin kita kuulostaa juuri siltä miltä naisen alapään pitää näyttääkin :) Myös immenkalvonrepaleet saattaa lerpattaa emättimen seinistä.

Vierailija
33/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olla pääkaupunkiseudulla että on ehkäisyneuvola. Se on vielä ilmainen.

Vierailija
34/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:52"]

[/quote]

[/quote]

Krakenin kita kuulostaa juuri siltä miltä naisen alapään pitää näyttääkin :) Myös immenkalvonrepaleet saattaa lerpattaa emättimen seinistä.

[/quote]

Aaa, luojan kiitos! Olen kyllä kummasti rauhoittunut tämän keskustelun aikana, kiitos järkevistä vastauksista :) Edelleen kyllä voi kertoa omia kommentteja ja kokemuksia, kuulen niistä mielelläni! 

Mitä muuten luulette, olen aloittamassa uutta suhdetta ja mietiskelen, mitenköhän kumppani suhtautuisi, jos minulla olisi kondylooma. Jotenkin tuntuu, että heti syyllistettäisiin kevytkenkäiseksi ihmiseksi, joka ei huolehdi ehkäisystä :/ vaikka se voi nimenomaan tarttua kondominkin kanssa. 

Vierailija
35/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:56"]

[/quote]

Hmm, okei... En ole kyllä huomannut mitään normaalista poikkeavaa kutinaa (koska onko ihmiskehossa mitään osaa, joka ei koskaan kutisisi). 

- ap 
[/quote] siis tosi kutina. Epäilin hiivaa mutta jälkeen päin kuin että toi kutina kuului tohon

Vierailija
36/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:56"]

[/quote]

http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/71/kondylooma_eli_visvasyyla

Kondylooma (yleensä HPV 6 ja 11) ja pahanlaatuisia solumuutoksia aiheuttavat papilloomavirukset (yleensä HPV 16 ja 18) ovat eri asia.

Niitä kukkakaalejakin ja matalampia kondyloomia voidaan kyllä penslaamalla poistaa, mutta se ei ole sama asia kuin emättimessä tapahtuva penslaus. Kondyloomia hoidetaan lääkevoitein, jäädyttämällä, laserilla ja ehkä muullakin tavalla jota en tunne. Matalat kondylomat voidaan myös etikkahapolla muuttaa näkyviksi, jos ne ovat hyvin lieviä muutoksia, eikä niitä oikein muuten näkisi, sen jälkeen ne tulee jollakin menetelmällä poistaa.

HPV-penslaus kolposkopiassa ei ole papilloomavirusleesioiden poistoa varten, vaan niiden värjäämistä varten. ne muuttuvat etikkahaposta vaaleiksi ja erottuvat siten muuten pinkiltä limakalvolta. Sen jälkeen ne voidaan kirurgisesti poistaa loopilla kohdunkaulalta ja emättimen sisäosista missä niitä sattuu olemaankin. Tämä hoito on se, mihin voi joutua/päästä Papa-kokeen tuloksen perusteella.

Vierailija
37/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerroin poikaystävälle jossain vaiheessa. Jännitti ihan pirusti . Otti asian ihan ok. Mut nyt kuulostaa ettei sulla kondylooma ole.

Vierailija
38/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:09"]

Mä kerroin poikaystävälle jossain vaiheessa. Jännitti ihan pirusti . Otti asian ihan ok. Mut nyt kuulostaa ettei sulla kondylooma ole.

[/quote]

Okei. Toivon myös toki itse, ettei näin ole. Voiko emättimen ulkonäköön muuten tulla ihan itsestäänkin muutoksia vaikkapa vuoden aikana? Mistä tällaiset muutokset voisivat johtua?

- ap

Vierailija
39/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:56"]

[/quote]

http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/71/kondylooma_eli_visvasyyla

Kondylooma (yleensä HPV 6 ja 11) ja pahanlaatuisia solumuutoksia aiheuttavat papilloomavirukset (yleensä HPV 16 ja 18) ovat eri asia.

Niitä kukkakaalejakin ja matalampia kondyloomia voidaan kyllä penslaamalla poistaa, mutta se ei ole sama asia kuin emättimessä tapahtuva penslaus. Kondyloomia hoidetaan lääkevoitein, jäädyttämällä, laserilla ja ehkä muullakin tavalla jota en tunne. Matalat kondylomat voidaan myös etikkahapolla muuttaa näkyviksi, jos ne ovat hyvin lieviä muutoksia, eikä niitä oikein muuten näkisi, sen jälkeen ne tulee jollakin menetelmällä poistaa.

HPV-penslaus kolposkopiassa ei ole papilloomavirusleesioiden poistoa varten, vaan niiden värjäämistä varten. ne muuttuvat etikkahaposta vaaleiksi ja erottuvat siten muuten pinkiltä limakalvolta. Sen jälkeen ne voidaan kirurgisesti poistaa loopilla kohdunkaulalta ja emättimen sisäosista missä niitä sattuu olemaankin. Tämä hoito on se, mihin voi joutua/päästä Papa-kokeen tuloksen perusteella.
[/quote] No ainakin mulla oli joku lääke josta puhuttiin penslaus . Poltti kukkakaalit ( tosi pieniä) ja ala pää oli rikki sen jälkeen koska koko aine tietenkin levisi polttaen..yksityisellä kävin ja otettiin koe sisältä, kohdunkaulAsta jossa oli tätä joka aiheuttaa syöpää

Vierailija
40/53 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan heti kertoa jos sulla se on. Mulla oli just alkanut uusi suhde ja sen aikana mulle sitten puhkes tää kondylooma. Poikaystävä otti asian tosi aikuismaisesti hoidin pois sen ja ei siinä muuta sit :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi